همه چیز درباره انواع گل زاموفیلیا + روش نگهداری


اگر یکی از دوستداران همیشگی گل و گیاه هستید، اما کمبود زمان یا شرایط نامساعد محیطی مانع از خرید و نگهداری گیاهان در منزلتان می شود، دیگر نگران نباشید. گل زاموفیلیا بهترین انتخاب برای هر خانه ای است. این گیاه جدا از زیبایی بی نظیری که دارد به راحتی می تواند خانه را شاداب کند.

یکی از ویژگی های این گیاه که همه را به خرید آن ترغیب می کند مقاومت بسیار بالای آن در آپارتمان است. مقاومت این گیاه به حدی است که گفته می شود از بین بردن این گیاه دشوارتر از نگهداری آن است.

در این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه در ادامه به معرفی کامل این گل و روش های نگهداری و نحوه تکثیر آن می پردازیم. با ما بمان.

چرا گل زاموفیلیا؟

گل زاموفیلیا تقریباً تمام خصوصیات لازم برای رشد در خانه و از آن را دارد محبوب ترین گیاهان داخلی خوب. از دلایل محبوبیت روزافزون این گیاه می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • سازگاری با نور کم
  • رشد بی دردسر
  • نیاز آبی کم و تحمل به خشکی
  • سازگار با محیط آپارتمان
  • برگ های سبز و براق
  • قدرت تصفیه هوا دارد
  • قدرت دفع سمومی مانند بنزن، تولوئن و
  • کاربردهای درمانی برای دردهای موضعی (تمامی کاربردهای زاموفیلیا موضعی بوده و خوردن آن ممنوع است زیرا آب آن سمی است).

انواع مختلف گل زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا یکی از گیاهان گلدار خانواده شیپور است که بومی مناطق گرمسیری است. این گیاه علفی مانند درختان دارای برگ های زیادی است که از ساقه ها می روید. طول ساقه گیاه از 40 تا 60 سانتی متر می رسد.

برگ های گل زاموفیلیا چرمی و به طول 2 سانتی متر در انتهای خود قسمتی شبیه پیاز به نام ریزوم دارد. این ریزوم ها ساقه های زیرزمینی هستند که ریشه گیاه را تشکیل می دهند.

انواع مختلفی از گیاهان زاموفیلیا وجود دارد که در زیر ارائه شده است. هر کدام از این گونه ها زیبایی منحصر به فرد خود را دارند، اما روش نگهداری از همه آنها یکسان است.

زاموفیلیا سیاه

همانطور که از نامش پیداست، برگ های این گیاه بنفش تیره، نزدیک به سیاه است. این گیاه نادرترین نوع گل زاموفیلیا است و به همین دلیل بسیار گران قیمت و در میان است گیاهان داخلی لوکس گنجانده شده است

زاموفیلیا آبلاک

زاموفیلیا ابلق دارای برگ های دو رنگ سبز طلایی یا سبز سفید است. این ظاهر متفاوت آن را شبیه گل های مصنوعی می کند.

زاموفیلی سبز

این نوع زاموفیلیا رایج ترین نوع موجود در بازار است. دارای برگهای سبز براق با مقاومت بالا است.

نام های رایج زاموفیلیا

این گل زیبا با نام های زیادی شناخته می شود که مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • زاموفیلیا
  • مروارید زنگبار
  • گیاه ZZ
  • گیاه زی زی
  • کارخانه فولاد
  • گیاه زیزی

گلدهی گیاه زاموفیلیا

اگر این گیاه در زیستگاه طبیعی خود یا خارج از خانه رشد کند، گل های کوچکی در پایه گیاه تولید می کند. گل های این گیاه به راحتی دیده نمی شوند زیرا گل ها در پایه ساقه رشد می کنند و توسط برگ های گیاه پنهان می شوند.

در آپارتمان ها این گیاه به ندرت گل می دهد اما به طور کلی اگر تمام شرایط لازم فراهم باشد در تابستان گل می دهد. گل های آن را اسپادیکس می نامند.

آیا گیاه آپارتمانی زاموفیلیا سمی است؟

یکی از رایج ترین نگرانی ها در مورد این گیاه سمی بودن آن است. دست زدن به برگ و ساقه گیاه زاموفیلیا مشکلی ندارد. در واقع، در سال 2010 شایعات نادرستی مبنی بر سمی بودن گیاه آپارتمانی زاموفیلیا به حدی بود که باعث سرطان شد.

در نتیجه این شایعات مردم آنقدر ترسیده بودند که بدون دستکش نزدیک نمی شدند. حقیقت این است که آب و قسمت های این گیاه در صورت مصرف سمی است، اما سرطانی نیست.

اگر پوست حساسی دارید، نکات ایمنی زیر را دنبال کنید

  • هنگام دست زدن به گیاه از دستکش استفاده کنید.
  • این گیاه را از دسترس کودکان یا حیوانات دور نگه دارید.
  • همیشه پس از دست زدن به گیاه دست های خود را بشویید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.

شرایط نگهداری گل زاموفیلیا

همانطور که در بالا ذکر شد، این گیاه بسیار مقاوم است و نگهداری آن آسان است. کافی است بستر مناسبی برای رشد آن فراهم کنید و اجازه دهید رشد کند.

حتی اگر برای مدتی مراقبت از آن را فراموش کنید، این گیاه بدون مشکل به رشد خود ادامه می دهد. تمام شرایط لازم برای رشد این گیاه در زیر به تفصیل آمده است.

دمای لازم گیاه زاموفیلیا آپارتمان

زاموفیلیا گیاهی استوایی است که نمی تواند در دمای بسیار پایین (8 درجه سانتیگراد و کمتر) زنده بماند. رشد گیاه در هوای سرد متوقف می شود و دلیل آن این است که با سرد شدن هوا فعالیت و مصرف آب این گیاه کاهش می یابد.

یکی راز طراوت گیاهان داخلی آنها را در دمای مناسب نگه دارید. دمای متوسط ​​و ایده آل برای این گیاه 15-24 درجه سانتیگراد است. اگر گرمتر شود رشد و نمو برگ های این گیاه بهتر و سریعتر انجام می شود. برای تازه ماندن برگها در تابستان حتما سمپاشی کنید.

نور مورد نیاز برای گیاه آپارتمانی زاموفیلا

گیاه تک پایه زاموفیلیا گیاه آپارتمانی مقاوم در برابر نور کم و در سطوح مختلف نور (حتی در مکان های تاریک) رشد می کند. اما بهتر است به طور مرتب خود را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

در گلخانه ها، زاموفیل ها به طور منظم هفته ای یک بار در معرض نور قرار می گیرند و این نور و انرژی را به مدت یک هفته ذخیره می کنند.

این گیاه می تواند در مکان های تاریک و کم نور زنده بماند اما برگ ها و ساقه برگ ها باریک خواهند بود.

آب مورد نیاز گیاهان داخلی زاموفیلیا

اولین و مهمترین دشمن این گیاه آبیاری زیاد است زیرا این گیاه همیشه آب در ریشه دارد. با آبیاری زیاد، برگ های آن زرد می شوند و پیاز و ریشه آن می پوسند.

عموماً وقتی خاک این گل کاملاً خشک شد، دوباره گیاه را آبیاری کنید تا عطش گیاه برطرف شود. گل زاموفیلیا را اصلا نباید آبیاری کرد که باعث آسیب آن می شود. به طور کلی آبیاری به میزان نور دریافتی بستگی دارد (نور کمتر = آب کمتر و نور بیشتر = آب بیشتر).

خاک مورد نیاز گل زاموفیلیا

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا در خاک های سبک با خاصیت زهکشی بالا بهترین رشد را خواهد داشت. خاصیت زهکشی نه تنها برای این گیاه بلکه برای همه گیاهان حیاتی است.

حفظ آب اضافی در نتیجه آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ساقه ها و ریشه های زیرزمینی می شود. این خاصیت زهکشی به حذف آب اضافی و جلوگیری از پوسیدگی کمک می کند. ترکیب خاک زیر برای نگهداری این گیاه توصیه می شود:

  • ترکیب خاک معمولی + خاک برگ + ماسه
  • ترکیبی از نارگیل + پرلیت + ماسه

تعویض گلدان گیاه زاموفیلیا

سالی یکبار در فصل بهار گلدان گیاه را عوض کنید تا رشد بهتری داشته باشد. توجه داشته باشید که گلدان جدید نباید خیلی بزرگ باشد، زیرا در یک فضای بزرگ زمان گیاه صرف رشد ریشه می شود و رشد شاخه ها کند می شود.

یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی مناسب است. یکی از نشانه های تعویض گلدان این است که ریشه گیاه از دهانه های پایینی گلدان خارج می شود.

توجه داشته باشید که برای تثبیت خاصیت زهکشی گلدان جدید، سنگریزه های ریز را در ته آن قرار دهید، حتماً در 3 تا 5 سال اول پس از خرید گیاه، گلدان را تعویض کنید.

کود لازم برای گل زاموفیلیا

گیاه را یک بار در ماه در طول فصول رشد اصلی (از آوریل تا سپتامبر) با کود مایع متعادل رقیق شده تغذیه کنید. کودهای مناسب برای گیاهان زاموفیل کودهای پر فسفر و پتاسیم هستند. زیرا فسفر زیاد باعث رشد ریشه و سپس افزایش تعداد برگ های گیاه می شود. علاوه بر کودهای مایع می توان از بلومرهایی مانند 20-20-20 نیز استفاده کرد.

رطوبت مورد نیاز

میانگین رطوبت هوا در اکثر آپارتمان ها (محل حدود 50 درصد) برای این گیاهان مناسب است. به طور کلی این گیاه به دلیل ظاهر خاص برگ های خود در برابر ریزش آب از برگ ها و کمبود رطوبت از جمله مقاوم است. گیاهان داخلی مقاوم در برابر آب خوب؛ اما رطوبت کافی به رشد بهتر آن کمک می کند.

می توانید مقداری سنگریزه را در یک سینی کوچک بریزید و آن را با آب پر کنید. گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید. این سیستم مرطوب کننده خانگی رطوبت مورد نیاز گیاه زاموفیلیا را تامین می کند.

فقط دقت کنید که گلدان روی سنگریزه ها باشد و ته گلدان در آب فرو نرود.

تکثیر گل زاموفیلیا

این گیاه را می توان به دو روش با استفاده از ریزوم (ریزوم ساقه های زیرزمینی گیاه) و یا با قطع برگ ها تکثیر کرد.

تکثیر توسط ریزوم: گیاهان از ریزوم های بزرگ در انتهای خود رشد می کنند که شبیه سیب زمینی است. این ریزوم ها آب را ذخیره می کنند. به همین دلیل گیاه در مواقع خشکسالی و در جاهایی که صاحبان فراموشکار هستند به رشد خود ادامه می دهد.

برای این روش ابتدا گیاه را از گلدان خارج کرده و به آرامی ریزوم های آن را جدا کرده و به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید. مراقب باشید به ریزوم ها آسیب نرسانید. ریزوم را در گلدان جدید بکارید و خاک مناسب روی آن قرار دهید. صبر کنید تا ریشه بدهند و رشد کنند.

تکثیر توسط برگ:برگها را با چاقوی تیز از محل اتصال ساقه جدا کرده و در مخلوط خاک مرطوب قرار دهید. ترکیبات مناسب برای این کار در قسمت خاک مناسب این گیاه به طور کامل توضیح داده شده است.

برای حفظ رطوبت و رشد بهتر قلمه ها را با پلاستیک شفاف بپوشانید. سپس باید حدود 6 تا 7 ماه صبر کنید تا ساختارهای غده ای در سطح زیرین برگ در داخل خاک ایجاد شود.

رشد برگ نیز 4 تا 5 ماه پس از تشکیل ریزوم آغاز می شود. سپس می توانید گیاهان را به گلدان جدید منتقل کنید.

هرس گیاه زاموفیلیا

برگ های زرد، ساقه های بسیار بلند، برگ های سوخته و ساقه های پوسیده باید برای بهبود رشد گیاه هرس شوند.

تمیز کردن برگ های گل زاموفیلیا

برگ های این گیاه به طور طبیعی براق و سبز است. نیازی به استفاده از سفید کننده نیست زیرا به گیاه آسیب می زند. هر هفته برگ ها را با یک پارچه مرطوب گردگیری کنید. این به گیاه کمک می کند نور بیشتری دریافت کند و نفس بکشد.

بیماری های گل زامیوفیلیا

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا گیاهی مقاوم است و حتی اگر برای مدت کوتاهی از آن غافل شوید، نمی میرد و به رشد خود ادامه می دهد، بنابراین در معرض بیماری ها قرار نمی گیرد. بیماری های رایج این گیاه با خطا در آبیاری همراه است.

  • اولین و رایج ترین اشتباه در نگهداری از گیاهان سرپوشیده زاموفیلیا آبیاری بیش از حد است.
  • زرد شدن برگ های پایینی: کمی زرد شدن و ریزش برگ های پایینی کاملا طبیعی است. اگر بسیاری از برگ ها زرد شدند – بررسی کنید که آیا زیاد آبیاری نمی کنید.
  • نوک برگها قهوه ای روشن می شود: دلیل آن هوای خشک و رطوبت کم است.
  • برگ های کاملا قهوه ای: آبیاری بیش از حد شایع ترین علت در اینجا است.

آخرین کلمه

به طور کلی گل زاموفیلیا به دلیل زیبایی که دارد مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. رعایت نکات ذکر شده در این مقاله می تواند به شما کمک کند تا به صورت حرفه ای از این گیاه زیبا بدون هیچ مشکلی نگهداری کنید و فضایی زیبا برای خانه خود ایجاد کنید.