پودر آب پنیر چیست؟ معرفی مزایا، معایب و نحوه استفاده از آن


معمولا در حین تولید پنیر خانگی همیشه مقدار زیادی مواد زرد رنگ وجود دارد که به اشتباه دور می اندازیم. در واقع این ماده منبع غنی از پروتئین، کلسیم، مواد آلی و … است. آب پنیر خود ماندگاری کوتاهی دارد، بنابراین به پودر تبدیل می شود تا بتوان مدت زمان بیشتری از آن استفاده کرد.

روش های مختلفی برای تبدیل این ماده زرد رنگ به پودر وجود دارد که دلیل پیدایش انواع مختلف این پودرها است. این پودرها را با نوشیدنی هایی مانند شیر، شیر سویا، آب میوه یا میوه هایی مانند موز، انبه، عسل یا وانیل مخلوط کنید و طعم مورد علاقه خود را درست کنید. مزایای بیشمار این محصول در زمینه های مختلف برای تمامی سنین باعث محبوبیت هر روز بیشتر آن می شود.

در این مقاله توسط سایت ایده آل مگ موارد استفاده این پودر را به طور کامل بررسی کرده و فواید و عوارض آن را توضیح خواهیم داد. با ما بمان.

انواع پودر آب پنیر (پودر آب پنیر)

پروتئین آب پنیر، ساخته شده از شیر گاو، به طور کلی به سه شکل اصلی تولید می شود:

کنسانتره پودر آب پنیر (WPC)

کنسانتره رایج ترین و همچنین ارزان ترین نوع است. معمولاً دارای سطوح پایین (اما هنوز قابل توجهی) چربی و کلسترول است. در مقایسه با سایر اشکال پروتئین آب پنیر، این نوع کربوهیدرات بیشتری به شکل لاکتوز دارد.

پودر آب پنیر ایزوله (WPI)

این نوع بیشتر برای حذف تمام چربی و لاکتوز پردازش می شود.

پودر آب پنیر هیدراته (WPH)

پودر پنیر آب هیدراته طعم و بوی نامطبوعی دارد. اما سریعتر از انواع دیگر جذب می شود و نیاز به هضم زیادی ندارد. از این نوع در مکمل های پزشکی و شیرخشک استفاده می شود.

فواید پودر آب پنیر برای انسان

امروزه با محبوبیت بیشتر این پودر در بین افراد در هر سنی، استفاده از آن به عنوان یک معجون خانگی طلایی در سراسر جهان افزایش یافته است. برای آشنایی بیشتر با فواید آن با ما همراه باشید.

کمک به کاهش وزن

مصرف پودر آب پنیر یک استراتژی کاهش وزن شناخته شده است. این پودر حاوی تعدادی باکتری است که در هضم غذا نقش دارند و حرکات روده را تحریک می کنند. با افزایش سرعت هضم این ماده، دفع نیز سریعتر اتفاق می افتد. علاوه بر این، این پروتئین ها با افزایش متابولیسم بدن و سرکوب اشتها به شما کمک می کنند کالری بیشتری بسوزانید. در یک مطالعه روی 158 نفر، کسانی که آب پنیر مصرف کردند، چربی بدن را از دست دادند و آن را با عضله جایگزین کردند. مصرف طولانی مدت این محصول باعث کوچک شدن شکم و کاهش سلولیت می شود.

خواص ضد سرطانی

رادیکال های آزاد سلول هایی هستند که باعث سرطان می شوند. در مقابل این سلول ها آنتی اکسیدان هایی قرار دارند که با این سلول ها مبارزه می کنند و باعث القای التیام می شوند. پودر آب پنیر حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. در بسیاری از مجلات خارجی نتایج امیدوار کننده ای در مورد تأثیر این پودر وجود دارد در مورد سرطان و درمان آن این نتایج بیشتر بر اساس تجربه شخصی است و هنوز هم به تحقیقات و شواهد بیشتری نیاز دارد.

کاهش کلسترول

کلسترول بالا، به ویژه کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، یک عامل خطر برای بیماری قلبی است. استفاده از پودر آب پنیر می تواند به کاهش این کلسترول و سایر چربی های مضر در خون کمک کند. برای مطالعه ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، به 70 مرد و زن دارای اضافه وزن به مدت 90 روز این پودر داده شد و تعدادی از پارامترها مانند سطح لیپید و انسولین اندازه گیری شد. در هفته گذشته، آنها متوجه شدند که کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول و خون آنها وجود دارد.

تاثیر مثبت در آسم

پروتئین آب پنیر می تواند سیستم ایمنی کودکان مبتلا به آسم را بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک روی 11 کودک مبتلا به آسم نشان داد کسانی که این پروتئین را دو بار در روز به مدت یک ماه مصرف کردند، پاسخ ایمنی بهتری داشتند.

کاهش فشار خون و بیماری های قلبی عروقی

فشار خون بالا یکی از مهم ترین علل بیماری های قلبی است. مصرف زیاد موادی مانند نمک یا غذاهای سرخ شده باعث افزایش فشار خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری های دیگر می شود. پودر آن با افزایش غلظت یون های کلسیم، پتاسیم و منیزیم که به طور طبیعی در آن وجود دارد، فشار خون را متعادل می کند. مطالعات بی شماری نیز تاثیر مثبت مصرف لبنیات را بر کاهش فشار خون تایید کرده اند. یکی از این مطالعات نشان داد که نوشیدنی هایی که پودر آب پنیر به آن اضافه می شود، فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد و خطر بیماری قلبی یا سکته را کاهش می دهد.

تامین پروتئین مورد نیاز بدن

پروتئین آب پنیر و کازئین دو پروتئین مهم در شیر هستند. پودر آب پنیر اخیراً بسیار محبوب شده است و می توان آن را از سایر پروتئین ها جدا کرد. این یک پروتئین کامل و با کیفیت است و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن ما است. علاوه بر این، در مقایسه با سایر پروتئین ها بسیار قابل هضم است و به سرعت جذب می شود. پروتئین آب پنیر معمولاً به عنوان یک مکمل غذایی و به عنوان تقویت کننده بافت به صورت پودر برای مخلوط کردن با نوشیدنی ها فروخته می شود. افرادی که از خوردن غذاهای حاوی پروتئین مانند تخم مرغ محدودیت دارند، می توانند از پودر آب پنیر برای جبران مواد مغذی مورد نیاز بدنشان استفاده کنند.

رشد و توسعه عضلات بدن

توده عضلانی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. این معمولا منجر به تجمع چربی می شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش می دهد. در بین تمام موارد استفاده، رایج ترین استفاده از پودر آب پنیر، تثبیت رشد و توسعه عضلات در بین ورزشکاران است. در حین ورزش، پروتئین های ماهیچه ای به اسیدهای آمینه آزاد تجزیه می شوند و سپس برای تولید انرژی تحت فرآیند اکسیداسیون در میتوکندری قرار می گیرند. مصرف مکمل های پروتئین آب پنیر قبل از ورزش به عملکرد ورزشی کمک نمی کند، اما باعث افزایش پروتئین در بدن و افزایش عضله سازی می شود.

کمک به درمان دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که با قند خون بالا و اختلال عملکرد انسولین مشخص می شود. انسولین هورمونی است که به سلول ها در جذب قند خون کمک می کند و آن را متعادل نگه می دارد. پروتئین آب پنیر در تنظیم قند خون موثر است. در مقایسه با سایر منابع پروتئینی مانند سفیده تخم مرغ یا ماهی، پودر آب پنیر جایگاه بهتری دارد. این خواص این پودر مشابه داروهای دیابت مانند سولفونیل اوره است و می تواند به طور موثر به عنوان یک درمان کمکی برای دیابت نوع 2 استفاده شود.

به کاهش التهاب کمک کند

التهاب بخشی از پاسخ بدن به آسیب است. التهاب کوتاه مدت مفید است، اما تحت شرایط خاص می تواند مزمن و مشکل ساز شود. التهاب مزمن می تواند یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری های دیگر باشد. این مشکل معمولاً نتیجه مشکلات اساسی سلامتی یا سبک زندگی ناسالم است. پودر آب پنیر به کاهش التهاب پوست کمک می کند.

اشباع بالا

سیری اصطلاحی است که برای توصیف احساس سیری پس از خوردن غذا استفاده می شود. برخی از غذاها لذت بخش تر و سیر کننده تر از بقیه هستند. میزان اشباع هر ماده غذایی به ترکیب مواد مغذی آن (پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها) مربوط می شود. پروتئین تقریباً کامل ترین در بین این سه ریز مغذی است. با این حال، همه پروتئین ها اثر یکسانی ندارند. به نظر می رسد پروتئین وی حاوی چربی بیشتری نسبت به سایر پروتئین ها مانند کازئین و سویا است که باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشیم.

بدنسازان چگونه باید پودر آب پنیر مصرف کنند؟

نحوه استفاده از این پودر برای بدنسازان بسته به اهداف ورزشی آنها متفاوت است. ابتدا باید هدف خود را از خوردن آن مشخص کنید تا بتوانید در زمان های معین و در دوزهای معین آن را بخورید. البته نظر نهایی در مورد مصرف و میزان آن توسط ورزشکار تعیین می شود.

  • اگر هدف شما از خوردن آب پنیر عضله سازی است. شما باید بلافاصله بعد از تمرین غذا بخورید.
  • اگر قصد کاهش وزن در بدنسازی را دارید؛ آب پنیر را در میان وعده ها مصرف کنید تا بعداً در روز اشتهای کمتری داشته باشید و در نهایت کالری کمتری مصرف کنید.
  • اگر بالای 30 سال دارید، از آب پنیر به مقدار کم در طول روز برای حفظ توده عضلانی استفاده کنید.
  • اگر مسن هستید و فرصت کافی برای انجام تمرینات ورزشی برای افزایش قدرت و بهبود عملکرد ورزشی خود ندارید، قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان پودر آب پنیر مخلوط با آب یا شیر میل کنید.

نحوه مصرف آب پنیر (پروتئین آب پنیر):

مقدار این پودر به وزن شما بستگی دارد. به دلیل متابولیسم های مختلف، میزان پروتئین مورد نیاز برای مردان و زنان متفاوت است. اما اگر بدنساز هستید؛ به ازای هر کیلوگرم وزن خود به 1.2 تا 1.7 گرم از این پودر نیاز دارید.

  • صبحانه: پودر پروتئین آب پنیر (آب پنیر) + شیر
  • یک وعده غذایی، 30 دقیقه قبل از تمرین: پودر پروتئین آب پنیر (آب پنیر) با آب
  • یک وعده پودر آب پنیر بعد از تمرین: مخلوط با آب

استفاده از پودر آب پنیر چه عوارضی دارد؟

برخی از افرادی که به شیر حساسیت دارند ممکن است به پودر آب پنیر نیز حساسیت داشته باشند. در دوزهای متوسط، پروتئین آب پنیر معمولاً عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این حال، مصرف دوزهای بسیار زیاد این پودر یا مصرف آب پنیر همزمان با برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای پوکی استخوان و پارکینسون ممکن است باعث بروز هر یک از مشکلات زیر شود:

  • درد معده
  • گرفتگی عضلات
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • خستگی
  • اسهال

در این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات از جمله پودر آب پنیر چیست، بدنسازان چگونه از این پودر استفاده می کنند و فواید و عوارض آن را توضیح داده ایم. امروزه در بسیاری از کشورها این پودر به صورت قرص، مکمل غذایی موجود است که خاصیت درمانی دارد و طرفداران زیادی دارد. استفاده از این پروتئین علاوه بر درمان طبیعی بسیاری از مشکلات سلامتی، می تواند با کمترین هزینه، دریایی از فواید را برای شما به ارمغان آورد.