معرفی و آموزش روش های مختلف تکثیر گل های داخلی


آیا تا به حال یکی از گل های آپاتمانی خود را دوست داشته اید و می خواهید آن را تکثیر کنید؟ اما راه درستی برای بازتولید آن را نمی دانم. گیاهان آپارتمانی معمولاً روش های تکثیر ساده ای دارند. اگر روش تکثیر گیاهان آپارتمانی را یاد بگیرید، به راحتی می توانید گیاهان خود را تکثیر کنید، خانه خود را زیبا کنید، حتی به آنها هدیه دهید.

بهترین راه برای تکثیر سریع گیاهان آپارتمانی، تکثیر غیرجنسی است. روش هایی مانند قلمه زدن، قلمه زدن یا بستر به راحتی و به سرعت گیاه جدیدی را در اختیار شما قرار می دهند.

اگرچه روش های تکثیر جنسی مانند کاشت بذر زمان بر است، اما گیاه مقاوم تری به شما می دهد.

اگر علاقه مند به تکثیر گیاهان آپارتمانی با مگ عالیه بیایید روش های تکثیر گل های آپارتمانی را یاد بگیرید.

آیا گیاهان آپارتمانی قابل تکثیر هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم: بله اکثر آنها گیاهان سرپوشیده با روش های ساده قابل تکثیر است و شما می توانید با یادگیری این روش ها به راحتی گیاه خود را در منزل تکثیر کنید.

به طور کلی گیاهان به دو صورت جنسی و غیرجنسی تولید مثل می کنند. در روش جنسی، دانه یا هاگ از لقاح گامت ها در یک گل یا اندام گل مانند به وجود می آید. یک گیاه جدید با کاشت بذر یا هاگ ایجاد می شود. تکثیر غیرجنسی نیازی به گل ندارد و می توانید از قسمت های مختلف گیاه مانند برگ، ساقه و ریشه برای تکثیر گیاه خود استفاده کنید.

تکثیر گلهای داخلی به روش جنسی

همانطور که گفتیم در تکثیر جنسی گیاهان آپارتمانی تولید اندامی گل یا گل مانند و تولید گامت ضروری است. باید در نظر داشته باشید که تنها گیاهان گلدار یا هاگ دار را می توان از این طریق تکثیر کرد.

تکثیر گلهای آپارتمانی با کاشت بذر

تکثیر جنسی گیاهان آپارتمانی خیلی رایج نیست و ممکن است کمی مشکل باشد، اما گیاهانی که به این روش تکثیر می شوند معمولا مقاوم تر هستند و با شرایط خانه یا باغ شما سازگاری بیشتری دارند.

البته تکثیر جنسی گیاهان سرپوشیده ارزانتر است. برای تکثیر گیاه از این طریق فقط به مقداری بذر و یک گلدان پر از خاک برای کاشت بذر نیاز دارید.

گیاهان علفی یکساله و دو ساله معمولاً از طریق بذر تکثیر می شوند. از جمله این گیاهان باید به گل میمون، گل اطلسی، آچار و بنفشه اشاره کرد. البته این گیاهان بیشتر برای رشد در بالکن مناسب هستند.

مراحل کاشت بذر در گلدان

برای کاشت بذر ابتدا باید یک گلدان را با خاک مخصوص کاشت پر کنید. گلدان را آبیاری کنید تا مقداری آب از ته آن خارج شود و حالا دانه ها را روی سطح خاک بپاشید. اگر دانه ها درشت هستند روی آنها کمی خاک بریزید اما روی برگ های کوچک خاک نریزید.

حالا روی قابلمه را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و در مکانی سایه با دمای 17-20 درجه قرار دهید. به طور مداوم به گلدان ضربه بزنید و اگر خاک آن خشک است به گلدان آب دهید.

پس از جوانه زدن بذرها، گلدان را به مکان روشن تری و دور از نور مستقیم خورشید منتقل کنید. کیسه پلاستیکی را بردارید تا نور به جوانه ها برسد. هر چند روز یکبار گلدان را بچرخانید تا همه جوانه ها بتوانند از نور استفاده کنند. هنگامی که جوانه ها پنج برگ شدند، آنها را به گلدان های جداگانه منتقل کنید تا به یک گیاه کامل تبدیل شوند.

اسپورپاشی برای رشد گیاهان داخل ساختمان

شاید کلمه اختلاف برای شما کمی ناآشنا باشد. گیاهانی مانند سرخس به جای گل، اندام هایی مانند شکل زیر تولید می کنند. سلول های تولید مثل در این اندام ها تولید می شوند. از لقاح این سلول های تولید مثل، هاگ ایجاد می شود.

برای تولید گیاه به روش هاگ زایی ابتدا باید گلدانی که می خواهید هاگ را در آن بکارید ضدعفونی کنید. برای این کار کافی است قابلمه را چند دقیقه در آب جوش غوطه ور کنید. صبر کنید تا گلدان خشک شود. سپس آن را با چسب مخصوص پر کنید.

گلدان را آبیاری کنید و سپس هاگ ها را روی سطح خاک پخش کنید. سطح قابلمه را با شیشه بپوشانید و در جای خنک و سایه قرار دهید. پس از رشد نهال ها می توانید آنها را به گلدان های جداگانه منتقل کنید.

مهم ترین گیاه آپارتمانی که از این طریق تکثیر می شود سرخس است. البته سرخس را می توان با روش های دیگری مانند تقسیم گیاه و ساقه خزنده تکثیر کرد. در ادامه با این روش ها آشنا خواهیم شد.

تکثیر گیاهان سرپوشیده به روش غیرجنسی

تولید مثل غیرجنسی راحت تر از جنسی است. گیاهانی که به صورت غیرجنسی تکثیر می شوند معمولا سریعتر رشد می کنند و گیاه کامل تولید می کنند.

باغبانان از روش های مختلفی برای تکثیر غیرجنسی گیاهان آپارتمانی استفاده می کنند. در زیر شما را با مهمترین و بهترین این روش ها آشنا می کنیم. با یادگیری این روش ها می توانید به راحتی و با کمترین هزینه گل در آپارتمان خود تکثیر کنید.

برش دادن

در روش اول تکثیر غیرجنسی به سراغ روش قلمه زدن می رویم که یکی از رایج ترین روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی است. برای کاشت قلمه فقط باید قسمتی از گیاه را جدا کرد و در کمپوست گذاشت. این قسمت معمولا پس از مدتی ریشه می دهد و گیاه جدیدی ایجاد می کند.

بسته به قسمتی از گیاه که برای قلمه زدن استفاده می شود، روش برش تقسیم می شود. قلمه ساقه، قلمه برگ کامل و قلمه برگ جزئی

برش از ساقه

از این روش تکثیر گل در فضای داخلی بیشتر برای تولید گیاهان جدید شمعدانی، حسن یوسف و پوتوس استفاده می شود.

برای تهیه قلمه یکی از ساقه های قوی، تازه و سالم گیاه را انتخاب کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مورد 10 تا 15 سانتی متر از بالای ساقه فکر کنید. حالا ساقه زیر یکی از گره ها (محل اتصال برگ و ساقه) را با استفاده از یک چاقوی تیز ببرید.
  • برگ های ساقه جدا شده را ببرید تا فقط چند برگ جوان تر باقی بماند. اکنون برش ساقه شما کامل شده است.
  • دو سانتی متر از پایین قلمه در هورمون رشد قرار دهید. (نیازی به هورمون رشد نیست، اما به ریشه دار شدن قلمه کمک می کند.
  • حالا یک گلدان را با خاک برای کاشت بذر پر کنید. آبیاری کنید تا خاک کاملا مرطوب شود.
  • حالا با استفاده از چوب یک شکاف در خاک با قلم ایجاد کنید و قلمه را داخل آن بکارید.
  • خاک اطراف قلمه را فشار دهید تا قلمه در خاک محکم شود.
  • برای مرطوب نگه داشتن قلمه بهتر است روی گدا را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید اما مراقب باشید وزن کیسه به قلمه آسیب نرساند.

از طریق قلمه برگ کامل تکثیر می شود

یکی از زیباترین گیاهان داخلی گل است بنفشه آفریقایی به این ترتیب تکثیر می شود.

  • ابتدا از برگ های گلی که دارید یک برگ سالم و بالغ انتخاب کنید. برگ نباید خیلی جوان یا پیر باشد. برگ را حداقل 3 سانتی متر از دمبرگ آن جدا کنید.
  • حالا 2.5 سانتی متر از دسته بردارید و بقیه را با برش مورب ببرید.
  • گلدان مورد نظر را با خاک گلدان پر کنید.
  • در خاک گلدان شکاف ایجاد کنید و برگها را با زاویه 45 درجه نسبت به سطح خاک بکارید. برای اینکه قلمه برگ سریعتر ریشه دار شود، سعی کنید فقط 1.5 سانتی متر از برگ را در خاک قرار دهید.

تکثیر با قلمه برگ

مهمترین گیاهی که از این طریق تکثیر می شود، سنسوریوم است. برای تولید مثل سانسور با استفاده از روش برش ورق می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا یک یا چند برگ سالم را از دورترین قسمت گیاه ببرید.
  • برگ ها را به قطعات 8-10 سانتی متری تقسیم کنید و پایه قلمه ها را با نشانگر علامت بزنید.
  • قلمه ها را یک یا دو روز بگذارید تا برش خشک شود.
  • حالا گلدان مورد نظر را با ماسه پر کنید و حدود نصف طول قلمه برگ را داخل آن قرار دهید. حتماً قسمت پایین قلمه را در ماسه دفن کنید. در غیر این صورت، قلمه ریشه نخواهد داشت.
  • گلدان را با قلمه ها آبیاری کنید و با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. بهتر است گلدان را در مکانی روشن قرار دهید اما مراقب باشید نور و حرارت قلمه ها را خشک نکند.
  • قلمه ها در عرض دو تا سه هفته ریشه دار می شوند و می توانید آنها را به گلدان جدید منتقل کنید.

پس از روش تکثیر با قلمه به تکثیر با استفاده از نهال می رویم.

تکثیر گلهای داخلی با استفاده از نهال

برخی از گیاهان دوست دارند رنگ گندمی در انتهای ساقه گل دهنده خود نهال تولید می کنند. این نهال رشد محدودی دارد اما پس از مدتی ریشه خواهد داشت.

با جدا کردن این نهال از گیاه اصلی و کاشت آن در کمپوست بذر می توانید پس از مدتی گیاهی بالغ و زیبا داشته باشید.

استفاده از پاجوش برای گیاه جدید

برخی از گیاهان پس از مدتی که به رشد کامل خود می رسند، گیاه جدیدی در کنار ساقه اصلی ایجاد می کنند. این گیاه جدید کوچک است اما پس از مدتی ریشه خواهد داشت.

اگر می خواهید یک گیاه بالغ از این گیاه کوچک پرورش دهید، آن را با دقت از گیاه مادر جدا کنید. مواظب باشید هنگام برداشتن گیاه ریشه ها را قطع نکنید.

گیاه جدا شده را در گلدانی پر از خاک گلدان بکارید و در آبیاری مراقب باشید تا خاک گلدان خشک نشود. بعد از مدتی گیاهی جدید و زیبا خواهید داشت.

ساقه ها فقط در کناره های ساقه ظاهر نمی شوند. برخی از گیاهان غده ای و ریزومی، گیاهان کوچک جدیدی تولید می کنند و غده ها و ریزوم های جدیدی تولید می کنند که می توانید آنها را از گیاه مادر جدا کرده و در گلدان دیگری بکارید.

این گیاهان نیز رشد می کنند و پس از مدتی گیاهی زیبا و بالغ ایجاد می کنند.

من خوابم برد

این روش بیشتر برای گیاهان بالارونده و پیچک استفاده می شود، اما می توان از آن برای تکثیر گیاهانی مانند سیب زمینی نیز استفاده کرد.

برای بازتولید پوتوس به این ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یکی از ساقه های پوتوس تازه و بدون آفت را انتخاب کنید.
  • یک گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید.
  • برگ ها را از قسمتی از ساقه گیاه که در خاک قرار می گیرد جدا کنید. با استفاده از یک تکه سیم یا سنجاق این قسمت از ساقه را به شکل U در بیاورید.
  • حالا این قسمت را کاملا در قابلمه فرو کنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن خاک گلدان را به طور مرتب آبیاری کنید.
  • تشکیل جوانه های جدید روی ساقه نشان دهنده ریشه دار شدن ساقه خفته است.

حالا می توانید ساقه را از گیاه مادر جدا کنید و یک پوتوس جدید داشته باشید.

خواب هوا

اگر اهل گیاهان هستید دیفن باخیا اما پس از مدتی گیاه شما بلند و زشت می شود، می توانید از این روش برای تولید یک دافنی باکیا جدید و زیبا استفاده کنید. برای این کار از روش زیر استفاده کنید:

  • حدود 60 سانتی متر از بالای گیاه جایی که برگ ها افتاده اند فکر کنید.
  • زیر گره (محل اتصال برگ و ساقه) برشی ایجاد کنید. برش شما باید تا وسط ساقه عمیق باشد.
  • با استفاده از خلال دندان یا چوب کبریت، شکاف را کمی باز کنید، اما مراقب باشید که ساقه آن نشکند.
  • اگر هورمون رشد پودری دارید، مقداری از آن را به شکاف بمالید.
  • حالا خزه اسفاگنوم را کاملا خیس کنید و با استفاده از سیم دور شکاف ببندید.
  • یک پوشش پلاستیکی دور خزه بپیچید تا مرطوب بماند. بهتر است درب آن شفاف باشد تا بتوانید ریشه های ایجاد شده را ببینید.
  • پس از مدتی ریشه ها ظاهر می شوند.
  • ساقه را از گیاه مادری چند اینچ زیر برش جدا کنید.
  • گیاه خزه را در گلدان جدید بکارید.

اینطور دیفن باخیای دراز و زشت شما مثل روز اول می شود. اگر از گیاه مادری نیز مراقبت کنید. جوانه های جدیدی روی آن تشکیل می شود و می توانید پس از رشد به همان شکل آنها را به گیاه جدیدی تبدیل کنید.

تکثیر گل های آپارتمانی با تقسیم بوته

تقسیم گیاهان یکی از ساده ترین راه ها برای تکثیر گیاهان آپارتمانی است. گیاهانی مانند گندم و آگلونما را می توان با این روش تکثیر کرد.

  • گیاه اصلی را از گلدان خارج کنید. بهتر است از گیاهانی استفاده کنید که سالم و تازه باشند.
  • خاک را با دقت از ریشه گیاه جدا کنید.
  • ساقه های گیاه را با دقت از یکدیگر جدا کنید.
  • گیاهان جدید را به سرعت در گلدان های حاوی کمپوست بکارید.

بهتر است گیاهان جدید را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. در 10 روز اول دقت کنید که خاک گلدان خشک نشود. پس از 10 روز، ریشه های آسیب دیده ترمیم می شوند و گیاه جدید مقاومت خود را به دست آورده است.

آخرین کلمه

روش دیگری برای تولید مثل غیرجنسی به نام کشت بافت وجود دارد. این روش کمی پیچیده است و برای انجام آن نیاز به دانش و ابزار خاصی دارد. این روش معمولا برای تولید مثل استفاده می شود گیاهان داخلی عزیز به عنوان ارکیده استفاده می شود.

اگر در مورد روش های تکثیر گیاهان سرپوشیده سوالی دارید می توانید با ایده آل مگ تماس بگیرید.