گیاهان سرپوشیده مقاوم در برابر نور کم و کمبود آب


زندگی شلوغ شهری و آپارتمان نشینی ما را از باغ بزرگ پر از گل دور کرد. به همین دلیل برخی از ما سعی می کنیم این کمبود را با نگهداری از گیاهان سرپوشیده جبران کنیم. اما باز هم مشغله کاری باعث می‌شود که گل‌های آپارتمان‌مان را ببینیم که پژمرده می‌شوند و بدون توجه به آن‌ها می‌میرند. شاید راه حل نگهداری از گیاهان آپارتمانی با مقاومت بیشتر باشد.

این گیاهان در برابر خشکسالی مقاومت بیشتری دارند یا در آپارتمان هایی با نور کم زنده می مانند. گاهی اوقات این گیاهان در برابر گرما و سرما مقاومت بیشتری دارند.

به طور کلی وجود گل و گیاه در محیط آپارتمان کمک زیادی به بهبود روحیه و تصفیه هوای خانه می کند. پس اگر از آن دسته آپارتمان نشینانی هستید که زیاد مسافرت می کنید یا کار زیادی دارید و همچنین عاشق گل و گیاه هستید، گیاهان آپارتمانی مقاوم می توانند همراه خوبی برای شما باشند.

در ادامه این مقاله با مگ عالیه بیا چند نمونه از بهترین گیاهان داخلی بیایید معرفی کنیم که کدام یک علاوه بر زیبایی پایدار هستند.

کدام گیاهان برای کاشت در خانه مناسب هستند؟

اگر در خانه حیاط دارید، می توانید تقریباً هر گلی را بردارید و در باغچه یا گلدان خود بکارید. البته باید به آب و هوای محل زندگی خود نیز توجه کنید. مثلاً گیاهان بومی گرمسیری معمولاً در آب و هوای سرد و خشک تبریز دوام نمی آورند.

در آپارتمان ها محدودیتی در انتخاب گیاهان برای انطباق با فضای بسته و نور کم وجود دارد. گیاهان آپارتمانی مقاوم را می توان برای همه آپارتمان ها با هر شرایط محدودی انتخاب کرد. پس هنگام انتخاب گل برای خانه خود نگران بسته بودن دستان خود نباشید. گیاهانی مانند زاموفیلیا، سنسوریا، پتوس و رقیب از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم هستند. همچنین گل هایی مانند گل شمعدانی و گل داوودی برای زیباسازی حیاط یا بالکن مناسب هستند.

اگر بخواهیم مهمترین خصوصیات گیاهان داخلی را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آنها در برابر رویه های نامنظم مقاوم هستند.
  • آبیاری و کود دهی نامنظم معمولاً به آنها آسیبی نمی رساند.
  • آنها همیشه سبز هستند و هیچ برگ یا گلی در حال ریزش نیست که خانه را لکه دار کند.
  • آنها عطر سنگینی ندارند که باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود.
  • اندازه آنها بزرگ نیست و فضای زیادی را اشغال نمی کند.

گیاهان سرپوشیده مقاوم در برابر کم آبی و خشکی

برخی از گیاهان سرپوشیده مواردی هستند که در برابر کم آبی و خشکی مقاومت بیشتری دارند. یعنی اگر یک هفته فراموش کنید به آنها آب بدهید، اخم نمی کنند. البته بهتر است این صبر را نداشته باشید. در اینجا چند نمونه از این گیاهان آورده شده است.

سانسور

می توان گفت سانسوریا مقاوم ترین گیاه آپارتمانی است که علاوه بر مقاومت در برابر کم آبی، در سایه و محیط کم نور نیز به خوبی رشد می کند. پس اگر مبتدی هستید و از نگهداری گیاه می ترسید، سانسوریا دوست خوبی برای شما خواهد بود و فراموشی شما را در آبیاری تحمل می کند.

این گیاه برای محیط کار و نور کم نیز گزینه مناسبی است. همچنین باید بدانید که سانسوریا هوای اتاق را تصفیه می کند. در واقع اکسیژن ایجاد می کند و آلاینده های هوا مانند بنزن و فرمالدئید را فیلتر می کند.

زاموفیلیا

زاموفیلیا بخشی از گیاهان آپارتمانی لوکس هم در برابر کمبود آب و هم در برابر نور مقاوم است. این گیاه با برگ های گوشتی و ریشه های غده ای خود می گوید که نیازی به آبیاری مداوم ندارد و می تواند هفته ها بدون آب زنده بماند. به محض مرطوب شدن خاک و در فواصل هفتگی به این گیاه آب بدهید. زاموفیلیا گیاه بومی آفریقای شرقی است و در برابر هوای خشک و مرطوب مقاوم است.

ساکولنت ها

ساکولنت ها گیاهانی با برگ های گوشتی و ساقه های ضخیم هستند که می توانند آب را برای مدتی در بافت خود ذخیره کنند. این خانواده از آفتاب و هوای خشک لذت می برند و کم آبی را تا یک هفته تحمل می کنند. ساکولنت گیاهی قوی و صبور است که در شرایط سخت رشد می کند و از برگ هایش جوانه می زند.

نخل لیندا یا دم اسب

زادگاه این گیاه مکزیک است. لیندا آب را در ساقه ضخیم خود نگه می دارد. این گیاه به دلیل ظاهرش به نخل دم معروف است. نخل دم اسبی دارای شرایط نگهداری ساده ای است که آن را برای محل کار و خانه مناسب می کند.

انتهای ساقه لیندا ضخیم تر است و آن را شبیه پای فیل می کند. بنابراین نام انگلیسی این گل elephant foot است. جوانه های این گیاه را باید در سنین بالا برید تا شکل زیبای خود را از دست ندهد.

گیاهان سرپوشیده، مقاوم در برابر نور کم و سایه دوست

برخلاف تصور ما که همه گیاهان به نور خورشید علاقه دارند. برخی از گیاهان هستند که حتی از نور اجتناب می کنند و در سایه بهتر رشد می کنند. این گل ها برای آپارتمان هایی با نور کم مناسب هستند. چند نمونه از گیاهان مقاوم به نور کم را بررسی کنید:

آگلونما

آگلونما این گیاه به نور کم مقاوم است و در هر جای خانه با نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند. اندازه کوچک این گل برای میز تحریر یا قفسه گل مناسب است و باعث زیبایی این فضاها می شود. این گیاه همچنین به تصفیه هوا کمک می کند و شرایط نگهداری آسانی دارد. گونه های آگلونما با برگ های نارنجی یا صورتی به نور بیشتری نسبت به گونه های سبز نیاز دارند.

گاسمانیا

گزمانیا گیاه بومی مناطق گرمسیری است و دارای رنگ های متنوعی است. مکان مورد علاقه این گل در سایه و دور از نور مستقیم خورشید است. گازمانیا را نزدیک پنجره آفتابی قرار ندهید، زیرا نور خورشید به برگ های آن آسیب می رساند. این گیاه حتی در نور لامپ و مقداری نور خورشید نیز رشد می کند.

پیرومیا یا برگ قاشقی

این گیاه از آن دسته گل هایی است که در برابر کمبود آب و نور مقاوم است. این ویژگی آن را برای افرادی که مشغول هستند و کم توجه هستند محبوب می کند. بنابراین، اگر کمی تجربه در پرورش گل و گیاهان داخلی داشته باشید، با برگ های قاشقی مشکلی نخواهید داشت. نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگهای پیرومیا می شود. اما زندگی را در زیر نور فلورسنت و آبیاری هفتگی به خوبی تحمل می کند.

گیاهان سرپوشیده مقاوم در برابر سرما

دوستداران گل و گیاه در مناطق سردسیر با محدودیت رشد برخی از گیاهان حتی در محیط بسته مواجه هستند. در زمستان نور خانه کم می شود و در بالکن یا حیاط هوا سرد است. اینجا چندتایی هستند گیاه سرپوشیده مقاوم در برابر سرما که به محیط سرد و خشک عادت دارند.

آنتوریوم

آنتوریوم انتخاب مناسبی برای علاقه مندان به گیاهان گلدار است. این گیاه در اواخر بهار یا تابستان گل های قرمز رنگ می دهد که تا سه ماه ماندگاری دارند. آنتوریوم یک گیاه بومی گواتمالا است که تا 30 تا 40 سانتی متر رشد می کند و در مناطق سردسیر نیز به خوبی رشد می کند.

ارکیده Cymbidium

این گیاه نیز یکی دیگر از گیاهان مناسب برای آپارتمان و گل است. ارکیده Cymbidium در زمستان و بهار شکوفا می شود. این گل زیبا نمونه ای از گیاهان سرپوشیده مقاوم در برابر سرما است.

کاکتوس کریسمس

این کاکتوس در اواخر دسامبر و اوایل دسامبر، نزدیک کریسمس شکوفا می شود. گلهای قرمز آن در بالای قسمت سبز بدنش ظاهر می شود. این ظاهر و ترکیب قرمز و سبز یادآور کریسمس، درختان کاج و بابا نوئل است. این گل در برابر نور مستقیم خورشید آسیب می بیند و باید در داخل خانه نگهداری شود. اگر قصد دارید کاکتوس کریسمس را در بالکن نگه دارید، حتما آن را در سایه قرار دهید.

کالانک

کالانکوئه به آب کمی و نور کامل خورشید نیاز دارد. این گیاه در زمستان شکوفا می شود. گل های کالانکوئه چندین هفته دوام می آورند. این گیاه را می توان در باغ، بالکن و آپارتمان نگهداری کرد.

گیاهان داخلی مقاوم به گرما

همانطور که ممکن است حدس بزنید، کاکتوس ها خانواده اصلی گیاهان مقاوم به گرما هستند. کاکتوس ها انواع مختلفی دارند. هر کدام از این گیاهان زیبایی خاص خود را دارند. این گیاهان مقاوم به سرما نیاز چندانی به مراقبت ندارند و با کمبود آب کنار می آیند. برای تزیین میز تحریر یا میز مطالعه خود می توانید از کاکتوس استفاده کنید.

شمعدانی یکی دیگر از گیاهان مقاوم در برابر حرارت است. شمعدان انواع و رنگ های مختلفی دارد. این گل زیبا را می توان در بالکن یا باغ پرورش داد. شمعدانی را در فصل بهار و تابستان کنار پنجره قرار دهید و از منظره زیبایی که ایجاد می کند لذت ببرید.

چرا نگهداری از گیاهان آپارتمانی مقاوم راحت تر است؟

گیاهان سرپوشیده مقاوم که در بالا ذکر شد شرایط نگهداری آسانی دارند. به طوری که هر فرد مبتدی و گاهی فراموشکار می تواند صاحب آنها شود.

این گلها نیازی به کود دهی یا پیرایش و سمپاشی ندارند. کافی است زمانی که خاکشان خشک شد به آنها آبیاری کنید و یا وقتی زیاد رشد کردند به گلدان بزرگتری منتقل می شوند.

گیاهان سرپوشیده مقاوم با نور کم در آپارتمان ها مقابله می کنند و گرما و سرما را تحمل می کنند. این گیاهان معمولاً همیشه سبز هستند و برگ و گل نمی دهند و محیط خانه را آلوده نمی کنند.

پرفروش ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم و همیشه سبز

بامبو یکی از پرفروش ترین گیاهان داخلی پایدار است که طرفداران سبک مینیمالیستی از این گل برای تزئین خانه های خود استفاده می کنند. معمولاً این گیاه را در ظرف شیشه ای حاوی آب می بینید، اما باید مراقب باشید که کل ساقه بامبو را در آب قرار ندهید. بامبو را در زیر نور مستقیم خورشید و وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید. این کار به بامبو آسیب می رساند و برگ های آن زرد می شود.

پتوس یکی دیگر از گیاهانی است که در لیست پرفروش ترین گل های داخلی قرار دارد. این گل در برابر نور کم و آبیاری نامنظم مقاوم بوده و نگهداری آن آسان است. این گل سبز و خزنده را معمولا در تمام خانه های ایرانی می بینید.

سانسوریا، کشکی، زاموفیلیا و آگلونما نیز از محبوب ترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی هستند. همانطور که گفته شد، مقاوم بودن این گل ها باعث محبوبیت آن ها شده است و وجود سبز آن ها در محیط کار و منزل باعث زیبایی و تمیزی فضا می شود.

آخرین کلمه

اکنون که با تمامی این گیاهان سرپوشیده پایدار و زیبا آشنا شدید، می توانید با انتخاب و خرید یکی از آنها و با رعایت 10 مورد، طراوت و زیبایی را به محیط آپارتمان و منزل خود بیافزایید. راز طراوت گیاهان داخلیزیبایی آنها را دو چندان کنید.

اگر در مورد گیاهان آپارتمانی پایدار، نحوه نگهداری و مراقبت از آنها سؤالی دارید، می توانید به ایده آل مگ مراجعه کنید.

سوالات متداول

هنگام خرید گیاهان داخلی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای خرید یک گیاه سالم و زیبا به نکات زیر توجه کنید:

  • برگ های گیاه باید سبز و تازه باشد.
  • برگ های گیاه به خصوص برگ های پایینی نباید زرد باشد.
  • برگ های جوان گیاه باید سالم بوده و دارای لکه های قهوه ای یا سوختگی نباشد.
  • لبه های برگ ها خشک نیست.
  • ساقه های گیاه فاقد آفت، شته، قارچ و کپک هستند.
  • خاک گلدان باید عاری از حشرات باشد.

برای خرید مطمئن بهتر است گیاهان خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

برای کاکتوس ها از چه خاکی استفاده کنم؟

کاکتوس ها به خاک بسیار خوب زهکشی شده نیاز دارند. بهترین خاک برای این گیاهان مخلوطی از ماسه بسیار ریز و شن است.

آیا گیاهان آپارتمانی را می توان در خانه تکثیر کرد؟

بله، هر گیاه آپارتمانی روش تکثیر خود را دارد. بسیاری از این گیاهان با استفاده از قلمه تکثیر می شوند، اما برخی دیگر با روش هایی مانند پیوند، نهال و تقسیم بوته تکثیر می شوند. برای اطلاعات بیشتر، می توانید از راهنمای عالی برای مگ دیدن کنید تکثیر گل های آپارتمانی نگاه کن

از کجا بفهمم گیاه نیاز به آبیاری دارد؟

بسیاری از گیاهان گلدانی فقط زمانی نیاز به آبیاری دارند که خاک گلدان خشک شده باشد. می توانید کمی خاک روی گلدان بزنید، اگر خشک بود به گلدان آب بدهید.