کرایه ماشین تا کربلا و نجف در ایام اربعین امسال چند تومان؟ • مجله تصویر زندگی


کرایه خودرو سواری،ون و اتوبوس از مرز ایران تا کربلا و نجف

فارس نوشت: مخاطبان فارس من این‌بار به سراغ نرخ هزینه‌های خودرو در عراق برای سفر اربعین رفته‌اند و خواستار کاهش قیمت‌ها و نظارت بر آن شده‌اند.

هرساله با نزدیک شدن به حرکت جهانی اربعین و شهادت امام حسین علیه‌السلام، عشاق اباعبدالله از نقاط دور و نزدیک کشور آماده برای پیاده روی اربعین می‌شوند. عده‌‌ای از این زائران در پویشی در فارس من خواستار «نظارت بر هزینه کرایه‌ ماشین در عراق برای زائران اربعین» شده‌اند.

سید خلیل مطهری سردبیر این پویش می‌گوید: «رانندگان عراقی در خصوص نرخ کرایه‌های مرزها به کربلا و نجف مصوبه‌ای ندارند و قیمت‌ها از زمین تا آسمان فرق می‌کند و هرکس قیمت دلخواه خود را می‌گوید.»

او که اربعین سال پیش برای اولین بار مشرف به زیارت شده بود درباره هزینه بالای کرایه‌ها می‌افزاید: «یکی از ویژگی‌های اربعین این است که افرادی به زیارت می‌روند که وسع مالی زیارت را در روزهای عادی سال ندارند. با وجود اینکه توصیه‌های فراوانی در خصوص زیارت اربعین از سوی امامان و بزرگان شده، اما متاسفانه خرج سفر در اربعین نیز زیاد است. هرچند، سال پیش برادران ما در کشور عراق با بهترین پذیرایی و امکانات خودشان از ما استقبال کردند، ولی از جهت حمل و نقل خودرویی وضعیت مناسبی از باب نرخ هزینه ها وجود ندارد. سال پیش حدود ۱ میلیون تومان هزینه کرایه ماشین فقط در کشور عراق دادم و خرج خودرو در کشور خودمان  یک مبحث جداگانه است.»

البته در اربعین سال ۱۴۰۱ کرایه خودروها در عراق مطابق جدول ذیل گزارش شده بود که تفاوت چندانی با سال‌های پیش از آن نداشت هرچند به دلیل کاهش ارزش ریال، هزینه بالایی را به زئران ایرانی تحمیل می‌کرد.

تعرفه نرخ کرایه خودروها در ایام زیارتی اربعین سال ۱۴۰۱

مرز فاصله تا کربلا فاصله تا نجف  تعداد گیت خروجی کرایه تا کربلا کرایه تا نجف
مهران ۲۷۹ کیلومتر ۳۰۳ کیلومتر ۶۰ ون یا اتوبوس:

۱۳ تا ۱۵ هزار دینار
سواری :۲۵ هزار دینار

ون یا اتوبوس:

۱۵ تا ۱۸ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

خسروی ۳۱۵ کیلومتر ۳۸۰ کیلومتر ۵۸ ون یا اتوبوس:

۱۵ تا ۱۷ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

ون یا اتوبوس:

۱۵ تا ۱۸ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

شلمچه ۵۴۹ کیلومتر ۴۶۰ کیلومتر ۴۸ ون یا اتوبوس:

۱۸ تا ۲۲ هزار دینار
سواری : ۲۸ تا ۳۲ هزار دینار

ون یا اتوبوس:

۱۲ تا ۱۵ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

چذابه ۴۶۰ کیلومتر ۳۹۰ کیلومتر ۲۸ ون یا اتوبوس:

۱۵ تا ۲۰ هزار دینار
سواری : ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار

ون یا اتوبوس:

۱۰ تا ۱۸ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

*قیمت دینار عراق (۱۰۰ دینار) در زمان تهیه این خبر  ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ معادل ۳۷۸۰ تومان می باشد

فردی دیگر مشکل زائران اربعین را کمبود خودرو در کشور عراق می‌داند: «گاهی ساعات زیادی با خیل عظیمی از زائران در زیر نور آفتاب سوزان منتظر خودرو بودیم و غالباً خودروها دارای سیستم سرمایشی نبودند.»

سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور وعده داده که اربعین امسال در مرزهای مهران، خسروی، چذابه، شلمچه، باشماق، تمرچین و خاک عراق، بیش از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در مرزهای ایران و عراق آماده ارائه خدمات به زوار خواهند بود.

قیمت بلیت اتوبوس اربعین ۱۴۰۲ تا مرز مهران اعلام شد

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: قیمت بلیت اتوبوس ایام اربعین که با توجه به یک سرخالی‌بودن اتوبوس‌ها تعیین می‌شود، از تهران تا مرز مهران ۶۸۰هزار تومان تعیین شده است.
به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمیدرضا شهرکی گفت: در مسیر جاده‌های منتهی به مرزها در روزهای منتهی به ایام اربعین شاهد ترافیک‌هایی خواهیم بود به همین دلیل زمان سفر نیز افزایش می‌یابد به‌طوری که در برخی از مسیرها اتوبوس به‌مدت سه روز در مسیر است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین صورت گرفته، نحوه محاسبه بلیت با احتساب یک‌سرخالی در نظر گرفته شده است.

شهرکی گفت: قیمت‌های بلیت اتوبوس اواخر هفته گذشته ابلاغ شد و از امروز، پیش‌فروش بلیت در مجموعه شرکت‌های حمل‌ونقل آغاز می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: البته این پیش‌فروش برای کشف میزان تقاضا با یک شیب ملایم انجام می‌شود.

شهرکی افزود: قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران ـ مهران در ایام اربعین دو برابر می‌شود به‌طوری که اتوبوس با امکانات ویژه (VIP) در ایام عادی ۳۴۰ هزار تومان قیمت دارد که این عدد به ۶۸۰ هزار تومان در زمان سفرهای اربعین رسیده است.

مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری نیز در این خصوص گفت: فعلاً فروش بلیت اتوبوس تهران ـ مهران بر اساس تقاضا در حال انجام است و برای بازگشت نیز سامانه‌ای در حال طراحی است که زائران از کشور عراق می‌توانند بلیت بازگشت خود را رزرو کنند.

داریوش باقر جوان افزود: برای تخصیص اتوبوس در سایر مسیرها نیز در حال ارزیابی هستیم.

قیمت بلیت اتوبوس اربعین از مشهد به مهران

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: قیمت بلیت اتوبوس اربعین وی‌آی‌پی از مشهد به پایانه مرزی مهران یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان تعیین شده است.
به گزارش تجارت‌نیوز، معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: نرخ مصوب بلیت اتوبوس وی‌آی‌پی (۲۵ صندلی) در ایام سفر اربعین از مشهد به پایانه مرزی مهران در استان ایلام یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

رضا صحراگرد افزود: نرخ مصوب قیمت بلیت اتوبوس اربعین ۳۲ صندلی از مشهد به مهران یک میلیون و ۲۳۴ هزار تومان و این نرخ برای اتوبوس عادی (۴۴ صندلی) نیز ۸۸۱ هزار تومان تعیین شده است.

وی گفت: قیمت بلیت اتوبوس وی‌آی‌پی مشهد به مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، قیمت بلیت اتوبوس ۳۲ صندلی یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان و قیمت بلیت اتوبوس عادی ۴۴ نفره در این مسیر نیز ۸۴۶ هزار تومان اعلام شد.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای خراسان رضوی بیان داشت: امسال مرز باشماق در استان کردستان نیز برای تردد زائران اربعین آماده سازی شده است و قیمت مصوب بلیت اتوبوس ۲۵ صندلی (وی‌آی‌پی) زائران از مشهد به پایانه مرزی باشماق نیز یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است.

صحراگرد بیان داشت: به زودی پیش‌فروش بلیت در ایام اربعین با نرخ مصوب در سامانه ‌های اینترنتی فروش بلیت اعمال خواهد شد و شرکت‌های حمل‌ونقل و ناوگان در سطح کشور ملزم به رعایت نرخ‌های یاد شده هستند.(ایرنا)