چگونه دندان ها را بعد از درمان ارتودنسی سفید نگه داریم؟


استفاده از اسپلینت های ارتودنسی قربانی کوچکی نیست. ممکن است به قیمت زمان و راحتی باشد. این درمان قطعاً گران است و اغلب ظاهر و استایل، عزت نفس و غرور ما را محدود می‌کند، وقتی دندان‌ها با بریس‌های فلزی یا سرامیکی یا روکش‌های اکریلیک پوشانده می‌شوند، چه نامرئی باشند و چه به رنگ دندان، جذاب به نظر نمی‌رسند.

و اگرچه با این امید استفاده می شود که بعد از چند ماه – یا سال – نتیجه یک لبخند زیبا باشد، اما می توانند ترس از لک شدن زیر و اطراف براکت ها و سیم های ارتودنسی را نیز به همراه داشته باشند.

البته بعد از برداشتن تمام اجزای دستگاه می توان دندان ها را تمیز و جلا داد، اما آیا دیر شده است؟ اگر درمان شما محدود به بریس است، آیا اگر بخواهید قسمت‌هایی از دندان‌هایتان که زیر بریس نیستند سفید شوند، واقعا زیاد است؟

به همین دلیل است که بریس ها نه تنها شما را زیباتر می کنند، بلکه با ایجاد فاصله بین دندان ها و اصلاح بایت، تمیز کردن و مراقبت از دندان هایتان را آسان تر می کنند و از ورود ذرات غذا به فضای باریک بین دندان ها و تجمع و جدا شدن جلوگیری می کنند. دندان ها از یکدیگر کمک می کنند تا راحت تر نخ دندان کشیدن و تمام جهات و سطوح دندان ها را تسهیل کنند.

دندان‌های شما تقریباً همیشه بعد از استفاده از بریس‌ها احساس و ظاهر بهتری خواهند داشت و هر گونه مشکل مال اکلوژن – نیش‌هایی که در جای خود نیستند – نیز اصلاح خواهند شد.

اکثر افراد جوان مراقبت های ارتودنسی خود را از سن 8 تا 14 سالگی شروع می کنند و همه می توانند انتظار داشته باشند که برای سه سال یا بیشتر از آنها استفاده کنند، پس چرا برای سفید نگه داشتن دندان های خود هر کاری که می توانید انجام ندهید؟

تاثیر بریس بر روی دندان و لثه

فقط یک دهه پیش، تقریباً همه بریس‌ها یکسان به نظر می‌رسیدند – بریس‌های فلزی بزرگی که روی سطح خارجی دندان‌ها قرار می‌گرفتند، و برخی از بریس‌ها با یک نوار فلزی که کاملاً به دور دندان‌ها پیچیده می‌شد، محکم می‌شدند و قوس از میان بریس‌ها عبور کرد و دندان‌ها را همانطور که در هر ویزیت توسط متخصص ارتودنسی تنظیم می‌کرد، می‌کشید و در جای خود فشار می‌داد.

امروزه بریس‌ها در اشکال، رنگ‌ها، اندازه‌ها و سطح دید متفاوتی وجود دارند و حتی انواع فولاد ضد زنگ و آلیاژهای فلزی آن هنوز پیچ خورده و چسبانده شده و چشم‌نواز هستند.

چه از وسایل متحرک یا شفافی که روی دندان‌هایتان قرار می‌گیرند – مانند آنهایی که توسط اینویزیلاین تولید می‌شوند – استفاده می‌کنید یا از بریس‌های فلزی، سرامیکی یا اکریلیک که روی سطوح جلویی و پشتی دندان‌هایتان قرار می‌گیرند، مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها باید رشد کند و رشد کند. در طول درمان ارتودنسی اهمیت بیشتری دارد. و اگرچه یکی از نتایج استفاده از بریس‌های ارتودنسی این است که دندان‌ها به دلیل فشرده‌تر نبودن و همپوشانی کمتری برای تمیز کردن و مراقبت از آن‌ها راحت‌تر می‌شوند، بریس‌ها و سایر ابزارهای دندانی مانعی برای مسواک زدن و تمیز کردن با نخ می‌شوند.

بریس های متحرک این مزیت اضافه را دارند که می توان آنها را به طور مداوم شستشو و تمیز کرد – و امکان دسترسی بیشتر به کل دهان و سطوح دندان را فراهم می کند. اما اگر فردی که از آنها استفاده می کند مشغول مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نباشد، در صورت استفاده از این بریس ها به مدت 22 ساعت می تواند باعث رشد باکتری و حساسیت لثه شود.

یک سیم افقی روی بریس ها قرار می گیرد که چسبانده شده اند و استفاده از نخ دندان را دشوار می کند. بریس ها همچنین با چسب متصل می شوند که مکان های بیشتری برای تشکیل پلاک و مکان های بیشتری برای تجمع ذرات غذا و باکتری ها ایجاد می کند که اسید تولید می کنند و به مینای دندان آسیب می رسانند. اگر در اثر لبه های تیز بریس ها زخمی در دهان ایجاد شود یا عادت مسواک زدن به دلیل درد در دهان به خوبی حفظ نشود، این مشکلات می تواند تشدید شود.

اما سطوح دندان های زیر بریس چطور؟ آیا این سطوح تا زمانی که بریس ها روشن هستند تمیز می مانند و بدون لکه می مانند؟ تغییرات در رنگ و ظاهر دندان ها از روز به روز متفاوت نیست و متأسفانه بریس ها می توانند باعث شوند که تصاویر مینای دندان شما قبل و بعد از بریس به طور قابل توجهی متفاوت به نظر برسد.

پس سفید کردن دندان چطور؟ آیا سفید شدن تدریجی و فشرده دندان ها در طول دوره استفاده از بریس می تواند تغییرات مثبتی در دندان ایجاد کند؟ چگونه دندان های ارتودنسی را سفید کنیم؟

آیا می توان در طول درمان ارتودنسی دندان ها را سفید کرد؟

شما می توانید دندان های خود را با برخی از انواع بریس سفید کنید که نتایج متفاوتی خواهد داشت، اما آیا این چیز خوبی است؟

این بستگی به نوع بریس، نوع لکه روی دندان و محتوای محصولات سفید کننده دارد. اگر از بریس‌های متحرک استفاده می‌کنید یا بریس‌های فلزی دارید که فقط به پشت دندان‌های شما متصل می‌شوند، اینها کار شما را انجام می‌دهند. آنها برای افرادی که بریس ندارند این کار را انجام می دهند: آنها با اعمال غلظت های مختلف پراکسید کاربامید بر روی سطوح دندان برای شکستن لکه ها و سفید کردن دندان ها کار می کنند.

البته نباید بدون مشورت با دندانپزشک از ابزارهای نامرئی (نامرئی) و متحرک روی هر ماده سفید کننده استفاده کنید زیرا مانند هر محصول سفید کننده دیگری می تواند منجر به حساسیت دندان و تحریک لثه شود. اگر بریس دارید، ممکن است از قبل حساسیت یا سوزش داشته باشید و سفید کردن دندان‌هایتان می‌تواند ناراحتی را بدتر کند.

استفاده از محصولات سفید کننده با براکت های فلزی سنتی به هیچ وجه توصیه نمی شود. بریس های سنتی به خوبی کار می کنند زیرا محکم به دندان ها چسبیده اند و فشار ثابت و ملایمی به دندان وارد می کنند و به آنها کمک می کند در جهت درست حرکت کنند.

از آنجایی که بریس ها با چسب محکمی به دندان ها متصل می شوند، مینای زیر آنها با چسب و بریس در بالای آن مهر و موم می شود. این بدان معنی است که مواد سفید کننده دندان فقط با قسمت هایی از دندان که هیچ چیزی روی آنها وجود ندارد سروکار دارند، اما سطوحی که روکش شده اند درمان مشابهی ندارند. در عوض، همان رنگی که قبل از اعمال براکت ها بودند، باقی می مانند.

اگر شما هم به فکر سفید کردن دندان های خود در حین استفاده از بریس های ارتودنسی هستید، ابتدا باید این موضوع را با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید، زیرا آنها می توانند بهترین توصیه ها را بر اساس درمان خاص و وضعیت دندان ها و لثه های شما ارائه دهند. بسته به موادی که بریس ها از آن ساخته شده اند، می توانند آسیب ببینند. در واقع، برخی از شرکت های سفید کننده دندان به شدت با استفاده از محصولات خود توسط افرادی که از بریس استفاده می کنند، مخالف هستند.

سفید کردن دندان؛ بعد یا در حین درمان ارتودنسی؟

استفاده از محصولات سفید کننده قوی مانند نوارها و پراکسیدها در طول دوره استفاده از بریس های سنتی روی دندان می تواند منجر به نتایج ناهموار شود. دندانپزشکان و متخصصین ارتودنسی ممکن است محصولاتی را توصیه کنند که در نواحی بدون پوشش استفاده می شود تا به بهترین شکل ظاهر شوند، اما برخی از این محصولات ممکن است حاوی مواد سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن غلیظ باشند.

برخی از دهانشویه ها که برای پاکسازی بیشتر و از بین بردن سوزش خفیف در اطراف گونه ها و لثه ها استفاده می شوند، معمولاً حاوی 1.5 یا 3 درصد پراکسید هیدروژن هستند، برخلاف برخی از محصولات بدون نسخه که حاوی 10 تا 35 درصد پراکسید هیدروژن و محصولات سفید کننده هستند در ادارات استفاده می شود و حاوی پراکسید کاربامید است. دهانشویه های نمکی و مسواک زدن ملایم با جوش شیرین نیز می توانند به از بین بردن پلاک از روی دندان و لثه کمک کنند.

خمیر دندان‌های سفیدکننده‌ای که برای استفاده روزانه به بازار می‌آیند، به جای آن‌هایی که برای سفید کردن دندان‌ها برای یک هفته یا بیشتر طراحی شده‌اند، ممکن است مناسب باشند، اما نباید بدون اجازه ارتودنتیست استفاده شوند. مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن حرفه ای ممکن است بهترین راه برای سفید و حتی سفیدتر نگه داشتن دندان های شما باشد.

با نزدیک‌تر شدن به برداشتن بریس‌ها، احتمالاً نگران این هستید که زیر بریس چگونه به نظر می‌رسد. با این حال، در بیشتر موارد، تمیز کردن خوب در مطب پس از برداشتن بریس ها می تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

اگر بهداشت دهان و دندان شما خوب بوده است، لکه های کوچک از غذا و نوشیدنی به اندازه کافی قابل توجه نخواهد بود که باعث ایجاد رنگ متفاوت شود. هر لکه عمیق‌تری احتمالاً به مواد سفیدکننده پاسخ می‌دهد، خواه در مطب دندانپزشک انجام شود، با نوارهای توصیه‌شده توسط دندانپزشک، خمیرهای خانگی یا تأیید دندانپزشک، یا گزینه‌های دیگری که می‌توانید برای روزها یا هفته‌ها دندان‌های سفیدتری داشته باشید.

اگر بهداشت دهان و دندان شما ضعیف بوده است، ممکن است دندان‌های شما در اطراف سطوحی که با براکت‌ها پوشانده شده‌اند لکه‌دار شوند و ممکن است نیاز به سفید کردن داشته باشند، حتی با ید برای از بین بردن لکه‌ها. لکه ها می توانند دائمی باشند، بنابراین دستورالعمل های دندانپزشک خود را برای تمیز کردن و سفید کردن دندان های خود دنبال کنید.

پس از برداشتن دستگاه، دندان‌ها و لثه‌های شما ممکن است بسیار حساس باشند، بنابراین باید به استفاده از نگهدارنده عادت کنید تا دندان‌ها را در جای جدید خود نگه دارید، بنابراین اگر دهانتان درد دارد، ممکن است نیاز به سفید کردن داشته باشید. همه این تغییرات توصیه نمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان ارتودنسی، بهداشت حفره دهان و دندان در حین ارتودنسی و مواردی از این دست کافی است به سایت تخصصی مراجعه کنید. دکتر نسیم عزناشری متخصص ارتودنسی در اصفهان به آدرس dresnaashari.com مراجعه کنید و در صورت نیاز از مشاوره رایگان ارتودنسی لذت ببرید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ فقط این متن تبلیغاتی را نمایش می دهد و ویرایشگر مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

امتیاز شما برای این پست