۱۱ ویژگی محیط کاری مثبت + اهمیت ایجاد یک محیط کار سالم


محیط کاری را تصور کنید که در آن ایده‌های شما شنیده می‌شود و ارزش‌گذاری می‌شود و چالش‌ها به عنوان فرصت در نظر گرفته می‌شوند. یک محیط کاری مثبت چنین ویژگی هایی دارد و شما باید برای موفقیت شغلی خود چنین محیط کاری را پیدا کنید. مهم نیست که چه نوع کاری انجام می دهید، مهم این است که موفق و پیشرفت کنید و واقعا از کاری که انجام می دهید لذت ببرید. در چنین محیطی، غم شنبه برای شما معنایی ندارد و تعادل بین کار و زندگی یک رویا نیست. در این مقاله ویژگی های یک محیط کاری مثبت را توضیح می دهیم و به شما می گوییم که چگونه آن را بشناسید. با ما بمان.

محیط کاری مثبت چیست؟

به طور کلی، یک محیط کاری مثبت، محیطی است که در آن احساس حمایت و ارزش می کنید، که در آن ارتباطات صادقانه و فراگیر است، جایی که همه نقش مثبتی دارند و مورد احترام هستند.

البته هرکسی نظر متفاوتی در مورد محیط کاری خوب دارد. برای برخی افراد، یک محیط کاری خوب به معنای ساعات کاری انعطاف پذیر و توانایی کار از راه دور است، برای برخی دیگر به معنای داشتن تیمی است که دوست دارید و رئیسی که واقعاً به ایده های شما گوش می دهد.

نکته مهم دیگر این است که فرد در محیط کاری خود احساس مفید بودن کند. در یک محل کار سالم، همه بدون توجه به پیشینه ای که دارند، نقش موثری دارند و احساس می کنند عضوی از تیم هستند. همچنین جنبه سرگرمی و شوخی محل کار، مانند ناهار گروهی، مهمانی های اداری یا گپ زدن در زمان استراحت را فراموش نکنید. چنین چیزهایی ممکن است بی اهمیت به نظر برسند، اما نقش مهمی در محیط کاری جذاب تر دارند.

بنابراین، اگرچه ممکن است هر یک از ما نظر متفاوتی در مورد یک محیط کاری خوب داشته باشیم، اما ویژگی مشترک آن وجود احترام، حمایت، ارتباط و فرصت های رشد است. چنین محیط کاری محیطی غیر سمی است که می توانید هر روز با رضایت در آن حضور داشته باشید و در آن می توانید پیشرفت و موفقیت حرفه ای و شخصی داشته باشید.

چرا محیط کاری مثبت مهم است؟

محیط کاری مثبت برای رضایت کارکنان و سلامت آنها مهم است. همچنین نقش مهمی در نوآوری، بهره وری و موفقیت کلی سازمان ها دارد. در زیر به برخی از مزایای یک محیط کاری مثبت پرداخته ایم.

1. بهبود روحیه و رضایت شغلی

تصور کنید هر روز صبح از خواب بیدار می شوید و مشتاقانه برای رفتن به محل کار خود بیدار می شوید. محیط کار مثبت چنین تأثیری بر افراد دارد. در چنین محیطی احساس می کنید مورد احترام هستید، کارتان معنا دارد و از ته دل خوشحال هستید که عضو یک تیم محسوب می شوید. چنین شرایطی خلق و خوی شما را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. وقتی از کار رضایت می گیرید، دیگر آن را تعهدی نمی بینید که باید انجام دهید. در عوض، کار شما به بخشی لذت بخش و تاثیرگذار از زندگی شما تبدیل می شود.

2. افزایش بهره وری

کارکنان شاد، کارمندان مولد هستند. در یک محیط کاری سالم و مثبت، احتمالاً احساس انگیزه، تمرکز و انرژی بیشتری خواهید داشت. چنین احساسی نه تنها برای شما، بلکه برای شرکت نیز خوب است. هنگامی که در یک محیط کاری سالم هستید، احتمال اینکه بهترین عملکرد خود را داشته باشید، به اهداف خود برسید و حتی فراتر از آن بروید که منجر به ترفیع می شوید، بیشتر است.

3. همکاری را تشویق کنید

در محل کار ایده آل، همه در اشتراک گذاری ایده ها، دادن بازخورد و همکاری با یکدیگر احساس راحتی می کنند. قرار گرفتن در چنین محیطی مانند بخشی از یک ماشین روغن کاری شده است که همه نقش خود را به درستی ایفا می کنند و به مشارکت یکدیگر احترام می گذارند. نتیجه چنین کار گروهی، دستیابی به نتایج برجسته است، نتایجی که اگر به تنهایی کار کنید، هرگز به دست نمی آیند.

4. به رشد کمک کنید

کار در یک محیط کاری مثبت نه تنها برای وضعیت فعلی شما، بلکه برای آینده شما نیز مفید است. در چنین مکانی، مردم به یادگیری و توسعه تشویق می شوند. چه از طریق آموزش و مربیگری یا چالش های روزانه، آنها به سمت رشد هدایت می شوند. کار فقط در مورد بالا رفتن از نردبان شغلی نیست (اگرچه قطعاً بخشی از آن است)، بلکه در مورد رشد به عنوان یک فرد و به عنوان یک کارمند نیز هست.

۱۱ ویژگی محیط کاری مثبت

1. ارتباط صادقانه و شفاف

هسته اصلی یک محیط کاری مثبت، ارتباط صادقانه و شفاف بین افراد است. به عبارت دیگر، کارکنان از تغییرات و تصمیمات شرکت مطلع می شوند و به راحتی می توانند همه چیز را با مدیران خود در میان بگذارند. این نوع ارتباط باعث ایجاد اعتماد می شود و اختلافات را سریعتر و بهتر حل می کند.

2. ارزیابی تعادل کار و زندگی

در محیط‌های کار سالم، این درک وجود دارد که کارمندان نیز زندگی خصوصی دارند و احترام به حریم خصوصی افراد از طریق سیاست‌هایی مانند ساعات کاری انعطاف‌پذیر، گزینه کار از خانه و فرهنگی که مخالف ساعات کاری طولانی مدت است نشان داده می‌شود. در چنین محیطی، استراحت و زمان شخصی برای بهره وری و سلامت روان مهم فرض می شود.

3. قدردان تلاش

قدردانی از تلاش های کارکنان می تواند به روش های مختلفی انجام شود، مانند پاداش های پولی، تشویق به سایر کارمندان، فرصت های پیشرفت شغلی یا حتی اقدامات کوچک مانند ارسال یادداشت تشکر. هنگامی که کارکنان احساس می کنند از تلاش های خود قدردانی می شوند، احساس ارزشمندی، انگیزه بیشتر و وفاداری بیشتری به شرکت می کنند.

4. روابط مثبت با همکاران

تعامل و حمایت دوستانه کارکنان، محیط کار را دلپذیر و دوست داشتنی می کند. چنین محیط دوستانه ای که در آن فعالیت های تیم سازی برگزار می شود و افراد مایل به شرکت در رویدادهای اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند. در یک محیط کاری مثبت، روابطی شکل می گیرد که فراتر از رابطه کاری است.

5. داشتن رهبران حامی

رهبران خوب فقط فرمان نمی دهند، بلکه هدایت می کنند، الهام می گیرند و حمایت می کنند. این سبک رهبری به معنای ارائه جهت خاص، ارائه بازخورد سازنده و تمایل به بحث در مورد نگرانی ها و ایده های کارکنان است. این رهبران همچنین فعالانه تلاش می کنند تا محیط امنی را برای همه اعضای تیم ایجاد کنند تا احساس ارزشمندی کنند.

6. توجه به سلامت کارکنان

شرکت هایی که سلامت کارکنان خود را در اولویت قرار می دهند معمولاً سمینارهای مدیریت استرس، برنامه های ورزشی و تست های پزشکی برگزار می کنند. آنها می دانند که سلامت کارکنان تأثیر مستقیمی بر عملکرد شغلی و رضایت کلی دارد.

7. محیط کار ایمن و راحت

محیط کار ایمن تنها به معنای ایمنی فیزیکی نیست، بلکه اهمیت روانی نیز دارد. کارمندان باید در بیان افکار و احساسات خود بدون ترس از پیامدهای منفی احساس راحتی کنند. کار در چنین محیطی نیز باید راحت باشد و ارگونومی در محیط کار حائز اهمیت است تا به سلامت جسمانی کارکنان آسیب وارد نشود.

8. تنوع و احساس تعلق

یکی از ویژگی های محیط کاری مثبت، پذیرش تفاوت هاست. در چنین محیط کاری، سیاست های برابری جنسیتی در استخدام، ارتقاء و تعیین دستمزد در نظر گرفته می شود. در چنین محیطی، همه کارکنان احساس ارزشمندی و قدرت می کنند تا با تمام وجود و بدون توجه به پیشینه خود به سر کار بیایند.

9. مشارکت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی

شرکت‌هایی که پروژه‌های خدمات اجتماعی یا پایداری زیست‌محیطی را دنبال می‌کنند، حس غرور و انگیزه را در کارکنان خود تقویت می‌کنند و کارکنان احساس می‌کنند بخشی از سازمانی هستند که به مسائلی فراتر از منافع شخصی ارزش می‌دهد.

10. کار شفاف

این به معنای صحبت آشکار در مورد سلامت، تغییرات و تصمیمات شرکت است. زمانی که کارکنان دلیل تصمیمات و جهت گیری های شرکت را درک کنند، اعتماد شکل می گیرد و مطابق با اهداف سازمان عمل می کنند.

11. ارزش نظرات کارکنان

هنگامی که کارکنان احساس می کنند که ایده ها و پیشنهادات آنها به طور کامل مورد توجه قرار می گیرد، بیشتر احساس می کنند که در موفقیت شرکت نقش دارند و نتیجه راه حل های نوآورانه و بهبود فرآیند است زیرا مدیران به دیدگاه های مختلف توجه می کنند.

چگونه یک محیط کاری مثبت را قبل از شروع کار شناسایی کنیم؟

تشخیص یک محیط کار سالم قبل از شروع کار در آن چالش برانگیز است، اما غیرممکن نیست. با توجه به نکات زیر می توانید اطلاعات کافی برای تصمیم گیری آگاهانه به دست آورید که آیا محیط کاری مورد نظر انتظارات شما را برآورده می کند یا خیر.

  • درباره شرکت به صورت آنلاین تحقیق کنید. با وب سایت آن شرکت، حساب های رسانه های اجتماعی آن و هرگونه خبری در مورد فعالیت های آن شروع کنید. به دنبال اطلاعاتی در مورد فرهنگ، ارزش‌ها و ابتکارات یا برنامه‌های ویژه کارکنان شرکت باشید.
  • از جلسه مصاحبه شغلی خود برای پرسیدن در مورد فرهنگ شرکت و محیط کار استفاده کنید. پاسخ به سؤالاتی مانند “این شرکت چگونه تعادل بین کار و زندگی را حفظ می کند و می توانید کمی در مورد فعالیت های تیم سازی این شرکت بگویید؟” مفید هستند
  • با کارمندان فعلی و سابق ارتباط برقرار کنید. اگر می توانید، با افرادی که در حال حاضر در آن شرکت کار می کنند یا کار کرده اند تماس بگیرید. آنها می توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند که در منابع رسمی نخواهید یافت.
  • اگر فرصت بازدید از محل کار را دارید به فضای آن توجه کنید. آیا کارمندان خوشحال و متعهد به نظر می رسند؟ چگونه آنها با یکدیگر تعامل دارند؟ احساس کلی محیط کار به شما اطلاعات زیادی می دهد.
  • بررسی کنید که آیا شرکت مورد نظر جوایزی را دریافت کرده است، به خصوص جوایزی که مربوط به محیط کاری یا فرهنگ آن است.
  • اقدامات شرکت در قبال مسئولیت اجتماعی را بررسی کنید. شرکتی که برای مسئولیت اجتماعی و مشارکت اجتماعی ارزش قائل است برای کارکنان خود نیز ارزش قائل است. برجسته کردن این مسائل نشان می دهد که شرکت به مسائلی فراتر از سودآوری اهمیت می دهد و محیط کاری آینده شما سالم تر و رضایت بخش تر خواهد بود. بنابراین به دنبال اطلاعاتی در مورد برنامه های مسئولیت اجتماعی یا پروژه های اجتماعی آنها باشید.
  • تعهد آنها به تنوع نیروی کار را بررسی کنید. شرکت هایی که در ایجاد یک محیط کاری مثبت جدی هستند، اغلب سیاست های روشنی در مورد تنوع نیروی کار و مشارکت کارکنان دارند. وب سایت شرکت را بررسی کنید یا در طول مصاحبه در مورد این مسائل بپرسید.

آخرین کلمه

محیط کار شما تاثیر بسزایی بر احساس شما نسبت به شغلتان دارد، بنابراین مهم است که در مکانی کار کنید که فضای مثبتی داشته باشد. وقتی در یک محیط کاری مثبت قرار می گیرید، از کار خود رضایت بیشتری خواهید داشت و بهره وری و انگیزه شما افزایش می یابد. در این مقاله ویژگی های یک محیط کاری مثبت و اینکه چرا کار در چنین محیطی برای سلامت روان و آینده شغلی شما مهم است را توضیح دادیم.

تو گفتی

چقدر از محیط کار خود راضی هستید؟ محیط کار شما چه ویژگی های مثبتی دارد و مدیران آن برای بهبود آن چه اقداماتی انجام می دهند؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود، می توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.

نکاتی که کارمندان عادی از آنها اطلاعی ندارند. آداب مناسب در محل کار چیست؟ چگونه از آسیب های ناشی از نشستن پشت میز خلاص شویم؟