همه چیز درباره علائم کم کاری تیروئید در جوانان


غده تیروئید یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن است. زمانی که این غده به اندازه کافی هورمون تولید نکند، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود. علائم این بیماری در سنین مختلف متفاوت است. علائم کم کاری تیروئید در جوانان با کاهش فعالیت تمام سیستم های بدن همراه است.

شایع ترین علائم این بیماری در جوانان شامل خستگی، عدم تحمل سرما، بی تفاوتی و بی تفاوتی، افسردگی، کاهش حافظه و تمرکز ذهنی، خشکی پوست، موهای خشک و شکننده، شکنندگی ناخن ها، رنگ پریدگی پوست، افزایش وزن، یبوست، لجبازی و خواب آلودگی است. آلودگی بیش از حد وجود دارد.

با مگ عالیه با ما همراه باشید تا با علائم کم کاری تیروئید در جوانان، عوارض، درمان و داروهای مناسب برای این بیماری بیشتر آشنا شوید.

علائم کم کاری تیروئید در جوانان چیست؟

غده تیروئید غده کوچکی است که در زیر پوست و ماهیچه های جلوی گردن قرار دارد. رنگ آن قهوه ای مایل به قرمز است و دارای دو نیمه (به نام لوب) در سمت چپ و راست است. این غده بیشتر شبیه بال های پروانه است. وزن غده تیروئید کمتر از یک اونس (حدود 25 گرم) است، اما به بدن کمک می کند کارهای زیادی از جمله دریافت انرژی از غذا و رشد را انجام دهد.

کم کاری تیروئید (یا کم کاری تیروئید) زمانی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی برخی از هورمون های مهم تولید نمی کند. این امر باعث می شود بدن با سرعت بیشتری از انرژی استفاده کند و فعالیت شیمیایی (متابولیسم) سلول ها کندتر شود.

هنگامی که سطح هورمون تیروئید پایین است، فعالیت سلولی و روند رشد بدن شروع به کند شدن می کند. کم کاری تیروئید معمولاً یک بیماری تدریجی است که از موارد تحت بالینی که فقط با آزمایشات آزمایشگاهی قابل اثبات است تا موارد بسیار شدید که عدم تشخیص و درمان منجر به احتمال کما می شود را شامل می شود.

کم کاری تیروئید یک بیماری شایع در جوانان و بزرگسالان است. اما بچه ها هم می توانند آن را دریافت کنند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است علائمی نداشته باشند. علائم کم کاری تیروئید در کودکان می تواند متفاوت از بزرگسالان باشد. در جوانان و بزرگسالان، اگر سطح هورمون تیروئید خیلی پایین بیاید، علائم بیشتر قابل توجه می شوند. علائم کم کاری تیروئید در جوانان شامل موارد زیر است:

  • کندی
  • افسردگی
  • خشکی پوست یا ریزش مو
  • سرد
  • ضعف عضلانی
  • حافظه ضعیف یا مشکل در تمرکز
  • یبوست
  • تورم صورت
  • افزایش وزن (حتی زمانی که بیشتر از حد معمول غذا نمی خورید)
  • رشد آهسته
  • رشد آهسته جنسی
  • سیکل قاعدگی نامنظم در دختران

در ابتدا علائم کم کاری تیروئید عملا قابل توجه نیست و بیشتر علائم آن خستگی و افزایش وزن است. با کاهش متابولیسم، علائم ممکن است بارزتر شوند. بسته به میزان کمبود هورمون، شدت علائم کم کاری تیروئید در جوانان متفاوت خواهد بود.

تشخیص عملکرد ناکافی تیروئید در جوانان

برای تشخیص کم کاری تیروئید، پزشکان در مورد علائم فرد سوال می کنند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهند. اگر معاینه فیزیکی کم کاری تیروئید را تایید کند، پزشک آزمایش خون را تجویز می کند. در این آزمون میزان فاکتورهای زیر بررسی می شود:

  • سطح هورمون تیروئیدبه خصوص تیروکسین (T4) و هورمون محرک تیروئید (TSH). TSH هورمونی است که توسط غده هیپوفیز (غده ای به اندازه نخود واقع در زیر مغز) تولید می شود. هنگامی که مغز و غده هیپوفیز سطوح پایین هورمون های تیروئید را در خون تشخیص می دهند، TSH را در خون آزاد می کنند. TSH غده تیروئید را تحریک می کند تا برای تولید هورمون ها بیشتر کار کند.
  • برخی از آنتی بادی ها (پروتئین های تولید شده توسط سیستم ایمنی). افزایش سطح این آنتی بادی ها در خون نشانه حمله سیستم ایمنی به غده تیروئید به دلیل بیماری هاشیموتو است. دو آنتی بادی که معمولاً اندازه‌گیری می‌شوند، ضد تیروگلوبولین (TgAb) و ضد تیروئید پراکسیداز (TPO) هستند.

تعیین TSH مهمترین پارامتر برای تشخیص کم کاری تیروئید است. مقدار این هورمون نشان دهنده عملکرد واقعی غده تیروئید است. هورمون TSH قبل از ترشح هورمون های تیروئید در خون ترشح می شود.

به طور کلی در کم کاری تیروئید علاوه بر افزایش TSH، کاهش T4 نیز وجود دارد. سطح T3 (هورمون دیگری که از غده تیروئید ترشح می شود) اغلب در محدوده طبیعی است.

اگر گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) وجود داشته باشد، سونوگرافی تیروئید توصیه می شود. در صورت مشکوک شدن به بزرگ شدن غیر طبیعی غده یا کمبود آنزیم، اسکن تیروئید ممکن است مفید باشد.

اگر تشخیص کم کاری تیروئید خودایمنی تأیید شود، معمولاً ارزیابی رابطه تغییرات در سایر غدد مانند غده فوق کلیوی، غده پاراتیروئید یا غدد جنسی بررسی می شود.

عوارض کم کاری تیروئید در جوانان

کم کاری تیروئید می تواند باعث افزایش کلسترول خون شود. در موارد نادر، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند باعث کما میکسدم شود. در دوران بارداری، کم کاری تیروئید می تواند عوارضی مانند زایمان زودرس، فشار خون بالا در دوران بارداری و سقط جنین ایجاد کند. کم کاری تیروئید همچنین می تواند رشد و تکامل جنین را کند کند.

اگر مشکل کم کاری تیروئید به درستی درمان نشود، می تواند به طور جدی سلامت شما را به خطر بیندازد. کم کاری تیروئید می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از عوارض شود. از عوارض کم کاری تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر که می تواند مشکلاتی در بلع و تنفس ایجاد کند
  • کلسترول بالا و بیماری قلبی
  • آسیب عصبی که باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد در پاها، بازوها یا سایر نواحی می شود.
  • عقیمی
  • نقائص هنگام تولد
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • مشکلات روانی مانند افسردگی

درمان بیماری های تیروئید در جوانان

برای درمان کم کاری تیروئید از داروهای خوراکی استفاده می شود. این داروها معمولاً هورمون های تیروئید مصنوعی هستند.

برای افرادی که مشکلات قلبی دارند، مصرف دارو با دوزهای کم شروع می شود. در این افراد میزان هورمون تیروئید به آرامی افزایش می یابد و میزان آن با غلظت TSH در خون تنظیم می شود. مقدار دارو تا زمانی که TSH به سطح طبیعی برسد افزایش می یابد. تغییر دوز معمولاً هر 4 هفته یکبار انجام می شود. پس از شروع درمان، ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم بهبود یابد.

در شرایط استرس زا، با افزایش نیاز به هورمون های تیروئید، پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد. این شرایط شامل جراحی، عفونت های جدی و غیره است. در دوران بارداری معمولاً لازم است مقدار مصرف دارو تا 50 درصد افزایش یابد. این افزایش دوز مربوط به نیاز جنین است و پس از زایمان برداشته می شود.

در مورد استفاده از هورمون های تیروئیدی باید به نکات زیر توجه کرد:

  • هورمون های تیروئید را باید با معده خالی مصرف کرد، به طور ایده آل یک ساعت قبل از غذا. به طور سنتی تصور می شد که بهتر است داروها نیم ساعت قبل از صبحانه مصرف شوند، اما مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف آنها قبل از شام نیز به همان اندازه مفید است.
  • حتی اگر بیمار خوب باشد هرگز نباید دارو را قطع کرد. در صورت فراموشی، دوز قبلی باید همراه با دوز روز بعد مصرف شود.
  • برخی از غذاها می توانند جذب هورمون های تیروئید را تغییر دهند، بنابراین اگر تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کرده اید که حاوی مقدار زیادی سویا یا فیبر است، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هورمون های تیروئید را نباید با مکمل های فیبر، کلسیم، آهن، مولتی ویتامین ها، آنتی اسیدها یا رزین ها مصرف کرد.

سوالات متداول

آیا می توان از کم کاری تیروئید پیشگیری کرد؟

هیچ راه خاصی برای جلوگیری از پیشرفت کم کاری تیروئید وجود ندارد. کم کاری تیروئید در زنان شایع تر از مردان است و در زنان بالای 50 سال شایع تر است. اگرچه ممکن است در سنین دیگر ظاهر شود. موارد زیر ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد:
سابقه خانوادگی مشکلات تیروئید
درمان با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید
پرتودرمانی به گردن یا بالای گردن
جراحی تیروئید

کم کاری تیروئید چگونه درمان می شود؟

پزشکان کم کاری تیروئید را با قرص های جایگزین هورمون تیروئید درمان می کنند. این قرص ها سطح هورمون تیروئید را به حالت طبیعی باز می گرداند. این روش درمانی بسیار ساده است، اما باید سالی یک یا دو بار به پزشک مراجعه کنید، آزمایش خون انجام دهید و در صورت لزوم داروهای خود را تعویض کنید.

آیا بیماری های تیروئید زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد؟

زنان پنج تا هشت برابر بیشتر از مردان از مشکلات تیروئید رنج می برند. طبق گزارش انجمن تیروئید آمریکا (ATA)، از هر هشت زن، یک زن در طول زندگی خود از اختلالات تیروئید رنج می برد.

علاوه بر پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید، چه مشکلات تیروئید دیگری وجود دارد؟

شناخته شده ترین بیماری های غده تیروئید عبارتند از: پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید. اما این بیماری ها فقط مربوط به غده تیروئید نیست. علاوه بر موارد فوق، مشکلات تیروئید زیر ممکن است رخ دهد:
گواتر: بزرگ شدن غده تیروئید
سرطان تیروئید
ندول ها: توده هایی در غده تیروئید
تیروئیدیت: تورم غده تیروئید

امتیاز شما برای این پست