گیاهان مقاوم در برابر نور کم؛ مقدمه و راهنمای کامل نگهداری آنها


تفاوت نیاز گیاهان به عناصر اساسی مانند نور، دما، آب و غیره. نگهداری آنها را دشوار جلوه می دهد. ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد فکر کنید که گیاهان برای زنده ماندن به نور خورشید و آب طبیعی زیادی نیاز دارند و به دلیل نور کم آپارتمانتان از خرید گل و گیاه پرهیز کرده اید. اما همه گیاهان اینطور نیستند. بسیاری از گیاهان مقاوم در برابر نور کم هستند که می توانند در نور کم و در سایه ترین قسمت های خانه، فضای اداری، حمام و غیره زنده بمانند.

در گیاه شناسی، نور کم به معنای عدم وجود نور نیست. درست است که این گیاهان مقاومت بالایی دارند اما برای رشد کافی نیاز به نور غیر مستقیم دارند. این گیاهان از نظر ظاهر، نوع برگ و رنگ بسیار متنوع هستند، اما اکثر آنها یک ویژگی مشترک دارند و آن برگ های پهن و نازک است.

این ویژگی به آنها اجازه می دهد تا با هر شرایط آب و هوایی سازگار شوند. این ویژگی ها در کنار هم این امکان را برای همه آپارتمان نشینان فراهم کرده است تا در انواع شرایط نوری، گیاهان مناسبی را پرورش دهند. در زیر لیستی از این گیاهان مقاوم در برابر نور کم را برای شما آماده کرده ایم.

سانسور؛ یکی از بهترین گیاهان مقاوم در برابر نور کم

گیاهان سانسوریا که با نام مادرشوهر نیز شناخته می شوند، به دلیل مقاومت بالا بسیار محبوب شده اند. آنها همچنین به عنوان تصفیه کننده هوا برای بهبود کیفیت هوا در خانه شما عمل می کنند. گیاه سانسوریوم شرایط نگهداری، مشکلات و مزایای این گیاه در مقاله دیگری در سایت ایده آل مگ به تفصیل آمده است.

به دلیل مقاومت بالا، سنسور می تواند با هر شرایط نوری سازگار شود. این بدان معنی است که می تواند در نور شدید، نور کم و حتی نور مصنوعی به رشد خود ادامه دهد. توجه داشته باشید که هرگز گیاهان را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا می سوزند. آبیاری بیش از حد سانسوریا باعث از بین رفتن گیاه می شود، بنابراین در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هر 14 روز یک بار آبیاری کنید.

گندم انتخابی زیبا در میان گیاهان مقاوم به نور کم

گیاه غلات (عنکبوت) یکی از سازگارترین گیاهان برای رشد در خانه است که برای افراد مبتدی گزینه مناسبی به حساب می آید. علاوه بر سهولت کارکرد، قابلیت تصفیه هوای آپارتمان نیز بر محبوبیت آن افزوده است.

نور و دمای مورد نیاز گندم:

نور متوسط ​​و غیر مستقیم برای رشد گندم سبک ایده آل است. نزدیک پنجره ای که دارای پرده است فضایی ایجاد کنید و مقداری دانه در آن قرار دهید. این گیاه به دماهای کم (حدود صفر) و بالا مقاوم است اما نوع آبیاری در هر شرایطی متفاوت است.

آب مورد نیاز گندم:

به طور کلی، خاک گندم باید بین دو آبیاری خشک باشد. اما اگر محل نشیمن گرم است، باید روزانه گردگیری انجام شود.

آگلونما یکی از معروف ترین گیاهان مقاوم در برابر نور کم

آگلونما این گیاه به عنوان گیاهی همیشه سبز نیز شناخته می شود و یکی از گیاهان پایدار تصفیه کننده هوا محسوب می شود. اگرچه این گیاه بسیار غیرقابل پیش بینی و سازگار است و برای زنده ماندن به نور مستقیم و فراوان خورشید نیاز ندارد، اما در شرایط خشک و گرم عملکرد خوبی نخواهد داشت.

نور و دمای مورد نیاز آگلونما:

آگلونماتا نور مستقیم خورشید را دوست ندارد. سعی کنید گیاه را در نور غیر مستقیم و متوسط ​​رشد دهید و همچنین از قرار دادن آن در مکان های تاریک و نزدیک بخاری یا وسایل گرمایشی خودداری کنید.

آب مورد نیاز آگلونما:

این گیاه رطوبت دوست است به همین دلیل توصیه می شود در تابستان هر روز برگ ها را غبارپاشی کنید. در زمستان آبیاری را کاهش دهید و قبل از آبیاری بعدی مطمئن شوید که خاک گیاه خشک شده است.

پوتوس (پوتوس)

به عقیده بسیاری از افراد، گیاه پتوس مقاوم بهترین انتخاب برای شروع پرورش گل و گیاه در آپارتمان است.

نور مورد نیاز پوتوس:

همانطور که گفته شد، پوتوس یکی از گیاهان مقاوم به نور است که در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم زیاد، برگ های خود را می سوزاند. شما می توانید یک پوتوس معمولی را در اتاق های بدون پنجره و چراغ نگهداری کنید، اما نوع ابلق این گیاه مقاومت و سازگاری کمتری دارد و به نور زیادی نیاز دارد.

آب مورد نیاز پوتوس:

تعادل در آبیاری گیاه پوتوس یکی از شرایط رشد ایده آل آن است. با آبیاری زیاد لبه برگ ها سیاه شده و لکه های قهوه ای روی برگ ها ظاهر می شود و با کم آبی برگ ها زرد می شوند. برای جلوگیری از این مشکلات هفته ای دو بار در تابستان و هفته ای یک بار در زمستان گیاه را آبیاری کنید و به مرور زمان پوتوس با این شرایط سازگار می شود.

ورق ابایا

برگ های عبای یکی دیگر از گیاهان مقاوم برای نگهداری در آپارتمان و در نور کم است. اگرچه این گیاه برای رشد به نور خورشید زیادی نیاز دارد، اما محیط سایه را به خوبی تحمل می کند و رشد ایده آلی خواهد داشت.

نور مورد نیاز برای برگ های عبای:

مقاومت بالای این گیاه باعث می شود در محیط های کم نور مانند حمام و توالت یا محل کار به طور قابل توجهی رشد کند. اما نور متوسط ​​و غیر مستقیم برای رسیدن به رشد ایده آل مورد نیاز است.

آب مورد نیاز برای برگ عبایی:

برای آبیاری توجه داشته باشید که خاک سطحی گیاه برگ عبایی به فاصله 3 سانتی متر بین دو آبیاری خشک شده است. آبیاری هفته ای دو بار در تابستان و هفته ای یکبار در زمستان کافی است.

پپرومیا ابلق (گل قاشقی)

برگ های خمیده این گیاه آن را به این نام می شناسند. گیاهان مقاوم به قاشق دارای تنوع قابل توجهی در رنگ و بافت و انواع مختلف هستند. بنابراین می توانید با توجه به فضای انتخابی گیاه مناسبی را انتخاب و خریداری کنید.

نور مورد نیاز گل کشکاسی:

محل زندگی گل قاشقی بودن یکی از شرایط اصلی رشد آنهاست. به همین دلیل این گیاهان به میزان نور حساس نیستند و به یکی از محبوب ترین ها تبدیل شده اند. در صورت نگهداری مناسب (نور کم و غیرمستقیم و آبیاری هفتگی) گیاه گلهای کوچک سفید رنگ تولید می کند.

آبیاری گل با قاشق:

گلبرگ های خمیده این گیاه خانگی مقاوم باعث احتباس آب برای مدت طولانی و کاهش نیاز آنها به آبیاری می شود، بنابراین آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ساقه و ریشه این گیاهان می شود.

دیفن باخیا

دیفن باخیا که یکی از گیاهان مقاوم به نور کم می باشد می تواند جلوه زیبایی به محل زندگی یا کار شما ببخشد. هنگامی که با نحوه نگهداری از گیاه دافنه آشنا شدید، خواهید دید که این گیاه می تواند با شرایط مختلف محیطی، نور و آب سازگار شود و نگهداری از آن بسیار خوشایند خواهد بود.

نور و دمای مورد نیاز گیاه دیفن:

دمای ایده آل برای رشد این گیاه 13 تا 20 درجه است و سرمای زیاد باعث ریزش برگ های آن می شود. گیاه را در مکانی روشن اما با نور غیر مستقیم قرار دهید.

آبیاری گیاه دیفن: آپارتمانی

با وجود سازگاری بالای این گیاه با نور کم، میزان و نحوه آبیاری گیاه دافنه حائز اهمیت است. برای آبیاری ابتدا باید اجازه دهید خاک خشک شود و سپس به آن آبیاری کنید.

برگ درخت انجیر؛ یکی دیگر از گیاهان مقاوم در برابر نور کم

برگ درخت انجیر گیاهی است زیبا و خزان کننده که به دلیل شکل برگ، سهولت کشت، مقاومت بالا و خاصیت تزئینی به یکی از انتخاب های همه دوستان گل و گیاه تبدیل شده است.

نور مورد نیاز برگ انجیر:

این گیاه برای آپارتمان هایی که چندان روشن نیستند، انتخاب بسیار مناسبی است، چرا که نور غیر مستقیم و سایه جزئی از انتخاب های اصلی این گیاه است. اما باید تعادل را رعایت کرد، زیرا در نور کم برگ ها تغییر رنگ داده و بریدگی های سطح آنها از بین می رود.

آب مورد نیاز گیاه برگ انجیر:

مانند سایر گیاهان تعداد آبیاری ها در تابستان بیشتر از زمستان باشد و اگر محل شما گرم است هر روز با آبپاش روی برگ ها آب بپاشید.

بامبو مبارک

گل بامبو این یکی دیگر از گیاهان مقاوم در برابر نور کم و مناسب برای افراد مبتدی است که امروزه در سراسر جهان بسیار محبوب است. می گویند بامبو اگر عددی فرد باشد برای صاحبش خوش شانسی می آورد. این گیاهان بسیار سازگار هستند تا جایی که برای ادامه زندگی و رشد فقط به آب و سایه نیاز دارند.

نور مورد نیاز بامبو:

بامبو را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید وگرنه قهوه ای می شود. تامین نور متعادل و غیر مستقیم برای رشد ایده آل این گیاهان مقاوم به نور کافی است.

آبیاری بامبو:

بامبو معمولاً در گلدان های پر از آب نگهداری می شود، اما باید توجه داشت که برای حفظ بهداشت، آب این گلدان ها باید هر دو هفته یکبار تعویض شود.

به طور کلی اگر کمبود نور در محل زندگی باعث آسیب به گل و گیاه شما شده باشد در انتخاب گیاه دچار اشتباه شده اید. با استفاده از این مقاله می توانید با گیاهان مقاوم در برابر نور کم برای رشد در سایه دارترین آپارتمان ها آشنا شوید و به دنیای پرورش گل و گیاه بازگردید.

امتیاز شما برای این پست