پمپ درد چیست و چه کاربردی دارد؟


درد شایع ترین مشکلی است که بیماران پس از جراحی با آن مواجه می شوند. اگر درد کنترل نشود، بیمار به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. در نتیجه باید مدت بیشتری در بیمارستان بماند و هزینه بیشتری برای بستری شدن بپردازد. خوشبختانه این روزها علم به کمک مردم آمده است و تلاش محققان منجر به ساخت دستگاهی به نام پمپ درد شده است. .

پمپ درد یک دستگاه قابل حمل است که می تواند مسکن های مختلفی را به بیمار تزریق کند. این دستگاه با توجه به شرایط و نیاز بیمار توسط متخصص بیهوشی تنظیم می شود. بر اساس این تنظیمات، هر چند دقیقه یکبار مقدار مشخصی از داروی مسکن وارد بدن بیمار می شود. در نتیجه نیازی به پرستار برای تزریق دارو نیست.

کنترل درد به کاهش عوارض ناشی از جراحی کمک می کند. به همین دلیل، این مقاله توسط مگ عالیه به پمپ درد و تاثیر آن در حل این مشکل اختصاص دارد. اگر می خواهید در مورد نحوه عملکرد این دستگاه بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

پمپ درد چیست؟

یکی از مهم ترین دغدغه های بیماران درد بعد از جراحی است. معمولاً برای کنترل درد از مسکن های خوراکی یا تزریقی استفاده می شود. متاسفانه گاهی استفاده از این روش تاثیر چندانی در کاهش درد ندارد; از آنجایی که بین مصرف دارو چندین ساعت فاصله وجود دارد. یعنی زمانی که به بیمار مسکن داده می شود، دوز بعدی باید چند ساعت بعد مصرف شود. در این فاصله مقدار دارو در خون کاهش می یابد و درد باز می گردد.

این باعث می شود متخصصان به دنبال راه های موثرتری برای کاهش درد باشند. پمپ درد روش جدیدی است که می تواند به تدریج دارو را در یک دوره زمانی به بیمار تزریق کند. در نتیجه همیشه یک مسکن در خون وجود دارد تا درد بیمار زیاد نشود.

پمپ فقط برای کنترل درد استفاده نمی شود. در برخی شرایط، بیمار احساس درد نمی کند. اما به دلیل حالت تهوع نمی تواند داروی خوراکی مصرف کند و دارو باید از طریق پمپ تزریق شود. برای مثال یکی از دلایل استفاده از پمپ درد بعد از ابدومینوپلاستی (جراحی زیبایی شکم) وجود حالت تهوع در بیمار است.

انواع پمپ درد

در حال حاضر دو نوع پمپ الکترونیکی و مکانیکی وجود دارد که محفظه آنها با مسکن ها و مسکن های مختلف پر شده است.

پمپ های مکانیکی یکبار مصرف هستند و دقت آنها برای تنظیم دوز دارو در مقایسه با پمپ های الکترونیکی کمتر است. از آنجایی که در دستگاه های مکانیکی درجات از پیش تعیین شده برای تنظیم دوز دارو وجود دارد، پزشک می تواند تنها یکی از آنها را انتخاب کند. با انتخاب هر یک از این درجات، مقدار معینی دارو به بیمار تزریق می شود; اما پمپ الکترونیکی از این نظر محدودیتی ندارد و با هر مقداری قابل تنظیم است.

پمپ درد چگونه درد را کنترل می کند؟

پس از اتصال دستگاه به بیمار، تمامی تنظیمات آن توسط پزشک انجام می شود. پزشک مقدار دارو و فاصله زمانی بین تزریق را تعیین می کند.

در برخی موارد پمپ در بازوی بیمار قرار می گیرد. زمانی که بیمار احساس درد می کند، دکمه روی دستگاه را فشار می دهد تا طبق تنظیمات پزشک دارو تزریق شود. در موارد دیگر امکان تزریق دارو توسط بیمار وجود ندارد. به عبارت دیگر پمپ به صورت خودکار و به تدریج دارو را تزریق می کند.

گاهی اوقات پمپ تأثیر کمی بر کنترل درد دارد. در نتیجه بیمار به دوز اضافی دارو نیاز دارد. خوشبختانه، امکان تنظیم پمپ ها برای ارائه دوز اضافی وجود دارد. در این شرایط بیمار دکمه روی دستگاه را فشار می دهد تا داروی بیشتری به بدن تزریق شود. برای تزریق دوز اضافی، دستگاه باید از قبل توسط پزشک تنظیم شود.

پمپ درد چه زمانی به بدن متصل می شود؟

این دستگاه هم قبل و هم بعد از جراحی قابل استفاده است. در روش اول پس از بیهوشی بیمار، دستگاه را به بدن وی متصل کرده و سپس عمل جراحی انجام می شود. این روش معمولا برای بیهوشی اپیدورال استفاده می شود.

خارجی ترین لایه پوشاننده نخاع فضای اپیدورال نامیده می شود. در بی حسی اپیدورال یک کاتتر (لوله نازک و انعطاف پذیر) وارد فضای اپیدورال می شود و از طریق آن ماده بی حس کننده تزریق می شود. در طی این روش، قسمت های پایینی بدن بی حس می شود.

در روش دوم، ابتدا یک عملیات انجام می شود. سپس قبل از اینکه بیمار به هوش بیاید، دستگاه وصل شده و تزریق دارو آغاز می شود. هر دو روش می توانند به کاهش درد بیمار در هنگام به هوش آمدن کمک کنند. در برخی موارد حتی باعث می شوند بیمار احساس درد نکند.

پمپ ها معمولاً به ورید بیمار متصل می شوند. اما گاهی اوقات می توان از کاتتر درد در فضای اپیدورال برای اتصال آنها استفاده کرد. تزریق اپیدورال به دقت بیشتر و داروهای خاصی نیاز دارد.

فایده پمپ درد در زایمان طبیعی چیست؟

در زایمان طبیعی، مادر باید دردهای زیادی را تا زمان تولد نوزاد متحمل شود. به همین دلیل بسیاری از زنان سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح می دهند.

برای تشویق زنان به زایمان طبیعی، باید از روش های موثر کنترل درد استفاده کرد. استفاده از پمپ درد در هنگام زایمان طبیعی می تواند در این زمینه مفید باشد. این دستگاه در هنگام زایمان همراه مادر بوده و دارو را به آرامی به بدن او تزریق می کند.

معمولا در ابتدای روند زایمان، پمپ را به بدن مادر وصل می کنند تا درد زایمان کاهش یابد. با این حال، در برخی موارد، دستگاه تنها زمانی استفاده می شود که درد احساس شود. با هر دو روش درد ناشی از زایمان طبیعی تا حد زیادی کاهش می یابد.

کاربرد پمپ درد سزارین چیست؟

در زایمان سزارین، مادر قبل و در حین زایمان درد زیادی را تجربه نمی کند. اما بعد از سزارین به دلیل برشی که روی بدن ایجاد شده است، مادر درد زیادی احساس می کند. یکی از تکنیک هایی که می تواند به کنترل درد ناشی از سزارین کمک کند استفاده از پمپ درد است.

در سرازین از این دستگاه به دو صورت استفاده می شود. در روش اول پس از بیهوشی مادر، پمپ وصل می شود و درد حین عمل را کاهش می دهد. در روش دوم، دستگاه تنها زمانی استفاده می شود که مادر از درد شکایت داشته باشد.

استفاده از این وسیله به مادر کمک می کند بدون احساس درد بنشیند یا بلند شود. در نتیجه مادر می تواند به راحتی از کودک مراقبت کند و به او شیر دهد. تسکین درد احتمال استرس و افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.

مزایا و معایب استفاده از پمپ درد چیست؟

این پمپ در حال حاضر در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای مزایا و معایبی است که در این قسمت به آنها خواهیم پرداخت.

مزایای پمپ درد برای بیمار

  • کاهش مصرف مسکن ها و در نتیجه جلوگیری از عوارض جانبی داروها
  • نیازی به تزریق مکرر دارو نیست
  • بدون نیاز به پرستار برای تزریق دارو
  • کنترل بهتر درد
  • خواب راحت تر برای بیمار
  • ترخیص سریعتر بیمار و کاهش هزینه های مربوطه

مزایای پمپ درد برای پزشک و بیمارستان

  • افزایش رضایت بیماران
  • با فروش پمپ به بیماران درآمدزایی کنید
  • اجتناب از مصرف بی مورد از مسکن های مخدر

عوارض استفاده از پمپ درد

پمپ درد روشی برای تزریق دارو است و خود عوارضی ایجاد نمی کند. بلکه عوارض این دستگاه به نوع داروی تزریقی بستگی دارد. در صورت استفاده از مواد افیونی (مسکن های مخدر) ممکن است بیمار با عوارض بیشتری مواجه شود. به همین دلیل، برخی از پزشکان ترجیح می دهند از داروهای دیگری برای کنترل درد استفاده کنند. عوارض جانبی مواد افیونی شامل موارد زیر است:

  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • فشار خون پایین
  • خواب آلودگی
  • یبوست
  • مشکل در توضیح

افراد زیر بیشتر در معرض مشکلات تنفسی هستند:

  • بزرگسالان
  • افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری های ریوی
  • افراد چاق
  • افراد مبتلا به آپنه خواب (وقفه در تنفس در هنگام خواب)

هنگام استفاده از پمپ درد در زایمان طبیعی و سزارین، نوع و دوز داروی تجویز شده باید در نظر گرفته شود. زیرا برخی از داروها وارد شیر مادر شده و بر نوزاد اثر می گذارد. برای کنترل درد زایمان از مسکن های بی ضرری استفاده می شود که در شیر مادر ترشح نمی شود. این امر استفاده مادران باردار از پمپ را بدون عارضه می کند.

هزینه استفاده از پمپ درد چقدر است؟

در صورت استفاده از روش های قدیمی تجویز مسکن، اثر دارو پس از مدتی از بین می رود و بیمار باید دوز بعدی را دریافت کند. اما اگر از پمپ استفاده شود، بیمار احتمالاً دردی احساس نخواهد کرد. زیرا دارو به تدریج وارد بدن می شود و مقدار آن در خون هرگز به صفر نمی رسد.

پمپ ها در کنترل درد موثرتر هستند. با این حال، روش مورد استفاده برای تسکین درد به انتخاب بیمار بستگی دارد. زیرا بیمار باید هزینه استفاده از پمپ را جداگانه بپردازد. این قیمت به نوع پمپ و نوع داروی مسکن بستگی دارد. در مواردی که هزینه دستگاه برای بیمار بالا باشد، با نظر پزشک از روش های دیگر تجویز دارو استفاده می شود.

آخرین کلمه

بسیاری از ما جراحی و درد ناشی از آن را تجربه کرده ایم. گاهی استفاده از روش های قدیمی مصرف مسکن تاثیر چندانی در کاهش درد ندارد. به همین دلیل متخصصان بیهوشی سعی کرده اند از راه های بهتری برای تسکین درد استفاده کنند. یکی از این راه ها استفاده از پمپ تسکین درد است. با این روش درد بیمار پس از جراحی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

از این دستگاه برای کنترل دردهای ناشی از زایمان طبیعی و سزارین نیز استفاده می شود. هنگام استفاده از پمپ حاملگی کمترین دوز دارو تجویز می شود تا مشکلی برای نوزاد پیش نیاید.

اگر در مورد این دستگاه و عملکرد آن سوالی دارید، می توانید با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

استفاده از پمپ الکترونیکی راحت تر است یا مکانیکی؟

به طور معمول، پمپ های مکانیکی به تنظیمات پیچیده نیاز ندارند. این نوع پمپ ها سبک تر و حمل آسان تر هستند. از طرفی ارزانتر هستند و برای استفاده از آنها نیازی به باتری یا برق ندارند.

چند روز بعد از عمل به پمپ نیاز دارید؟

این دستگاه معمولاً تا 24 ساعت پس از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. پس از این مدت شدت درد کاهش می یابد و بیمار می تواند از مسکن های خوراکی استفاده کند.

در چه مواردی از پمپ برای کنترل درد استفاده می شود؟

این دستگاه برای تسکین دردهای ناشی از زایمان و اعمال مختلف استفاده می شود. البته پمپ می تواند در کنترل درد ناشی از سرطان و درد ناشی از پانکراتیت (التهاب پانکراس) نیز مفید باشد.

آیا می توان از پمپ برای کنترل درد کودکان استفاده کرد؟

اگر کودک دلیل استفاده از پمپ را بفهمد و بتواند با کمک والدین یا پرستار از آن استفاده کند، می توان از پمپ برای کنترل درد استفاده کرد.