همه چیز درباره گل خشم و آشتی. معرفی کامل و نحوه نگهداری


میموسا پودیکا که امروزه در بین ایرانیان به «گل خشم و آشتی» معروف است، یکی از جلوه های زیبا و عجیب طبیعت است. این گیاه آپارتمانی دارای برگ های مرکب است که به محض دست زدن بسته می شوند و گفته می شود که گیاه بیش از حد رشد کرده است. این ویژگی گل خشم و آشتی باعث محبوبیت آن در بین سنین مختلف می شود. اما باید مراقب باشید که دائماً به برگ های آن دست نزنید زیرا این کار به انرژی زیادی نیاز دارد و این انرژی عمدتاً برای فتوسنتز است.

مراقبت از این گیاه خاص اصلا سخت نیست و اگر نکات درستی را یاد بگیرید، می تواند برای همه سرگرم کننده باشد. تا به حال باید سوالاتی از این قبیل وجود داشته باشد که دلیل عصبانیت این گیاه چیست؟ شکل عصبانیت او چگونه است؟ چگونه از این گیاه در آپارتمان نگهداری کنیم؟ چه آفات و بیماری هایی این گیاه را تهدید می کند؟ و… در ذهن شما ایجاد شده است. در این مقاله از سایت مگ عالیه ما پاسخ تمام سوالات شما و هر آنچه را که باید در مورد این گیاه بدانید در اختیار شما قرار داده ایم.

چرا برگ های گل خشم و آشتی بسته است؟

دلیل توانایی بسته شدن برگ در این گیاه هنوز به طور کامل کشف نشده است. اما بسیاری از محققان بر این باورند که این حرکت یک مکانیسم دفاعی در برابر شکارچیان و حشرات مضر است. برای انجام این حرکت سریع، گیاه به انرژی زیادی نیاز دارد و در فتوسنتز اختلال ایجاد می کند. این گیاه در شب نیز به دلیل تاریکی و کمبود نور، برگ های خود را می بندد.

نام های محبوب این گیاه

  1. گل خشم و آشتی
  2. گیاه حساس
  3. گیاه فعال
  4. یک گیاه خجالتی
  5. گیاه خفته
  6. گیاه به من دست نزن
  7. میموزا اشاره کرد

خلاصه نگه داشتن گل خشم و آشتی:

خاک: هر خاک مناسب برای گلدان البته با خاصیت زهکشی بالا

بشقاب: گلدان مناسب اندازه گل قهر و آشتی با سوراخ هایی در انتهای گلدان برای تثبیت خواص زهکشی.

دیگران: نور زیاد و حتی در مواردی نور مستقیم خورشید

درجه حرارت: 16-30 درجه سانتیگراد

رطوبت: به رطوبت بالا نیاز دارد

سیستم های آبیاری: خاک باید دائما مرطوب باشد، اما خیس نباشد.

لقاح: کود مایع رقیق با محتوای پتاسیم بالا (هر دو هفته یکبار)

تولید مثل: کاشت بذر یا قلمه

حفظ گل خشم و آشتی

در زیر به بررسی شرایط مناسب برای نگهداری گل مسطح قهر و آشتی می پردازیم:

بهترین مخلوط گلدانی برای گل خشم و آشتی

وقت آن رسیده که با اصول حفظ گل خشم و آشتی آشنا شوید. یکی از اساسی ترین موضوعات در این راه; انتخاب خاک مناسب برای هر گیاه. گل آشتی به خاکی نیاز دارد که علاوه بر اینکه بتواند آب کافی را در خود نگه دارد، هوادهی و زهکشی خوبی نیز داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه ناشی از خاک مرطوب یا فشرده جلوگیری کند.

اگر می خواهید مخلوط گلدانی خودتان را درست کنید، می توانید آن را با استفاده از دو قسمت لوم، دو قسمت پیت ماس ​​و یک قسمت ماسه درست کنید. اگر نه، می توانید به سادگی به دنبال یک خاک گلدان تجاری با نسبت های مشابه باشید.

انتخاب گلدان مناسب

اولین ویژگی گلدان مناسب برای پرورش این گل، سوراخ های زهکشی آن است. اگر بیش از حد گیاه را آبیاری کنید، سوراخ های زهکشی در کف گلدان باعث می شود که آب اضافی خارج شود. ریشه این گیاهان برای رشد به فضای کافی نیاز دارد، بنابراین گلدان های کوچک انتخاب خوبی نیستند. گلدانی متناسب با اندازه گیاه انتخاب کنید. برای نهال از یک گلدان کوچک 8 سانتی متری و برای گیاه بالغ از گلدان 18 سانتی متری استفاده کنید.

با توجه به اینکه گیاه صلح دوست دارد مخلوط گلدان خود را همیشه مرطوب نگه دارد، این گیاه را می توان در گلدان هایی با سیستم آبیاری خودکار نیز پرورش داد.

نور مورد نیاز گل خشم و آشتی

یکی از موارد مهم در نگهداری گیاه تامین نور مناسب و کافی برای آن است. این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و اگر نور کافی دریافت نکند برگ هایش بسته می شود و نمی تواند گل بدهد. گیاه خود را در یک پنجره آفتابی قرار دهید تا نور مستقیم خورشید را دریافت کند. راه دیگر برای دریافت نور مناسب و حفظ گل آرامش در آپارتمان استفاده از نور فلورسنت با طیف است.

دمای مورد نیاز برای حفظ آرامش و هماهنگی گل

این گیاهان برای جوانه زنی، رشد پایدار و تولید گل به دمای 16-30 درجه سانتیگراد نیاز دارند. این محدوده با دمای معمولی اکثر آپارتمان ها مطابقت دارد. بنابراین تامین دمای مناسب برای حفظ گل آرامش در آپارتمان مشکلی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که اگر گیاه را نزدیک پنجره قرار دهید، ممکن است در شب دچار سرما شود که می تواند گیاه را ضعیف کرده و از شکوفه دادن آن جلوگیری کند.

رطوبت مورد نیاز

گل میموسا پودیکا به رطوبت بالایی نیاز دارد. در حالی که بسیاری از گیاهان آپارتمانی که بومی مناطق گرمسیری هستند در محیط های سرپوشیده خشک بهتر رشد می کنند، گل آرامش و هارمونی یکی از گیاهانی است که برای رشد به رطوبت بالا نیاز دارد.

برای تامین رطوبت مورد نیاز گل میموسا پودیکا می توانید از دستگاه رطوبت ساز در نزدیکی گیاه استفاده کنید. اگر نمی خواهید دستگاهی بخرید، می توانید رطوبت ساز خانگی خود را بسازید. برای این کار چند سنگریزه را در یک سینی کوچک قرار دهید و آن را با آب پر کنید. گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید. اکنون مرطوب کننده خانگی شما آماده است. دقت کنید که گلدان روی سنگریزه های بالاتر از سطح آب باشد و آب به داخل گلدان نفوذ نکند و آن را فرو نبرد.

آبی که برای حفظ گل صلح و آشتی لازم بود

برای حفظ آرامش گیاه در آپارتمان، آبیاری نقش اساسی در رشد آن دارد. Mimosa podica ترجیح می دهد که مخلوط گلدانی آن به طور مداوم مرطوب باشد. برای این کار خاک گلدان را با آب کم نمک کاملا آبیاری کنید و اجازه دهید رطوبت اضافی از گلدان خارج شود. پس از کمی خشک شدن خاک، دوباره آبیاری کنید. مطمئن شوید که بین دو آبیاری خاک هرگز به طور کامل خشک نشود. به طور کلی، مدت زمان بین دو آبیاری بسته به عوامل مختلفی مانند فصل، شرایط آب و هوایی و اندازه گیاه متفاوت خواهد بود.

کود مناسب برای حفظ گل آرامش و هماهنگی (Mimosa podica)

این گیاه در طول فصل رشد (بهار و تابستان) تنها هر دو هفته یکبار به کود مایع نیاز دارد. کود با محتوای پتاسیم بالا برای نگهداری از گیاه آپارتمانی توصیه می شود. زیرا پتاسیم یک ماده مغذی ضروری برای تولید، حرکت و ذخیره کربوهیدرات‌هایی است که تمام فعالیت‌های گیاه را هدایت می‌کند. همچنین این گل هنگام تحریک از یون های پتاسیم برای بستن برگ های خود استفاده می کند.

پخش گل خشم و آشتی

روش تکثیر این گیاه مانند روش های تکثیر سایر گل های آپاتمانی با قلمه زدن و استفاده از بذر امکان پذیر است.

تکثیر با قلمه: برای گرفتن قلمه باید صبر کرد تا غلاف گیاه پر و بالغ شود. در اواخر بهار و تابستان، قلمه ها را با قطع ساقه و اجازه ریشه زدن به آن ها آماده کنید.

تکثیر با استفاده از بذر: بذر این گیاه را بخرید و در بهار در گلدانی با مشخصات مشخص شده بکارید. نکات نگهداری گل قهر و آشتی در این مقاله به طور کامل ذکر شده است.

آفات و بیماری های گل صلح و آشتی

حشرات آردآلود، تریپس، کنه، شته، عنکبوت قرمز (حشرات مشابه نقطه قرمز روی سطح برگ های گیاه) و بیماری های ویروسی از آفاتی هستند که به این گل حمله می کنند. هرگز از صابون های حشره کش برای مقابله با این آفات استفاده نکنید. مواد شیمیایی و صابون های حشره کش باعث سیاه شدن و آسیب دیدن برگ ها می شوند. راه حل این مشکل جداسازی گیاهان سالم از گیاهان بیمار است.

آیا می توان گیاه آشتی را در خارج از خانه پرورش داد؟

نگهداری این گیاه در داخل خانه بسیار راحت تر از فضای باز است. برای رشد گیاه میموسا پودیکا باید آب و هوای گرمسیری یا نیمه گرمسیری، نور خورشید، رطوبت و گرما کافی وجود داشته باشد.

به طور کلی، حفظ گل خشم و آشتی و به خطر انداختن بازخورد آن در لمس یا در تاریکی کار دشواری نیست. کافی است نکات مهم ذکر شده در این مقاله از سایت ایده آل مگ را بدانید و رعایت کنید تا شاهد رشد بی نظیر گیاه خود باشید.