گرفتگی لوله ها را به راحتی باز کنید!! ترفندهای جالب برای لوله بازکنی


گرفتگی لوله های فاضلاب ممکن است در هر ساختمان رخ دهد و برای اهالی ساختمان نیز مشکل ساز است. چرا که باید هر چه سریع تر نسبت به رفع گرفتگی لوله فاضلاب اقدام نمایند. اما قبل از آموزش روش های لوله بازکنی ابتدا باید دلایل گرفتگی فاضلاب را بدانیم و از بروز این اتفاق جلوگیری کنیم.

دلایل گرفتگی لوله های فاضلاب آشپزخانه و توالت:

معمولا علت گرفتگی لوله فاضلاب به خاطر عواملی مانند، افتادن اشیا در چاه، انداختن دستمال کاغذی، ایجاد رسوبات در داخل لوله، لوله کشی نامناسب و تجمع چربی و پسماند غذایی در داخل لوله فاضلاب می باشد. و در ۷۰% مواقع، ورود فضولات و عوامل انسانی باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود. ازجمله دلایل مختلف گرفتگی لوله فاضلاب:

  • ریختن پسماند غذایی و تفاله چایی در سینک آشپزخانه، هنگام شستن ظرف ها

  • ریختن مصالح ساختمانی اعم از: ماسه، سیمان و قیر، سنگ ریزه و …

  • تجمع موهای زائد در زانویی لوله فاضلاب و مسدود کردن مسیر آب

  • افتادن اشیاء در چاه فاضلاب مانند: درب شامپو و تیغ و ژیلت، سرشیر توالت و فرچه.

  • عدم لوله کشی مناسب یا وجود رسوبات در لوله که باعث باریک شدن قطر لوله فاضلاب می شود.

  • نفوذ ریشه درخت به لوله فاضلاب طی مرور زمان

آموزش لوله بازکنی با روش های خانگی

  1. لوله بازکنی با فشار آب

شرکت های لوله بازکنی برای رفع گرفتگی توالت از واتر جت استفاده می کنند. واتر جت دستگاهی است که با کمک فشاز آب، گرفتگی لوله را باز می کند. این دستگاه دارای یک شلنگ فشار آب و موتور پرتاب آب دارد که آب را با فشار بسیار زیاد، به داخل لوله فاضلاب هدایت می کند.

شما نیز می توانید از این دستگاه الگو بگیرید و برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب، ابتدا به یک شلنگ آب نیاز دارید. برای شروع میتوانید شلنگ را داخل لوله فاضلاب قرار دهید و اطراف آن را با پارچه بپوشانید.

سپس آب را باز کنید و شلنگ را به کمک پارچه، به مدت چند دقیقه نگه دارید. در این مدت، اجازه ندهید که آب از اطراف لوله و شلنگ پس بزند. پس از چند دقیقه می بینید، گرفتگی لوله به وسیله فشار آب، رفع می شود.

  1. استفاده از محلول های شیمیایی

متخصصین نوین لوله، استفاده از محلول های شیمیایی، برای لوله بازکنی را پیشنهاد نمی دهند. اما در صورتی که مجبور به استفاده هستید ابتدا به نوشته ها و طرز استفاده بر روی محصول توجه داشته باشید.

قبل از ریختن اسید لوله بازکنی، باید داخل لوله فاضلاب را خشک کنید، چون اسید های لوله بازکنی در برخورد با آب، اثر شیمیایی خود را از دست می دهند و خنثی می شوند. بعد از خشک کردن لوله، محلول را در فاضلاب بریزید و خروجی لوله را بپوشانید تا بهتر عمل کند.

  1. لوله بازکنی با نوشابه

نحوه باز کردن لوله فاضلاب با نوشابه به این صورت است که ابتدا نصف نوشابه را در سینک یا لوله ای که گرفته، خالی کنید. سپس حدودا نصف یا ۱ لیوان جوش شیرین را درون لوله فاضلاب بریزید. حالا مابقی نوشابه را درون لوله خالی کنید و چند دقیقه منتظر بمانید. سپس بطری سرکه را در دو یا سه مرحله، درون لوله بریزید تا واکنش شیمیایی شروع شود.

لوله بازکنی با محلول کاستیک سودا (caustic soda)

نحوه استفاده از سود سوزآور برای رفع گرفتگی لوله:

  • پس از تهیه caustic soda مایع یا جامد، مراحل زیر را برای باز کردن لوله های مسدود شده انجام دهید:
  • یک سطل پلاستیکی بردارید و حدود ۳ فنجان (۷۵۰ میلی لیتر) جوش شیرین را در ۳ لیتر آب سرد حل کنید.
  • از یک قاشق پلاستیکی یا همزن برای مخلوط کردن کاستیک سودا و آب استفاده کنید.

توجه: از ظروفی که در تهیه این مخلوط استفاده می شود بعداً در پخت و پز استفاده نکنید. همچنین از دستان خود برای هم زدن مخلوط استفاده نکنید. این محلول بسیار قوی است و ممکن است دست شما را بسوزاند.

  • هنگام مخلوط کردن آب و کاستیک سودا، باید مقداری گرما بدهید. زیرا واکنش آب و سود سوزآور گرم است و بهتر است این کار در هوای آزاد انجام شود تا اذیت نشوید.
  • حالا این مخلوط آماده شده را به آرامی داخل لوله مسدود شده بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. سپس ۴ لیتر آب را بجوشانید و داخل لوله بریزید تا لوله مسدود شده شسته شود. اگر گرفتگی ادامه داشت، مراحل بالا را چند بار تکرار کنید.

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر دستی

برای استفاده از فنر لوله بازکنی دستی، ابتدا فنر را داخل لوله قرار دهید و تا جای ممکن با دست به درون لوله فرو کنید. برای این کار از دستکش استفاده نمایید. سپس فنر را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. برای خارج کردن فنر، هرگز آن را نکشید، و این بار فنر را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا خارج شود.

بهتر است برای باز کردن لوله با فنر دستی از یک دریل استفاده کنید. طوری که فنر را دریل متصل کنید و با روشن کردن دریل، فنر لوله بازکنی در داخل لوله می چرد و گرفتگی لوله را باز می کند.

  1. لوله بازکنی با فنر برقی

لوله بازکنی کرج با فنر برقی، ابزاری بسیار مفید و کارآمد در رفع انواع گرفتگی و انسداد در لوله های خانگی و شهری می باشد. در بین روش های باز کردن لوله فاضلاب، استفاده از دستگاه فنر زن برقی، بهترین روش توصیه شده می باشد که تمامی شرکت لوله بازکنی از این وسیله با فنر استفاده می کنند.

شما نیز می توانید برای تهیه ی دستگاه لوله بازکنی از شرکت لوله بازکنی نوین به نشانی خرید کنید. این شرکت انواع دستگاه های لوله بازکنی و فنر های مخصوص رفع گرفتگی لوله را با بهترین قیمت و در سریع ترین زمان ارائه می دهد.

  1. استفاده از تلمبه دستی برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب

برای باز کردن لوله فاضلاب با تلمبه لوله بازکن دستی، ابتدا کاسه پلاستیکی را بر روی دهانه لوله یا چاه قرار دهید، طوری که راه خروجی هوا به طور کامل بسته شود. سپس دسته تلمبه چاه بازکن را چندین بار به سمت بالا و پایین فشار و حرکت دهید. بر اثر این فشار جریان هوای درون تلمبه چاه بازکن به داخل لوله رفته و مواد اضافی را به حرکت در می آورد.

  1. آب جوش و مواد شوینده

استفاده از آب جوش، راحت ترین و کم هزینه ترین روش باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب است. ابتدا مقداری آب جوش را درون لوله بریزید. سپس کمی منتطر بمانید و هرچند دقیقه به آن سر بزنید. اگر از مقدار آب جوش کم شده بود، باز هم آب جوش بریزید. در صورتی که دلیل گرفتگی، چربی یا دستمال کاغذی و یا مواد سست باشد، احتمالا گرفتگی باز خواهد شد.

  1. لوله بازکنی با سرکه و جوش شیرین

نحوه باز کردن لوله با جوش شیرین به این صورت که ابتدا به مقدار ۱ فنجان جوش شیرین را درون لوله فاضلاب بریزید. سپس بلافاصله ۱ فنجان سرکه را در لوله بریزید. سپس به مدت ۱ ساعت صبر کنید تا ضایعات داخل لوله شسته شده از بین برود.

  1. تمیز کردن لوله ها و اتصالات

برخی مواقع علت گرفتگی لوله، تجمع ضایعات در اتصالات زیر سینک ظرفشویی می باشد. برای تمیز کردن لوله های زیر سینک ابتدا اتصالات لوله ها را بازکنید و داخل لوله ها را شست و شو دهید. سپس اتصالات را به همدیگر متصل کنید. احتمالا گرفتگی لوله فاضلاب سینک باز می شود.

منبع: