گل گشنیز و آشنایی با خواص درمانی شگفت انگیز آن


آیا تا به حال نام گل شانه خروس را شنیده اید؟ تاج خروس نام گیاهی خاص است که گلهای آن شباهت زیادی به تاج خروس دارد. این گیاه بیش از 60 گونه مختلف دارد و حدود 8 هزار سال است که کشت می شود.

برگ ها و دانه های این گیاه به طور طبیعی بدون گلوتن و سرشار از پروتئین، فیبر، عناصر کمیاب و آنتی اکسیدان هستند. این ویژگی باعث شده تاج خروس خواص شگفت انگیزی به بدن بدهد.

در ادامه این مقاله از ایده آل مگ به فواید، موارد مصرف و مضرات گل کوکومیاوکا می پردازیم. با ما بمان.

تاریخچه گشنیز

تقریبا هزاران سال پیش آمریکایی ها از این گیاه به عنوان یکی از داروهای گیاهی در طب سنتی استفاده می کردند. امروزه به دلیل خواص فراوان این گیاه اهلی شده و در کشورهای روسیه، هند، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و آفریقا به طور گسترده کشت می شود.

این گیاه حدود 60 گونه دارد که بیشتر آنها به عنوان علف های هرز شناخته می شوند و عملکرد مفیدی ندارند. به همین دلیل است که آنها بی فایده هستند. با این حال، برخی افراد از برگ یک نوع گیاه کوکومیاوا به عنوان سبزی و از دانه های آن به عنوان غلات غذایی و حبوبات استفاده می کنند.

ویژگی های ظاهر تاج خروس

گل همیشه بهار دارای برگ های سبز و بنفش است و به طور طبیعی حدود یک متر رشد می کند. مرحله گلدهی این گیاه معمولا از پاییز و تابستان شروع می شود.

گل های این نوع گیاه به رنگ قرمز، زرد و بنفش است و به دلیل شباهت زیاد به تاج گل خروس به آن تاج گل خروس می گویند. جالب است بدانید که هر یک از این گل ها در یک سال می توانند نزدیک به 600000 بذر تولید کنند.

خواص دارویی گل همیشه بهار

از آنجایی که گل همیشه بهار سرشار از پروتئین و مواد معدنی مفید است، خواص درمانی زیادی دارد. سال هاست که از این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی و درمان بسیاری از بیماری های داخلی استفاده می شود.

در زیر به برخی از خواص تاج خروس و کاربردهای آن اشاره می کنیم.

کاهش کلسترول خون

کلسترول این نوعی چربی است که در سراسر بدن یافت می شود. اگر فردی در رژیم غذایی خود غذاهای چرب زیادی مصرف کند، کلسترول مضر در رگ های خونی جمع می شود و باعث باریک شدن رگ ها می شود.

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که گل همیشه بهار می تواند کلسترول خون را کاهش دهد. آزمایش روی همستر نشان داد که روغن این گیاه کلسترول مضر خون را تا 22 درصد کاهش می دهد. ضمن اینکه کلسترول مفید خون را افزایش می دهد.

علاوه بر این، مطالعه ای روی جوجه ها نشان داد که پیروی از رژیم غذایی حاوی گل همیشه بهار، کلسترول کل خون را 30 درصد و کلسترول مضر خون را 70 درصد کاهش می دهد.

با وجود این نتایج امیدوارکننده، هنوز تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر این گیاه بر سطح کلسترول خون مورد نیاز است.

کاهش وزن

گل گشنیز سرشار از پروتئین و فیبر است. هر دو می توانند به کاهش وزن کمک کنند. بر اساس نتایج یک آزمایش کوچک، مشخص شد که خوردن یک صبحانه با پروتئین بالا می تواند سطح گرلین را کاهش دهد، هورمونی که گرسنگی را تحریک می کند.

آزمایش دیگری روی 19 نفر نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث کاهش اشتها و کاهش کالری دریافتی روزانه می شود.

به علاوه فیبر موجود در این گل به آرامی در دستگاه گوارش حرکت می کند و به آرامی هضم می شود. این باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات نقش این گیاه در کاهش وزن مورد نیاز است.

تقویت دستگاه گوارش

یکی از خواص عروسک وجود فیبر فراوان در دانه های این گیاه است که باعث رشد باکتری های مفید در دستگاه گوارش می شود. وجود باکتری های مفید در دستگاه گوارش (به ویژه در روده ها) ضروری است. این باکتری ها به حفظ سلامتی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند.

برگ گل همیشه بهار در درمان اسهال و خونریزی در دستگاه گوارش نیز موثر است. مصرف منظم برگ های این گیاه به هضم غذا نیز کمک می کند. بنابراین کسانی که از بیماری های معده و روده رنج می برند می توانند برای درمان بیماری خود از این گیاه کمک بگیرند.

تقویت زنان باردار

یکی دیگر از خواص گل همیشه بهار توانایی بالای آن در رساندن اکسیژن است. این ویژگی آن را برای زنان باردار بسیار مفید می کند. استفاده منظم از این گیاه باعث سلامت جنین و مادر می شود.

علاوه بر این، بسیاری از زنان باردار دچار کمبود اسید فولیک هستند. این کمبود می تواند منجر به نقایص عصبی در نوزادان شود. شما می توانید با افزودن مقداری دانه یا برگ شنبلیله به رژیم غذایی خود از سلامت کودک خود محافظت کنید.

اما به دلیل حساسیت بالای بارداری، توصیه می شود قبل از شروع مصرف گیاهان دارویی با پزشک مشورت کنید.

سلامت چشم

این گیاه علاوه بر مواد معدنی، فیبر، پروتئین و آهن دارای ویتامین A نیز می باشد.این ویتامین در تقویت بینایی بسیار موثر است.

همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه می توانند پیشرفت آب مروارید را کند یا متوقف کنند. با کاهش استرس اکسیداتیو در سیستم چشم، گیاه گل همیشه بهار قادر است بینایی را سالم و قوی نگه دارد.

درمان سرطان

یکی از مهمترین فواید کوکبار درمان سرطان است. این گیاه حاوی ویتامین E و پروتئین های زیادی است که می تواند به بازسازی سلول های آسیب دیده ناشی از شیمی درمانی کمک کند.

مواد مغذی موجود در این گیاه باعث بهبود رشد سلول ها و باکتری های مفید در بدن می شود. علاوه بر این وجود ماده ای به نام توکوترینول در این گیاه باعث اختلال در تکثیر سلول های سرطانی می شود. همه این فواید شواهد قانع کننده ای هستند که نشان می دهد گل همیشه بهار برای درمان سرطان مفید است.

درمان دیابت

گشنیز مقدار زیادی قند (گلوکز) دارد. اما طبق تحقیقات انجام شده بر روی موش ها، این قند نه تنها برای بدن اثر مضر دارد، زیرا طبیعی است، بلکه برای درمان دیابت همچنین موثر است.

پیشگیری و درمان پوکی استخوان

برگ های شنبلیله حاوی طیف وسیعی از مواد معدنی از جمله مقدار زیادی کلسیم است. محتوای بالای کلسیم این گیاه را به غذایی عالی برای تقویت استخوان ها و پیشگیری از بیماری ها تبدیل می کند پوکی استخوان که باید انجام شود

پیشگیری از تصلب شرایین

پتاسیم موجود در گل همیشه بهار رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و با کاهش فشار بر سیستم قلبی عروقی منجر به کاهش فشار خون می‌شود. در نتیجه احتمال ابتلای فرد به تصلب شرایین کاهش می یابد.

علاوه بر این، همانطور که قبلاً گفتیم، فیتواسترول های موجود در این گیاه، کلسترول مضر خون را کاهش داده و در نتیجه از گرفتگی رگ ها جلوگیری می کند.

درمان واریس

سیاهرگ های برآمده ای که روی سطح پوست به رنگ آبی یا بنفش دیده می شوند، رگ های واریسی نامیده می شوند. این وریدها اغلب در بازوها و پاهای افراد مسن یافت می شوند.

گیاه کوکلبور حاوی چندین فلاونوئید از جمله روتین است که ممکن است در تقویت دیواره مویرگی موثر باشد. این گیاه همچنین ویتامین C زیادی دارد. ویتامینی که برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن به بازسازی و تقویت دیواره رگ های خونی کمک می کند.

خواص درمانی گل گشنیز برای پوست و مو

تاج خروس حاوی لیزین است. نوعی اسید آمینه مفید که بدن قادر به تولید آن نیست. لیزین فولیکول های مو را تقویت می کند و از ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند. آهن موجود در این گیاه از سفید شدن زودرس موها نیز جلوگیری می کند.

از طرفی روغن گل مغربی می تواند برای پوست بسیار مفید باشد. روغن این گیاه خاصیت آبرسانی، سم زدایی و تسکین دهنده دارد و با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، چین و چروک را کاهش می دهد.

روغن کالاندولا سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 است. بنابراین به سرعت جذب می شود و نرمی پوست را باز می گرداند.

این روغن همچنین به بازسازی پوست کمک می کند. که می تواند برای افراد مبتلا به پسوریازیس، اگزما، آکنه و سایر بیماری های پوستی بسیار مفید باشد.

نحوه استفاده از گل همیشه بهار

برای استفاده از گل همیشه بهار برای مو، کافی است چند قطره روغن گل همیشه بهار را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. سپس موهای خود را با حوله بپیچید و 30 دقیقه صبر کنید. همچنین می توانید آب آن را از برگ های گیاه استخراج کرده و به موهای خود بمالید.

برای بهره مندی از خواص گل همیشه بهار برای پوست، ابتدا دست های خود را بشویید و کمی مرطوب نگه دارید. حدود 3 قطره روغن گل همیشه بهار را روی کف دست خود بریزید و آنها را به هم بمالید. سپس روغن را روی صورت ماساژ دهید. در نهایت صورت خود را بشویید.

برای مصرف گیاه کوکلبور می توانید ساقه های این گیاه را گرم کرده و در سوپ قرار دهید. یا حتی از خام به عنوان سبزی استفاده کنید. از برگ گل کلم در انواع سالاد استفاده می شود.

دانه های شنبلیله را می توان به صورت حبوبات پخته یا خام مصرف کرد. در ضمن از پودر تاج خروس در پخت انواع کیک و نان و بیسکویت استفاده می شود.

عوارض استفاده از گل همیشه بهار

اگرچه نمک های معدنی زیادی در کاکل وجود دارد، اما در کنار این مواد مفید، مواد سمی نیز وجود دارد. به همین دلیل مصرف زیاد این گیاه می تواند برای انسان مضر باشد.

بسیاری از کودکان نمی توانند هضم مقادیر زیادی پروتئین را تحمل کنند. بنابراین مصرف این گیاه باعث دل درد و اسهال آنها می شود. مصرف این گیاه برای کسانی که سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه دارند نیز توصیه نمی شود.

یکی دیگر از عوارض گل همیشه بهار این است که هنگام مصرف کلسیم نباید از آن استفاده کرد. زیرا این گیاه حاوی لیزین است و مصرف همزمان این دو ماده می تواند برای انسان مشکل ساز باشد.

آخرین کلمه

به طور کلی گل بومادران یکی از گیاهان دارویی است که هزاران سال است که مورد استفاده افراد مختلف قرار گرفته است.

این گیاه دارای ساقه یک متری، برگ های سبز تیره و گل های قرمز، بنفش و زرد است. به دلیل خواص منحصر به فرد آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

اگر در مورد گل تاج خروس و فواید آن سوال یا ابهامی دارید می توانید از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول

خواص گل همیشه بهار در کاهش کلسترول چیست؟

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که گل همیشه بهار می تواند کلسترول خون را کاهش دهد. آزمایش روی همستر نشان داد که روغن این گیاه کلسترول مضر خون را تا 22 درصد کاهش می دهد. ضمن اینکه کلسترول مفید خون را افزایش می دهد.

آیا گل همیشه بهار در درمان دیابت مفید است؟

بله گشنیز مقدار زیادی قند (گلوکز) دارد. اما طبق تحقیقات انجام شده بر روی موش ها، این قند نه تنها برای بدن اثر مضر دارد، زیرا طبیعی است، بلکه برای درمان دیابت همچنین موثر است.