هر آن چیزی که باید از ایردراپ EigenLayer بدانید


در این چند سالی که حوزه ارزهای دیجیتال بین مردم به محبوبیت بالایی رسیده،‌ تنها تعدادی از پروژه‌های کریپتویی در ایردراپ‌ خود پاداش‌های میلیارد دلاری به کاربران اولیه داده‌اند، اما احتمالاً به زودی شاهد پیوستن یک پروتکل جدید به این لیست باشیم.

به گزارش والکس و به نقل از bankless، استیکینگ مجدد یا ری‌استیکینگ (Restaking) پتانسیل آن را دارد که به طور قابل‌توجهی اقتصاد ارزهای دیجیتال را متحول کند و ایگن لیر (EigenLayer) در خط مقدم تلاش‌ها برای تحقق این امر مهم قرار دارد.

در این مطلب در مورد اینکه چرا ایگن لیر مسیر پروژه‌های کریپتویی را تغییر می‌دهد صحبت خواهیم کرد و درباره خدماتی که می‌توانند بر اساس این پروتکل ساخته شوند توضیح می‌دهیم. در ادامه به این می‌پردازیم که چرا ایردراپ ایگن لیر مهم خواهد بود و استدلال تیم بنکلس را برای فرصت دریافت پاداش از این ایردراپ بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، در این مطلب تخمین زده شده است که با شرکت در ایردراپ ایگن لیر، باید انتظار دریافت چه پاداشی را داشته باشید. پس تا آخر با ما همراه باشید.

چرا ایگن لیر معادلات را تغییر می‌دهد؟

ایگن لیر یک بازار داد و ستد غیرمتمرکز ایجاد می‌کند که به هولدرهای اتریوم اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را مجدداً استیک یا به اصطلاح ری‌استیک کنند. به این صورت امنیت سایر برنامه‌های کریپتویی در جایی به جز شبکه اتریوم هم افزایش پیدا می‌کند.

ایگن لیر به عنوان یک شبکه اعتماد قابل برنامه‌ریزی (Trust Network) فعالیت می‌کند و به توسعه‌دهندگان این قدرت را می‌دهد تا شبکه‌های غیرمتمرکز را بدون روبرو شدن با چالش راه‌اندازی و مدیریت شبکه‌های اعتماد خود ایجاد کنند.

از آنجایی که توسعه‌دهندگان پروتکل دیگر نگرانی در مورد اجرای شبکه‌های ولیدیتور (اعتباردهنده) ندارند، می‌توانند تمرکز خود را روی موارد مهم‌تر – مانند ساخت برنامه‌ها – معطوف و کمتر از گذشته برای حمایت از مارکت کپ یک توکن قابل استیکی که شبکه غیرمتمرکز آن‌ها را از لحاظ امنیت تضمین می‌کند، تلاش کنند.

این امر موانع فعلی برای ایجاد شبکه‌های غیرمتمرکز توسط توسعه‌دهندگان را کاهش می‌دهد و کار را برای بسیاری از برنامه‌های امن کریپتویی آسان‌تر می‌کند.

پروتکل‌هایی که از ایگن لیر کمک می‌گیرند، امنیت اقتصادی خود را از استیک‌کنندگان فعلی اتریوم «اجاره» می‌کنند. این استفاده مجدد از اتر استیک‌شده برای تأمین امنیت برنامه‌ها، بهره‌وری سرمایه را افزایش و به طور مؤثری هزینه ایمن‌سازی دیگر شبکه‌ها را کاهش می‌دهد. در ضمن به این صورت، اعتماد به هر خدمات منحصربه فردی تا حد زیادی تضمین می‌شود.

کسانی که در ایگن لیر توکن‌ها را مجدداً استیک می‌کنند (ری‌استیکرها) این شانس را دارند که از طریق این پروتکل، به دو صورت بازدهی خود را بهبود بخشند. ری‌استیکرها نه تنها می‌توانند با ایمن کردن دیگر شبکه‌ها سود بیشتری کسب کنند، بلکه واجد شرایط دریافت ایردراپ از پروتکل‌ها با استفاده از خدماتشان نیز خواهند بود.

چه خدماتی روی ایگن لیر ساخته می‌شوند؟

اصطلاح EigenLayer Actively Validated Service (AVS) یعنی هر سیستمی که به شبکه ولیدیتور توزیع‌شده خود برای تأیید نیاز دارد و برای امنیت به ایگن لیر متکی است. اصطلاح «AVS» یک برچسب همه‌کاره است که می‌تواند برای هر یک از برنامه‌های اعتباردهی غیرمتمرکز در محدوده وسیع قابل پشتیبانی توسط این پروتکل اعمال شود.

ری‌استیکرها توکن‌های استیک‌شده خود را به اپراتورهای AVS واگذار می‌کنند. اپراتور AVS زیرساخت ایگن لیر را اداره می‌کند و از توکن‌های اتریوم ری‌استیکرها به عنوان ضمانت برای خدمات خود بهره می‌گیرد. همچنین این اپراتورها در ازای استفاده از این اترها به عنوان وثیقه، به کاربر سود ارائه می‌دهند.

مشهورترین AVS حال حاضر راه‌حل دسترس‌پذیری داده ایگن لیر یعنی EigenDA است.

EigenDA هنوز فعال نشده، اما پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های ارسال داده را تا حد زیادی برای رول آپ‌ها کاهش دهد و انتظار می‌رود راه‌حل مقرون به صرفه‌تری نسبت به راه‌حل دسترس‌پذیری داده پیشرو سلستیا (Celestia) ارائه دهد. بهره‌وری سرمایه ارائه‌شده توسط ری‌استیکینگ EigenDA در مقایسه با هزینه‌های مرتبط با رویکرد سلستیا در راه‌اندازی یک بلاک چین مستقل لایه اول برتری خوبی را به این اپراتور AVS می‌دهد.

با این حال، توانایی ایگن لیر برای ایمن‌سازی شبکه‌ها چیزی فراتر از اکوسیستم اتریوم است. به عنوان مثال، باید بزودی شاهد ظهور برنامه‌های هیجان‌انگیزی در شبکه کازماس (Cosmos) باشیم.

Cosmos Hub (ATOM) در مقام تامین‌کننده امنیت زنجیره‌ای (Interchain Security)، مدت‌هاست انتخاب اول شبکه‌هایی بوده که ترجیح می‌دهند مجموعه توکن و ولیدیتور خود را ایجاد نکنند. اما ایگن لیر قصد دارد کازماس را در آینده به چالش بکشد و این تاج سلطنت را بر روی سر خود بگذارد.

Ethos و Lay3r دو مورد از AVSهایی هستند که زنجیره‌های کازماس را قادر می‌سازند تا شبکه لایه اول خود را با استفاده از شبکه اعتماد فعلی ایگن لیر راه‌اندازی کنند. ایگن لیر یک جایگزین امنیتی جذاب‌تر (و مقرون‌به‌صرفه) برای Cosmos Hub ارائه می‌کند.

همانطور که از AVSهای ایگن لیر می‌توان برای تامین امنیت بلاک چین‌های لایه اول و لایه دوم استفاده کرد، این اپراتورها می‌توانند انواع دیگری از سیستم‌های رمزنگاری، از جمله‌ شبکه‌های keeper و اوراکل های غیرمتمرکز را نیز تایید کنند.

ایگن لیر قصد دارد مشارکت‌پذیری را نیز بهبود بخشد. نهایی‌سازی سریع AVS‌های ایگن لیر به هر تراکنش اجازه می‌دهد تا از مزایای تسویه حساب فوری بهره‌مند شود. پروتکل‌های بریج (پل) می‌توانند از AVS برای دسترسی به شبکه اتر ری‌استیک‌شده ایگن لیر به عنوان وثیقه استفاده کنند. این امر در زمانی که تراکنش کاربر در حال انجام است، تسویه حساب او را ممکن می‌سازد و در نتیجه مدت زمان انتظار کاهش پیدا می‌کند.

از آنجایی که هنوز در مراحل اولیه اکتشاف محل تلاقی هوش مصنوعی و رمزنگاری قرار داریم، ایگن لیر این پتانسیل را دارد که به بازیگر مهمی در ادغام این دو محیط تبدیل شود. رابط‌های هوش مصنوعی آنچین به زودی می‌توانند از AVS برای تأیید یکپارچگی الگوریتم خود با ایجاد اثبات‌های دانش صفر استفاده کنند. مدل استیکینگ مجدد ایگن لیر با بهره‌وری سرمایه‌ای که ارائه می‌دهد، مقرون به صرفه‌تر از تکنیک‌های جایگزین ZKML است.

ایردراپ ایگن لیر چقدر بزرگ خواهد بود؟

به دست آوردن یک ارزش‌گذاری دقیق برای یک پروتکل کریپتویی با جریان سرمایه واقعی به اندازه کافی دشوار است، چه رسد به پروتکلی که هنوز وجود خارجی هم ندارد! در حالی که هنوز پروتکلی به صورت مستقیم با ایگن لیر قابل مقایسه نیست، اما می‌توان سلسیتا را به عنوان یک رقیب نزدیک برای ایگن لیر در نظر گرفت و مبنای ارزش‌گذاری ما را تشکیل می‌دهد.

تنها جایی که می‌توان از سلستیا استفاده کرد احتمالاً در قالب یک لایه دسترس‌پذیری داده است، اما حجم بازار کاملا رقیق‌شده یا به اختصار FDV توکن بومی این شبکه یعنی TIA در حال حاضر برابر با ۱۵ میلیارد دلار است. FDV توکن TIA طی هفته گذشته به سقف ۲۰ میلیارد دلاری خود رسیده بود.

ایگن لیر به دلیل مجموعه‌ خدمات خود نسبت به سلستیا برتری دارد. وجود محرک‌های درآمدی متعدد که فراتر از بحث دسترس‌پذیری داده هستند، ایگن لیر را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب‌تر در مقایسه با سلستیا معرفی می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد، ایگن لیر هنوز یک شبکه بلاک چینی نیست و متأسفانه ارزش‌گذاری این پروتکل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه، انتظار نمی‌رود که توکن EIGEN ارزش مازاد مرتبط با بلاک چین لایه اول (L1) را به دست آورد.

در عمل، این بدان معنی است که توکن EIGEN از TIA کاربردپذیری کمتری دارد، چرا که این دارایی به عنوان وثیقه AVSها عمل نخواهد کرد. این دقیقاً همان عاملی است که تقاضا برای این توکن را در مقایسه با TIA کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش ارزش ایگن لیر نسبت به سلستیا شود.

البته این احتمال وجود دارد که ایگن لیر کاربرد توکن EIGEN را با استفاده از آن تحت عنوان یک توکن پرداخت برای خدماتی که این شبکه ارائه می‌دهد، افزایش دهد. با این حال، این منبع تقاضا قدرت کمتری دارد و می‌تواند تا حدی با فشار فروش اجتناب‌ناپذیر ری‌استیکرها و اپراتورهای AVS که EIGEN را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند و به دنبال نقدینگی و مبادله آن با دارایی‌های دیگری هستند، جبران شود.

با در نظر گرفتن همه این عوامل، منطقی به نظر می‌رسد که فرض کنیم ایگن لیر به FDV مشابه سلستیا دست پیدا می‌کند و در هنگام عرضه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود.

در حالیکه هنوز چیزی از توکنومیک ایگن لیر نمی‌دانیم، اما به نظر نمی‌رسد که آن‌ها بیشتر از ۱۰ درصد عرضه توکن خود را برای کاربران اولیه ایردراپ کنند. همین ۱۰ درصد نیز (با درنظر گرفتن فرض قبلی) به راحتی ارزش ایردراپ این پروتکل را به بیش از یک میلیارد دلار می‌رساند. با این حال تاکنون هیچ اعلان رسمی منتشر نشده است.

اما سپرده‌گذاران کوچک چه مبلغی را دریافت خواهند کرد؟

در حال حاضر، ۷۶۰ هزار اتر به ایگن لیر واریز شده است و افزایش آتی سقف LST تنها تعداد اترهای سپرده‌شده را افزایش می‌دهد. سپرده‌گذاران به ازای هر یک ساعتی که اتریوم‌های خود را استیک کنند یک امتیاز می‌گیرند و مجموع امتیازات جمع‌آوری‌شده تا به امروز تقریباً به ۱ میلیارد می‌رسد.

تعداد کل امتیازات ایگن لیر نامشخص است، زیرا هنوز چیزی درباره زمان برگزاری این ایردراپ و مقدار دقیق امتیازات دریافتی به ازای استیک اتریوم نمی‌دانیم، اما Polymarket گفته که در حال حاضر تنها ۱۳ درصد احتمال دارد که شاهد ایردراپ ایگن لیر تا ماه آوریل (فروردین سال آینده) باشیم.

اگر فرض کنیم که ایردراپ EIGEN تا حداقل ۱۸۰ روز پس از افزایش سقف سپرده‌گذاری بعدی انجام نشود و مقدار اتریوم تحت مدیریت به طور پیوسته در این دوره به ۱ میلیون اتر افزایش یابد، تخمین می‌زنیم که ۴/۸ میلیارد امتیاز در زمان ایردراپ وجود داشته باشد.

با محدوده ارزش‌گذاری تخمینی ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار و با فرض توزیع ۱۰ درصد از کل عرضه EIGEN بین کاربران به صورت ایردراپ، سپرده‌گذاران می‌توانند انتظار کسب درآمد ۰/۲۱ تا ۰/۴۱ دلاری را به ازای هر امتیاز داشته باشند. این عدد نشان می‌دهد که به ازای هر اتر واریزشده به ایگن لیر، طی دوره بعدی که این پروتکل سقف LST خود را در تاریخ ۵ فوریه (۱۶ بهمن) افزایش می‌دهد، فرصت کسب پاداش ۹۰۷ تا ۱۸۱۴ دلاری را خواهید داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که فرضیات متعددی برای درست بودن این تخمین باید برآورده شوند. اما این حداقل پاداشی است که سپرده‌گذاران غیرنهنگ و کوچک می‌توانند انتظار کسب آن را داشته باشند. معرفی سطوح توزیع برای توکن EIGEN، از جمله تعیین سقف در حداکثر تخصیص توکن‌ها، به نفع سپرده‌گذاران کوچکتر خواهد بود.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.