مهمترین علل درد قفسه سینه چیست؟


محتوا (نمایش)

بر اساس آمارهای جهانی، 20 تا 40 درصد از جمعیت جهان حداقل یک بار درد قفسه سینه را تجربه کرده اند. بد نیست بدانید که این درد دومین دلیل اصلی مراجعه افراد به اورژانس و بیمارستان است.

درد قفسه سینه را نمی توان نادیده گرفت. اما باید به این نکته توجه کنید که این عارضه می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در بیشتر موارد، این درد به دلیل مشکلات قلبی است. با این حال، مشکلات مربوط به ریه ها، دنده ها، ماهیچه ها و اعصاب نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

در این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه در ادامه به مهم ترین علل درد قفسه سینه و روش های درمان این عارضه خواهیم پرداخت. لطفا تا آخر با ما باشید

علل درد قفسه سینه

اگر در ناحیه قفسه سینه احساس درد می کنید، باید بدانید که این درد می تواند عوامل زیادی داشته باشد. این عوامل به قدری گسترده هستند که فقط پزشک و معاینات پزشکی می توانند علت اصلی را تشخیص دهند.

ممکن است درد قفسه سینه را در هر جایی از گردن تا بالای شکم احساس کنید. بسته به علت، این درد می تواند به اشکال زیر باشد:

  • احساس سفتی یا سفتی در قفسه سینه
  • احساس سوزش در قفسه سینه
  • درد شدید و دردناک
  • دردی مثل ضربه زدن چاقو به بدن

در زیر به مهم ترین علل درد قفسه سینه می پردازیم:

مشکلات قلبی

بسیاری از افراد زمانی که احساس درد قفسه سینه می کنند به مشکلات قلبی فکر می کنند. برخی از این مشکلات که می تواند منجر به درد قفسه سینه شود عبارتند از:

بیماری عروق کرونر یا CAD: این بیماری باعث انسداد و انسداد عروق قلب می شود. انسداد شریان در ابتدا به قلب آسیب نمی رساند، اما می تواند در آینده باعث بیماری قلبی شود. درد قفسه سینه در این وضعیت ممکن است به شانه، بازو، فک یا پشت سرایت کند.

سکته مغزی یا حمله قلبی: کاهش جریان خون در رگ های خونی قلب باعث مرگ سلول های عضله قلب و در نهایت سکته یا حمله قلبی می شود. درد قفسه سینه در این حالت شدیدتر است و بیشتر در سمت چپ قفسه سینه احساس می شود. تعریق، حالت تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید از دیگر علائم حمله قلبی هستند.

میوکاردیت: میوکاردیت در واقع التهاب عضله قلب است که علاوه بر درد قفسه سینه با تب، خستگی، نبض تند و مشکل در تنفس همراه است.

پریکاردیت: پریکاردیت به عفونت یا التهاب کیسه کنار قلب اشاره دارد. درد قفسه سینه در این شرایط شدید است و از طریق عضلات گردن و بالای شانه ادامه می یابد.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک: این اختلال ژنتیکی باعث ضخامت غیر طبیعی عضلات می شود. گاهی اوقات این منجر به مشکلاتی در جریان خون در قلب می شود. همراه با درد قفسه سینه، این نوع کاردیومیوپاتی می تواند باعث سبکی سر، سرگیجه، غش و سایر علائم شود.

افتادگی دریچه میترال: در این حالت دریچه قلب به درستی بسته نمی شود. درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه از مهم ترین علائم افتادگی دریچه میترال هستند.

مشکلات ریوی

علاوه بر بیماری قلبی، مشکلات ریوی زیر نیز می تواند باعث درد قفسه سینه شود:

پلوریت: پلوریت التهاب یا تحریک پوشش ریه است. در این حالت ممکن است هنگام نفس کشیدن، سرفه یا عطسه درد شدید قفسه سینه احساس کنید. شایع ترین علل پلوریت عفونت های باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریه و پنوموتوراکس هستند.

آبسه ریه: آبسه یا عفونت ریه می تواند باعث درد شدید قفسه سینه شود. تب، لرز، سرفه و غیره. از دیگر علائم آبسه ریه هستند.

آمبولی ریه: آمبولی ریه یک لخته خون در ریه است. درد قفسه سینه، تنگی نفس و ضربان قلب سریع از مهمترین علائم آمبولی ریه هستند.

پنوموتوراکسپنوموتوراکس که اغلب در اثر آسیب قفسه سینه ایجاد می شود، زمانی رخ می دهد که بخشی از ریه فرو می ریزد و هوا را به داخل حفره قفسه سینه آزاد می کند.

آسم: آسم یک بیماری التهابی راه های هوایی است که باعث تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و گاهی درد قفسه سینه می شود.

مشکلات گوارشی

برخی از مشکلات گوارشی زیر نیز می توانند باعث درد قفسه سینه شوند:

بیماری ریفلاکس معده (GERD): رفلاکس زمانی رخ می دهد که محتویات معده به گلو برگردد. این می تواند باعث ایجاد طعم ترش در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو شود که به آن سوزش سر دل نیز می گویند. مواردی که می توانند باعث رفلاکس اسید شوند عبارتند از چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و غذاهای تند یا چرب.

اختلال در انقباض مری: انقباضات نامنظم عضلانی (اسپاسم) و انقباضات با فشار بالا (مری) مشکلاتی در مری هستند که می توانند باعث درد قفسه سینه شوند.

حساسیت مری: این اتفاق زمانی می افتد که مری با کوچکترین تغییر فشار یا قرار گرفتن در معرض اسید بسیار دردناک می شود. دلیل این حساسیت مشخص نیست.

پارگی یا سوراخ شدن مری: درد ناگهانی و شدید قفسه سینه پس از استفراغ یا جراحی مری ممکن است نشانه پارگی مری باشد.

زخم ها: این زخم ها روی دیواره های معده و روده کوچک ایجاد می شوند و می توانند باعث درد قفسه سینه شوند.

مشکلات استخوانی، عضلانی یا عصبی

گاهی اوقات درد قفسه سینه می تواند ناشی از آسیب یا آسیب، مشکلات عصبی و غیره باشد. در زیر با برخی از این عوامل بیشتر آشنا خواهید شد:

شکستگی دنده: اگر دنده شما شکسته باشد با فشار دادن به سینه درد شما بیشتر می شود. درد اغلب به یک ناحیه محدود می شود و با تنفس عمیق یا سرفه بدتر می شود.

فشار عضلانی: حتی سرفه‌های شدید می‌تواند به عضلات و تاندون‌های بین دنده‌ها آسیب بزند یا ملتهب شود و باعث درد قفسه سینه شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد قفسه سینه شما به طور ناگهانی بروز کرد و با داروهای ضد التهاب و کمی مراقبت از خود بهبود نیافت، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد قفسه سینه را دارید، حتما با اورژانس تماس بگیرید:

  • احساس فشار شدید یا سفتی در زیر جناغ
  • درد قفسه سینه که به فک، بازوی چپ یا پشت سرایت می کند.
  • درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه همراه با تنگی نفس، به ویژه پس از بی حرکتی طولانی مدت
  • حالت تهوع، سرگیجه، ضربان قلب یا تنفس سریع، گیجی، رنگ خاکستری، یا تعریق بیش از حد
  • فشار خون یا ضربان قلب بسیار پایین

علائمی که کمتر خطرناک هستند و باید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید عبارتند از:

  • آگوه
  • سرفه مخاط سبز یا زرد
  • مشکل در بلع غذا
  • درد مداوم در قفسه سینه که از بین نمی رود.

تشخیص درد قفسه سینه

درد قفسه سینه همیشه نشانه بیماری قلبی نیست. اما پزشکان معمولا قبل از هر عامل دیگری این وضعیت را بررسی می کنند. زیرا حمله قلبی می تواند خطرناک ترین علت درد قفسه سینه باشد.

برخی از اولین آزمایشاتی که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است هنگام ارزیابی درد قفسه سینه درخواست کند عبارتند از:

EKG: این تست سریع که در آن تکه های چسبنده (الکترود) روی قفسه سینه و گاهی اوقات بازوها و پاها قرار می گیرد، فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند. EKG می تواند وضعیت ضربان قلب (خیلی سریع، خیلی آهسته، طبیعی یا حتی صفر) را نشان دهد. از آنجایی که عضله قلب آسیب دیده سیگنال های الکتریکی را در یک الگوی طبیعی هدایت نمی کند، EKG ممکن است نشان دهد که شما دچار حمله قلبی شده اید یا دارید.

آزمایش خونآزمایش خون ممکن است برای بررسی سطوح بالای پروتئین ها یا آنزیم های خاص (شایع در عضله قلب) انجام شود. آسیب به سلول های قلب در اثر حمله قلبی می تواند باعث نشت این پروتئین ها یا آنزیم ها در عرض چند ساعت به خون شود.

اشعه ایکس از قفسه سینه: این اشعه می تواند وضعیت ریه ها و اندازه و شکل قلب و عروق اصلی را نشان دهد. علاوه بر این، برخی از مشکلات ریوی مانند ذات الریه آنها همچنین با اشعه ایکس قابل مشاهده هستند.

توموگرافی کامپیوتری (CT): این آزمایش برای تشخیص لخته خون احتمالی در ریه انجام می شود.

بسته به نتایج آزمایش‌های اولیه درد قفسه سینه، ممکن است نیاز به آزمایش‌های بعدی داشته باشید. این تست ها شامل موارد زیر است:

اکوکاردیوگرافی: این تست از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از قلب استفاده می کند. یک وسیله کوچک را می توان از گلو عبور داد تا قسمت های مختلف قلب را بهتر ببیند.

تست فشار: این آزمایش نحوه واکنش قلب و عروق خونی به فشار را اندازه گیری می کند و می تواند نشان دهد که آیا درد قفسه سینه مربوط به قلب است یا خیر. ممکن است از شما خواسته شود در حالی که ضربان ساز وصل است روی تردمیل راه بروید یا دوچرخه ورزشی بزنید.

آنژیوگرافی: این آزمایش به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا انسداد شریان های قلب را تشخیص دهند. یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) در یک رگ خونی (معمولاً در کشاله ران یا مچ دست) قرار داده می شود و به قلب هدایت می شود.

درمان درد قفسه سینه

درمان درد قفسه سینه به علت آن بستگی دارد. با این حال، داروهای رایج برای درمان این درد عبارتند از:

  • شل کننده های شریانی (نیتروگلیسیرین): این قرص ها معمولا به صورت زیر زبانی مصرف می شوند و رگ های قلب را شل می کنند و جریان خون را تسهیل می کنند.
  • آسپرین: اگر پزشکان فکر می کنند درد قفسه سینه شما مربوط به قلب است، احتمالا آسپرین تجویز می کنند.
  • داروهای ترومبولیتیک: اگر دچار حمله قلبی شده اید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که این داروهای ضد انعقاد را مصرف کنید.
  • رقیق کننده های خون: این داروها از تشکیل لخته های خون در رگ های شما جلوگیری می کنند.
  • داروهای سرکوب کننده اسید: اگر پزشک تشخیص دهد که درد قفسه سینه شما ناشی از رفلاکس معده است، این داروها را تجویز می کند.
  • داروهای ضد افسردگی: اگر دچار حملات پانیک هستید، ممکن است پزشک داروهای ضد افسردگی برای کنترل علائم شما تجویز کند.

آخرین کلمه

درد قفسه سینه بسیار شایع است و در بسیاری از موارد آنقدرها هم خطرناک نیست. اما باید اطلاعات لازم را در مورد این عارضه داشته باشید و در صورت نیاز سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله به مهم ترین علل درد قفسه سینه پرداخته ایم. اگر همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید فراموش نکنید که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

امتیاز شما برای این پست