ورق گالوانیزه چیست؟ بررسی 0 تا 100 این محصول پرکاربرد • مجله تصویر زندگی


امروزه با پیشرفت علم و فناوری از روش های زیادی برای حفاظت از سازه های فولادی استفاده می شود. یکی از این روش ها استفاده از ورق گالوانیزه است. این ورق یکی از بهترین و محبوب ترین انواع ورق های فولادی سازه ای به شمار می رود. خواص فیزیکی و شیمیایی آن را به یکی از پرمصرف ترین محصولات تبدیل کرده است. برای معرفی کامل این محصول و مزایای آن با ما همراه باشید.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه که گاهی به آهن گالوانیزه نیز معروف است به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید و به فروش می رسد. معمولا پس از تولید، ورق های نورد گرم با فرآیند خاصی گالوانیزه می شوند. به عبارت دیگر، در فرآیند تولید ورق فلزی گالوانیزه، متخصصان یک لایه نازک روی (Zn) روی سطح بیرونی ورق قرار می‌دهند. گالوانیزه یا آبکاری باعث افزایش مقاومت ورق های فولادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی می شود.

انواع ورق گالوانیزه

همانطور که گفته شد ورق های گالوانیزه بر اساس روش گالوانیزه به دو نوع گرم و سرد تقسیم می شوند که در ادامه به تفصیل به هر یک می پردازیم.

  • ورق گالوانیزه گرم:

این نوع ورق عمدتاً با فرآیند گالوانیزه گرم تولید می شود و در حمام روی مذاب ساخته می شود. در این روش ابتدا ورق های فولادی را در کوره تا دمای 120 درجه سانتیگراد گرم می کنند. سپس پوششی از فلز روی به عنوان یک نوار پیوسته بر روی سطح فولادی ورق قرار می گیرد.

این پوشش با عبور ورقه ها از حمام روی مذاب با سرعت حدود 180 متر در دقیقه ایجاد خواهد شد. در حمام، ورق فولادی به دور یک غلتک غوطه‌ور پیچیده می‌شود و با فلز روی واکنش می‌دهد تا یک پوشش چسبنده ایجاد کند. در مراحل پایانی فولاد سرد شده و پوشش روی بر روی سطح خارجی ورق ثابت می شود.

  • ورق گالوانیزه سرد:

این نوع ورق با فرآیند الکترو گالوانیزه یا آبکاری الکتریکی ساخته می شود. در این روش عنصر روی به صورت الکترولیتی بر روی ورق فولادی رسوب می کند. از آنجایی که در این فرآیند به اندازه فرآیند نوع گرم به ورق فولادی اعمال نمی شود، به دلیل دمای پایین در حین تولید، ساختار آن تغییر نمی کند و همین خواص را برای ورق فولادی ایجاد می کند.

باید در نظر داشته باشید که این قطعات با توجه به روش های مختلف تولید، انواع مختلفی دارند قیمت ورق گالوانیزه همچنین بسته به روش ساخت و میزان مواد استفاده شده در آن متفاوت خواهد بود.

مزایای ورق گالوانیزه چیست؟

سوال اصلی این است که چه ویژگی ها و مزایایی ورق گالوانیزه را به یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین محصولات فولادی در صنایع مختلف تبدیل کرده است؟ از مهمترین مشخصات و ویژگی های آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت عالی در برابر زنگ زدگی و خوردگی: این ویژگی باعث می شود ورق فلز گالوانیزه در محیط های مختلف مقاوم باشد.
  • ظاهر سطحی بسیار خوب: این محصولات دارای سطحی صاف و براق هستند که جذابیت بصری بالایی به آنها می بخشد.
  • پلاستیسیته خوب: این ورق ها را می توان به راحتی شکل داد و در فرآیندهای مختلفی استفاده می شود.
  • قابلیت پذیرش رنگ عالی: امکان رنگ آمیزی خوب این قطعات به استفاده از آنها در صنایع مختلف کمک می کند.
  • قابلیت جوشکاری: این محصولات به راحتی قابل جوش هستند که در تولید بسیار مفید است.
  • سختی بالا: این ورق ها مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه نشان خواهند داد.
  • هزینه نگهداری کم: این محصول در مقایسه با سایر انواع ورق فولادی هزینه نگهداری کمتری دارد.
  • هزینه های تولید کمتر: تولید ورق های گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق های فولادی ارزان تر است.
  • انعطاف پذیری بالا: این قطعات انعطاف پذیری بالایی دارند و در فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

این ویژگی ها و مزایا ورق گالوانیزه را به یک انتخاب محبوب و مقرون به صرفه در بسیاری از صنایع تبدیل کرده است.

آخرین کلمه

در این مقاله تمام اطلاعاتی را که باید در مورد ورق فلزی گالوانیزه بدانید را ارائه کرده ایم. همانطور که گفته شد مهمترین ویژگی این قطعات استحکام، دوام بالا و مقرون به صرفه بودن است. بنابراین برای داشتن ساختاری مستحکم و پایدار استفاده از این محصول فولادی توصیه می شود.

از آنجایی که استعلام قیمت آن بر اساس نوسانات بازار و خرید در زمان مناسب بسیار مهم است، قیمت آن را می توان از منابع معتبری مانند پیوان دریافت کرد. شما همچنین می توانید هدف قرار دهید کاغذ سیاه بخرید و سایر پروفیل های فولادی به وب سایت پیوان که یکی از بهترین تامین کنندگان قطعات و ورق های فولادی می باشد مراجعه نمایید.