و افزایش حقوق 15 درصدی مستمری بگیران وزارت بهداشت؟ • مجله تصویر زندگی


افزایش 15 درصدی حقوق بازنشستگان از مرداد

معاون امور فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری از صدور دستور افزایش 15 درصدی حقوق 4200 مستمری بگیر وزارت بهداشت خبر داد.
به گزارش تجارت نیوز، بر اساس اجرای ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف شد بررسی های لازم را برای برقراری انصاف در نظام پرداخت، رفع تبعیض و تناسب درآمد و بهره مندی از تسهیلات شاغلین، مستمری بگیران و مستمری بگیران کشور و ارتش سال های مختلف انجام دهد. پس از این مشکل در مهرماه 1398 یکسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران به تصویب رسید و مقرر شد یکسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از قانون بودجه بازگردد.
احکام مربوطه در مرداد ماه سال 1400 از سوی صندوق بازنشستگی کشوری صادر شد، اما با وجود بارگذاری احکام در سایت صندوق و بررسی و دریافت احکام مذکور از بازنشستگان این حوزه، باز هم احکام اجرا نشد و پرداخت دستمزد همچنان در گذشته بود. سپس صندوق بازنشستگی علت اجرا نشدن مصوبات را کمبود اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد.

با توجه به اینکه یکی از مشمولان یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​مستمری بگیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند. نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری 31 فروردین ماه سال جاری در دیدار با روسای مراکز بازنشستگی دانشگاه های علوم پزشکی 12 استان کشور در خصوص منابع همسان سازی مستمری بگیران با اشاره به صدور احکامی مبنی بر افزایش 15 درصدی حقوق و دستمزدهای علوم پزشکی کشور، خواسته بود که ابتدا به این تعهدات 20 درصدی از منابع بین المللی بپردازیم. 19 زمانی که بودجه به قانون تبدیل شد و چنین بودجه هایی در بودجه پیش بینی نشده بود، باید اعتبارات به صورت شفاف و شفاف تعیین می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اکنون به یک چالش تبدیل شده است.

وی در عین حال خبر داد که در روزهای پایانی سال 1401 پس از پیگیری، مبلغ مابه التفاوت 15 درصدی به حساب بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و دانشگاه های علوم پزشکی واریز شد.

سرانجام در پایان فروردین ماه سال جاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت 15 درصد مستمری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: با پیگیری های انجام شده برای پرداخت 15 درصد مستمری های وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی، این احکام به حدود e18000 مستمری بازنشستگی صادر شده است.

این ادعاها در حالی مطرح شد که برخی از بازنشستگان بهداشت و درمان به دلایلی مشمول افزایش دستمزد 15 درصدی جدید نشدند. رضا فیضی نژاد – معاون امور فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری در این باره گفت: در سال 1398 که طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​اجرا شد، با توجه به اینکه مستمری بگیران وزارت بهداشت و درمان جزو موسسات دارای نظام پرداخت ویژه هستند، بنابراین همسان سازی تاثیری بر حقوق آنها نداشته است. با پیگیری های سازمان برنامه و بودجه، جدولی برای این دسته از مستمری بگیران بررسی و بر اساس آن افزایش حقوق آنها لحاظ شد.

وی با بیان اینکه این افزایش حقوق از سوی صندوق بازنشستگی کشوری در اسفند 1401 برای 180 هزار مستمری بگیر اعمال شد، تصریح کرد: زمانی که 15 درصد از دستورات وزارت بهداشت را اعمال کردیم، حدود 4200 نفر باقی ماندند. برای برخی از آنها که به سقف حقوق رسیده اند، این موضوع صدق نمی کند و برخی نیز بر اساس ضوابط حرفه مهندسی، یک طبقه بالاتر از سایر کارکنان دستگاه های اجرایی قرار می گیرند، بنابراین همانندسازی برای این افراد اعمال نمی شود و با محدودیت هایی همراه است.

در همین راستا معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که هم اکنون با توجه به پیگیری های مستمری بگیران و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، حکم حدود 4200 مستمری بگیر به صورت مرحله ای صادر می شود. از روز چهارشنبه (7 تیر) تغییرات جریمه ها آغاز شد و جریمه ها مرحله به مرحله اجرا شد و مابه التفاوت پرداخت شد و این افزایش از مرداد برای این افراد در نظر گرفته شد.

(1402/04/31) محمد اسکندری گفت: مقرر شد به جای 9 هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی، سهام شرکت ها با قیمت های از پیش تعیین شده در اختیار صندوق ملی قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، نشست روسای بازنشستگان علوم پزشکی سراسر کشور روز شنبه با حضور محمد اسکندری مدیرعامل و تعدادی از مدیران صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نماینده مراکز درمانی مستمری بگیران مهمترین درخواست ها و نظرات بازنشستگان را ارائه کرد و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز به آنها پاسخ داد.

محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر خم به همه مستمری بگیران، یوم مباهله و فرا رسیدن 25 ذی الحجه، گفت: مستمری بگیران و همه فعالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حق ویژه ای بر دوش ما دارند، به ویژه تلاش شبانه روزی همه کارگران در طول شبانه روز که در این راستا تلاش می کنند، قدردانی می کنند. شهدای سلامت .

اعمال ماده 85 قانون مدیریت کارکنان دولت

وی با بیان اینکه پیگیر اجرای ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم، تصریح کرد: اجرای این ماده به نفع صندوق بازنشستگی خواهد بود و با وجود بار مالی این ماده قانونی، زمینه اجرای آن با کمک صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه قانون باید رعایت شود و این کار بر عهده دستگاه ها است، تصریح کرد: با وزارت آموزش و پرورش مکاتبه کرده ایم و در آخرین پیگیری ها مقرر شد مصوبه ای در هیئت وزیران (به عنوان نامه اجرایی اصل 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) یا لایحه ای برای رسیدگی در دولت پیشنهاد شود.

به گفته اسکندری، در بحث سود درمان مستمری بگیران (بیمه تکمیلی)، صندوق بازنشستگی کشوری حدود 1200 میلیارد تومان حق بیمه دریافت کرده است، در حالی که پیش بینی می شود حدود 4000 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود و کل مابه التفاوت این مبلغ از منابع صندوق پرداخت شود.

افزایش 15 درصدی حقوق بازنشستگان وزارت بهداشت

وی درباره معوقات مستمری بگیران نیز خاطرنشان کرد: این موضوع چندین بار پیگیری شده است و امیدواریم بتوانیم با گرفتن منبع لازم معوقات را در این پیگیری ها پرداخت کنیم اما همانطور که می دانید همه این موارد به تصمیم سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری وی با بیان اینکه هنوز تعریف تناسب مندرج در قانون بودجه 1401 به صندوق ابلاغ نشده است، گفت: از سازمان برنامه خواسته ایم مشکلات و ابهامات تناسب را مشخص کند، گفت: در اجرا تناسب حقوق بازنشستگان برخی واحدها ممکن است افزایش حقوق داشته باشند و برخی دیگر افزایش نداشته باشند، در حالی که برخی تصورات رایج در بین مشمولان این است که همه باید به یک درصد از این رقم بهره مند شوند.

به گفته اسکندری، مهم این است که فرمول تناسب در سال 1401 مشخص نیست، این یک موضوع فنی است و سازمان بودجه برنامه و سازمان اداری استخدامی باید تکلیف را مشخص و به صندوق بازنشستگی برای اجرا ابلاغ کنند.

وی با بیان اینکه مقرر شد به جای 9 هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی، سهام شرکت های صندوق با قیمت های از پیش تعیین شده واگذار شود تا پس از فروش آنها توسط صندوق، منابع دریافتی از صندوق به خزانه واریز و سپس به صندوق واریز شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بیان کرد: این صندوق هزینه های جاری را پرداخت می کند حقوق بازنشستگان نمی تواند از روش های نامناسب استفاده کند، یادآور شد: فرآیند فروش یا واگذاری یک شرکت مشکلاتی دارد و چیزی نیست که بتواند در کوتاه مدت منبعی برای صندوق بازنشستگی ایجاد کند. در واقع این یک سیاست معکوس است که باید سازمان خصوصی سازی شرکت را بفروشد و وارد خزانه کند و خزانه هزینه های جاری را تامین کند اما اینجا کار این سازمان که وظیفه ذاتی آن است به دیگران سپرده می شود!

پرداخت حق الزحمه نقدی و غیر نقدی با توافق کارکنان

اسکندری در بحث پرداخت هدایا و کمک های اجتماعی توافق شده با کارگران که باید توسط دستگاه های اجرایی اجرایی شود، گفت: این موضوعی بود که در زمان تدوین لایحه بودجه به دنبال آن بودیم اما به تصویب نرسید. سازمان برنامه و بودجه باید این موضوع را در بودجه ببیند و پیشنهادهای متعددی در این زمینه ارائه کرده ایم. اسکندری ادامه داد: وقت آن است که در فصل بودجه این موضوع را بخواهیم تا با تعامل سازمان برنامه و مجلس، وزن مالی این موضوع تامین و در بودجه لحاظ شود.

وی درباره پرداخت به موقع کسورات نیز گفت: این درخواست کاملا صحیح است و ما چندین بار با سازمان برنامه نامه نگاری کرده ایم و اعلام کرده ایم که مبلغی که در ماه های اول به صندوق اختصاص داده شده کافی نیست.

رئیس صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه کسورات اردیبهشت ماه به طور کامل در دستگاه ها اجرا شده است، گفت: پرداخت کسورات خرداد ماه از استان های کوچکتر آغاز شده و مابقی از محل سود شرکت ها پرداخت می شود.

اسکندری با تاکید بر اینکه فشاری که صندوق برای تامین حقوق بازنشستگان گران قیمت به شرکت ها وارد می کند منطقی نیست، تصریح کرد: در نیمه دوم سال نیز بر اساس قانون تجارت می توان همین مبلغ را دریافت کرد و درخواست کردیم به برنامه و سازمان بودجه پاسخ دهند تا مبلغی را به عنوان غرامت در اختیار صندوق قرار دهند تا از چند میلیون مستمری بگیر جلوگیری شود.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی ریشه ای به مشکلات صندوق، با اشاره به اینکه مشکل پیری جمعیت و مشکلات پارامتریک مشکل اصلی صندوق های بازنشستگی است، خاطرنشان کرد: زمانی 30 سال یا بیشتر در صندوق بازنشستگی کشوری کسورات دریافت می شد و 10 تا 15 سال حقوق بازنشستگی داده می شد. در حالی که اکنون 28 سال کسر دریافت می شود و 29 سال حقوق پرداخت می شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: این علاوه بر نسبت حمایت های زیر 0.7 در صندوق ملی است که به این معناست که صندوق ملی سهم کافی ندارد و نمی تواند منابع لازم را تامین کند و مشخص است که مشکل بزرگ صندوق کشوری و در آینده ای نه چندان دور سایر صندوق ها است که اگر فکر نشود منشا اصلی کسری بودجه خواهد شد که نتیجه ارزشمند کسری بودجه و کسری بودجه است. عوامل و دلیل کاهش جرم آنها. اگرچه این مشکل در حال حاضر یکی از عوامل تورم است، اما عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد، اما نقش این عامل در آینده به تدریج افزایش خواهد یافت.

در جلسه همفکری مستمری بگیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مدیرعامل و مدیران صندوق بازنشستگی موضوعات و مطالبات متعددی از جمله پرداخت حقوق مناطق جنگی، اعمال بند 85 قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت مطالبات مربوط به اعطای احکام گروهی و جانبازان با حقوق بازنشستگی گروهی و جانبازان، اجرای 15 درصدی حقوق بازنشستگی وزارت بهداشت و درمان مستمری بگیران و جرایم جانبازان از جمله پرداخت حقوق بازنشستگی مناطق جنگی مطرح شد. همچنین اجرای ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری در رابطه با افزایش حداقل تورم حقوق، پرداخت هدایا و کمک‌های نقدی و سایر هماهنگی‌ها با مسئولان دستگاه‌های اجرایی، پرداخت به موقع کسر حقوق بازنشستگان و اشتغال فرزندان مستمری بگیران بیکار مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.