چگونه برای کنکور درس بخوانیم از زبان دکتر طاهری • مجله تصویر زندگی


آگاهی از روش‌های صحیح درس خواندن برای کنکور اولین قدم در موفقیت هر دانش‌آموزی محسوب می‌شود. حجم بالای محتوای درسی و همچنین نیاز به مطالعه عمیق تمام مباحث ممکن است باعث خستگی و دلزدگی شما شود. اما اگر با روش صحیح مطالعه درس‌های کنکور آشنا باشید، می‌توانید سرعت مطالعه و یادگیری خود را افزایش دهید. با توجه‌به اهمیت این موضوع در موفقیت تحصیلی شما، در این مطلب به این سوال مهم که چگونه برای کنکور درس بخوانیم، از زبان دکتر طاهری پاسخ می‌دهیم.

بیوگرافی دکتر حامد طاهری

پیش از بررسی نحوه صحیح درس خواندن برای کنکور، بهتر است ابتدا با دکتر حامد طاهری، مدرس زیست کنکور آشنا شوید. دکتر حامد طاهری یکی از خوش آوازه‌ترین اساتید درس زیست است که در مجموعه بنیان فعالیت دارد. تجربه سالیان زیاد فعالیت ایشان در تدریس زیست کنکور و همچنین پیروی از به‌روزترین متدهای آموزشی، نتایج شگفت انگیزی را در موفقیت دانش آموختگان زیست در مجموعه بنیان، به همراه داشته است. دکتر حامد طاهری با بیش از ۱۸ سال فعالیت در زمینه آموزش زیست کنکور، به‌عنوان یکی از اساتید ایده‌پرداز، خلاق و فعال شناخته می‌شوند. مهم‌ترین سمت‌ها و فعالیت‌های ایشان شامل موارد زیر است:

  • فعالیت در زمینه پزشکی
  • سهام‌دار مدارس ابتدایی و دبیرستان
  • رییس هیئت مدیره شرکت بنیان دانش و خرد مبین
  • تدریس در بهترین مراکز آموزشی کشور ازجمله تبریز، بوشهر، کرمانشاه، همدان، شهرکرد، قزوین به‌صورت پروازی
  • تدریس در بهترین مدارس تهران
  • ایده‌پرداز در زمینه آموزشی مانند سرم‌تراپی، آموزش قطره‌ای و تولید انیمیشن‌های خاص زیست‌شناسی
  • دریافت نشان تلاش‌گر ارزش آفرین در کشور در سال ۱۴۰۰
  • دریافت نشان خلاقیت و نوآوری برای طرح و ایده آموزش قطره‌ای به‌عنوان یکی از ۱۰ طرح برگزیده یونیسف در سال ۱۴۰۲
  • مدرس بسیاری از رتبه‌های دورقمی و سه رقمی کنکور
  • پرمخاطب‌ترین دبیر کنکور زیست

برای موفقیت کنکور این مراحل را دنبال کنید

بعد از تصمیم‌گیری برای شرکت در کنکور، باید به این موضوع مهم فکر کنید که چه کارهایی را باید برای آماده شدن و موفقیت در این آزمون مهم انجام دهید و چگونه برای کنکور درس بخوانید. این مرحله در نگاه اول کمی سخت به نظر می‌رسد و ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. اما باید با آمادگی و آگاهی کامل از این مرحله عبور کرده تا به نتایج دلخواه خود برسید. نگران نباشید، ما در کنار شما هستیم تا با آموزش نحوه صحیح درس خواندن و مراحلی که باید برای رسیدن به بهترین نتیجه، پشت سر بگذارید، بهترین رتبه را در کنکور کسب کنید. بنابراین، مراحل زیر را با دقت بخوانید و آنها را به بهترین شکل انجام دهید:

مرحله اول

اولین مرحله‌ای که باید دقت زیادی در آن داشته باشید، آشنایی و انتخاب بهترین روش درس خواندن است. تمام مباحث کنکور، نیاز به مطالعه عمیق دارد و صرف حفظ کردن آنها، بدترین روشی است که می‌توانید آن را دنبال کنید. همچنین نحوه درک و تحلیل تست‌های کنکور می‌تواند به شما در رسیدن به پاسخ صحیح سوالات کمک کند. بنابراین هر قدم شما، باید با برنامه‌ریزی و آموزش برداشته شود. اگر در زمینه مطالعه عمیق و مفهومی دروس کنکور احساس ضعف می‌کنید و انرژی زیادی برای یادگیری از شما گرفته می‌شود، حتما از یک استاد حرفه‌ای و باتجربه کمک بگیرید تا به این شکل اهداف، تمرکز و تلاش‌هایتان در مسیر درستی قرار گیرد. این کار در رسیدن شما به آنچه که از نتیجه زحمات خود انتظار دارید، بسیار موثر است.

مرحله دوم

حالا که با راهنمایی یک استاد دلسوز و باتجربه، با روش صحیح درس خواندن و یادگیری عمیق مباحث درسی آشنا شدید، باید بدانید که در ابتدا تمام تمرکز خود را روی خواندن کتاب‌های درسی بگذارید. به این معنی که الویت شما باید کتاب‌های درسی‌تان باشد و پس از تسلط کامل بر تمام مباحث، می‌توانید به سراغ بسته‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی بروید. این نکته به‌ویژه برای آن دسته از افرادی که خیلی دیر برای درس خواندن اقدام کرده‌اند، بسیار مهم است.

مرحله سوم

این سوال که چگونه برای کنکور درس بخوانیم، ذهن اکثر دانش‌آموزان را به خود مشغول کرده است، اما اگر به تمام آن چیزی که به شما گفته می‌شود، عمل کنید، راه موفقیت‌تان هموار خواهد شد. اگر از این موضوع که روی تمام مباحث کتاب‌های درسی کنکور تسلط دارید، مطمئن هستید، می‌توانید برای یادگیری جزئیات بیشتر و نکات تکمیلی، به سراغ بهترین منابع کنکور بروید. اما یک نکته مهم در این مرحله وجود دارد که نباید آن را فراموش کنید و آن اینکه بهترین و مناسب‌ترین منابع کمک آموزشی کدام است؟ قرار نیست با خواندن کتاب‌ها و بسته‌های آموزشی نامناسب، وقت و انرژی خود را هدر بدهید. بنابراین توصیه می‌شود با راهنمایی استاد خود که در این مسیر مهم و سرنوشت‌ساز کنار شما است، بهترین و مناسب‌ترین کتاب‌های کمک آموزشی را انتخاب، تهیه و استفاده کنید.

مرحله چهارم

درست است که نحوه صحیح درس خواندن و یادگیری عمیق کتاب‌های درسی، اولین و مهم‌ترین قدم در موفقیت شما محسوب می‌شود، اما کار به همین جا ختم نمی‌شود. شما باید در کنار خواندن کتاب‌های کنکور، روش صحیح تست‌زنی را نیز بیاموزید و تمرین کنید. برای این کار می‌توانید از اساتید کنکور که در مجموعه بنیان فعالیت دارند، کمک بگیرید. به‌طور کلی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب بهترین اساتید کنکور این است که توانایی آموزش مهارت‌های صحیح تست‌زنی به شما را داشته باشد.

مرحله پنجم

آخرین مرحله‌ای که برای تضمین موفقیت خود در کنکور باید درنظر داشته باشید، مرور مباحث کنکوری است. برای این کار می‌توانید در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید و یا دیگر روش‌های مرور درس‌های کنکور را که استادتان به شما معرفی کرده است، دنبال کنید.

تست زنی جزیی از آموزش است

نتیجه درس خواندن و تلاش‌های شما فقط با تست‌زنی صحیح و اصولی به نتیجه می‌رسد. نوع نگاه به تست‌زنی در موفقیت شما در کنکور تاثیر زیادی دارد. به این معنی که شما باید در اولین قدم، با مسیر درست تست‌زنی در کنکور آشنا باشید. توجه به این موضوع بسیار مهم است که با چه دیدگاه و هدفی تست می‌زنید و تکنیک‌های موردنیاز برای هرکدام از آنها چیست. به‌عنوان مثال تست‌زنی برای افزایش مهارت و سرعت و یا سنجش با تست‌زنی آموزشی بسیار متفاوت است. در این مبحث نگاه ما به تست‌زنی آموزشی است که درصد و سرعت در آن مهم نیست. درواقع تست زدن از کتاب‌های آموزشی همان درس خواندن و یادگیری مطالب آموزشی است، بنابراین اگر تستی را غلط می‌زنید نباید ناامید شوید و یا روحیه خود را از دست بدهید.

در این مرحله از تست زدن، شما در حال خواندن و آموزش از طریق تست هستید، مانند زمانی که از تدریس معلم بهره می‌برید و یا اپلیکیشن‌های آموزشی می‌بینید. وقتی تست آموزشی می‌زنید دو حالت را تجربه می‌کنید:

  • در حالت اول تست را درست می‌زنید که نشان دهنده تسلط شما بر مبحث موردنظر است.
  • در حالت دوم تست را غلط می‌زنید که به شما گوشزد می‌کند که روی این مبحث بیشتر تمرکز داشته باشید، برای یادگیری آن وقت بگذارید و یا آن را از زوایای مختلف و متفاوت ارزیابی کنید.

توصیه دکتر حامد طاهری این است که تست‌زنی آموزشی را با نگاه متفاوت و درستی دنبال کنید و آن را به‌عنوان بخشی از روند آموزش و یادگیری مباحث کنکور درنظر بگیرید.