ویتالیک بوترین چهار کاربرد هوش مصنوعی در صنعت کریپتو را معرفی کرد


ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، چهار روشی را که ممکن است ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری داشته باشند، معرفی کرده است. او موارد استفاده بالقوه را پیدا کرده و به برخی از خطرات مربوطه نیز اشاره کرده است.

به گزارش والکس و به نقل از The Block، بوترین در یک پست بلاگ که روز سه شنبه ۳۰ ژانویه منتشر شد، نقش‌هایی که هوش مصنوعی در صنعت کریپتو می‌تواند ایفا کند را به چهار کارکرد بازیگر (Actor)، رابط (Interface)، خود حاکمیتی (Rules Themselves) و هدف نهایی (End Objective) تقسیم‌بندی کرد. وی خاطرنشان کرد که استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک بازیگر در یک پروتکل بیشترین قابلیت و فایده را دارد، در حالی که استفاده از هوش مصنوعی به عنوان رابط دارای پتانسیل بالایی است اما خطراتی را به همراه خواهد داشت.

او در پست بلاگ خود به این مورد اشاره کرد که به طور کلی، در حالتی که هوش مصنوعی به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کند، در مکانیسم اصلی بلاکچین تغییراتی ایجاد نمی‌شود، بلکه هوش مصنوعی به آرامی جایگزین بازیگران و اجزای اصلی شبکه بلاکچین می‌شود و به مکانیزم اجازه می‌دهند که از این قابلیت در مقیاس کوچک‌تر بهره ببرد. البته این مورد استفاده از AI در بلاکچین، امیدوارکننده‌ترین و آسان‌ترین راه‌حل است.

بوترین خاطر نشان کرد که چالش‌برانگیزترین استفاده از ارز دیجیتال و هوش مصنوعی برای ایجاد برنامه‌هایی است که سعی می‌کنند یک هوش مصنوعی واحد، غیرمتمرکز و قابل اعتماد برای سایر برنامه‌ها ایجاد کنند. این مورد به سومین و چهارمین مورد استفاده از هوش مصنوعی یعنی قابلیت خود حاکمیتی و هدف نهایی اشاره دارد.

او گفت:

این برنامه‌ها هم در زمینه عملکرد و هم برای بهبود ایمنی هوش مصنوعی، بسیار کارآمد هستند. اما چالش‌های بسیاری نیز وجود دارد که به واسطه آنها ممکن است فرضیات زیربنایی شکست بخورند؛ از این رو، من به توسعه‌دهندگان پیشنهاد می‌کنم که در رابطه این برنامه‌ها، مخصوصا عناوینی که در زمینه‌های پرخطر فعالیت می‌کنند، با دقت قدم بردارند.

بوترین گفت که مشتاقانه منتظر است تا شاهد تلاش‌های بیشتری برای موارد استفاده سازنده از هوش مصنوعی در هر یک از این چهار حوزه باشد تا بفهمد کدام یک از آنها در مقیاس بزرگ قابل استفاده هستند.