پیش‌ بینی بورس فردا از نظر تکنیکالی و بنیادی • مجله تصویر زندگی


پیش‌ بینی بورس فردا شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی آخرین هفته معاملاتی مرداد ماه را به اتمام رساند که برآینده داد و ستدها در هفته منتهی به یکم شهریور ماه از ۲۷ هزار واحد افت و بازگشت نماگر اصلی به محدوده یک میلیون و ۹۴۶ هزار واحدی حکایت داشت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟
فردای اقتصاد: به رغم کاهش ۱.۳۶ درصدی دماسنج بورس تهران، معیار هم وزن نیز افتی به مراتب بیشتری را متحمل شد به نحوی که این پارامتر بورسی با ۲.۴۹ درصد کاهش هفته معاملاتی خود را به اتمام رساند. کاهش ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در مقیاس میانگین هفته و تثبیت رقم ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومانی عاملی است که می‌تواند از عدم تمایل معامله‌گران برای فعالیت بیشتر در بازار کم رمق این روزهای سعادت آباد حکایت کند. در ۵ روز معاملاتی که سپری شد سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از ۲ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان جریان نقد از بازار خارج کردند.

بورس تهران مدت‌هاست که در حال نوسانات شدیدی توسط انتشار خبرها و شایعاتی است که اغلب مدت زیادی طول نمی‌کشد و با تکذیب آن موج فروش سنگینی در بازار شکل می‌گیرد و این درحالیست که انتشار خبرهای مثبت نمی‌تواند با قدرت قابل توجهی قیمت نمادها را در مسیر صعودی قرار دهد. ابهامات بسیاری که این روزها حوالی صنایع مختلف به گوش می‌رسد، با بی‌اعتمادی زیادی که در بازار حاکم است تلفیق شده و بسیاری از سهامداران را دست به ماشه برای فروش سهام در انتظار گذاشته و تمایل زیادی برای خرید دیده نمی‌شود. البته روز چهارشنبه برای بورس شرایط متفاوتی داشت و خبرهای مثبت منجر به افزایش قیمت سهام شدند اما هنوز تایید رسمی بر رفع یکی از مهم‌ترین چالش‌های بورس داده نشده همین اتفاق می‌تواند بر روند بازار فردا نیز اثرگذار باشد.

امیدی که هنوز تایید نشده

خبرهای غیر موثق حاکی از آن است که دولت تغییر در فرمول را پذیرفته و این اتفاق خوبی است که اگر تایید رسمی شود می‌تواند بازار را به تحرک مثبت وا دارد. در آخرین روز هفته‌ای که سپری شد، بازار نسبت به اخبار برگزاری جلسه هیات دولت پیرامون نرخ خوراک و احتمال افزایش نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ به ۳۸ هزار تومان واکنش مثبت نشان داد که نشان از خوش‌بینی اهالی بازار به نتیجه این جلسه بود. اما تا پایان همان روز و حتی زمان نگارش این گزارش، هیچ خبری از نتیجه این جلسه منتشر نشده که این موضوع می‌تواند موجب بدبینی و حتی از دست رفتن مانده اعتماد اهالی بازار به اخبار پیرامون این گونه جلسات شود.

راهکار حمایتی سازمان بورس

در آخرین روز کاری هفته، مهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس، از یک راهکار حمایتی دیگر خبر داد و عنوان کرد که صندوق توسعه بازار قصد دارد برای برگشت آرامش و ثبات به بازار، ۶ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی با سررسید یک ساله و نرخ ۲۰ درصد منتشر کند تا سرمایه‌گذاران بازار سهام بتوانند با آرامش بیشتری به معاملات خود بپردازند و به نوعی سبد سهام خود را تضمین کنند. سازمان در همین راستا موضوع جدیدی را نیز به میان آورده که طبق آن، کسانی که خریدار اختیار فروش تبعی هستند، نیازی به واگذاری اختیار خریدهای خود نیستند و این بدین معناست که کف بازدهی یکساله می‌تواند ۲۰ درصد باشد و سقف این بازدهی باز خواهد بود.

نگاهی به مسیر تکنیکالی شاخص بورس

همانطور که در گزارش‌های قبلی نیز بارها ذکر شده، شاخص کل بورس پس از شکست محدوده حمایتی ۱.۹۷۵ تا ۱.۹۵۵ میلیون واحد که از اهمیت نسبتا بالایی نیز برخوردار بود، اکنون در شرایط سختی قرار گرفته است. روند معاملاتی روز چهارشنبه و کندل مثبتی که به ثبت رسید نیز صرفا از مننظر تکنیکالی می‌تواند یک پولبک به همین محدوده حمایتی شکسته شده باشد و پس از برخورد به آن با تغییر مسیر همراه شود. در صورت وقوع چنین رخدادی، هدف ابتدایی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، محدوده ۱.۸۵ میلیون واحدی خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده و از آنجا که همچنان خبری در رابطه با برگزاری جلسه دولت برای اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نتیجه نهایی آن منتشر نشده و همچون گذشته شاهد ابهامات بسیار زیادی در این راستا هستیم، پیش بینی می‌شود که بورس فردا در ابتدا مسیری متعادل و مثبت را داشته باشد و در صورت تداوم شرایط کنونی، فروشندگان قیمت‌ها را به سمت پایین هدایت کنند.


⇓ بررسی بازار سرمایه در روزهای گذشته ⇓


بازار بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با اینکه در مسیر نزولی و افت قرار داشت و در نهایت کار را با افت بیش از ۱۰ هزار واحدی تمام کرده بود، اما در نیمه دوم بازار نشان دادن که اهالی بازار تمایلی ندارند که بازار بورس تهران را در محدوده منفی ببینند و بازار در نیمه دوم خود با استقبال خوب خریداران همراه شد.

به گزارش اکو ایران، شاخص بورس تهران در نیمه اول تا محدوده ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحدی افت کرد و این افت در نیمه دوم جبران شد. گروه خودرویی با بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان همچنان برترین گروه این روزهای بازار سرمایه از نظر ارزش معاملاتی است و گروه های فلزات اساسی و چند رشته‌ای در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

فارس تاپیکو و فملی بیشترین تاثیر منفی را روی بازار روز چهارشنبه داشتند و نماد زپارس در روز چهارشنبه با ورود بیش از ۲۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی همراه شده است. بانک ملت هم در گزارش منتشر شده خود در سامانه کدال اعلام کرده است که سود ۱۵۸ هزار میلیارد تومانی را بابت تسعیر ارز شناسایی کرده است.

خبرهای داغ بورسی

خبرنگار رویترز گزارش داد که درهای سفارت ایران عربستان در روز چهارشنبه برای اولین بار پس از هفت سال گشوده شده است.

وزارت صمت هم در برنامه صف اول اعلام کرده است که واردات خودروی دست دوم آغاز می‌شود.

همچنین از هفته آینده دعوتنامه برای ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای داخل ارسال می‌شود. همچنین کسانی که نوبتشان تا پایان تابستان است، قرارداد می‌بندند و کسانی که مهر به بعد نوبت دارند، می‌توانند پول خود را از بلوکه خارج کنند، اما نوبت‌شان حفظ می‌شود.

فاطمی امین این موضوع را هم عنوان کرده است که در گام دوم طرح تحولی تمرکز بر توسعه محصولات بومی باکیفیت بر اساس پلتفرم‌های جدید است و قصد داریم که ۹ محصول جدید به بازار عرضه کنیم.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران در روز های گذشته و با رسیدن به سقف کانال صعودی فرضی وضعیت منفی را به خود گرفته است. در این حالت شاخص با احتمال واگرایی در سقف خود در اندیکاتور RSI  رویه منفی را برای این چند روز ایجاد کرده است.

با وجود اینکه این سیگنالها برای شاخص بورس تهران به عنوان یک عامل نزولی تلقی شود از سویی سطح حمایتی تاریخی شکسته شده در چند روز گذشته خود می تواند به عنوان عاملی برای حمایت از بازار سرمایه باشد .( البته این موضوع را صرفا از منظر تکنیکالی بررسی می کنیم)

اهالی بازار سرمایه به گزارش پایان سال شرکت ها در سامانه کدال امیدوار هستند و این انتظار را دارند تا بازار بتواند از این افت های ایجاد شده برای خود فرصت مناسب خرید ایجاد کند .

چه بسا به گفته خیلی از اهالی بازار ، بازار سرمایه در حال جابجایی پرتفوی خود است و با وسواس خاص دست به خرید نمادهای بورسی و فرابورسی می زند . با وجود اینکه گزارش ماهانه اسفند ماه شرکت ها نیز منتشر شده است افراد و فعالان بازار سرمایه در حال یافتن نماد مناسب برای دریافت سود های نقدی در مجامع هستند.

باید دید در هفته آینده شاخص بورس تهران یک بار دیگر به سقف کانال فرضی حمله خواهد کرد و تصمیم به شکست آن دارد و یا کماکان در منفی های احتمالی روز های آینده دست به خرید بزند؟


برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران در روز چهارشنبه معاملات بسیار کم‌رمقی را پشت سر گذاشت تا همچنان نگرانی و قدم‌های محتاط خود نسبت به اتفاقات اخیر را به سیاستگذاران نشان دهد. طی معاملات آخرین روز از هفته گذشته، شاخص کل بورس کار خود را تنها با یک افزایش کوچک ۰.۱ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۱.۵۵۸ میلیون واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با وجود معاملات بهتری که پشت سر گذاشته بود، به یک افزایش ۰.۲۳ درصدی بسنده کرد تا در نمادهای کوچک نیز شاهد روند کم‌نوسانی باشیم. ارزش معاملات نیز با ثبت یک عدد ۴۴۶۲ میلیارد تومانی در کنار خروج پول ۴۰۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی، این صحبت را تایید می‌کنند.

هفته گذشته برای بورس تهران با نوسانات بسیار زیادی همراه بود و چالش‌های گروه خودرویی به اوج خود رسیدند، به طوری که در ابتدای هفته با انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت، بازار با شوک منفی سنگینی همراه شد و دو روز پس از آن با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از سمت شورای عالی بورس و کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، روند به صورت کامل معکوس شد. با این حال اما به نظر می‌رسد که همچنان بورسی‌ها نمی‌توانند با قطعیت کامل به این موضوع نگاه کنند و هر لحظه در انتظار اتفاق جدیدی هستند. در ادامه با بررسی شرایط موجود، به پیش‌ بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نوسانات خودرویی بورس ادامه دارد

نوسانات مثبت و منفی بورس تهران در هفته گذشته به صورت کامل از خبرهای گروه خودرویی ناشی شد  به طوری که در دو روز ابتدای هفته شوک منفی سنگینی فضای کلی بورس را فرا گرفت اما در روز سه‌شنبه و با خبرهایی که منتشر شد، نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای توانستند افزایش‌های بیش از یک درصدی را تجربه کنند. با این حال اما معاملات روز چهارشنبه نشان داد که همچنان ابهاماتی در این مسیر وجود دارد که مانع از صعودهای مطمئن بازار سهام می‌شود.

در ابتدای روز سه‌شنبه و قبل از شروع معاملات بورس تهران، صحبت‌هایی از مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم منتشر شد که طبق گفته وی، در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شده است که از سال آینده تمامی محصولات خودروسازان در بورس کالا عرضه شود و همچنین صلاحیت عرضه خودرو در بورس کالا از شورای رقابت اخذ و به بورس کالا واگذار شود. همین خبر کافی بود تا نمادهای گروه خودرو با ذوق و اشتیاق بسیاری به سمت صف خرید حرکت کنند. در ادامه این موضوع، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز توضیحاتی را ارائه داد و افزود که برای نهایی شدن این موضوع، این امر باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

در ادامه همان روز نیز شورای عالی بورس با قاطعیت تصویب کرد که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد یافت و پس از ساعاتی اطلاعیه عرضه‌های جدید منتشر شد. با این حال اما هنوز خبری از عرضه محصولات پرتیراژی همچون ۲۰۷، دنا و… که از سمت شورای رقابت انحصاری اعلام شده بودند، نیست. بنابراین طبق این صحبت‌ها می‌توان چنین برداشت کرد که قدم‌های مثبتی در جهت مخالف شورای رقابت برداشته شده است اما همچنان تا قطعی شدن این موضوع راه نسبتا طولانی باقی مانده است.

سیگنال روند کاهشی ارزش معاملات

نگاهی به روند ارزش معاملات خرد بورس تهران طی چند هفته گذشته به خوبی نشان می‌دهد که شدت چالش‌ خودرویی‌ها تا چه حد بر وضعیت کلی و رونق اخیر بورس تهران، تاثیرگذار بوده است. تا قبل از شروع داستان شورای رقابت و مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا، بورس تهران به دلایلی از جمله بهبود چشم‌انداز خودروسازان، افزایش نرخ دلار و انتظارات تورمی، بهبود قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و… روزهایی صعودی و همراه با ورود پول را تجربه می‌کرد که با افزایش قابل توجه ارزش معاملات تا بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز همراه شده بود.

با این حال اما این روند پرقدرت از اوایل بهمن ماه جای خود را به ریل نزولی داد و علاوه بر کاهش شاخص‌های قیمتی، ارزش معاملات نیز وارد مسیری کاهشی شد به طوری که در دو روز انتهایی هفته گذشته، این متغیر به کانال ۴ هزار میلیارد تومانی نزول کرد که نشان می‌دهد در این میان خریداران و فروشندگان در هر دو جبهه، در رابطه با اقدامات خود با شک و تردید همراهند. از آنجا که متغیر ارزش معاملات خرد سهام به عنوان پارامتری برای اندازه‌گیری رونق بورس تهران شناخته می‌شود، می‌توان چنین برداشت کرد که فعلا ممکن است تا نزدیک شدن به نتیجه نهایی این اتفاقات، در مسیری کم‌نوسان حرکت کنیم. از طرفی طی روزهای گذشته بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها (به جز نفت) نیز رنگ سرخ به خود گرفته‌اند و این موضوع می‌تواند به افزایش قدرت عرضه‌ها منجر شود.

تحلیل تکنیکالی شاخص کل بورس یکشنبه ۲۳ بهمن

همانطور که در تصویر زیر از نمودار شاخص کل بورس پیداست، حمایت محدوده ۱.۵۴ میلیون واحدی این شاخص که بارها نیز راجع به آن در گزارش‌های گذشته صحبت شده بود، توانست نقش خوبی در عدم تداوم ریزش بازار بازی کند. طبق ابزارهای تکنیکالی رسم شده در تصویر زیر، حوالی مرز ۱.۵۴ میلیون واحدی هم از لحاظ استاتیک و هم از لحاظ نسبت‌های فیبوناچی از حمایت مناسبی برخوردار است که تاکنون توانسته کارساز باشد و انتظار می‌رود با شرایط فعلی بتواند در روزهای آینده نیز اعتبار خود را حفظ کند. تنها نکته مبهم وضعیت تکنیکالی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، خط داینامیک آبی‌ رنگی است که طی روزهای گذشته شکسته شد و اکنون بالای کندل‌ها قرار دارد. بنابراین برای تداوم روند صعودی نیاز است که این خط در روزهای پیش به سمت بالا شکسته شود وگرنه می‌تواند تا حدی مانع قدرت صعودی بازار باشد.


فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز توانست برخلاف روزهای گذشته و به واسطه خبرهای مثبتی که در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد، روند صعودی پرقدرتی را در پیش بگیرد و نماگرهای اصلی خود را با افزایش‌های بیش از یک درصدی همراه کند. شاخص کل بورس طی معاملات امروز کار خود را با یک افزایش ۱.۲۱ درصدی به پایان رساند و به محدوده ۱.۵۵۶ میلیون واحدی رسید. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که به واسطه خودرویی‌ها روز خوبی را پشت سر گذاشته بود، ۱.۷۲ درصد بر ارتفاع خود افزود. ارزش معاملات اما در بازار امروز بار دیگر وارد فاز نزولی شد و عدد ۴۸۷۶ میلیارد تومان را به ثبت رساند. از سمتی اما با وجود روز سبز و خوبی که طی شد، خروج پول از سمت کدهای حقیقی متوقف نشد و شاهد خروج ۱۹۶ میلیارد تومانی از چرخه معاملات سهام بودیم.

روز گذشته و با ادامه واکنش‌ها به دستورالعمل جدید شورای رقابت در رابطه با صنعت خودرو، امیدها به احتمال تغییر شرایط و حتی لغو شدن این موضوع قوت گرفت تا بسیاری از صنایع بتوانند شرایط بهتری را دنبال کنند. این موضوع طی روز جاری با خبرهای مثبتی که منتشر شد قوت گرفت و امیدها به شروع دوباره روند صعودی را به اوج خود رساند. در ادامه با بررسی اتفاقات اخیر و روندهای روزانه، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

عرضه خودرو در بورس کالا قطعی شد؟

خبرهای ضد و نقیض و صحبت موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا طی یک ماه گذشته به قدری زیاد بوده است که هر روزه شاهد نوسانات مثبت و منفی بورس تهران در واکنش به آن هستیم. روز یکشنبه و با انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت، این موضوع وارد فاز جدیدی شد که نه تنها بورس تهران را تمام سرخ‌رنگ کرد، بلکه به واکنش‌های تندی نیز از سمت و سوهای مختلف منجر شد. این شوک منفی ایجاد شده اما روز گذشته با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده ایرانخودرو و صحبت‌هایی که آنجا توسط مدیرعامل این شرکت انجام شد، بارقه‌هایی از امید در بورس تهران خودنمایی کرد که شاید این موضوع پایان ماجرا نباشد و ممکن است که این سکانس بورس تهران با صحنه‌ای خود به پایان برسد.

شروع بورس امروز همراه با خبرهای بسیار مهم و مثبتی از سمت مجلس، وزارت اقتصاد و سازمان بورس بود تا در همان ابتدا و در حالی که لیدرهای اصلی گروه خودرویی غایب بودند، شاهد رنج‌های مثبت سنگین در این گروه و صف خرید شدن اکثر نمادهای آن باشیم. این موضوع باعث شد که نه تنها صنعت خودرویی بورس تهران بلکه باقی صنایع نیز بتوانند روز سراسر سبزی را تجربه و قدرت خود را تا پایان بازار حفظ کنند. همانطور که اشاره شد، طی روزهای اخیر بارها شاهد رفت و برگشت‌های بورس تهران به واسطه خبرها بوده‌ایم و ممکن است در روزهای آینده نیز بار دیگر با اظهار نظرات موافق یا مخالف، چنین نوساناتی تکرار شود.

در ابتدای روز جاری و قبل از شروع معاملات بورس تهران، صحبت‌هایی از مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم منتشر شد که طبق گفته وی، در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شده است که از سال آینده تمامی محصولات خودروسازان در بورس کالا عرضه شود و همچنین صلاحیت عرضه خودرو در بورس کالا از شورای رقابت اخذ و به بورس کالا واگذار شود. همین خبر کافی بود تا نمادهای گروه خودرو با ذوق و اشتیاق بسیاری به سمت صف خرید حرکت کنند. در ادامه این موضوع، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز توضیحاتی را ارائه داد و افزود که برای نهایی شدن این موضوع، این امر باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. بنابراین طبق این صحبت‌ها می‌توان چنین برداشت کرد که قدم‌های مثبتی در جهت مخالف شورای رقابت برداشته شده است اما همچنان تا قطعی شدن این موضوع راه نسبتا طولانی باقی مانده است. به هرحال این موضوع در صورت عدم تغییر طی روز جاری، بر بورس فردا نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت و انتظار می‌رود که شاهد بازار سبزی باشیم.

حمایت تکنیکالی بورس کارساز شد

همانطور که در تصویر زیر از نمودار شاخص کل بورس پیداست، حمایت محدوده ۱.۵۴ میلیون واحدی این شاخص که بارها نیز راجع به آن در گزارش‌های گذشته صحبت شده بود، توانست نقش خوبی در عدم تداوم ریزش بازار بازی کند. طبق ابزارهای تکنیکالی رسم شده در تصویر زیر، حوالی مرز ۱.۵۴ میلیون واحدی هم از لحاظ استاتیک و هم از لحاظ نسبت‌های فیبوناچی از حمایت مناسبی برخوردار است که تاکنون توانسته کارساز باشد و انتظار می‌رود با شرایط فعلی بتواند در روزهای آینده نیز اعتبار خود را حفظ کند. تنها نکته مبهم وضعیت تکنیکالی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، خط داینامیک آبی‌ رنگی است که طی روزهای گذشته شکسته شد و اکنون بالای کندل‌ها قرار دارد. بنابراین برای تداوم روند صعودی نیاز است که این خط در روزهای پیش به سمت بالا شکسته شود وگرنه می‌تواند تا حدی مانع قدرت صعودی بازار باشد.

 

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که امروز بر بازار حاکم بود، پیش بینی می‌شود که بورس تهران بتواند فردا را نیز با رنگی سبز به پایان برساند اگرچه بسیار به اتفاقات ادامه روز بستگی خواهد داشت.


اکوایران: بازار سرمایه در جریان معاملات امروز خود با افت بیش از ۱۷ هزار واحدی کار را تمام کرد. اهالی بازار سرمایه امروز با یک نقشه سرخ رنگ مواجه بودند و شاخص کل بورس تهران به رقم یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی رسید.

به گزارش اکوایران، ارزش بازار بورس تهران در پایان معاملات امروز  به رقم ۵ هزار و ۶۶۷ همتی رسید و ارزش معاملات هم در محدوده ۵ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان قرار داشت. میدکو ، شپنا ، شبندر ، شتران و فملی بیشترین اثر منفی را روی شاخص بورس تهران داشتند.

بازار سرمایه پس از تعطیلات پایان هفته با خبرهای زیادی کار را شروع کرد. در بازارهای جهانی در انتهای هفته گذشته نفت خام (wti ) با از دست دادن کف حمایتی ۸۰ دلاری خود تا ۷۳ دلار کاهش یافت و قیمت هر اونس طلا در این بازار که در محدوده ۱۹۵۰ دلاری در حال داد و ستد بود با همین رویه به ۱۸۶۴ دلار رسید. این موضوع برای سایر کامودیتی‌ها از جمله مس، روی و آلومینیوم نیز رخ داد.

از سوی دیگر و همانگونه که انتظار می‌رفت، در روز چهارشنبه دوم فوریه فدرال رزرو نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش داد. در عین حال جروم پاول رئیس بانک مرکزی ایالات متحده در سخنرانی خود پس از اتمام نشست فدرال رزرو اعلام کرد جریان کاهش تورم در آمریکا ادامه‌دار شده است.

سیلی سرخ شورای رقابت به بازار سرمایه

اما مهمترین خبر داخلی برای بازار سهام تصمیمات شورای رقابت بود. به گفته خیلی از اهالی بازار سرمایه تنها عایدی تصمیمات شورای رقابت ریزش بازار بود. شورایی که تا چندی پیش برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا را انحصاری می‌دانست حالا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی محصولات داخلی و مونتاژ داخلی را انحصاری تلقی می‌کند و همه محصولات را منوط به تعیین قیمت از سوی این شورای می‌داند.

شورای رقابت از یک طرف ساز «باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز شود تا آسیبی به تولید‌کنندگان نرسد‍» را  کوک می‌کند، از طرفی هم دستورالعمل قیمت گذاری منتشر می‌کند.

از همین رو محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس پیشین سازمان بورس در این رابطه عنوان کرده که هر شرکتی که با روشی نامناسب و سیاست نادرست به صورت تحمیلی اداره و یا قیمت گذاری می‌شود، در درجه اول منجر به آسیب به منافع سهامداران می‌شود، در نتیجه مدیران موظفند که با مشکلات مقابله کنند، که اگر مقابله نکنند، صلاحیت نشستن روی میز مدیریت را ندارند. این مهم نیست که مدیر عامل یک شرکت را چه کسی منصوب می‌کند،  مهم این است که مسئولیت قانونی وی در برابر همه سهامداران است، نه فقط در مقابل یک سهامدار و یا دولت؛ بلکه باید به همه پاسخگو باشد.

اما داستان خودرو در این بازار همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فارس از نامه‌ای رونمایی کرده که کرمان خودرو بدون قرعه‌کشی به کارکنان سازمان حج‌ و زیارت خودرو داده است.

گویا قرار است شرکت کرمان خودرو چندین ماشین جک s5 را با قیمت پایین‌تر از کارخانه خارج از نوبت و بدون قرعه‌کشی و البته با اقساط بلندمدت به کارکنان سازمان حج و زیارت می‌دهد.

این خودرو‌ها به قیمت یک میلیارد و ۱۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به کارمندان این سازمان داده می‌شود. قیمت جک s5 در بازار حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

در میان خبرهای بد بازار سرمایه باید به اقدام خوب فرابورس اشاره کنیم که با اقدام فوری به کمک هم‌وطنان‌مان در خوی رفت. فرابورس ایران از تمامی اهالی بازار سرمایه دعوت کرد تا با خریداری اوراق نیکوکاری در نماد «زلزله خوی۰۱» از هزار تومان تا هر مبلغ دلخواه به یاری مردم خوی بشتابند. پذیره‌نویسی اوراق گواهی نیکوکاری «زلزله خوی۰۱» از یکشنبه ۱۶ بهمن به مدت ۷ روز کاری است.

بررسی تکنیکالی بازار شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران در ادامه روند نزولی روزهای اخیر امروز هم با افت بیش از ۱۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد تا به رقم یک میلیون ۵۴۰ هزار واحدی برسد و با محدوده حمایتی سطح ۳۸ درصد فیبوناچی موج قبلی که به عنوان هدف الگوی هارمونیک AB=CD نیز شناخته می شود نزدیک‌تر شود.

از منظر تکنیکالی اولین هدف الگوی هارمونیک ذکر شده محدوده ۳۸ درصد فیبوناچی موج قبلی است که با خط میانی کانال صعودی شاخص بورس تهران همپوشانی دارد و م

 


پیش‌ بینی بورس ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

ریسک‌های بازار سرمایه موجب نگرانی فعالان بازار خواهد شد. در حالی که یک انگیزه مهم برای تداوم سهامداری اهالی بازار سرمایه وجود خواهد داشت. در این شرایط صنایع جذاب بازار کدام گروه‌ها هستند؟
به گزارش تجارت‌نیوز، روند بازار سرمایه در روز معاملاتی پایان هفته به شکلی دنبال شد که یک روز کسل‌کننده با کاهش چشمگیر ارزش معاملات و خروج بیش از ۳۲۰ میلیارد تومانی پول سهامداران حقیقی از بازار به ثبت رسید.

طی دو هفته گذشته، بازار سرمایه یک روند منفی را در پیش گرفت. هرچند که شاخص کل و شاخص هم‌وزن هر دو اعداد مثبتی را روی تابلو معاملات ثبت کردند، اما نمی‌توان گفت که معاملات جذابی را پشت سر گذاشت. به طور کلی تک‌سهم‌ها بهتر از کلیت بازار عمل کردند.

می‌توان عنوان کرد که کلیت بازار تا حدود زیادی متاثر از گروه خودرویی بود که با توجه به حاشیه‌ها و اخبار حول این صنعت، اصلاحی در آن شکل گرفت.

حال با توجه به اینکه شاخص کل‌ به بالای محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صعود کرده بود، بازگشت مجدد این نماگر به زیر این محدوده و قرار گرفتن آن در کانال ۱.۵ میلیونی، ابهامات را در بازار سهام دو چندان کرده است.

ریسک‌های بازار سرمایه

اگر بخواهیم در مورد آینده بازار گمانه‌زنی داشته باشیم می‌توان از وجوه مختلف به آن پرداخت. به طور پیش‌فرض یک سری از ریسک‌ها در بازار سرمایه وجود دارد. به طور مثال چند سال است که فعالان و اهالی بازاز سرمایه می‌دانند که قطعی گاز در زمستان برای برخی صنایع و قطعی برق در تابستان برای تعدادی از گروه‌ها رخ‌ خواهد داد که منجر به کاهش تولید و بازدهی این صنایع و شرکت‌ها خواهد شد.

این دست از ریسک‌ها به‌عنوان ریسک‌های پذیرفته‌شده در بازار مطرح است، اما گاهی ریسک‌های دیگری به بازار تحمیل می‌شود. چالش اخیر عرضه خودرو در بورس کالا یکی از این نمونه‌هاست. در این مورد به‌وضوح روشن است که عرضه خودرو در بورس کالا در کل به نفع جامعه و بازار سرمایه خواهد بود.

وجه دیگر این بررسی می‌تواند خبرهای کوتاه‌مدت و تاثیر آن بر بازار سهام باشد. به طور مثال خبر تعیین نرخ جدید بهره و تسهیلات از سوی بانک مرکزی، موضوعاتی مانند لایحه بودجه که تاثیر بسیار زیادی بر شرکت‌های سهامی عامل به لحاظ بنیادی خواهد داشت. مثال دیگر این دست اخبار، ریسک‌های سیاسی و اخباری است که بر نرخ دلار آزاد تاثیرگذارند.

بعد پنهان عرضه خودرو در بورس کالا

آنچه در معاملات خودرو مشهود است سود هنگفت دلالان و توزیع رانت با مکانیسم قرعه‌کشی خودروست. عرضه خودرو در بورس کالا این حسن را داراست که سود فروش محصول به جای جیب دلالان و رانت‌بازان به حساب تولیدکننده و در نتیجه سهامداران خواهد رسید.

اهمیت موضوع هنگامی بالا می‌رود که بدانیم، خودروسازان تسهیلات مالی معوق دارند و جبران آن از چاپ پولی است که بانک مرکزی برای کمبود نقدینگی بانک‌ها جبران مافات کرده است. افزایش پایه پولی موجب تورم بیشتر خواهد شد و این بدان معناست که به نحوی از جیب کل مردم ایران به خودروسازان، یارانه پرداخت می‌شود.

انگیزه سرمایه‌گذاران بورس

آنچه باعث می‌شود در چنین شرایطی که با ریسک‌های متعدد همراه است، برخی افراد اقدام به سرمایه‌گذاری یا نگه‌داشتن سهام خود کنند، انتظارات تورمی است.

بنابراین با درنظر گرفتن رشد بازارهای موازی و عقب‌ماندگی بورس تهران، افراد به سمت سهامداری صنایع و شرکت‌هایی که کمتر از ناحیه لایحه بودجه و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نظیر ثابت نگه‌داشتن نرخ دلار نیما در قمیت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، آسیب ببینند، تمایل پیدا می‌کنند.

ناگفته نماند که کارشناسان معتقدند با توجه به منابع و امکانات محدود دولت توانایی حفظ و کنترل قیمت دلار نیما روی نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را نخواهد داشت.

اما تا پایان سال یا در بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال آینده، با فرض ثابت ماندن قیمت‌های جهانی، صنایعی جذاب به نظر می‌رسند که  می‌توانند همراه با تورم افزایش نرخ یابند و از محل قوانین مانند لایحه بودجه و نرخ ارز نیما کمتر آسیب ببینند.

کدام صنایع برای سرمایه‌گذاری جذاب‌ترند؟

برای پیش بینی بورس در میان‌مدت و بلندمدت باید در نظر داشت که به طور مثال گروه کاشی و سرامیک یا شرکت‌های تولیدکننده شیشه یا برخی نمادهای گروه دارو این شرایط را دارند.

در مجموع به نظر می‌رسد اگر شرایط به شکل فعلی ادامه یابد اصلاحی که بازار به خود دیده است، ادامه‌دار خواهد بود، اما در بازه زمانی شش ماه تا یک سال آینده صنایع و سهام بسیار جذابی وجود دارند که می‌توان روی ‌آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

بورس تهران بهمن ماه را با کاهش بیش از ۳۰ هزار واحدی آغاز کرد تا اهالی بازار سرمایه برای پیش بینی بورس روزهای آتی نگران اصلاح بیشتر باشند.
به گزارش تجارت‌نیوز، در بورس تهران در پایان جریان دادوستد‌های تالار شیشه‌ای در روز جاری نماگر اصلی رنگ سرخ به خود گرفت. شاخص کل به واسطه افت ۱.۸۷ درصدی، ۳۱ هزار و ۵۶۶ واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۷ هزار و ۵۷۷ واحد قرار گرفت.

در آن سوی بازار شاخص کل هم‌وزن به عنوان نماینده یکسان تمام نماد‌های فعال معاملاتی بازار همسو با نماگر اصلی، در سمت منفی دامنه نوسان حرکت کرد. شرایط در سهام متوسط و کوچک بازار سرمایه کمی از نماد‌های شاخص‌ساز بهتر بود.

در پایان معاملات امروز، نماگر هم‌وزن با کاهش ۴ هزار و ۲۴۵ واحدی مواجه شد. این افت باعث شد تا شاخص کل هم‌وزن در ایستگاه ۵۲۱ هزار و ۹۴۲ واحدی قرار گیرد.

ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری در محدوده ۹ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومانی قرار گرفت تا همچنان ارزش معاملات در سطح بالایی در بورس تهران دنبال شود.

از سوی دیگر حجم معاملات نیز با ثبت رقم ۱۹ میلیارد و ۹۱۰ میلیون برگه سهم نشان داد معاملات با حجم بالایی در بازار سرمایه بین اهالی بازار دنبال می‌شود.

بررسی ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه خبر از خروج ۷۹۷ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

نقشه بورس تهران امروز با حضور ۲۳۱ نماد سبز و ۴۰۲ نماد منفی نمایان‌گر غلبه فروشندگان در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل ۲۸۳ میلیارد دلار شد.

شکاف ۴۰ درصدی نرخ ارز نیما و آزاد

طی دو ماه منتهی به ۱ بهمن ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۲۵ درصدی نرخ دلار آزاد در مقابل رشد حدود ۲ درصدی نرخ خرید حواله دلار در سامانه نیما بودیم. از سوی دیگر تثبیت نرخ عرضه ارز در سامانه نیما به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان که از ۱۱ دی ماه اجرایی شد که با اعتراض بسیاری از فعالان بازار سرمایه همراه شد.

با این اوصاف شکاف میان نرخ ارز سامانه نیما و دلار آزاد در یکم بهمن ماه ۱۴۰۱ معادل ۵۶ درصد است.

بررسی تکنیکال شاخص کل

شاخص کل بورس طی روند صعودی که از آبان‌ماه امسال آغاز شد در غالب یک ایمپالس صعودی از محدوده یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد تا محدوده یک میلیون ۶۹۳ هزار واحدی پیش رفت.

به نظر می‌رسد این موج صعودی از ۵ ریزموج تشکیل شده است. واگرایی مشاهده شده در اندیکاتور RSI احتمال شروع یک موج اصلاحی را افزایش می‌دهد.

در این صورت محدوده حمایتی مشخص شده در تصویر یعنی محدوده یک میلیون و ۵۹۰ هزار تا یک میلیون ۶۱۰ هزار واحد می‌تواند سنگر خوبی برای بازگشت دوباره نماگر اصلی به ریل صعودی خود باشد.