گیاهان علیه پشه / ارائه 10 گیاه برای دفع پشه • مجله تصویر زندگی


گیاهان ضد پشه: آیا تا به حال شب های طولانی را سپری کرده اید تا از شر پشه ها و مگس هایی که مانع از داشتن یک خواب خوب و آرام می شوند، خلاص شوید؟ راه حل های شما برای خلاص شدن از شر آنها جواب نداد و گیج شده اید؟

با توجه به وجود گرما، بهار و تابستان فصل فعالیت حشرات مختلف است که حضور آن ها در خانه می تواند آرامش شما را بر هم زده و به فکر راه حلی برای این مشکل باشید. سموم شیمیایی زیادی برای از بین بردن پشه ها و حشرات وجود دارد، اما استفاده از آنها زمان بر است و می تواند اثرات زیادی بر سلامت ما داشته باشد. یکی از راه های طبیعی دفع حشرات باغی و از بین بردن پشه ها در خانه، کاشت آنها در باغ یا نگهداری آنها در خانه برای از بین بردن طبیعی آفات است. اما کدام گیاهان این عملکرد را دارند؟!

10 گیاهی که پشه ها و حشرات را از خانه دور می کند

به نقل از گفتنگیاهان می توانند راه حلی عالی برای کاهش جمعیت پشه و مگس باشند. برخی از گیاهان معطر مانند رزماری، اسطوخودوس، ریحان یا شمعدانی در دفع طبیعی این حشرات بسیار موثر هستند. این گیاهان را می توان در گلدان داخل ساختمان نگهداری کرد و بسته به نیاز هر گیاه به نور یا سایه، محیط لازم را فراهم کرد. در زیر به معرفی گیاهان ضد پشه اشاره می کنیم که شامل 10 نوع موثر است.

1. اسطوخودوس

اسطوخودوس در صابون‌ها، شمع‌ها و شوینده‌های لباس‌شویی عطری است. علاوه بر این، روغن اسطوخودوس فواید زیادی برای بدن دارد و به خواب بهتر و کاهش استرس کمک می کند. همانقدر که ما بوی اسطوخودوس را دوست داریم، پشه ها آن را دوست ندارند. در واقع بوی اسطوخودوس چه تازه و چه خشک در دفع پشه موثر است. اسطوخودوس همچنین مورچه ها و حتی جوندگان را دفع می کند. شما به راحتی می توانید اسطوخودوس را در فضای باز یا داخل خانه پرورش دهید. این گیاه مقاوم است و هوای گرم و آفتابی را ترجیح می دهد و در شرایط خشک رشد می کند. در واقع این گیاه مقاوم به خشکی می تواند برای مدت طولانی بدون آب زنده بماند و پس از یخ زدن زنده بماند. اگر جایی برای کاشت این گیاه ندارید می توانید از روغن اسطوخودوس یا اسطوخودوس خشک استفاده کنید. این گیاه برای گربه ها و سگ ها سمی است.

2. علف لیمو

علف لیمو از خانواده گیاهان Cymbopogon است و حاوی روغن سیترونلا است، اما نباید آن را با علف سیترونلا اشتباه گرفت. این علف در گرما رشد می کند و فقط برای یک فصل رشد می کند. این چمن زیبا و معطر آفات را دفع می کند و می توانید از آن در آپارتمان استفاده کنید و در عین حال از عطر آن لذت ببرید.

3. رزماری

رزماری خواص زیادی دارد. روغن رزماری می تواند برای تحریک رشد مو استفاده شود. این گیاه در اکثر محصولات پوستی یافت می شود. همچنین در آشپزی بسیار مفید است و طعم خوبی به غذا می دهد. پشه ها این گیاه را دوست ندارند و از آن اجتناب کنید. در واقع رزماری می تواند انواع مگس ها و همچنین مورچه ها را دفع کند. بنابراین برای دور نگه داشتن پشه ها و حشرات می توانید این گیاه را در اطراف خانه و باغ خود بکارید. در شرایط مناسب، رزماری را می توان در فضای باز یا در گلدان پرورش داد. هوای گرم و نور خورشید برای این گیاه بهتر است. بنابراین نباید آن را به مدت طولانی در سایه نگه داشت. این گیاه برای رشد به خاک شنی با زهکشی خوب و آبیاری منظم نیاز دارد. از آنجایی که رزماری برای گربه ها و سگ ها سمی نیست، نگهداری آن در خانه حتی اگر حیوان خانگی دارید بی خطر است.

4. گل همیشه بهار

کالاندولا رایحه ای قوی دارد که پشه ها، شته ها، شته ها و خرگوش ها را دفع می کند. این گل زیبا از دیرباز توسط کشاورزان برای جلوگیری از خوردن آفات محصولات میوه و سبزیجات مورد استفاده قرار می گرفته است. این گل زیبا نیاز به نور دارد و در کنار سایر گل ها منظره ای دلپذیر ایجاد می کند.

5. حکیم

مریم گلی در کره، سس ها و همچنین در گوشت و سبزیجات استفاده می شود و طعم خوبی به غذا می بخشد. این گیاه همچنین پشه ها و مگس ها را دفع می کند، به ویژه زمانی که برگ های مریم گلی خشک و سوزانده می شوند و روغن گیاه به صورت بخار آزاد می شود که حشرات را به سرعت دفع می کند. مریم گلی به راحتی رشد می کند و می توان آن را در داخل یا خارج از خانه کاشت. این گل آبیاری سبک و منظم را دوست دارد. برگ ها را قبل از شکوفه دادن گیاه برای عطر بهتر برداشت کنید. مریم گلی برای گربه ها و سگ ها غیر سمی است.

6. نعناع

این گیاه معطر برای دافع پشه های طبیعی عالی است. توصیه می شود آن را در گلدانی جداگانه بکارید و سپس در خاک باغچه قرار دهید زیرا نعناع به سرعت رشد می کند و به سرعت کل باغ را می گیرد. نعناع علاوه بر عطر مطبوع و دافع پشه، یک ادویه عالی برای چای و غذاهای تازه محسوب می شود.

7. ریحان

ریحان نیز یکی از سبزیجات معطری است که پشه ها و مگس ها را از خود دور می کند. این سبزی خوشمزه با عطری که دارد پشه ها را دفع می کند و به عنوان چاشنی انواع غذاها استفاده می شود.

8. سیر

سیر و پیاز معمولا مواد اصلی پخت هستند. این بوها هنگام پختن غذا معطر هستند اما پشه ها این بو را دوست ندارند. سیر و پیاز به دلیل داشتن مقادیر زیاد اسید سولفونیک بوی تند دارند و به طور طبیعی پشه ها را دفع می کنند. برای دفع آفات، چند حبه سیر را خرد کرده و در قسمت های مختلف خانه قرار دهید.

9. گل اطلسی

گل های بنفش زیبا و درخشان می توانند بهترین محافظ برای باغ شما باشند. این گل زیبا دفع کننده انواع شته ها، کرم های گوجه فرنگی، آفات کدو تنبل و انواع سوسک ها می باشد. آب آنها رایحه ای دارد که حشرات را دفع می کند اما حلزون ها را جذب می کند! این گل های زیبا می توانند به زیبایی در باغ شما به نمایش گذاشته شوند و علاوه بر دفع حشرات با گل های خاص و رنگارنگ، فضایی دلنشین را برای شما ایجاد کنند. آفتاب کامل و آبیاری هفتگی نکاتی برای حفظ گلهای گل اطلسی هستند.

10. سنبل هندی

سنبل هندی نیز توانایی دفع آفات را دارد. روغن طبیعی موجود در این گیاه خاصیت دافع حشرات دارد. در برخی از نقاط جهان از برگ های نازک این گیاه برای طعم دادن به مرغ و گوشت استفاده می شود. علاوه بر این، از برگ های آن می توان برای طعم دادن به سالاد استفاده کرد.

نتیجه

گیاهان یک جایگزین طبیعی بسیار موثر برای خلاص شدن از شر پشه ها و مگس ها هستند. انواع مختلفی از گیاهان وجود دارد که می توان از آنها برای دفع این حشرات استفاده کرد و در عین حال به فضای زندگی شما رنگ و جذابیت بخشید. بنابراین می توانید با خیال راحت از این گیاهان به جای سموم و آفت کش هایی که می توانند برای انسان مضر باشند استفاده کنید. سلام خود و خانواده تان را به خطر نیندازید.