گومبدکاووس کجاست؟ معرفی جاذبه های گردشگری + عکس


مطالب (نمایش)

گومبدکاووس کجاست؟ گنبدکاووس یکی از شهرهای زیبای استان گلستان است که دارای تاریخی، طبیعی و گردشگری و این شهر از یک طرف با جمهوری ترکمنستان همسایه است و از غرب به شهرستان آق قلا، از شرق به شهرستان های کلاله و مراوه تپه و به شهرستان های علی آباد، رامیان، آزادشهر، مینودشت و گالیکش محدود می شود. جنوب. نژاد مردم گنبدکاووس ترکمن و شامل ترکان آذری مهاجر، اقوام خراسان، سمنان و سیستان و بلوچستان است. نام گنبدکاووس از برج آجری واقع در این شهر گرفته شده است.

بلندترین برج آجری جهان با ارتفاع 70 متر در این شهر قرار دارد. این اثر تاریخی در سال 2013 به عنوان یک اثر تاریخی و ایرانی در یونسکو به ثبت رسید.این برج در سال 397 هجری قمری به دستور امیر شمس المعالی قابوس بن وشمگیر زیاری ساخته شد و با قدمت 1030 ساله خود به صورت عمودی باقی مانده است. و مانند مردمش پایدار، باشکوه و منحصر به فرد. این شهر از نظر تاریخی ورکان، هیرکان، هیرکانیه، گرگان و جرجان و از دوره تیموریان به بعد از سال 1316 قابوس دوم و کاووس دوم نامیده می شد.

اقتصاد گومبدکاووس

بیشتر مردم این شهر از راه کشاورزی امرار معاش می کنند. کشت گندم، جو، پنبه و دانه های روغنی در این منطقه رواج دارد و منبع درآمد بیشتر ساکنان این منطقه از کاشت و برداشت این محصولات به دست می آید. علاوه بر کشاورزی، دامپروری، پرورش اسب ترکمن و صنایع مرتبط با کشاورزی نیز در آن رواج دارد. از جمله صنایع دستی این شهر می توان به قالی، قالیچه و قارچ ترکمنی مرغوب اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری گومبدکاووس

این شهر دارای جاذبه های گردشگری فراوانی همچون آرامگاه قابوس بن وشمگیر، امامزاده یحیی بن زید، خرابه های گرگان قدیم، آب انبار گلستان، شش آبشار متوالی شیرآباد در حومه شهر خان و همچنین غار طبیعی شیرآباد، تالاب بین المللی آلاگل، آجی گل است. و آلما گل در داشلی برون از جمله این جاذبه ها هستند. سد کرکس، قلعه بی بی شیروان، قلعه عطا آخوند، قلعه محمود، قلعه نارکیزک، قلعه نور، قلعه سلطانعلی، قلعه سرلی آخوند، قلعه کافر گنبدکاووس، قلعه محمد و مجموعه سوارکاری گنبدکاووس از دیگر جاذبه های گردشگری گنبدکاووس هستند.

گنبد کابوس

گنبدکاووس دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که یکی از مهمترین آنها برج آجری آن است. این شهر بیش از هر چیز با گنبد آجری زیبایش شناخته شده است. گنبد قابوس که به میل گنبد نیز معروف است، بلندترین برج آجری جهان است. برجی 50 متری که بر فراز مقبره «قابوس بن وشمگیر» در سال 397 میلادی ساخته شد این برج زیبا در وسط باغ ملی این شهر قرار دارد. این منطقه در سال های دور قلمرو پادشاهان آل زیار بوده و بناهای تاریخی بسیاری مانند این برج زیبا را در دل خود جای داده است. این برج در خیابان خیام، خیابان جمهوری، پارک ملی گنبد کاووس واقع شده است.

لاگونا آجی گل

جاذبه های طبیعی زیادی در این شهر وجود دارد. تالاب آجی گل در فاصله 75 کیلومتری شهر «گنبد کاووس» قرار دارد که منطقه ای زیبا و جذاب را در این منطقه ایجاد کرده است. در نزدیکی شهر اینس برون مجموعه ای از تالاب های زیبا به نام های آجی گل، آلا گل و آلما گل وجود دارد. این منطقه بزرگترین دریاچه آب شور این استان را نیز در خود جای داده است. این تالاب ها از زیباترین و جذاب ترین مناطق این استان هستند که همه ساله میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر هستند. در این مجموعه تالاب‌ها می‌توانید پرندگان زیبایی مانند قو، فلامینگو، سلیم و دیگر پرندگان کمیاب را تماشا کنید. این تالاب در بخش داشلی برون شهر اینس برون قرار دارد.

سد گلستان

این سد یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه است و سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. در لبه این سد جاذبه های بسیار زیبایی وجود دارد که توجه گردشگران را به خود جلب می کند. این سد بر روی رودخانه گرگانرود قرار دارد و کل این منطقه با زیبایی خود گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. به دلیل جاری شدن سیل و بارندگی شدید در این منطقه سال ها پیش، سدی بزرگ و منحصر به فرد بر روی رودخانه گرگانرود در حوالی شهر گنبدکاووس احداث شد. سدی خاکی با تاج حدود 1300 متر و ارتفاع 25 متری از زمین. این سد در 12 کیلومتری شمال شرقی «کاووس دوم» رودخانه «گرگانرود» قرار دارد.

حرم خالد نبی (ع)

یکی از جاذبه های این منطقه اماکن مذهبی آن است. اماکن مذهبی به ویژه امامزادگان (ع) همواره یکی از جذاب ترین اماکن و بناهای تاریخی کشور است که طرفداران زیادی دارد. در نزدیکی شهر «گنبد کاووس» می توانید از یکی از اماکن مقدس این استان دیدن کنید. زیارتگاه خالد نبی (علیه السلام) در این منطقه یکی از پر بازدیدترین زیارتگاه های این استان در نزدیکی شهر کلاله است. قبرستان و زیارتگاهی که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این منطقه دارای مناطق سرسبز و تپه ها و کوه های سرسبز است که بر زیبایی این محیط می افزاید. حرم خالد نبی (ع) در 90 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس در روستای گچی سو قرار دارد.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

این شهر در اسب سواری جایگاه ویژه ای دارد و همه ساله در گنبدکاووس مسابقات مختلف اسب سواری برگزار می شود. دوستداران اسب و همچنین علاقه مندان به اسب سواری می توانند از یکی از مجهزترین و قدیمی ترین باشگاه های سوارکاری این شهر لذت ببرند. مجموعه سوارکاری “گنبد کاووس” در سال 1340 تاسیس شد و دارای مجموعه ای از پیست های اسب سواری، اقامتگاه ها و آپارتمان ها، ویلاها و اصطبل های ویژه می باشد که افراد آماتور و علاقمندان به این ورزش مهیج می توانند از تمامی این امکانات استفاده کنند. مجموعه سوارکاری در بلوار معلم واقع شده است. یکی از ویژگی های گنبدکاووس وجود اقوام و فرهنگ های مختلف محلی در آن است که یکی از زیباترین جاذبه های این منطقه به شمار می رود.

تالاب های آلماگال و الاگال

تالاب آلماگل در مرز ایران با 207 هکتار وسعت. اطراف این تالاب نیزارزارهایی است. این تالاب دارای مواد مغذی زیادی است. مناظر جذاب زیادی در این تالاب وجود دارد و پرندگان زیادی در این تالاب دیده می شوند. تالاب آلاگال از دیگر جاذبه های این منطقه است. وسعت این تالاب در مواقع پر آب 2500 هکتار و عمق آن 2.5 متر است. این تالاب در 50 کیلومتری شمال گنبد کاووس قرار دارد و یکی از جاذبه های گنبد کاووس به شمار می رود.

امتیاز شما برای این پست