پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت فقط با کد ملی در سریع‌ترین زمان • مجله تصویر زندگی


پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت این امکان را به شما می‌دهد که بدون اتلاف وقت و خروج از خانه یا محل کار، مراحل صدور یا تمدید پاسپورت خود را پیگیری کنید. اگر به‌تازگی سفر مهمی در پیش دارید، حتما باید با این روش کاربردی آشنا شوید تا حداقل کمی از میزان استرس شما کاسته شود.

پاسپورت مدرکی است که هویت افراد را در خارج از مرزهای وطن تایید می‌کند. هیچ کشوری در سراسر جهان وجود ندارد که بدون پاسپورت اجازه ورود اتباع را بدهد. پس برای افرادی که می‌خواهند سفری حتی کوتاه به خارج از مرزهای کشور خود داشته باشند، همراه داشتن این سند برای آن‌ها اجباری است. اما چه روشی برای دریافت گذرنامه و استعلام آن وجود دارد؟ در ادامه راهکارهای موجود را بررسی می‌کنیم.

چگونه می‌توان برای دریافت پاسپورت اقدام کرد؟

اگر هنوز گذرنامه ندارید، آشنایی با روش‌هایی که برای پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت وجود دارد بی‌فایده است. پس باید ابتدا با نحوه ثبت‌نام برای دریافت پاسپورت آشنا شوید.

رایج‌ترین روشی که برای دریافت پاسپورت وجود دارد، مراجعه به دفاتر حضوری پلیس + ۱۰ است. این مراکز فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند که ثبت‌نام برای اخذ پاسپورت را می‌توان یکی از مهم‌ترین آن‌ها دانست.

زمانی که می‌خواهید به این مراکز مراجعه کنید، باید به‌طور کامل مدارک و شرایط دریافت پاسپورت را بررسی کرده باشید. در صورت به‌همراه نداشتن مدارک یا برخوردار نبودن از شرایط لازم، امکان ثبت‌نام برای شما فراهم نخواهد شد.

لازم است بگوییم درخواست برای تمدید پاسپورت نیز از طریق این مراکز انجام می‌شود. اگر پاسپورت شما کم‌تر از ۶ ماه اعتبار دارد، حتما باید پیش از سفر برای تمدید اعتبار آن اقدام کنید. اما صدور گذرنامه تا چه حد زمان‌بر است؟

صدور پاسپورت چه مدت زمان طول می‌کشد؟

با این‌که امکان پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت وجود دارد؛ اما بهتر است با زمان تقریبی صدور آن آشنا باشید تا در شرایطی که تاریخ سفر شما مشخص شده، بتوانید در زمان مناسب برای دریافت یا تمدید آن اقدام کنید.

صدور پاسپورت به‌طور معمول بین یک تا ۲ هفته زمان می‌برد. همچنین اگر آدرس خود را در فرم‌های اولیه وارد کرده باشید، احتمال دارد بین ۳ تا ۱۰روز کاری طول بکشد تا اداره پست، گذرنامه صادر شده را برای شما ارسال کند.

البته مدت‌زمانی‌هایی که بیان کردیم برای روزهای معمولی و خلوت سال معتبر هستند. در شرایطی مانند اربعین که افراد زیادی برای دریافت یا تمدید گذرنامه درخواست می‌دهند قطعا این زمان افزایش پیدا می‌کند.

اگر قصد شما سفر زیارتی است، باید با شروع ماه محرم برای دریافت پاسپورت اقدام کنید. البته این کار تنها باعث افزایش اطمینان نسبت به صدور به‌موقع پاسپورت است. در مواردی نیز دیده شده که افراد با اینکه دیر اقدام می‌کنند، خیلی زود پاسپورت خود را تحویل می‌گیرند.

به‌طور کلی باید گفت در زمان‌های خلوت حداقل ۲۰ روز و در زمان‌های شلوغ بهتر است حداقل یک‌ماه پیش از تاریخ سفر برای تمدید آن اقدام کنید. البته این مورد به سرعت اداره پست منطقه شما نیز بستگی دارد. همچنین در طول این مدت همواره به‌دنبال پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت باشید.

آشنایی با روش‌های پیگیری پاسپورت

پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت و روش حضوری قابل انجام است. اگر نگران دیر رسیدن گذرنامه خود هستید، می‌توانید از روش‌های متنوعی که وجود دارد استعلام پاسپورت را دریافت کنید. این استعلام به شما نمایش می‌دهد که صدور گذرنامه در چه مرحله‌ای قرار دارد.

پیگیری پاسپورت به روش حضوری

همان‌طور که برای دریافت و تمدید پاسپورت به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کردید، برای پیگیری نیز می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید. البته این روش به‌دلیل دردسرهایی که دارد خیلی توصیه نمی‌شود.

در واقع باید گفت این مراکز خدمات متنوعی ارائه می‌دهند و در بسیاری از روزهای سال شلوغ هستند. به همین دلیل نیز اگر بخواهید در زمان‌های مختلف برای پیگیری پاسپورت به‌صورت حضوری مراجعه کنید، باعث کاهش سرعت عمل نیروهای شاغل در این مرکز و همچنین اتلاف وقت خود خواهید شد.

از طرف‌دیگر معمولا افرادی به‌دنبال پیگیری وضعیت پاسپورت هستند که تاریخ سفر آن‌ها نزدیک است. در این شرایط افراد نباید به‌جای جمع‌آوری وسایل برای بهره‌مندی از یک سفر راحت بیشتر وقت خود را در مراکز حضوری سپری کنند. به همین دلیل می‌گوییم این راهکار خیلی مناسب نیست.

پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت

بستر اینترنت را می‌توان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تکنولوژی دانست که در زمینه‌های مختلف به ما کمک می‌کند. در واقع با کمک روش‌های آنلاین می‌توانید به‌راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، در هر زمان که خواستید پیگیری پاسپورت را انجام دهید.

این روش‌ را می‌توان کوتاه‌ و سریع‌ترین راه برای دریافت استعلام دانست. برای بهره‌مندی از آن تنها باید مرجعی انتخاب و با استفاده از کد ملی، از طریق سامانه یا دیگر راهکار انتخاب‌شده، برای مشاهده وضعیت پاسپورت اقدام کنید.

بررسی روش‌های آنلاین پیگیری پاسپورت

پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت با روش‌های مختلفی قابل انجام است. با توجه به اهمیتی که دریافت استعلام از گذرنامه و اطمینان از صدور یا تمدید به‌موقع آن دارد، سامانه‌های مختلفی به‌وجود آمد تا افراد با کم‌ترین دغدغه و در کوتاه‌ترین زمان پیگیری پاسپورت را انجام دهند.

مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی، یکی از روش‌های آنلاین برای پیگیری وضعیت پاسپورت به‌شمار می‌آید که ازطریق آن می‌توانید به‌راحتی با وارد کردن شماره ملی خود، نسبت به مراحل صدور و ارسال گذرنامه اطلاعات لازم را به‌دست بیاورید.

اداره پست نیز سامانه‌ای طراحی کرده تا افرادی که پیش از اربعین می‌خواهند، وضعیت پاسپورت خود را پیگیری کنند، بتوانند به آن مراجعه و تنها با وارد کردن کد ملی از وضعیت پاسپورت خود اطلاع پیدا کنند.

علاوه‌بر سامانه‌ها اپلیکیشن‌های مختلفی نیز وجود دارد که امکان پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت و با استفاده از کد ملی را فراهم می‌کنند. از این برنامه‌های کاربردی می‌توان به سوپر اپلیکیشن تاپ اشاره کرد.

پیگیری آنلاین پاسپورت؛ جایگزین مراجعه حضوری

پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت، روشی کاربردی است که به‌عنوان جایگزین مراجعه حضوری به مراکز مربوط شناخته می‌شود. سامانه‌ و اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان تنها با وارد کردن کد ملی در کادر مربوطه، اطلاعات لازم را درخصوص وضعیت صدور گذرنامه و زمان آماده شدن آن به‌دست آورد.

درصورتی‌که سفری مهم پیش رو دارید و اعتبار پاسپورت شما رو به اتمام است، باید خیلی زود برای تمدید آن اقدام و پیگیری‌های لازم در خصوص صدور پاسپورت را از طریق روش‌های آنلاین انجام دهید.