گول دروغ های «مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو» را نخورید! • مجله تصویر زندگی


مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه هنوز تاریخ مشخصی ندارد و ماجرای بازگشایی سایت در شهریور باعث سوءتفاهم برخی رسانه ها شد.

بخشی از رسانه ها به این معناست که بازگشایی سامانه یکپارچه در شهریور که هدف آن تعیین جایزه سه درصدی باقیمانده نامزدهای مرحله دوم است. آغاز مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه می‌دانستند تعدادی از کانال‌های تلگرامی از لزوم بازگشایی حساب پراکسی خبر داده‌اند و با وجود اینکه هنوز خبری رسمی در دست نیست، صحبت از عرضه محصولات جدید همزمان با بازگشایی سامانه یکپارچه در شهریور است. این مقاله می تواند بخشی از شبهات خریداران خودرو در سیستم یکپارچه را حل کند 1- آغاز

1- مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از شهریور ماه

تحویل خودرو در سامانه یکپارچه در شهریور ماه وارد فاز جدیدی می شود. این خبر را از اواخر خرداد ماه امسال می دانستیم اما در آن زمان برخی از رسانه ها آن را آغاز فاز سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه می دانستند.

مصاحبه روز چهارشنبه مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو با ایسنا را مرور می کنیم تا حرفی از قلم نیفتد. مهدی تقدسی گفت: همانطور که قبلا اعلام کرده بودیم، سایت سامانه یکپارچه در شهریورماه امسال برای آن دسته از متقاضیانی که نسبت به تعهدات خود در مرحله دوم فروش خودرو مطمئن نیستند بازگشایی می شود. همانطور که متولیان سیستم یکپارچه می گویند، این سایت تنها برای سه درصد از متقاضیانی که تمامی مراحل مرحله دوم را گذرانده اند اما به دلیل تکمیل ظرفیت موفق به ثبت سفارش نشده اند در شهریور ماه باز می شود. و ماجرای بازگشایی سامانه در شهریور ربطی به مرحله سوم و دور جدید فروش خودرو ندارد.

حال تکلیف مرحله سوم چیست؟ مهدی تقدسی می گوید پس از تعیین تکلیف تمامی داوطلبان مرحله دوم و جمع بندی رسمی این مرحله، برنامه ریزی برای مرحله سوم در دستور کار قرار خواهد گرفت. پس اگر جزو نامزدهای باقیمانده مرحله دوم نیستید و منتظر شروع مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه هستید، فعلا باید منتظر بمانید. مسئولان سیستم یکپارچه می گویند سه درصدی که در مرحله دوم فروش خودرو به خواسته خود نرسیدند، کاندیدای محصولات مونتاژی هستند.

2- بازگشایی حساب پروکسی و واریز 100 میلیون

افتتاح حساب نمایندگی و واریز 100 میلیونی به آن بخشی از الزامات خرید خودرو در سامانه یکپارچه است، اما متقاضیانی که منتظر بازگشایی سامانه در شهریور ماه هستند، آنها نیازی به ورود پروکسی و حساب های مسدود کننده ندارند. اساسا یکی از اهداف اداره حریم خصوصی از طرح موضوع اکانت های پروکسی حذف ادعاهای جعلی در سیستم است. یعنی متقاضی خرید خودرو باید ثابت کند که حداقل 100 میلیون پول نقد دارد و هدفش از شرکت در قرعه کشی سیستمی و خرید خودرو فروش حواله برای خودرو نیست.

اکنون با توجه به اینکه جامعه هدف طرح شهریور مرحله دوم ثبت نام را طی کرده و مبلغ 100 میلیون تومان را در بانک بلوکه کرده اند، با امکان انتخاب خودرو در طرح جایگزین پیش رو، به آنها تعلق می گیرد. شانس دوم برای انتخاب خودرو و بدون نیاز به امکان بازگشایی حساب و واریز وجه در بانک ها نیست.

3- تحویل محصولات جدید برای متقاضیان مرحله دوم

بازگشایی سیستم یکپارچه در شهریور ماه سال جاری قطعی است، اما تاکنون هدف محصولات از این مرحله به طور رسمی مشخص نشده است. اگر مصاحبه روز چهارشنبه مهدی تقدیسی با ایسنا را مرور کنیم، متوجه می شویم که به جز تاریخ دقیق بازگشایی سامانه، هنوز مدل هایی که در شهریور ماه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، مشخص نیست.

با این حال تعدادی از رسانه ها و کانال های تلگرامی از عرضه محصولات جدید در شهریور ماه امسال خبر دادند. برخی پا را فراتر گذاشتند و از بازگشت محصولات ایران خودرو و اولین عرضه کادیلا، سهند و… خبر دادند. در شهریور امسال

حال مسئولان سامانه یکپارچه این ادعا را تکذیب می کنند هنوز نقش محصولاتی که در شهریور ماه در این سامانه عرضه می شود مشخص نیست. مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه با تحویل MVM X55 Pro، MVM X22 دستی و اتوماتیک، آریزو 5، آریزو 6 پرو، تیگو 8 پرو از Admirers، جک S3، جک J4 و KMC J7 از کرمان موتور، SX5، T5 و سوبا M4 از فردا موتور و 11 محصول مختلف از سایپا.