کلاهبرداری در علی بابا؟ روش جلوگیری در خرید از علی بابا



علی بابا یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در جهان است که به فروشندگان و خریداران از سراسر جهان امکان خریدوفروش محصولات را می‌دهد. علی بابا در سال 1999 توسط جک ما در چین تأسیس شد و امروزه بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.

اما آیا خرید از سایت علی بابا امن است؟ کلاهبرداری در سایت علی بابا به چه صورتی انجام می‌شود؟ روش‌های افزایش امنیت در خرید از علی بابا چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید از سایت علی بابا با ما همراه باشید.

مزایای خرید از علی بابا

خرید از سایت علی بابا مزایای زیادی برای مشتریان خود دارد، از جمله:

تنوع محصولات: علی بابا طیف گسترده‌ای از محصولات را از جمله پوشاک، لوازم الکترونیکی، لوازم‌خانگی، محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره ارائه می‌دهد.

قیمت‌های مناسب: علی بابا اغلب قیمت‌های رقابتی‌تری نسبت به سایر فروشگاه‌های آنلاین دارد.

امکان خرید عمده: به‌طورکلی می‌توان سایت علی بابا را یک فروشگاه جامع اینترنتی برای خرید به‌صورت عمده دانست.

حمل و نقل بین‌المللی: علی بابا امکان حمل و نقل بین‌المللی محصولات را برای خریداران فراهم می‌کند.

آیا در علی بابا کلاهبرداری صورت می‌گیرد؟

به‌طورکلی سایت علی بابا جزء امن‌ترین سایت‌های خرید اینترنتی در جهان شناخته می‌شود، بااین‌وجود کلاهبرداران همیشه در کمین هستند و با شیوه‌های جدید و بعضاً خلاقانه، اقدام به کلاهبرداری از مشتریان می‌کنند.

انواع مختلف کلاهبرداری در سایت علی بابا

ممکن است تصور کنید هیچ نوع کلاهبرداری در سایت علی بابا وجود ندارد. کلاهبرداران استراتژی‌های مختلفی برای فعالیت‌های کلاهبرداری دارند. در زیر انواع احتمالی کلاهبرداری‌های رایج در سایت خرید علی بابا آمده است:

کلاهبرداری در پرداخت: کلاهبرداران به‌اندازه کافی باهوش هستند که کلاهبرداری‌های پرداختی را انجام دهند. آنها از شما می‌خواهند که مستقیماً به‌حساب بانکی آنها پول ارسال کنید. گاهی اوقات می‌گویند حساب بانکی آنها تغییر کرده است؛ بنابراین، وجوه را به بانک دیگری منتقل کنید. پس هیچ‌وقت، انتقال بانکی را مستقیماً انجام ندهید.

کلاهبرداری در کیفیت محصول: گاهی کلاهبرداران محصولات بی‌کیفیت را برای شما ارسال می‌کنند. ممکن است این محصولات خوب به نظر برسند؛ اما به‌سرعت کیفیت خود را از دست می‌دهند.

کلاهبرداری از طریق نمونه ارسالی: در این نوع کلاهبرداری، نمونه‌هایی که برای شما ارسال می‌شوند با کیفیت محصول اصلی تفاوت زیادی دارد و به‌مراتب کیفیت بالاتری از محصولات تولیدی به‌صورت عمده دارد. پس قبل از سفارش محصول، بهتر است مشخصات عرضه‌کنندگان را بررسی کنید.

کلاهبرداری هنگام قیمت‌گذاری: نوع دیگری از کلاهبرداری در سایت خرید علی بابا این است که کلاهبرداران ممکن است برای جذب خریداران، اقلام را با قیمت‌های پایین به فروش برسانند. این قیمت‌ها غیرقابل‌باور است؛ بنابراین، خریداران بیشتری جذب آن محصولات می‌شوند. در این مورد پس از دریافت وجه به دلایل مختلف قیمت کالای خریداری شده را افزایش می‌دهند و از شما درخواست پرداخت مابه‌التفاوت قبل از ارسال کالا خواهند داشت.

کلاهبرداری‌های حمل و نقل: کلاهبرداری‌های حمل و نقل هنگام خرید از علی بابا بسیار رایج هستند. به‌عنوان‌مثال، عرضه‌کننده به شما شماره پیگیری نمی‌دهد و این محصول بعد از گذشت چندین ماه پس از تاریخ موعود به دست شما می‌رسد. معمولاً در این مورد نیز فروشنده از شما درخواست پرداخت هزینه بیش از توافق به دلایلی مانند هزینه بسته‌بندی، باربری و… خواهد داشت.

نکاتی برای خرید ایمن از علی بابا

با وجود مزایای زیادی که علی بابا دارد، هنوز هم خطر کلاهبرداری و سایر فعالیت‌های غیرقانونی وجود دارد. در ادامه چند نکته برای خریدی مطمئن‌تر از علی بابا آورده شده است:

  1. فقط از فروشندگان دارای تأییدیه خرید کنید. فروشندگان دارای تأییدیه توسط علی بابا بررسی شده‌اند و دارای اعتبار هستند و در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید از طریق واحد پشتیبانی سایت علی بابا، مورد پیش‌آمده را بررسی پیگیری کنید.
  2. قبل از خرید، نظرات سایر خریداران را بخوانید. بررسی‌های سایر خریداران می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد کیفیت محصول و خدمات فروشنده اطلاعات کسب کنید.
  3. فقط از روش‌های پرداخت امن مانند PayPal یا Alipay استفاده کنید. این روش‌های پرداخت به شما کمک می‌کند تا در صورت کلاهبرداری، پول خود را پس بگیرید.
  4. در صورت دریافت ایمیل یا پیام مشکوک از یک فروشنده، به آن توجه نکنید. ایمیل‌ها و پیام‌های کلاهبرداری اغلب حاوی پیوست‌های مخرب یا اطلاعات جعلی هستند.

کلام پایانی

از یک ‌سو باتوجه‌به امکان کلاهبرداری در حین خرید از سایت علی بابا و یا هر سایت خارجی دیگر و از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه کشور عزیزمان ایران، پیشنهاد ما استفاده از یک شرکت واسط برای خرید از علی بابا، آمازون و دیگر وب‌سایت‌های خارجی است. استفاده از خدمات شرکت‌های واسط برای خرید از سایت‌های خارجی مزیت‌های زیادی به همراه دارد. این شرکت‌ها با شناخت و دسترسی به منابع و تأمین‌کنندگان معتبر، احتمال ضرر و مورد کلاهبرداری قرارگرفتن را به‌شدت کاهش می‌دهند و از سوی دیگر می‌توانند خرید شما را به داخل کشور با استفاده از خطوط حمل و نقل هوایی، دریایی و یا زمینی انتقال دهند. این مجموعه‌ها همچنین به دلیل آشنایی به قوانین گمرکی و شرایط لازم برای ترخیص بار، می‌توانند محموله وارداتی شما را در مدت زمانی کوتاه و با صرف هزینه معقول به دستتان برسانند.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.