گیاهان سرپوشیده قلیایی دوست + شرایط نگهداری


انواع مختلفی از گیاهان آپارتمانی وجود دارد. آنها برای رشد و بقا به عواملی مانند آب، نور، هوا و خاک مناسب نیاز دارند. خاک بستر رشد گیاه است و از این نظر اهمیت ویژه ای دارد. گیاهان آپارتمانی بسته به نوع خاکی که در آن زندگی می کنند به گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست و اسیدی تقسیم می شوند.

اصطلاحات اسیدی و قلیایی برای توصیف مقدار یون در خاک استفاده می شود. خاک های اسیدی معمولا حاوی یون های آهن و هیدروژن هستند. در مقابل، خاک های قلیایی دارای کلسیم و منیزیم بیشتری هستند.

شاید شنیده باشید که اکثر خاک های ایران قلیایی هستند. این به دلیل وجود مواد معدنی خاص در این خاک ها است. برخی از افراد معتقدند به دلیل وجود کلسیم و منیزیم در این خاک ها نمی توان از آنها برای پرورش گیاهان سرپوشیده استفاده کرد.

ما در این مقاله از مگ عالیه من به شما 5 از گیاهان سرپوشیده ما گیاهان زیبا و قلیایی دوست را به شما معرفی می کنیم که به راحتی با خاک باغچه می توانید آنها را پرورش دهید و نیازی به خرید خاک باغچه ندارید.

خاک قلیایی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به طور کلی خاک ها به سه دسته اسیدی، خنثی و قلیایی طبقه بندی می شوند و اسیدیته یا قلیایی بودن هر خاک با مشخصه ای به نام PH اندازه گیری می شود. مقدار pH بین 1 تا 14 متغیر است. pH به طور غیرمستقیم ترکیبات موجود در خاک را تعیین می کند و اگر درصد آن در خاک کم یا زیاد باشد، رشد گیاه مختل می شود.

گفته می شود خاک هایی با PH بالاتر از هفت (از 8 تا 14) قلیایی هستند و برعکس مقادیر کمتر از این عدد (از 0 تا 6) نشان دهنده اسیدیته خاک و نقطه خنثی آن است. درست در وسط این اعداد قرار دارد. نقطه خنثی را نشان می دهد. اکثر گیاهان در شرایط خنثی رشد می کنند، اما برخی از گیاهان هستند که قلیایی دوست یا اسید دوست هستند.

به دلیل وجود ترکیبات معدنی خاص، خاک بیشتر مناطق ایران قلیایی است. خاک ایران سرشار از عناصری مانند کلسیم و منیزیم است و به همین دلیل برای پرورش گیاهان کم مصرف کلسیم و منیزیم مناسب است.

زیباترین گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست کدامند؟

در ادامه مطلب گیاهان سرپوشیده قلیایی دوست به شما معرفی می کنیم:

1. اسطوخودوس فرانسوی

ابتدا گیاه آپارتمانی قلیایی دوست اسطوخودوس فرانسوی را معرفی می کنیم. گل های این گیاه به رنگ ارغوانی است و از اوایل بهار تا اواخر تابستان ظاهر می شود. برخلاف بسیاری از گیاهان سرپوشیده، این گیاه هوای مرطوب را دوست ندارد.

بهتر است این گیاه را نزدیک پنجره های روشن مانند پنجره های جنوبی قرار دهید، اما مراقب باشید زیرا نور شدید خورشید باعث سوختگی برگ های آن می شود. اسطوخودوس فرانسوی به آبیاری زیاد نیاز ندارد، اگر زیاد به آن آبیاری کنید ریشه های آن پوسیده شده و دچار آفت می شوند. برای تعیین زمان آبیاری گلدان با این گیاه کافی است با دست خاک گلدان را لمس کنید، در صورتی که خاک کاملا خشک شد، آبیاری کنید. مقدار آبیاری گلدان باید به اندازه ای باشد که مقداری از آب از ته گلدان خارج شود.

خاک گلدان این گیاه باید زهکش خوبی داشته باشد. استفاده از خاک شنی برای این گیاه مناسب تر است. توجه به این نکته ضروری است که اسطوخودوس در pH های بسیار قلیایی به خوبی رشد نمی کند.

2. آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان سرپوشیده مقاوم و زیباست آلوئه ورا برای رشد مطلوب به نور غیر مستقیم خورشید زیادی نیاز دارد. اگر برگ های آلوئه ورا شما دارای لکه های قهوه ای و نارنجی است به دلیل نور زیاد است پس بهتر است جای گلدان آن را عوض کنید.

آلوئه ورا هوای مرطوب را دوست ندارد. دمای مطلوب نگهداری این گیاه از 17 تا 28 درجه سانتیگراد می باشد. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید و قصد دارید گلدان آلوئه ورا نگهداری کنید، از قرار دادن آن در نزدیکی در و پنجره های رو به بیرون خودداری کنید زیرا ممکن است گیاه دچار سرمازدگی شود.

آلوئه ورا گیاهی از مناطق گرم و خشک است. به همین دلیل نیاز به آبیاری زیادی ندارد. هفته ای یک یا دو بار در ماه این گیاه را آبیاری کنید. قبل از هر بار آبیاری اجازه دهید خاک روی سطح گلدان کاملا خشک شود. دلیل اصلی از بین رفتن آلوئه ورا در آپارتمان ها آبیاری زیاد است. بنابراین قبل از خشک شدن خاک گلدان را آبیاری نکنید.

3. هیدرانسیا ماکروفیلا

گل ادریسی گیاه خاصی برای خاک های قلیایی نیست، اما به دلیل زیبایی و سهولت نگهداری در این لیست قرار گرفته است. گل های ادریسی دارای گل های صورتی در خاک قلیایی و گل های آبی در خاک اسیدی هستند. اگر می خواهید با هزینه کم زیبایی و رنگ را به آپارتمان خود بیافزایید، خرید گلدان ادریسی ماکروفیلوس بهترین گزینه است.

گل ادریسی گیاهی نور دوست است. گلدان را با این گیاه در مکانی قرار دهید که گیاه صبح ها نور ملایمی دریافت کند اما بعد از ظهر از نور آفتاب زیادی برخوردار باشد. پنجره های جنوبی و غربی بهترین مکان برای ادریسی هستند. از آنجایی که ادریسی گیاهی نور دوست است، به آب زیادی نیاز دارد. خاک گلدان این گیاه باید همیشه مرطوب باشد.

ادریسیا معمولاً هرس نمی‌شود، اما اگر فکر می‌کنید که گیاه خیلی شلوغ و نامرتب است، می‌توانید کمی بعد از گلدهی آن را اصلاح کنید. البته هرس این گیاه قبل از گلدهی باعث بزرگتر و کیفیت بهتر گلهای آن می شود.

همانطور که گفتیم با تغییر PH خاک رنگ گل های ادریسی نیز تغییر می کند. در عکس زیر مشاهده می کنید که با تغییر PH خاک از قلیایی به اسیدی، رنگ گل ها از صورتی به ارغوانی تغییر کرده است.

هنگام تعویض خاک گلدان به رنگ گل های ادریسی توجه کنید. از خاک قلیایی برای ادریسی صورتی و از خاک اسیدی برای ادریسی آبی استفاده کنید.

4. تاج خروس

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست در لیست ما گل همیشه بهار است. نگهداری از این گیاه زیاد نیست. گل های داوودی در تابستان ظاهر می شوند و در رنگ های متنوعی وجود دارند. برای رشد بهتر گل همیشه بهار بهتر است آن را در مکانی با نور مناسب قرار دهید، اما اگر در آپارتمان شما نور کمی وجود دارد، نگران نباشید، زیرا این گیاه حتی در نور کم نیز رشد می کند و گل می دهد.

برخلاف آلوئه ورا و اسطوخودوس، این گیاه بسیار مرطوب است. رطوبت داخل خانه برای شکوفه دادن این گیاه کافی نیست. برای کمک به شکوفایی این گیاه در فصل تابستان، هر روز صبح مقداری آب روی گیاه بپاشید. این کار باید در صبح انجام شود تا گیاه بتواند در طول روز از رطوبت آن استفاده کند. اگر این کار را در عصر یا شب انجام دهید، ممکن است گیاه به بیماری قارچی مبتلا شود.

خاک گلدان این گیاه باید زهکش خوبی داشته باشد در غیر این صورت ریشه گیاه پوسیده می شود. برای اینکه گلدانی پر از گل داشته باشید بهتر است هر گل را پس از کم رنگ شدن با قیچی با احتیاط جدا کنید.

دمای مطلوب برای رشد این گل زیبا از 25 تا 35 درجه سانتیگراد می باشد.

5. شمشاد حی ب

آخرین گیاه آپارتمانی قلیایی دوست ما زنبور عسل شمشاد است. این درختچه زیبا را می توان هم در باغچه و هم در گلدان پرورش داد. زنبور عسل شمشاد همیشه سبز و بسیار مقاوم است. این درختچه در تابستان پر از گل های زیبا است.

Hei Bee برای رشد بهینه نیاز به مکان روشن دارد، اما در مکان های سایه دار نیز عملکرد قابل قبولی خواهد داشت. خاک گلدان این درختچه باید زهکش خوبی داشته باشد و همیشه مرطوب باشد. برای هرس و شکل دادن به شمشاد هی بای بهتر است پس از پایان گلدهی، گلهای کم رنگ شده را جدا کرده و تعدادی از شاخه های آن را کم کنید.

آخرین کلمه

اکثر گیاهان آپارتمانی که در این مقاله ارائه کرده ایم به خاک سبک و با زهکشی مناسب نیاز دارند. اگر خاکی که در دسترس دارید با خاک رس سنگین است، می توانید آن را با مقداری ماسه یا پرلیت مخلوط کنید تا سبک شود.

اگر در مورد گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست و نحوه نگهداری از آنها سوالی دارید، می توانید از ایده آل مگ بپرسید.