میزان کالری گوشت مرغ در قسمت های مختلف آن


یکی از غذاهای محبوب و پرمصرف ما ایرانی ها مرغ است. بنابراین دانستن میزان کالری مرغ برای تنظیم میزان کالری در رژیم غذایی بسیار مهم است.

با رایج شدن سبک زندگی کم تحرک و افزایش وزن، بسیاری از مردم به دنبال راه هایی برای کاهش کالری دریافتی از رژیم غذایی خود هستند. این باعث می شود افراد ترجیح دهند کالری غذاهایی را که می خورند بدانند و تا حد امکان کالری دریافتی خود را کاهش دهند.

در ایران غذاهای مختلفی با مرغ تهیه می شود. نحوه پخت مرغ تاثیر زیادی بر میزان کالری آن دارد و می تواند آن را به غذایی پرکالری و چاق کننده تبدیل کند.

در این مقاله توسط مگ عالیه با این غذا و خواص آن آشنا می شویم. در اینجا به شما می گوییم که در قسمت های مختلف مرغ چقدر کالری وجود دارد و کدام قسمت کالری کمتری دارد.

قسمت های مختلف مرغ چقدر کالری دارد؟

گوشت مرغ سرشار از مواد مغذی است و می تواند بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم باشد. مرغ پروتئین بالایی دارد و چربی و کالری کمتری نسبت به سایر گوشت ها دارد.

بنابراین اگر هدف شما کاهش وزن است، مصرف این ماده غذایی برای شما مفید است. غذاهای حاوی پروتئین باعث افزایش احساس سیری می شوند. بنابراین از پرخوری جلوگیری می کنند و سرعت کاهش وزن را افزایش می دهند. به عنوان مثال می توانید مرغ را با عدس و اگرچه بپزید کالری موجود در عدس بالا، اما یک بمب پروتئینی بسازید.

در جدول زیر می توانید کالری قسمت های مختلف مرغ از جمله سینه، ران، بال، مغز استخوان، قلب و موارد دیگر را بررسی کنید:

قسمت های مختلف گوشت مرغ مقدار کالری
سینه مرغ 165 کالری در 100 گرم
طبل 229 کالری در هر 100 گرم
بال جوجه 290 کالری در هر 100 گرم
شیرینی مرغ 216 کالری در هر 100 گرم
قلب مرغ 170 کالری در 100 گرم
جگر مرغ 125 کالری در 100 گرم
فیله مرغ 94 کالری در 100 گرم
آب مرغ 38 کالری در 1 فنجان

توجه داشته باشید که این کالری برای قسمت های مختلف مرغ به صورت خام محاسبه می شود. بدیهی است که کالری این مواد پس از سرخ کردن یا جوشاندن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

قسمت های مختلف مرغ از نظر کالری، چربی و مواد مغذی متفاوت است. سینه مرغ کم چرب ترین قسمت این غذا است.

در مقابل، پای مرغ که برخی افراد برای تقویت استخوان های خود از آن استفاده می کنند، چربی زیادی دارد. به دلیل وجود چربی، کالری پای مرغ زیاد است و در هر 100 گرم حدود 215 است.

کالری ران مرغ

ساق قسمت پایین پای مرغ است. کالری 100 گرم پای مرغ بدون پوست پخته شده بدون روغن حدود 216 است که این مقدار پای مرغ 27 گرم پروتئین، 11.2 گرم چربی و 1.3 میلی گرم آهن دارد. اگر پوست این قسمت از مرغ جدا شود، کالری آن به 175 و میزان چربی آن به 5.7 گرم کاهش می یابد.

کالری بال مرغ

بال مرغ نسبت به قسمت های دیگر پروتئین کمتر و کالری بیشتری دارد. کالری هر 100 گرم بال بدون برداشتن پوست و تهیه شده بدون روغن حدود 290 است همچنین دارای 27 گرم پروتئین، 19.5 گرم چربی و 1.3 میلی گرم آهن است. اگر پوست بال برداشته شود، کالری به 203 و چربی به 1.8 گرم کاهش می یابد.

کالری گردن مرغ

وقتی گردن مرغ بدون پوست پخته شود، کالری آن حدود 179 در 100 گرم است. این مقدار گردن حاوی 24.6 گرم پروتئین و 2.8 گرم چربی است. اگر پوست برداشته نشود، کالری 247 و مقدار چربی 1.18 گرم است.

پوست مرغ چقدر کالری دارد؟

مرغی که با پوست پخته می شود و خورده می شود، کالری و چربی بیشتری نسبت به مرغ در هنگام برداشتن پوست دارد. بنابراین اگر می خواهید وزن کم کنید، باید پوست را قبل یا بعد از پختن جدا کنید. زیرا برای کاهش وزن باید میزان چربی و کالری دریافتی خود را کاهش دهید. سینه مرغ بدون پوست بهترین گزینه برای افرادی است که می خواهند وزن کم کنند.

100 گرم سینه مرغ را در نظر بگیرید. وقتی پوست کنده شود، 80 درصد پروتئین و 20 درصد چربی دارد. اما اگر پوست برداشته نشود، میزان چربی می تواند تا 50 درصد افزایش یابد. کالری 100 گرم سینه مرغ پخته بدون پوست 165 و با پوست 197 کالری است.

آب مرغ چقدر کالری دارد؟

کالری یک فنجان آب مرغ 38 است برای تهیه یک فنجان آب مرغ باید چند تکه مرغ را با سبزیجات و کمی آب بجوشانید. بعد از اینکه کاملا جوشید آب آن را صاف کنید. از این آب مرغ می توان برای تهیه انواع سوپ استفاده کرد.

سینه مرغ پخته چند کالری دارد؟

کالری 100 گرم سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست تهیه شده بدون روغن حدود 165 است. این مقدار سینه مرغ دارای 31 گرم پروتئین، 3.6 گرم چربی و 1 میلی گرم آهن است.

عدم برداشتن پوست مرغ باعث افزایش چربی آن می شود. کالری 100 گرم سینه مرغ بدون پوست پخته شده حدود 197 است. این مقدار سینه مرغ 30 گرم پروتئین، 7.8 گرم چربی و 1 میلی گرم آهن دارد.

در این میان کالری سینه مرغ کبابی به 165 کالری در 100 گرم می رسد.

ران مرغ چقدر کالری دارد؟

کالری 100 گرم ران مرغ (با پوست) پخته شده بدون روغن حدود 229 است که این مقدار ران حاوی 25 گرم پروتئین، 8 گرم چربی و 1.3 میلی گرم آهن است. با برداشتن پوست، کالری به 209 و چربی به 15.5 گرم می رسد.

مرغ سوخاری چند کالری دارد؟

مرغ سوخاری یکی از فست فودهای پرطرفدار است که مقاومت در برابر وسوسه خوردن آن سخت است. با این حال، بسیاری از مردم همچنان نگران میزان کالری مرغ سرخ شده و تاثیر آن بر افزایش وزن هستند.

به طور کلی میزان کالری مرغ سوخاری به شرح زیر است:

  • کالری ۲ عدد مرغ سوخاری: ۷۵۴ کالری
  • کالری 3 مرغ سرخ شده: 1131 کالری
  • کالری سنشال مرغ: 280 کالری در هر 110 گرم
  • کالری 3 عدد بال مرغ سرخ شده: 396 کالری
  • کالری یک پای مرغ سرخ شده: ۲۶۲ کالری
  • کالری ناگت مرغ: ۲۹۶ کالری

همانطور که می بینید کالری مرغ سوخاری نسبت به کالری مرغ آب پز به دلیل افزودنی های زیاد و سرخ کردن عمیق به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

روش پخت مرغ چه تاثیری بر کالری مرغ دارد؟

سالم ترین روش تهیه این غذا بدون افزودن روغن است. اگر می خواهید به غذا روغن اضافه کنید، بهتر است از اسپری روغن استفاده کنید.

استفاده از روغن هنگام طبخ غذا یا سرخ کردن آن با روغن زیاد کالری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هر چه غذا چرب تر باشد، بیشتر بر افزایش وزن تأثیر می گذارد.

جدول زیر کالری غذاهای مختلف تهیه شده با مرغ را نشان می دهد. با نگاهی به این جدول به راحتی می توانید به تاثیر روش پخت بر میزان کالری مرغ پی ببرید. به عنوان مثال، کالری یک مرغ سوخاری چقدر با کالری یک مرغ شکم پر یا کالری یک مرغ کبابی متفاوت است.

نام غذا انرژی در 100 گرم (کیلو کالری)
سینه مرغ خام 110
سینه مرغ کبابی 165
سینه مرغ سوخاری 176
سینه مرغ سرخ شده (با پوست) 222
پای مرغ خام 119
پای مرغ کبابی 209
پای مرغ سرخ شده (با پوست) 262
پای مرغ خام 119
پای مرغ کبابی 172
پای مرغ سرخ شده (با پوست) 245
بال مرغ خام (با پوست) 222
بال مرغ کبابی (با پوست) 290
بال مرغ سرخ شده (با پوست) 324
شکم مرغ 202
ناگت مرغ 296
شنیسل مرغ 297

ارزش غذایی مرغ چقدر است؟

مرغ جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است. این غذا منبع خوبی از پروتئین بدون چربی زیاد است. مرغ علاوه بر پروتئین حاوی ویتامین B12، آهن، روی، مس، کولین و اسید آمینه تریپتوفان است. فواید سلامتی این غذا عبارتند از:

تقویت استخوان ها و ماهیچه ها

پروتئین مرغ منبع عالی اسیدهای آمینه است. بدن از اسیدهای آمینه برای ساخت عضله استفاده می کند. عضلات قوی تر فشار کمتری به استخوان ها وارد می کنند. بنابراین با مصرف این ماده غذایی احتمال آسیب های استخوانی و بروز مشکلاتی مانند پوکی استخوان کاهش می یابد.

کنترل وزن و سلامت قلب

اگر در هر وعده غذایی 25 تا 30 گرم پروتئین دریافت کنید، سریعتر احساس سیری خواهید کرد. غذاهای سرشار از پروتئین با ایجاد احساس سیری به کنترل بهتر وزن کمک می کنند. زمانی که وزن مناسبی دارید، کمتر به فشار خون و چاقی مبتلا می شوید. در نتیجه قلب سالم تری خواهید داشت.

بهبود خلق و خو

مرغ به دلیل اسید آمینه تریپتوفان که در تولید هورمونی به نام سروتونین نقش دارد، خلق و خو را بهبود می بخشد. سروتونین نوعی هورمون ضد افسردگی است. هنگامی که این هورمون به مقدار کافی در مغز ترشح می شود، احساس بهتری دارید و شادتر می شوید.

آیا مرغ برای کاهش وزن مفید است؟

کالری گوشت مرغ در مقایسه با سایر گوشت ها کمتر است. قسمت های مختلف این غذا منبع غنی پروتئین است. اما اگر پوست آن ها جدا نشود یا سرخ نشود، کالری زیادی به بدن اضافه می کنند.

پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد، از ترشح هورمون هایی که باعث افزایش اشتها می شوند جلوگیری می کند. متابولیسم بدن را افزایش می دهد و باعث می شود بدن کالری بیشتری بسوزاند.

برای افرادی که می خواهند رژیم غذایی سینه مرغ بدون پوست انتخاب خوبی است. البته به شرطی که در تهیه آن از روغن زیادی استفاده نشود و در چارچوب یک رژیم غذایی سالم مصرف شود.

آخرین کلمه

مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی مهمی مانند ویتامین B12 و آهن است. خوردن این غذا به کاهش وزن کمک می کند. مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن آهن از کم خونی جلوگیری می کند. به همین دلیل توصیه می شود از مرغ در کنار سایر غذاهای سالم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

کالری قسمت های مختلف مرغ متفاوت است. روشی که برای پختن مرغ استفاده می کنید بر کالری آن نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، مرغ سوخاری کالری بیشتری نسبت به مرغ کبابی دارد. هر چه روغن کمتری برای پخت و پز استفاده کنید، سالم تر می خورید.

اگر هنوز در مورد میزان کالری این ماده غذایی و نقش آن در سلامتی و کاهش وزن سوالی دارید می توانید از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

سینه مرغ کبابی چند کالری دارد؟

هر 100 گرم سینه مرغ کبابی 165 کالری دارد.

بال های کبابی چقدر کالری دارد؟

هر بال متوسط ​​برشته شده با پوست کبابی 296 کالری دارد.