نحوهٔ کسب‌ درآمد از اپلیکیشن و میزان درآمد آن!


اپلیکیشن موبایلی یا بازی جذابی طراحی کردید، ولی راهی برای کسب درآمد از آن سراغ ندارید؟ راه‌وروش که زیاد است! اول باید ببینید هدف خودتان چیست.

مثلاً ممکن است بخواهید اپلیکیشن را بفروشید و به‌ازای هر بار دانلود، مبلغ مشخصی بگیرید؛ ولی جذب کاربر برای چنین اپلیکیشنی چندان ساده نیست.

به همین خاطر است که اغلب صاحبان اپلیکیشن از دیگر روش‌ها مثل نمایش تبلیغات استفاده می‌کنند. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های مختلف و نحوهٔ محاسبهٔ درآمدتان از تبلیغات آشنا شوید.

روش‌های کسب درآمد از اپلیکیشن

مستقیم برویم سراغ روش‌ها!

۱. نمایش تبلیغات

اغلب اپلیکیشن‌ها به‌صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارند و شما تنها نیستید. اولین و مطمئن‌ترین راه این است تبلیغ نمایش دهید.

نگران کاربر هم نباشید؛ چون تجربه ثابت کرده است تا جایی که به تجربهٔ کاربری صدمه وارد نکنید، کاربر اپلیکیشن و بازی موبایل با دیدن تبلیغ مشکلی ندارد.

حتی در برخی موارد سود هم می‌کند. برای مثال، بازی‌های موبایل ممکن است هم پرداخت درون برنامه‌ای داشته باشند و هم نمایش تبلیغ. کاربر می‌تواند به‌جای خرید سکه و لذت‌بردن از بازی، تبلیغی ۳۰ ثانیه‌ای ببیند.

تعرفه تبلیغات در اپلیکیشن به نوع تبلیغ بستگی دارد و سهم شما هم بر اساس همان حساب می‌شود. البته در برخی پلتفرم‌های تبلیغاتی مثل ادیوری، کل درآمد حاصل از تبلیغات بین شما و آن‌ها با نسبتی تقسیم می‌شود.

۲ مدل تبلیغ در اپلیکیشن خیلی رایج است:

متن و تصویر

تبلیغ حاوی تصویر و متن است. وقتی کاربر روی آن کلیک کند به لندینگ پیج کسب‌وکاری هدایت می‌شود.

 

تبلیغات ویدیویی

ویدیویی تبلیغاتی است که کاربر با دیدن آن ترغیب می‌شود به لندینگ پیج کسب‌وکار مراجعه کند. ۳ روش مختلف برای نمایش این ویدیو در اپلیکیشن خود دارید:

قبل از محتواهای ویدیویی اپلیکیشن، تبلیغ بقیه را نمایش می‌دهید.

کاربر بازی موبایلی شما بعد از دیدن تمام ویدیو، پاداشی می‌گیرد؛ مثلاً جان اضافه.

بین ۲ فعالیت کاربر – مثلاً تمام‌شدن لول ۱۰۰ بازی و شروع لول ۱۰۱ یا برگشتن به صفحهٔ اصلی اپلیکیشن – تبلیغی تمام‌صفحه نمایش داده می‌شود.

نکته: جایگاه بینابینی به شکلی طراحی شده است که کسب‌وکارها هم بتوانند تصویر و متن نمایش دهند و هم ویدیو و متن. یک نمونه از تصویر و متن را ببینید:

برای اینکه درآمدتان از این طریق بیشتر شود، نکات زیر را رعایت کنید:

  • تعداد دفعات و محل نمایش تبلیغ به شکلی باشد که مزاحم فعالیت کاربر نشود تا از آن استقبال کند
  • جایگاه‌های متنوع را بسته به نوع اپلیکیشن آماده کنید
  • با پلتفرم‌های تبلیغاتی شناخته‌شده و معتبر کار کنید
  • برای درآمد بیشتر، از تبلیغات نصب اپلیکیشن استفاده کنید تا کاربران بیشتری جذب کنید (کاربر بیشتر یعنی تعداد نمایش و درآمد بیشتر)

 

۲. فروش اپلیکیشن

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها فروش آن‌ها در بسترهایی است که برای این منظور وجود دارد.

به‌عنوان مثال، می‌توانید با انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی یا کافه بازار، اپلیکیشن خود را مستقیم به کاربران بفروشید. اپلیکیشن شما در این حالت در دستهٔ پولی‌ها قرار می‌گیرد و فروشگاه منتشرکننده به‌ازای هر فروش کارمزد می‌گیرد.

قیمت اپلیکیشن در این روش درآمدزایی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه کاربران با بررسی کارایی برنامه و هزینهٔ آن، دربارهٔ خرید محصول موردنظر تصمیم‌گیری می‌کنند.

بنابراین سعی کنید با تعیین مبلغی رقابتی، تعداد فروش خود را بالا ببرید تا درآمد بیشتری از این روش به دست بیاورید.

۳. فروش حق عضویت

برخی اپلیکیشن‌ها برای دسترسی افراد به خدماتی که ارائه می‌دهند با فروش حق عضویت به کاربران، درآمدزایی می‌کنند.

به عنوان مثال، اپلیکیشن محبوب طاقچه با فروش حق اشتراک خود امکان دسترسی کاربران به کتاب‌های صوتی خود را برای یک دورهٔ زمانی مشخص فراهم می‌کند.

بسیاری از کاربران در ابتدا دربارهٔ مفیدبودن خدمات ارائه‌شده توسط اپلیکیشن مطمئن نیستند که این موضوع می‌تواند آن‌ها را از خرید حق اشتراک اپلیکیشن منصرف کند.

برای مقابله با این چالش، می‌توان استفاده از برنامه موبایلی را برای یک دورهٔ زمانی کوتاه برای کاربران جدید، به‌صورت رایگان فراهم کرد.

در مثال طاقچه، این اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌های مشابه می‌توانند بخشی از کتاب صوتی را به‌عنوان نمونه رایگان پخش کنند.

۴. استفاده از مدل فری‌میوم

در این روش یک نسخه رایگان با دسترسی محدود به برخی از خدمات به‌صورت رایگان در اختیار عموم کاربران قرار می‌گیرد و کاربران برای دسترسی کامل به همهٔ خدمات برنامه موبایلی باید مبلغی را پرداخت کنند.

به عنوان مثال، اپلیکیشن اسپاتیفای از این مدل استفاده می‌کند و کاربران برای دسترسی کامل به امکانات این برنامهٔ محبوب در حوزه موسیقی، باید مبلغی را پرداخت کنند.

امکاناتی مثل ساخت پلی‌لیست، گوش‌دادن موزیک به‌صورت انتخابی و… همه در نسخهٔ پولی در دسترس‌اند.

۵. همکاری در فروش

یکی دیگر از روش‌های محبوب کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها، استفاده از ایدهٔ همکاری در فروش است. در این شیوه، شما با قراردادن لینک محصول دیگران، در ازای فروش آن، مبلغی را به‌عنوان پورسانت دریافت می‌کنید.

یک نکته را اضافه کنیم و برویم سراغ پرسشی مهم: شما می‌توانید چند روش درآمدزایی داشته باشید. برای مثال، اپلیکیشن رایگان شما نمایش تبلیغ داشته باشد و در کنار آن هم کاربران بتوانند با خرید نسخهٔ پولی هم دیگر تبلیغ نبینند و هم امکانات اضافه داشته باشند.

درآمد تبلیغات درون برنامه‌ای چطور حساب می‌شود؟

به نوع تبلیغی بستگی دارد که نمایش می‌دهید! بعضی تبلیغ‌ها مثل ویدیویی بر اساس تعدا دفعات نمایش موفق تبلیغ (۵ ثانیه از ویدیوی تبلیغاتی)، برخی بر اساس تعداد کلیک‌ها و بعضی‌ها هم بر اساس اقدام کاربر بعد از کلیک، درآمدشان مشخص می‌شود.

درآمد نوع اقدامی از همه بیشتر است؛ چراکه آوردهٔ آن برای کسب‌وکار هم به‌مراتب بهتر است. برای مثال، کاربر بعد از کلیک‌کردن روی تبلیغ، اپلیکیشن آن‌ها را نصب کرده، در سایت آن‌ها ثبت‌نام کرده یا چیزی را خریده است.

البته اغلب پلتفرم‌های تبلیغاتی مثل ادیوری و ادموب بر اساس مدل تسهیم درآمد کار می‌کنند؛ یعنی هر میزان درآمدی که از کل تبلیغات نمایش‌داده‌شده در اپلیکیشن حاصل شود، بین شما و پلتفرم تبلیغاتی تقسیم می‌شود.

پس فرقی ندارد کدام تبلیغ را نمایش دهید؛ در پلتفرم تبلیغاتی، ۷۰ درصد این درآمد سهم شماست و در گوگل ادموب، ۶۰ درصد آن!

مثلاً اگر در یک ماه از طریق نمایش تبلیغات کسب‌وکارهای مختلف در اپلیکیشن شما، ۲۰ میلیون تومان درآمد حاصل شود، ادیوری ۱۴ میلیون و ادموب ۱۲ میلیون به شما پول می‌دهد.

چرا نمایش تبلیغات با کمک پلتفرم‌های تبلیغاتی بهترین راه برای درآمدزایی است؟ دلیل اصلی آن هم این است آن‌ها با هزاران کسب‌وکار در ارتباط‌اند و جایگاه‌های تبلیغاتی شما هرگز خالی نمی‌ماند.

از طرفی، نیاز نیست برای نمایش تبلیغ مستقیماً با کسی مذاکره کنید و نگران پرداخت حق‌الزحمه‌تان باشید.

آخرین مورد هم نحوهٔ نمایش هوشمند تبلیغ است که بر اساس پرسونای اپلیکیشن شماست؛ مثلاً تبلیغ بزرگ‌سال‌ها در اپلیکیشن کودکان نمایش داده نمی‌شود.

نظر شما دربارهٔ کسب درآمد با نمایش تبلیغات در اپلیکیشن چیست؟

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر