معافیت تحصیلی دانشجویی + شرایط تمدید و قوانین جدید • مجله تصویر زندگی


اگر شما به سن مشمولین خدمت رسیده باشید و هیچ قدمی برای دریافت معافیت تحصیلی برنداشته باشید مسلما غیبت سربازی برای شما ثبت می شود و این یعنی شما مجبور به اضافه خدمت می شوید.

تمامی پسران با رسیدن به سن ۱۸ سالگی جزء مشمولان نظام وظیفه حساب می شوند و باید برای رفتن به خدمت خود را آماده کنند.

در این میان شاید برای شما نیز این سوال به وجود بیاید که آن دسته از پسران ۱۸ ساله که هدفشان ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه است چه باید کنند؟

به طور کلی می توان گفت دو راه در پیش روی مشمولان ۱۸ ساله خدمت سربازی است. اولین راه این است که به فکر پست کردن دفترچه نظام وظیفه خود بوده و درخواست پذیرش سربازی خود را ثبت کنند و عازم خدمت شوند.

دوم اینکه با ادامه تحصیل دادن از معافیت موقت استفاده کرده و تا زمانیکه مشغول به تحصیل هستند از رفتن به سربازی معاف شوند.

شما با ورود به دانشگاه باید به دنبال انجام کارهای معافیت تحصیلی دانشجویی خود باشید. زیرا بعد از ورود به دانشگاه معافیت تحصیلی دانش آموزی شما لغو شده و در صورت نداشتن معافیت تحصیلی دانشجویی برای شما غیبت حساب می شود.

پس اگر به دنبال تحصیلات دانشگاهی هستید مهم است اطلاعات کاملی در رابطه با نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی داشته باشید.

مشاوران مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه به دلیل اهمیت اطلاع دانشجویان پسر از قانون معافیت تحصیلی دانشجویی، مقاله جامع و کامل زیر را نگارش کرده اند.

شما با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات کاملی در رابطه با شرایط صدور معافیت تحصیلی دانشجویان، مدارک لازم برای دریافت معافیت دانشجویی، شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی و … را کسب کنید.

پس اگر جزء پسرانی هستید که به دنبال تحصیلات دانشگاهی می باشند، برای به وجود نیامدن مشکل در خدمت و نظام وظیفه خود، مطالعه مقاله جامع و کاربردی زیر را از دست ندهید.

معافیت تحصیلی دانشجویی چیست؟

همانطور که می دانید راه های مختلفی برای دریافت معافیت سربازی وجود دارد و همچینین معافیت سربازی نیز انواع مختلفی دارد که شامل معافیت دائم، معافیت موقت و معافیت از رزم می باشد.

یکی از انواع معافیت های موقت، معافیت تحصیلی است. دانش آموزان و دانشجویان پسری که سن ۱۸ سالگی را گذرانده باشند و همچنان به دنبال ادامه تحصیل باشند باید از معافیت موقت سربازی که معافیت تحصیلی نام دارد استفاده کنند.

در طول دوره تحصیلی متوسطه دوم، پسران باید از معافیت دانش آموزی استفاده کنند. به محض ورود به دانشگاه آنها باید به دنبال دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی باشند.

به یاد داشته باشید که اگر ۱۸ سالگی شما تمام شده و هنوز اقدام به دریافت معافیت تحصیلی نکرده باشید؛ برای شما غیبت سربازی ثبت شده و در زمان خدمت به دلیل غیبت سربازی مجبور به دریافت اضافه خدمت می شوید.

پس می توان معافیت تحصیلی دانشجویی را این گونه تعریف کرد که:

نوعی از معافیت تحصیلی است که به صورت موقت و طبق سنوات مشخص شده ای به پسرانی که به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه هستند، تعلق خواهد گرفت.

میزان معافیت تحصیلی دانشجویی در مقاطع مختلف دانشگاهی

دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی می توانند میزان مشخصی معافیت تحصیلی دانشجویان را از سازمان نظام وظیفه دریافت کنند.

مقدار بازه زمانی معافیت دانشجویی مشخص بوده و افراد باید بتوانند با توجه به زمان تعیین شده برای آنها دوره و مقطع خود را به پایان برسانند.

به یاد داشته باشید که اگر دانشجویان پسر در مدت زمان سنوات تحصیلی تعیین شده برای مقطع تحصلیشان نتوانند تحصیلات خود را تکمیل کنند، باید اقدام به پست کردن دفترچه اعزام به سربازی کنند.

در صورت پست نکردن و ثبت نام نکردن برای سربازی، غیبت برای آنها حساب شده و مجبور به گذراندن دوره های بیشتری در خدمت خود می شوند.

البته سازمان نظام وظیفه برای دانشجویانی که نتوانستند در مهلت تعیین شده تحصیلات خود را به پایان برسانند، فرصتی مجدد را در نظر گرفته و دانشجویان می توانند در هر مقطع تحصیلی از فرصت یک ساله ارفاقی برای به پایان رساندن تحصیلات خود استفاده کنند.

دریافت فرصت مجدد معافیت تحصیلی دانشجویی برای دانشجو با توجه به رای و تشخیص کمیسیون های دانشگاه امکان پذیر بوده و در صورت تایید مسئول مربوطه می توانند از این فرصت یک ساله استفاده نمایند.

همانطور که اشاره شد میزان معافیت تحصیلی برای مقاطع مختلف دانشگاهی متفاوت بوده و داوطلب با توجه به دوران تحصیلی خود می تواند از سنوات معافیت تحصیلی دانشجویی درنظر گرفته شده استفاده نماید.

اگر می خواهید از مدت زمان معافیت دانشجویی متناسب با مدرک تحصیلی و یا مقطعی که در آن مشغول به تحصیل هستید، اطلاعات کامل کسب کنید، جدول زیر را مطالعه بفرمایید.

زمان تعیین شده برای استفاده از معافیت دانشجویی مقطع تحصیلی دانشگاه
۲ و نیم سال دوره کاردانی
۳ سال دوره کارشناسی ناپیوسته
۵ سال دوره کارشناسی پیوسته
۳ سال دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته
۶ سال دوره کارشناسی ارشد پیوسته
۶ سال دوره دکتری تخصصی ناپیوسته
۸ سال دوره دکتری پزشکی پیوسته

قوانین و شرایط استفاده از معافیت تحصیلی دانشجویی

با توجه به مطالبی که در رابطه با راهنمای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی وجود دارد، می توان به راحتی از شرایط معافیت تحصیلی دانشجویی اطلاع پیدا کرده و از آن برای دریافت معافیت تحصیلی کمک گرفت.

می توان گفت شرایط خاصی برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی وجود ندارد و اکثرا تمامی داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه که مشمول سربازی هستند، می توانند از این نوع معافیت بهره ببرند.

برخی از مهم ترین شرایط عمومی دریافت معافیت دانشجویی که تمامی دانشجویانی که به دنبال معافیت هستند، باید آن را دارا باشند عبارت است از:

  • دانشجو نباید غیبت سربازی داشته باشد.
  • دانشجو باید به سن ۱۸ سالگی رسیده باشد.
  • دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی تنها با ارائه مدرک و گواهی اشتغال به تحصیل امکان پذیر است.
  • اگر فردی از دانشگاه اخراج شود نمی تواند مجددا از معافیت دانشجویی استفاده نماید.

نکات مهم در رابطه با معافیت تحصیلی دانشجویی

در این میان نیاز است که دانشجویان به نکاتی مهم در رابطه با معافیت تحصیلی دانشجویی دقت داشته باشند. تا اولا بتوانند معافیت دانشجویی را کسب کرده و ثانیا برای آنها غیبت و اضافه خدمت لحاظ نشود. مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت عبارتند از:

معافیت تحصیلی دانشجویی برای همه دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به صورت با آزمون و یا بدون آزمون دانشجو جذب می کنند تعلق خواهد گرفت.

اگر سربازی در حین خدمت در دانشگاه مقطع کارشناسی و یا بالاتر از آن قبول شود، در صورتیکه غیبت سربازی نداشته باشد می تواند ترخیص خدمت دریافت کند.

ترخیص خدمت یعنی اینکه سرباز باقی مانده مدت زمان خدمت خود را بعد از پایان تحصیلات خود انجام داده و بعد از فارغ التحصیل شدن مجددا ادامه خدمت خود را سپری کند.

لازم به ذکر است که ترخیص خدمت برای افرادی که قبولی در مقطع کاردانی را کسب کرده اند، امکان ندارد.

اگر دانشجویی بخواهد از تحصیل انصراف دهد یا اخراج شود و یا از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشد، باید هرچه سریع تر نسبت به انجام خدمت سربازی آماده شود.

تمامی دانشجویان تنها یک سال بعد از فارغ التحصیلی، انصراف از دانشگاه و یا اخراج از دانشگاه مهلت دارند که نسبت به ارسال دفترچه نظام وظیفه خود اقدام کرده و نام نویسی کنند.

اگر فردی دوران تحصیلی خود را در مقطع مشخصی تمام کرده باشد و قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشد، همچنان می تواند از معافیت تحصیلی دانشجویی استفاده کند.

 چگونه معافیت تحصیلی دانشجویی را تمدید کنیم؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، اگر دانشجویی نتواند در زمان تعیین شده و سنوات مشخص شده، دوره و مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه به پایان برساند، می تواند از مهلت یک ساله که به عنوان فرصت مجدد به دانشجو داده شده استفاده کرده و معافیت تحصیلی دانشجویی خود را تمدید کند.

البته تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی تنها در صورت تایید کمیسیون های داخلی دانشگاه امکان پذیر خواهد بود.

برای تمدید معافیت دانشجویی معمولا دانشگاه های مختلف قوانین و شرایط مخصوص به خود را دارند. برخی از دانشگاه ها تنها در صورتی امکان استفاده از تمدید معافیت تحصیلی را به دانشجو می دهند که تعداد مشخصی واحد را دانشجو پاس کرده باشد.

اکثر دانشگاه ها درصورتی با تمدید معافیت تحصیلی موافقت می کنند که دانشجو حداقل تعداد واحدهای زیر را در هر کدام از مقاطع تحصیلی گذرانده باشد:

در مقطع کارشناسی پیوسته تعداد حداقل ۱۰۰ واحد را پاس کرده باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجو باید حداقل تعداد ۱۸ واحد را پاس کرده باشد.

همچنین در مقطع دکتری ناپیوسته دانشجو برای تمدید معافیت دانشجویی باید ۱۸ واحد پاس کرده باشد.

نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی این گونه می باشد که شما باید تا حداکثر سه ما بعد از پایان یافتن سنوات دانشجویی خود از دانشگاه، نامه ای را به منظور موافقت دانشگاه با تمدید معافیت دانشجویی خود تهیه کرده و به پلیس + ۱۰ آن را تحویل دهید.

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی تنها برای یک ترم خواهد بود و اگر شما بخواهید آن را تمدید کنید باید در زمان تعیین شده مجددا نامه موافقت دانشگاه را به دفاتر پلیس + ۱۰ تحویل دهید.

به طور کلی سنوات ارفاقی و تمدیدی معافیت دانشجویی برای هر دانشجو تنها دو ترم یعنی یک سال می باشد.

شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

اگر دانشجو از رشته و یا دانشگاه خود انصراف دهد آیا می تواند مجددا از معافیت دانشجویی استفاده کند؟

در جواب سوال بالا می توان گفت دانشجو انصرافی در صورتیکه هنوز در سن مشمولیت قرار داشته باشد مجاز به استفاده از معافیت تحصیلی خواهد بود. البته در صورتیکه برای اولین بار اقدام به انصراف از تحصیل کرده باشد. شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی عبارت است از:

دانشجو برای اولین بار از دانشگاه انصراف داده باشد

انصراف او در زمان سنوات مجاز صورت گرفته باشد و یا قبل از به پایان رسیدن مدت زمان مشخص شده در آن مقطع برای معافیت دانشجویی باشد.

دانشجو نباید از دانشگاه اخراج شده باشد.

حق معافیت تحصیلی دانشجویی بعد از انصراف از دانشگاه تنها به دانشجویانی تعلق گرفته می شود که از تاریخ انصرافشان بیش از یک سال نگذشته باشد.

چگونه معافیت تحصیلی دانشجویی دریافت کنیم؟

اگر شما به دنبال دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی می باشید باید اطلاع کاملی از مراحل و نحوه دریافت معافیت دانشجویی کسب کنید. در این قسمت مراحل دریافت معافیت دانشجویی برای شما شرح داده شده است.

در ابتدا باید به دانشگاه قبولی خود مراجعه کرده و از آموزش دانشگاه گواهی با نام گواهی اشتغال به تحصیل را دریافت کنید.

سپس به دفتر پلیس + ۱۰ در استان محل سکونت خود رفته و گواهی اشتغال به تحصیلتان را تحویل دهید.

بعد از ثبت درخواست اشتغال به تحصیل شما توسط پلیس + ۱۰، نامه ای به شما داده می شود که درآن موافقت با معافیت تحصیلی دانشجویی شما ثبت شده است.

در نهایت شما با مراجعه به دانشگاه پذیرفته شده و تحویل نامه به دانشگاه مراحل دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی خود را به إتمام می رسانید.

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی

به طور کلی برای دریافت معافیت دانشجویی شما نیاز به ارائه مدارک خاصی ندارید.

مهم ترین مدرک برای دریافت معافیت دانشجویی، مدارکی است که نشان می دهد شما در دانشگاه قبول شده اید.

پس یکی از مدارک لازم برای ثبت معافیت دانشجویی ارائه گواهی قبولی و تاییدیه دانشگاه برای ثبت نام شما است.

در کنار سند قبولی دانشگاه شما باید اصل شناسنامه و کارت ملی خود را نیز به همراه داشته باشید. ارائه همین مدارک می تواند شما را به معافیت تحصیلی دانشجویی برساند.

سخن آخر

استفاده از معافیت تحصیلی دانشجویی برای تمامی دانشجویانی که تا به حال از دانشگاه اخراج نشده باشند و همچنین در صورت انصرافی هنوز در سن مجاز به استفاده از سنوات معافیت تحصیلی دانشجویی قرار داشته باشند، امکان پذیر است.

اگر شما نیز به دنبال ادامه تحصیل هستید و می خواهید به دانشگاه بروید، باید حتما نسبت به دریافت معافیت تحصیلی دانشجو اقدام کنید تا اضافه خدمت به شما تعلق نگیرد.

اگر شما به سن مشمولین خدمت رسیده باشید و هیچ قدمی برای دریافت معافیت تحصیلی برنداشته باشید مسلما غیبت سربازی برای شما ثبت می شود و این یعنی شما مجبور به اضافه خدمت می شوید.

مشاوران آویژه تمامی مطالب و نکات لازم در رابطه با معافیت تحصیلی دانشجویی را در این مقاله برای شما شرح داده اند. اگر همچنان در رابطه با معافیت دانشجویی سوال دارید می توانید با مشاوران تماس حاصل فرمایید.

منبع:

https://vazifeh.police.ir/
https://avije.org/