گیاه خانگی اسپیرالی; نحوه نگهداری و پرورش


اگر به دنبال گیاهانی با ظاهری متفاوت و جدید برای آپارتمان خود هستید، گیاه اسپیرالیس که به گیاه مارپیچ نیز معروف است، باید یکی از انتخاب های شما باشد. این گیاه زیبا یک نوع گیاه بومی ژاپن است و به دلیل رشد عجیب ساقه های آن در بین سایر گیاهان آپارتمانی معروف و محبوب است.

رشد ساقه های آن ابتدا حلقه ای شکل است و سپس ساقه ها تقسیم می شوند و هر کدام در جهت دلخواه رشد می کنند.

این گیاه یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم، همیشه سبز و چند ساله است که ویژگی های آن باعث می شود که نگهداری و توجه زیادی به آن بی نیاز شود.

گیاه آپارتمانی اسپیرالیس از آن دسته گیاهانی است که زیبایی و رشد بی نظیرش با هر بار دیدنش شما را به وجد می آورد.

هنگامی که کوچک است، ساقه های آن جوان، بدون برگ و سبز رنگ است. سپس به صورت افقی و عمودی رشد می کند و ظاهری درهم و بوته ای به گیاه می دهد. ظاهر سبز و پررنگ در زمستان باقی می ماند و اگر به درستی نگهداری نشود، ساقه ها زرد، قهوه ای یا قهوه ای می شوند.

گیاه آپارتمانی اسپیرالیس برخلاف بسیاری از گیاهان دیگر نیاز به توجه و حساسیت زیادی ندارد و نگهداری از آن کاری بسیار دلپذیر و آسان است. در زیر شرایط نگهداری این گیاه را به طور کامل یاد گرفته ایم پس با ما همراه باشید.

شرایط نگهداری برای مارپیچ گیاه خانگی

نیاز آبی گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

برای حفظ سلامت و شکوفایی این گیاه آپارتمانی، رطوبت دائمی خاک ضروری است. از آنجایی که این گیاه بومی مناطق باتلاقی است، خاک های سنگین و مرطوب را ترجیح می دهد.

هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود وگرنه اگر ادامه دهید ساقه های اسپیرالیس ابتدا زرد و سپس قهوه ای می شوند.

گیاه مسطح اسپیرالیس برخلاف سایر گیاهانی که نیاز به لایه زهکشی قوی و سوراخ هایی در انتهای گلدان برای تخلیه آب اضافی دارند، در گلدان بدون زهکش بهتر رشد می کند.

نور مورد نیاز گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

گیاه اسپیرالیس بسیار نور دوست است و در مقابل سبک ترین پنجره خانه شما بهترین رشد را خواهد داشت. این گیاه با نور مستقیم خورشید مشکلی ندارد و حتی می توانید برای رشد بهتر آن را در تابستان یا بهار بیرون از خانه قرار دهید. نور دوست بودن این گیاه به این معنی نیست که در نور کم از بین می رود. همانطور که گفته شد روتیفر بسیار مقاوم است و در نور کم زنده می ماند، اما سرعت رشد بسیار کاهش می یابد. اگر فکر می کنید نور کافی برای رشد این گیاه آپارتمانی ندارید، می توانید از نور مصنوعی استفاده کنید.

نور مصنوعی: در حالی که نور طبیعی خورشید بهترین گزینه برای گیاهان مارپیچ داخلی است، اما مقدار آن کافی نیست و در همه خانه ها یکسان است. چراغ‌های رشد مصنوعی می‌توانند طیف کامل رنگ‌هایی را که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند، ارائه دهند. امروزه گزینه های مختلفی برای نور مصنوعی برای خانه های کم نور وجود دارد. یکی از مناسب ترین چراغ های مصنوعی برای گیاهان مارپیچ، LED است. از بسیاری جهات، LED مناسب ترین نور نه تنها برای اسپیرالیس، بلکه برای همه است گیاهان سرپوشیده از جمله این دلایل می توان به مصرف کم انرژی، سرعت رشد بسیار بالا، ایجاد طیف های فتوسنتزی مفید با اندازه یک نانومتر، عدم تولید گرما، حداکثر توان خروجی نور، طول عمر بالا و عدم اتلاف نور اشاره کرد.

تعویض گلدان برای گیاهان آپارتمانی اسپیرال

گیاه مسطح اسپیرالیس هم در ریشه و هم در ساقه پهن سرعت رشد بالایی دارد. با رشد گیاه، گلدان برای گیاه تنگ می شود و باید تعویض شود تا فضای کافی برای ادامه رشد گیاه تناوب فراهم شود. فصل بهار بهترین فصل برای تعویض گلدان است. این گیاه اگرچه از نظر ظاهری بسیار ظریف به نظر می رسد، اما با گذشت زمان و رشد بیشتر، ریشه های قوی، گسترده و عمیقی در خاک خواهد داشت که فضای زیادی را اشغال کرده و ساقه ها را افزایش می دهد. اگر نمی خواهید گیاه شما خیلی بزرگ و بلند باشد، می توانید آن را در گلدان کم عمق تری قرار دهید که جای زیادی برای رشد ریشه هایش نباشد.

کود مناسب برای گیاه آپارتمانی اسپیرالیس (چرخشی)

فصل بهار آغاز فصل لقاح برای گیاه آپارتمانی اسپیرالیس است. از بهار تا پاییز باید هر ماه یک بار به گیاه کود داد. برای این منظور می توان از کودهای جامد، مایع، صنعتی یا خانگی استفاده کرد. این چرخه حدود 6 ماه طول می کشد و برای بسیاری از افراد هزینه تهیه کودهای صنعتی مناسب بسیار سنگین است. خبر خوب این است که کودهای خانگی به خوبی کودهای صنعتی و در برخی موارد حتی بهتر عمل می کنند. پوست تخم مرغ، پوست موز، پوست لیمو، تفاله های چای و قهوه از کودهای محبوب خانگی هستند.

تکثیر گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

بهترین فصل برای تکثیر گیاهان آپارتمانی اسپیرالیس بهار است. کود دهی در این فصل آغاز شده و گیاه به سرعت رشد خواهد کرد. در این زمان می توانید گیاه خود را با تقسیم بوته و کاشت هر کدام در گلدان های جداگانه تکثیر کنید.

آفات گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

اگر گیاه آپارتمانی اسپیرالیس در شرایط مناسب نگهداری شود از نیش حشرات و بیماری ها کاملا در امان خواهد بود. به طور کلی این گیاه در برابر حشرات و بیماری ها بسیار مقاوم است و بی دلیل نمی میرد. اگر این گیاه آپارتمانی در زمستان از بین رفت، با حذف ساقه های قدیمی و مرده، فضایی را برای رشد سریع ساقه های جدید و تازه فراهم کنید.

نکاتی برای نگهداری از گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

بالا آمدن: در صورت فراهم شدن شرایط مناسب در آپارتمان، ارتفاع آن تا 90 سانتی متر می رسد اما معمولاً 60 سانتی متر است.

دیگران: تا جایی که می توانید نور را برای گیاه دوار فراهم کنید.

اب: به رطوبت دائمی نیاز دارد

رطوبت: سعی کنید رطوبت نسبی 40 درصد را در خانه حفظ کنید. از راه های آسان و بدون دردسر برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه خود کمک بگیرید.

درجه حرارت: گیاه مسطح اسپیرالیس در دمای 18 تا 27 درجه بهترین رشد را دارد. برای نور بهتر می توان آن را در بالکن یا پاسیو قرار داد، اما این تنها در صورتی است که هوای بیرون مناسب باشد. این گیاه گرمای زیاد و به خصوص سرمای زیاد را تحمل نمی کند.

خاک: مخلوط گلدانی مبتنی بر ذغال سنگ نارس، مانند مخلوط پانسی آفریقایی

کود: گیاه تناوب را ماهی یکبار از بهار تا پاییز با کود مایع، کود جامد محلول در آب (مانند 10-10-10) یا کودهای خانگی تغذیه کنید.

انواع مختلفی از گیاهان آپارتمانی معمولی و آسان برای کاشت در خانه وجود دارد، اما امروزه تعداد علاقه مندان به گیاهانی که ظاهری متنوع و عجیب دارند در حال افزایش است و یکی از این گیاهان گیاه آپارتمانی اسپیرالیس است. این گیاه علاوه بر ظاهر منحصربفرد خود از جمله گیاهانی است که با رعایت چند نکته ساده که در این مقاله به آن اشاره شد، می تواند در تمامی خانه ها رشد چشمگیری داشته باشد و فضایی دلنشین برای خانه شما ایجاد کند.