۲۰ انیمه ترسناک تاریخ که باید ببینید


شاید با شنیدن نام انیمه یاد انیمه‌های عاشقانه و رنگارنگی بیفتید که شما را چند ساعتی سرگرم می‌کنند. بااین‌حال همه انیمه‌ها به این سبک ساخته نمی‌شوند. سال‌های متمادی، به‌ویژه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، انیمه‌ها در آمریکا به‌خاطر صحنه‌های ترسناکشان شهرت یافتند. آثار کارگردانانی مانند کاتسوهیرو اوتومو و یوشیاکی کاواجیری که در قفسه‌های پشتی ویدیوکلوپ‌ها هستند، با کارتون‌های کودکان و انیمه‌های رنگارنگ بسیار تفاوت دارند. کافی است یکی از این انیمه‌ها را ببینید تا متوجه شوید که چرا بخش مهمی از فیلم‌های ترسناک دنیا را انیمه‌ها تشکیل داده‌اند. برای شروع هم می‌توانید ۲۰ انیمه ترسناک را به تماشا بنشینید که در این مقاله معرفی کرده‌ایم. درنهایت قضاوت بر عهده خودتان است.

انیمه‌های سینمایی ترسناک

۱۰. لیلی سی. ای. تی (Lily C.A.T)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۱۹۸۷
کارگردان: هیسایوکی توریومی
صداپیشگان اصلی: هیرویوکی اوکیتا، ماساکو کاتسوکی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۲

هیسایوکی توریومی، کارگردان ژاپنی، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با انیمه‌هایی مانند «مسابقه سرعت» جایگاه خود در میان سازندگان انیمه‌های محبوب کودکان را تثبیت کرد. بنابراین زمانی که «لیلی سی. ای. تی» را ساخت، همه از تماشای اثر تازه این کارگردان نام‌آشنا استقبال کردند. بااین‌حال «لیلی سی. ای. تی» از آن انیمه‌های رنگارنگ نبود.

در این انیمه ترسناک، ماجرای یک مأموریت فضایی را دنبال می‌کنیم که در آن اتفاقی مرگبار رخ می‌دهد. خدمه یک سفینه در اعماق فضا یکی‌یکی به قتل می‌رسند و قاتل همه آنها هم گربه‌ای است که ذهن و اراده افراد را کنترل می‌کند. «لیلی سی. ای. تی» به‌اندازه برخی از انیمه های ترسناک جذاب نیست، اما سکانس‌های وحشتناک، موسیقی متال دهه ۸۰ میلادی و صحنه‌های کشتار ترسناک کم ندارد.

۹. شینجوکو شهر شیطان (Demon City Shinjuku)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۱۹۸۸
کارگردان: یوشیاکی کاواجیری
صداپیشگان اصلی: هیدیوکی هوری، هیرومی تسورو
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۲ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۳

یکی از به‌یادماندنی‌ترین انیمه‌ها در دوران اوج انیمه‌ها، یعنی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، «شینجوکو شهر شیطان» است. این انیمه اثری کلاسیک از استاد انیمه های ترسناک و اکشن، یوشیاکی کاواجیری، و استدیوی او مدهاوس است. در این انیمه، چندین ویژگی هنری را می‌بینیم که کاواجیری تا ۲۰ سال پس از این اثر نیز از آنها استفاده کرد مانند شمشیربازی‌های پرجنب‌وجوش، موجودات شیطانی و خطرات پایان‌دهنده دنیا.

در این انیمه، ماجرا از جایی شروع می‌شود که شهر شینجوکو در اطراف توکیو در زلزله‌ای فاجعه‌بار ویران می‌شود. پس از آن، دنیای شیاطین شینجوکو را تهدید می‌کند. «شینجوکو شهر شیطان» برگرفته از رمانی است که یکی از محبوب‌ترین نویسندگان آثار ترسناک ژاپنی، هیدیوکی کیکوچی، نوشته است. این انیمه یکی از چندین همکاری این نویسنده مشهور با کاواجیری محسوب می‌شود.

۸. شهر شرور (Wicked City)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۱۹۸۷
کارگردان: یوشیاکی کاواجیری
صداپیشگان اصلی: یوساکو یارا، توشیکو فوجیتا
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۲ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۷

«شهر شرور» با رنگ‌های آبی تیره و دسیسه‌های هیجان‌انگیز کمی به فیلم سینمایی «شکارچی انسان» اثر مایکل مان شباهت دارد. تنها تفاوت این دو فیلم این است که در اولی تروریست‌های شیطانی جای قاتلان زنجیره‌ای را گرفته‌اند. در «شهر شرور»، با انقضای مدت معاهده صلح میان دنیای شیاطین و انسان‌ها دنیای انسان‌ها دچار بحرانی جدید می‌شود چراکه گروهی شیطان‌صفت به خطری برای ادامه برقراری صلح تبدیل شده‌اند.

۷. بلادونای غم و اندوه (Belladonna of Sadness)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۱۹۷۳
کارگردان: ایچی یاماموتو
صداپیشگان اصلی: آیکو ناکایاما، چینتسو ناکایاما
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۶ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۳

حدود ۵۰ سال پیش، فیلم حماسی و فانتزی سیاه ایچی یاماموتو تماشاگرانی را که به دنبال انیمه‌هایی ساده‌تر بودند شوکه و گیج کرد. آنها در ابتدا تصور می‌کردند که با انیمه‌ای ساده روبه‌رو هستند. در عوض به تماشای یک فیلم هنری برای رده سنی بزرگ‌سالان درباره تجاوز وحشیانه، انتقام اهریمنی و درنهایت سقوط زنی نشستند که جادوگری فرانسوی در قرون وسطا بود.

«بلادونای غم و اندوه» چیزی شبیه به انیمه کالت کلاسیک و نمونه‌ای از سینمای موج دوم فمینیستی است. این انیمه از نظر بصری به انیمه‌های تلویزیونی زمان خود هیچ شباهتی ندارد. شاید حالا موضوع این انیمه کمی قدیمی به نظر برسد، اما وحشت از چیزهایی مانند جوامع سرکوبگر، زن‌ستیزی و خشونت و آزار جنسی که شخصیت اصلی در برابر آنها می‌ایستد، هنوز به قوت خود باقی است.

۶. دی شکارچی خون‌آشام؛ تشنه خون (Vampire Hunter D: Bloodlust)

کشور سازنده: ژاپن، هنگ‌کنگ، آمریکا
سال پخش: ۲۰۰۰
کارگردان: یوشیاکی کاواجیری
صداپیشگان اصلی: اندرو فیلپات، جان رافتر لی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

این انیمه ترسناک شاهکار یوشیاکی کاواجیری و استدیوی مدهاوس و همچنین بهترین همکاری کاواجیری با نویسنده آثار ترسناک رازآلود هیدیوکی کیکوچی است. در «دی شکارچی خون‌آشام؛ تشنه خون»، یک بارون خون‌آشام قدرتمند که نیمی انسان و نیمی خون‌آشام است، زنی را می‌رباید. یک شکارچی به‌نام دی هم برای نجات این زن فرستاده می‌شود. او در مسیر خود با شیاطین و شکارچیان دیگر مبارزه می‌کند.

تماشای کشتارهای بی‌رحمانه و موجودات مخوف در این انیمه هیجان‌انگیز است. همه داستان آن نیز در شب اتفاق می‌افتد تا همه‌‌چیز هولناک‌تر به نظر برسد.

۵. سوپ گربه (Cat Soup)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۲۰۰۱
کارگردان: تاتسو ساتو
صداپیشگان اصلی:
مدت‌زمان فیلم: ۳۴ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

«سوپ گربه» فیلمی کوتاه است که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی منتشر شد. نام این انیمه نیز مانند ماجرای آن عجیب‌وغریب است. «سوپ گربه» مانند انیمه «تخم‌مرغ فرشته» محتوایی سورئال دارد. پس از اینکه روح نیاتو توسط مرگ مصادره می‌شود، او و برادرش راهی سفری به جهنم می‌شوند تا روح نیاتو را پس بگیرند و در مسیر، با مناظری وحشتناک مواجه می‌شوند.

«سوپ گربه» انیمه ترسناک به‌معنای رایج نیست و مدام سعی نمی‌کند مخاطب را بترساند. بااین‌حال خلاقیت همراه با کابوس‌های آن اگرچه ترسناک نیست، دلهره‌آور است.

۴. پاپریکا (Paprika)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۲۰۰۶
کارگردان: ساتوشی کن
صداپیشگان اصلی: مگومی هایاشی‌بارا، تورو اموری
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۷

ساتوشی کنِ بزرگ و تحسین‌شده خالق انیمه‌ای ترسناک و روان‌شناختی به‌نام «پاپریکا» است. این انیمه کابوس‌های زندگی دیجیتالی را روایت می‌کند. ماجرای اصلی این فیلم رؤیاهایی است که در آن اتفاق می‌افتد، چون در صحنه به صحنه این فیلم شاهد ورود و خروج شخصیت‌ها به دنیای واقعی و توهمات هستیم. جالب است که بدانید نولان برای ساخت فیلم «تلقین» از ماجرای این انیمه الهام گرفته است.

محور اصلی «پاپریکا» رژه پرهرج‌ومرج و کارناوال‌مانند شخصیت‌های سورئالی است که در توکیو راهپیمایی می‌کنند. این انیمه ترسناک به نوعی قصد دارد ژاپن مدرن را به سخره بگیرد و آن را به نمایش دربیاورد. از کارگران پرکاری که با خوشحالی خود را از ساختمان‌ها پایین پرت می‌کنند تا دختران دانش‌آموزی که خود را در اختیار افراد منحرف قرار می‌دهند، همگی ژاپن مدرن و آشفته را به تصویر می‌کشند.

۳. آبی تمام‌عیار (Perfect Blue)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۱۹۹۷
کارگردان: ساتوشی کن
صداپیشگان اصلی: جونکو ایوائو، ریکا ماتسوموتو
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۸

پالت رنگ‌های آبی و آرام در «آبی تمام‌عیار» نقطه مقابل رنگ‌های قرمز در «پاپریکا» است. بااین‌حال در هر دو انیمه، تصاویری وحشتناک در دنیای واقعی و خیالی ترکیب می‌شوند. در «آبی تمام‌عیار»، ماجرای دختری خواننده را دنبال می‌کنیم که حرفه خود را رها می‌کند تا بازیگر شود. بااین‌حال زمانی که یک هوادار افراطی او را دنبال می‌کند، کم‌کم عقل خود را از دست می‌دهد چون به نظر می‌رسد که این هوادار در واقع شبح گذشته اوست.

۲. آکیرا (Akira)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۱۹۸۸
کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
صداپیشگان اصلی: میتسو ایواتا، نوزومی ساساکی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸

فیلم کلاسیک کاتسوهیرو اوتومو، هنرمند و کارگردان مانگا، به‌دلیل تصاویر اکشن بی‌وقفه و طراحی آخرالزمانی تحسین طرف‌داران را برانگیخته است. در این انیمه ترسناک، ماجرای تبهکاری به‌نام تتسو را دنبال می‌کنیم که به هیولایی وحشتناک و غم‌انگیز تبدیل می‌شود که بی‌شباهت به فرانکشتاین نیست.

۱. پایان اونگلیون (The End of Evangelion)

کشور سازنده: ژاپن
سال پخش: ۱۹۹۷
کارگردانان: هیداکی آنو، کازویا سوروماکی
صداپیشگان اصلی: مگومی اوگاتا، مگومی هایاشی‌بارا
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۱

«پایان اونگلیون» در واقع پایانی برای سریالی به‌نام «نئون جنسیس اونگلیون» است. در این انیمه ترسناک و عاشقانه، غول‌های بسیار بزرگی را می‌بینیم که مدام به این طرف و آن طرف پرواز می‌کنند. صحنه‌های لایو اکشن آن نیز داستانی را روایت می‌کنند که از زمان، مکان و تصورات مخاطب فراتر می‌رود.

آنو پس از پخش این انیمه تحسین‌شده، ۲۵ سال تلاش کرد تا با ساخت انیمه‌های دیگر موفقیت خود را تکرار کند، اما هیچ‌‌یک از آنها به‌خوبی پایان شگفت‌انگیز و غم‌انگیز «پایان اونگلیون» نشدند.

بهترین سریال‌های انیمه ترسناک

۱۰. ایکس (X)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۲۰۰۱
خالق: یوشیاکی کاواجیری
صداپیشگان اصلی: کنیچی سوزومورا، جونیچی سووابه
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۲
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

در این انیمه ترسناک، ماجرای کاموی شیرو و فوما مونو را دنبال می‌کنیم. آنها از زمان کودکی بهترین دوستان یکدیگر بوده‌اند. بااین‌حال با مرگ مرموز مادر فوما، سرنوشت این دو دوست قدیمی را از هم جدا می‌کند. ۶ سال بعد، کاموی ۱۶ساله به توکیو بازمی‌گردد تا با سرنوشت خود روبه‌رو شود. کامو نمی‌داند که سرنوشت او را رو‌به‌روی بهترین دوست دوران کودکی‌اش قرار می‌دهد.

۹. مرد شیطانی (Devilman: Crybaby)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۲۰۱۸
خالق: ماساکی یواسا
صداپیشگان اصلی: کوکی اوچیاما، آیومو موراسی
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

در ابتدای تماشای «مرد شیطانی» این‌طور تصور می‌کنید که با انیمه‌ای معمولی سروکار دارید، اما موضوع اصلی این انیمه چیز دیگری است. آکیرا و دوستش ریو با نژاد باستانی شیاطین روبه‌رو می‌شوند که به دنبال نابودی نسل بشرند. ریو با این تصور که تنها راه شکست شیاطین به‌دست‌آوردن قدرت آنهاست، پیشنهاد می‌کند که آکیرا با یک دیو متحد شود. با این کار آکیرا قدرت شیطان را به دست می‌آورد، اما روح انسانی خود را حفظ می‌کند.

۸. وقتی آنها گریه می‌کنند (When They Cry)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۲۰۰۶
خالق: چیاکی کن
صداپیشگان اصلی: سوئیچیرو هوشی، مای ناکاهارا
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۸

گول ظاهر فریبنده این انیمه را نخورید! بیشتر بینندگان تصور می‌کنند که این انیمه مهیج و دوست‌داشتنی درباره زندگی دانش‌آموزان دبیرستانی است، اما این‌طور نیست. در زادگاه قهرمان داستان، جشنواره‌ای در حال برگزاری است اما در روزهای منتهی به جشنواره، قتل‌هایی اتفاق می‌افتد و برخی از مردم ناپدید می‌شوند.

۷. ترانه پریان (Elfen Lied)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۲۰۰۴
خالق: مامورو کانبه
صداپیشگان اصلی: سنایی کوبایاشی، چیهیرو سوزوکی
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۹

در این انیمه، ماجرای دو دانشجو را دنبال می‌کنیم که با دختری به‌ظاهر بی‌آزار به‌نام لوسی روبه‌رو می‌شوند. البته این دختر آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست. او در واقع قاتلی زنجیره‌ای و جهش‌یافته است که شخصیتی دوگانه دارد.

۶. تجربیات سریالی لین (Serial Experiments Lain)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۱۹۹۸
خالق: ریوتارو ناکامورا
صداپیشگان اصلی: کائوری شیمیزو، بریجت هافمن
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۱

در این سریال، اتفاقات عجیب‌وغریب زمانی رخ می‌دهند که دختری گوشه‌گیر به‌نام لین شیفته یک سرزمین مجازی به‌هم‌پیوسته می‌شود. با اینکه این سریال ۱ سال پیش از «ماتریکس» منتشر شده است، شباهت بسیاری به این فیلم دارد. نئو و لین جوان، شخصیت‌های اصلی این فیلم و سریال، هر دو با رایانه‌هایی احاطه شده‌اند که آنها را وارد جوامعی مجازی می‌کنند.

۵. آخرین هلسینگ (Hellsing Ultimate)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۲۰۰۶
خالقین: هیدکی تونوکاتسو، توموکازو توکورو
صداپیشگان اصلی: کیتی گری، کریسپین فریمن
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

آلوکارد خون‌آشام، استادش سر اینتگرا فیربروک وینگتس هلسینگ و لرد تازه منصوب‌شده سراس ویکتوریا تلاش می‌کنند تا از انگلستان در برابر سرگردی دیوانه محافظت کنند. این سرگرد دیوانه می‌خواهد همراه با ارتش خون‌آشام خود جنگی ابدی را آغاز کند.

۴. مونونوکه (Mononoke)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۲۰۰۷
خالق: کنجی ناکامورا
صداپیشگان اصلی: تاکاهیرو ساکورای، مایکل سی. پیزوتو
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

مونونوکه روحی شیطانی است که احساسات منفی مردم را برمی‌انگیزد. او سراغ فروشنده‌ای مرموز می‌رود که در حال گشت‌وگذار در ژاپن است. درنهایت این مرد فروشنده مونونوکه را تعقیب می‌کند تا بتواند همه را از شر این روح شیطانی خلاص کند.

۳. برزرک (Berserk)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۱۹۹۷
خالق: نائوهیتو تاکاهاشی
صداپیشگان اصلی: مارک دیرایسن، نوبوتوشی کانا
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۷

کنتارو میورا نویسنده مجموعه مانگای «برزرک» است. این مجموعه مانگا را باید جزو بهترین مانگاها در ژانر فانتزی سیاه دانست که تابه‌حال به تصویر درآمده‌اند. اقتباس نائوهیتو تاکاهاشی از این مانگا نیز بهترین انیمه اقتباسی از این مجموعه به شمار می‌رود. در این انیمه، داستان یک مزدور سرگردان به‌نام گاتز را دنبال می‌کنیم. او پس از شکست در دوئلی مقابل گریفیث، رهبر و بنیان‌گذار گروه هاوک، به این گروه می‌پیوندد. گاتز و گریفیث در کنار یکدیگر در هر نبردی پیروز می‌شوند، اما آنچه در سایه‌ها پنهان شده است آنها را تهدید می‌کند.

۲. دفترچه مرگ (Death Note)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۲۰۰۶
خالق: تتسورو آراکی
صداپیشگان اصلی: مامورو میانو، برد سوایل
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۹

پسری نوجوان یک دفترچه نفرین‌شده دارد که نام هر کسی را در آن بنویسد، دفترچه او را می‌کُشد. شما اگر جای این نوجوان بودید، چه می‌کردید؟ «دفترچه مرگ» یک انیمه ترسناک و هیجانی است که تماشای آن شما را معتاد خود می‌کند. با اینکه ۱۸ سال از زمان پخش اولین قسمت این انیمه می‌گذرد، هنوز هم تماشایی است.

۱. حمله به تایتان (Attack on Titan)

کشور سازنده: ژاپن
شروع پخش: ۲۰۱۳
خالقین: تتسورو آراکی، ماساشی کویزوکا، یوچیرو هایاشی، جون شیشیودو
صداپیشگان اصلی: جسی جیمز گرل، برایس پاپنبروک
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۴
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۹٫۱

«حمله به تایتان» یک انیمه شاهکار است که در معرفی بهترین انیمه های ترسناک نباید نام آن از قلم بیفتد. در این انیمه تماشایی، ماجرای ارن یگر جوان را دنبال می‌کنیم. پس از اینکه زادگاه این پسر جوان ویران می‌شود، او با خود عهد می‌کند تا زمین را از وجود تایتان‌ها پاک کند. تایتان‌ها موجوداتی انسان‌نما و غول‌پیکرند که نسل بشر را به مرز نابودی کشانده‌اند.

شما بگویید

انیمه‌ها دنیای خاص خود را دارند و دنیای انیمه های ترسناک از آن هم خاص‌تر است. در این مقاله، ۲۰ انیمه ترسناک سینمایی و سریالی را معرفی کردیم که شما را به این دنیای شگفت‌انگیز می‌برند. شما تاکنون از این انیمه‌ها تماشا کرده‌اید؟

هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید