مقدمه ای بر استاندارد توکن ERC-1155 و کاربردهای مختلف بلاکچین آن


در سال های اخیر بلاک چین اتریوم فرصت های زیادی را در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار داده است که از جمله آنها می توان به قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن های غیرمتمرکز و توکن سازی اشاره کرد. استاندارد ERC-1155 یکی از استانداردهای بلاک چین اتریوم است ایجاد توکن شاید به اندازه ERC-20 یا ERC-721 شناخته نشده باشد. اما مزایا و کاربردهای خاصی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

استاندارد ERC-1155 چیست؟

ERC-1155 مخفف درخواست اتریوم برای نظر 1151 (درخواست اتریوم برای نظرات 1155). این درخواست شامل گروهی از استانداردهای طراحی شده برای بهبود استفاده از قراردادها و توکن های هوشمند مبتنی بر بلاک چین اتریوم است.

همانطور که می دانید دو نوع توکن در بلاک چین وجود دارد قابل تعویض و غیر قابل تعویض (NFT) جدا شده اند. قبل از ایجاد استاندارد ERC-1155، توکن های قابل مبادله در بلاک چین اتریوم را می توان بر اساس استاندارد ERC-20 ایجاد کرد و توکن های غیر قابل تعویض را فقط می توان بر اساس استاندارد ERC-721 ایجاد کرد.

استاندارد ERC-1155 کاربردهای هر دو استاندارد ERC-20 و ERC-721 را ترکیب می کند و توکن های قابل تعویض و غیر قابل تعویض را به معامله انتقال هر دو نوع توکن در یک تراکنش، علاوه بر کاهش کارمزد، ساخت و مبادله دارایی های مبتنی بر بلاک چین را نیز تسهیل می کند. در نتیجه، اثربخشی شبکه اتریوم به عنوان شبکه انتقال ارز نیز افزایش خواهد یافت.

اجرای نمونه استاندارد توکن ERC-1155

برای درک بهتر کاربرد ERC-1155، فرض کنید از یک بازی بلاک چین استفاده می کنید که دارای عناصر مختلفی مانند شمشیر، سپر و سکه است. در گذشته، هر یک از این عناصر مستلزم قرارداد هوشمند و قوانین خاص خود بود. اما با اجرای استاندارد ERC-1155 تمامی این عناصر به صورت همزمان توسط یک قرارداد هوشمند مدیریت خواهند شد. این نوع مدیریت توکن انبوه هزینه تعامل با آیتم های درون بازی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مزایای استاندارد ERC-1155

در حالی که در میان ویژگی های ERC-1155، کاهش هزینه های تراکنش را می توان مهمترین دستاورد دانست، این استاندارد مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • افزایش سطح کارایی: با ERC-1155، چندین نوع توکن مختلف را می توان در یک تراکنش منتقل کرد. این کار هزینه های تراکنش ها، به ویژه تراکنش های بازی های بلاک چین را که معمولاً دارای عناصر زیادی است، بسیار کاهش می دهد. در نتیجه این استاندارد می تواند باشد کاهش ترافیک کل شبکه اتریوم نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.
  • برنامه غیر بازی: در حالی که مزیت ERC-1155 برای بازی های بلاک چین واضح است، انعطاف پذیری آن کاربردهای بیشتری را ایجاد می کند. این استاندارد برای تسهیل انتقال ارز محلی، کلکسیون ها و حتی بلیط های بلاک چین طراحی شده است.
  • کاهش تعدیل نیرو: در گذشته، هر نوع توکن نیازمند یک قرارداد هوشمند اختصاصی بود و در نتیجه شاهد ایجاد نسخه های اضافی از این قراردادها بودیم که همگی کاربردهای مشابهی داشتند. استاندارد ERC-1155 با ترکیب انواع توکن ها در یک قرارداد هوشمند و بهینه سازی فرآیند مدیریت توکن، این مشکل را حل می کند.
  • مکانیزم انتقال ایمن تر: این استاندارد دارای یک ویژگی امنیتی مهم است که به کاربر اجازه می دهد در صورت ارسال دارایی ها به آدرس اشتباه، توکن های خود را حفظ کند. ارسال توکن به آدرس اشتباه یکی از آن مشکلاتی است که بارها باعث از دست دادن دارایی های کاربران شده است، اما اکنون با استفاده از ERC-1155 قابل حل است.
  • پشتیبانی از انواع توکن ها: برخلاف استانداردهای قبلی شبکه اتریوم، استاندارد ERC-1155 از توکن های قابل تعویض و غیر قابل تعویض پشتیبانی می کند.

معیار ERC-1155 با استانداردهای ERC-20 و ERC-721

در جدول زیر خلاصه ای از مهم ترین تفاوت های سه استاندارد اصلی توکن سازی در شبکه اتریوم را مشاهده می کنید:

استاندارد ERC-20 ERC-721 ERC-1155
سال تحویل 2015 2017 2018
توضیح اولین استاندارد برای ایجاد توکن های اتریوم. تمام توکن های ERC-20 قابل تعویض هستند. این استاندارد ایجاد NFT یا توکن های غیرقابل تعویض را ممکن کرد. ترکیبی از کاربردهای دو استاندارد قبلی که امکان گنجاندن توکن های قابل تعویض و غیرقابل تعویض را در یک قرارداد هوشمند فراهم می کرد.
کاربرد ایجاد استیبل کوین، آلت کوین و هر توکن کاربردی NFT ها را برای آثار هنری، کلکسیونی، دارایی های درون بازی و موارد مشابه بسازید. ایجاد توکن‌های قابل تعویض و NFT با گزینه‌های بیشتر برای تنوع و سفارشی‌سازی.

روش استخراج توکن با استاندارد ERC-1155 چگونه است؟

Minting یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال به معنای ایجاد یا ضرب توکن های جدید است. برای انجام این کار، به دانش فنی قراردادهای هوشمند اتریوم (از جمله معرفی مختصر کدنویسی) و نحوه افزودن آنها به بلاک چین نیاز دارید. با این حال، برخی از سیستم عامل ها امکان پذیر است نعناع توکن NFT بر اساس استاندارد توکن ERC-1155، این کار را برای کاربران آسان کردند. برای ساخت این نوع NFT ego، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • کیف پولی سازگار با استاندارد توکن ERC-1155 مانند Metamsk یا TrustWallet داشته باشید.
  • یک نسخه دیجیتال (به عنوان مثال فایل PNG) از اثر هنری یا هر چیزی که می خواهید به NFT تبدیل کنید ایجاد کنید.
  • اتصال کیف پول به پلتفرمی که از ضرابخانه ERC-1155 پشتیبانی می کند، مانند پلت فرم Enjin.
  • مراحلی را که معمولا توسط خود پلتفرم توضیح داده می شود دنبال کنید.
  • هزینه را بپردازید و فرآیند ایجاد NFT را تکمیل کنید.

چه پلتفرم هایی از استاندارد ERC-1155 پشتیبانی می کنند؟

در حال حاضر پلتفرم های Web 3 بسیاری از استاندارد ERC-1155 پشتیبانی می کنند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور: این پلت فرم بلاک چین دارایی ها و اقتصاد مجازی اکوسیستم خود را با استفاده از استاندارد ERC-1155 مدیریت می کند. کاربرد اصلی موتور، ایجاد NFT و انواع مختلفی از دارایی های وب 3 است که معمولاً در بازی های بلاک چین استفاده می شود.
  • دریای آزاد: این بازار معروف ارزهای رمزنگاری شده که در زمینه خرید و فروش NFT بسیار فعال است، از ERC-1155 پشتیبانی می کند و توکن Mint را بر اساس آن برای کاربران خود ممکن کرده است.
  • جعبه شنی: دنیای مجازی sandbox که یک پلتفرم بازی نیز می باشد دارای عناصر مختلفی است که از ERC-1155 استفاده می کنند.
  • نادر: این بازار NFT یکی از رقبای اصلی OpenC است و امکان استخراج، خرید و فروش توکن های ERC-1155 را فراهم کرده است.

آیا تجربه ای در زمینه توکن های سکه به خصوص توکن های سکه بر اساس استاندارد ERC-1155 دارید؟ به نظر شما کدام استاندارد توکن سازی اتریوم یا غیر اتریوم بهتر است؟