چند هفته بارداری؟ چگونه بفهمیم چند هفته باردار هستیم؟


از جمله سوالات رایجی که مادران را بعد از مثبت شدن نتیجه تست بارداری نگران می کند، این است چند هفته بارداری؟ بارداری چند روزه؟ در این مقاله به طور کامل طول بارداری و نحوه محاسبه آن را توضیح داده ایم، اما به طور خلاصه باید گفت که بارداری بین 37 تا 42 هفته طول می کشد، اما به طور متوسط ​​یک بارداری کامل 9 ماه و 10 روز معادل است. 40 هفته یا 280 روز شرایط مختلفی می تواند در تعیین طول بارداری موثر باشد، از جمله:

  • سلامتی مادر
  • سلامت جنین
  • رشد جنین
  • نوع تحویل
  • تعداد تولدها
  • و…

چند هفته بارداری؟

به طور متوسط ​​می توان گفت که طول بارداری 40 هفته است. اما چرا می گوییم متوسط؟ از آنجایی که عوامل زیادی در طول بارداری نقش دارند و نمی توان به این سوال پاسخ داد که بارداری چند هفته است؟ به همه همین جواب را داد. بارداری بین 37 تا 42 هفته به طول می انجامد و هر زن باردار باید در این 5 هفته آماده زایمان باشد و نسبت به دردها، انقباضات و سایر علائم خود هوشیارتر و حساس تر باشد.

روش های مختلفی برای محاسبه پایان بارداری وجود دارد و اغلب از سونوگرافی سه ماهه اول و روز اول آخرین قاعدگی تاریخ تولد را تعیین می کنند، اما با توجه به عوامل مختلف می توان گفت که این تاریخ احتمالاً دقیق نیست. برای بسیاری از مردم. مثلا:

  • نوع زایمان در بارداری نیز موثر است و با سزارین بارداری بعد از هفته سی و هشتم و قبل از هفته چهلم به پایان می رسد.
  • تعداد زایمان ها در دوران بارداری نیز موثر است و می تواند بر شرایط مختلف تأثیر بگذارد.
  • اگر دوقلو یا چند فرزند باردار هستید، باید منتظر زایمان زودرس باشید و پزشک شما قطعاً در این مورد به شما هشدار خواهد داد.

به طور کلی به خاطر داشته باشید که 70 درصد زایمان ها قبل از 40 هفتگی اتفاق می افتد، اما سقط جنین بین 37 تا 40 هفته کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است. تولد قبل از 37 هفتگی را زایمان زودرس می نامند و ممکن است نوزاد نیاز به مراقبت ویژه داشته باشد تا اعضای بدنش به درستی رشد کنند و آماده زندگی در دنیای جدید شوند. از طرفی بارداری نباید بیش از 42 هفته طول بکشد، زیرا بدن مادر برای بیش از این مدت آمادگی ندارد و بند ناف و جفت توانایی خود را در تامین اکسیژن و مواد مغذی به کودک از دست می دهند.

محاسبه سن حاملگی بر حسب هفته

برای محاسبه سن حاملگی، باید اولین روز آخرین قاعدگی را در نظر بگیرید. از آنجایی که اسپرم ها می توانند 7 روز در محیط لقاح باقی بمانند و در هر روز از آن هفته می توانند تخمک را باردار کنند، بنابراین نمی توان زمان لقاح یا مقاربت را برای محاسبه سن حاملگی در نظر گرفت. بنابراین زمانی که تست بارداری شما مثبت شد، می توانید از تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی برای محاسبه سن حاملگی خود به هفته استفاده کنید.

به طور کلی هر هفته حاملگی 7 روز محاسبه می شود، اما به طور دقیق هر هفته بارداری یک هفته و نیم است. پس می توانید محاسبه کنید چند هفته بارداری؟ یا بارداری چند روزه؟ ، شکل زیر را در نظر بگیرید:

جدول محاسبه هفته ها و ماه های بارداری در سایت آرامیا

4 هفته و 2 روز

30 روز 1 ماه کامل

8 هفته و 4 روز

60 روز کل 2 ماه

12 هفته و 6 روز

90 روز

3 ماه کامل

17 هفته و 1 روز

120 روز

4 ماه کامل

21 هفته و 3 روز

150 روز

5 ماه کامل

25 هفته و 5 روز

180 روز

6 ماه

30 هفته

210 روز

7 ماه کامل

34 هفته و 2 روز

240 روز

8 ماه کامل

38 هفته و 4 روز

270 روز

9 ماه کامل

بارداری کامل 9 ماهه و 10 روزه معادل 40 هفته است.

محاسبه سن حاملگی با استفاده از آزمایش خون

امروزه بسیاری از خانم ها به ابهامات خود در مورد بارداری با کیت های خانگی یا بیبی چک پاسخ می دهند و در صورت مثبت بودن جواب به مرحله بعدی یعنی مراجعه به پزشک می روند. ابتدا برای اطمینان از نتیجه آزمایش و کسب اطلاعات دیگر، پزشک متخصص خون گنادوتروپین جفتی انسان را آزمایش می کند.HCG) تجویز می کند. این آزمایش علاوه بر تعیین باردار بودن یا نبودن شما، اطلاعات دیگری از جمله سن بارداری را در اختیار پزشک قرار می دهد.

هورمون hCG هورمونی است که از لحظه لقاح در بدن مادر ترشح می شود و به مرور زمان به مقدار مشخصی در بدن می رسد، بنابراین پزشک می تواند با آزمایش خون سن بارداری را نیز تعیین کند. اطلاعات دیگری که این آزمایش در اختیار پزشک قرار می دهد، بیشتر از تعداد کودکان است. اگر مقدار هورمون HCG بیشتر از مقدار مشخصی باشد، نشان دهنده چند فرزندی است.

محاسبه سن حاملگی با سونوگرافی

یکی از دقیق ترین و رایج ترین روش ها برای محاسبه سن بارداری سونوگرافی است. پزشک متخصص سن بارداری و زمان زایمان را از طریق سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری و تا هفته سیزدهم تعیین می کند. محاسبه سن بارداری با استفاده از سونوگرافی می تواند از زایمان زودرس، دیررس و نیاز به سزارین جلوگیری کند و همچنین می تواند رشد و سلامت جنین را بررسی کند.

محاسبه سن حاملگی بر اساس اندازه گیری قد و ضخامت رحم

روش دیگر برای محاسبه چند هفته بارداری اندازه گیری ضخامت و ارتفاع رحم است، زیرا رحم در هر هفته بارداری به میزان مشخصی رشد می کند تا فضای مناسب برای رشد جنین فراهم شود. این اندازه گیری که تست فوندال نامیده می شود، فاصله بین استخوان شرمگاهی و بالاترین نقطه رحم را اندازه می گیرد و هر هفته حدود 1 سانتی متر افزایش می یابد.

محاسبه قد رحم به محاسبه سن حاملگی کمک می کند، مثلاً در هفته 19 بارداری قد رحم 19 سانتی متر است این آزمایش معمولاً در هفته 18 تا 20 بارداری انجام می شود تا علاوه بر آن اطلاعات دیگری نیز بررسی شود محاسبه سن حاملگی یک آزمون پس‌زمینه می‌تواند اطلاعاتی را در مورد:

  • تعداد جنین (دوقلو یا بیشتر)
  • سلامت و رشد کودک
  • حاملگی خارج از رحم (جنین به جای رحم در لوله فالوپ قرار دارد)
  • ناهنجاری های جفت
  • سلامت اندام های تناسلی مادر
  • سطح مایع آمنیوتیک طبیعی است یا خیر

به طور کلی باید توجه داشت که عوامل مختلفی از جمله اضافه وزن و چاقی مادر می تواند بر دقت اندازه گیری این آزمایش تاثیر بگذارد، بنابراین می توان گفت که تست فوندال در تعیین سن بارداری چندان دقیق نیست، اما می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار پزشک قرار دهد. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، پزشک می تواند اطلاعات تکمیلی را از طریق سونوگرافی به دست آورد و از مناسب بودن شرایط اطمینان حاصل کند.

چرا دانستن سن دقیق بارداری مهم است؟

به طور کلی می توان گفت که دانستن سن دقیق بارداری فواید زیادی برای مادر و پزشک دارد. شامل:

  • دانستن سن حاملگی مدت زمان مشخصی را برای مادر فراهم می کند تا شرایط تولد فرزند را تضمین کند.
  • هر هفته و هر ماه از بارداری تغییرات جدیدی در وضعیت مادر و کودک رخ می دهد و آگاهی از سن حاملگی و علائم مرتبط با آن به مادر کمک می کند تا با آگاهی از اتفاقات، شرایط موجود را کنترل کند و استرس کمتری را تجربه کند. .
  • دانستن سن حاملگی برای انجام معاینات در سه ماهه اول، دوم و سوم ضروری است.
  • در هفته 12-10 بارداری برای شنیدن صدای قلب جنین سونوگرافی داپلر انجام می شود و اگر محاسبه سن حاملگی دقیق نباشد صدای قلب جنین شنیده نمی شود.
  • تعیین زمان تولد بر اساس محاسبه سن دقیق بارداری است و جنین باید حداقل 37 هفته را در رحم مادر سپری کرده باشد تا بتواند در دنیای جدید به سلامت زندگی کند.
  • محاسبه اشتباه سن حاملگی می تواند منجر به زایمان زودرس یا دیررس شود که هر کدام صدمات متعدد و بعضاً جبران ناپذیری را به همراه دارد.

چه زمانی برای زایمان باید به بیمارستان مراجعه کنیم؟

زمان مراجعه به بیمارستان بسته به نوع زایمان متفاوت است. برای زایمان طبیعی باید از هفته 37 تا 42 بارداری برای بروز درد، انقباضات افزایش یافته و منظم رحم آماده باشید و این علائم را به عنوان شروع روند زایمان بپذیرید و بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید. اگر کیسه آب پاره شد به این معنی است که زایمان شروع شده و احتمال عفونت برای شما و نوزاد بیشتر می شود، پس هر چه سریعتر به بیمارستان مراجعه کنید.

زمان زایمان سزارین از قبل با تعیین سن بارداری با روش های مختلف مشخص می شود و مادر باید با توجه به شرایط مختلفی که پزشک قضاوت می کند بین هفته های 38 تا 40 برای زایمان به بیمارستان مراجعه کند. توجه داشته باشید که سزارین نباید زودتر یا دیرتر از این دوره باشد و بهترین زمان 39 تا 40 هفته است.

آخرین کلمه

پزشک با استفاده از روش های مختلف ذکر شده سن دقیق بارداری شما را محاسبه می کند و بر این اساس زمان انجام آزمایشات، سونوگرافی و معاینات شما را تعیین می کند، محاسبه این زمان تنها برای آگاهی از تغییرات و علائم مفید خواهد بود. پس با انتخاب یک پزشک خوب و مورد اعتماد، این روند را به او بسپارید و دوران بارداری خود را در آرامش و بدون استرس سپری کنید.