17 تکنیک برای کاهش اضطراب حسابداری


آیا می‌دانستید که در یک نظرسنجی اخیر 66 درصد از حسابداران شاغل گفته‌اند که احساس اضطراب می‌کنند، 59 درصد از آنها گفتند که احساس استرس می‌کنند و 34 درصد آنها افسرده هستند. بنابراین اگر این احساسات را دارید، مهم است بدانید که تنها نیستید. در این مقاله، می‌خواهیم استراتژی‌های عملی را که شما به ‌عنوان یک حسابدار می‌توانید برای مدیریت موثر اضطراب حسابداری و حفظ تعادل بین کار و زندگی به کار ببرید، بررسی کنیم.

دلیل اضطراب حسابداری چیست؟

طبق گزارش ICAEW، تقریباً یک سوم حسابداران از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند. تقریباً سه چهارم (71.4٪) از افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند اعلام کردند که گاهی اوقات تاثیر منفی بر زندگی کاری آنها دارد، در حالی که 14.3٪ گفتند که همیشه بر رفاه آنها تاثیر می‌گذارد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا حرفه حسابداری استرس زا است:

1) ضرب الاجل‌های فشرده بی پایان

هر ماه، متخصصان حسابداری باید با انواع ضرب الاجل‌ها دست و پنجه نرم کنند و در صورت فراموشی، ممکن است عواقب جدی برای آنها داشته باشد.

2) یافتن افراد حرفه‌ای دشوار است

با رشد شرکت‌های حسابداری، افراد ماهر بیشتری برای کمک به مشتریان مورد نیاز است. در بازار امروز، این افراد به سختی یافت می‌شود، در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها مجبورند بیشتر کار کنند تا با هجوم مشتریان جدید کنار بیایند.

3) کار در ساعات طولانی

حسابداران اغلب برای اطمینان از رعایت ضرب الاجل‌ها، اضافه کاری می‌کنند، به خصوص زمانی که حسابرسی یک شرکت را انجام می‌دهند یا در طول فصل شلوغ، کارهای مالیات را برای مشتریان انجام می‌دهند. این ساعات طولانی باعث استرس و فرسودگی شغلی می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان شود، به خصوص زمانی که حسابدار قادر به صرف وقت با خانواده و دوستان نباشد.

4) باید به سرعت با مقررات و دستورالعمل‌های جدید سازگار شود

همانطور که تغییرات جدید در مقررات در دنیای حسابداری و مالیات رخ می‌دهد، حسابداران باید به سرعت این تغییرات را در پایگاه مشتریان خود درک و اجرا کنند.

5) مشتریان انتظار بالایی دارند

مشتریان انتظار دارند آنچه را که می‌خواهند با کلیک یک دکمه دریافت کنند. از آنجایی که این امر در حرفه حسابداری غیر واقعی است، این اغلب می‌تواند باعث شود که حسابداران دچار اضطراب شوند.

چگونه اضطراب حسابداری را مدیریت کنیم؟

مدیریت اضطراب در محل کار برای شما به عنوان یک حسابدار ضروری است تا سلامت روانی خود را حفظ کنید و بهترین عملکرد را داشته باشید. با اجرای استراتژی‌هایی که در ادامه می‌خوانید، شناخت محرک‌های خود، جستجوی حمایت و تمرین مراقبت از خود، می‌توانید ضمن ایجاد یک محیط کاری سالم‌تر، خواسته‌های حرفه‌ای خود را نیز دنبال کنید:

1- اضطراب خود را بشناسید و بپذیرید

اولین قدم برای مقابله با اضطراب، تصدیق وجود آن است. قبول کنید که اضطراب یک تجربه رایج است و شما در این امر تنها نیستید. برای تشخیص علائمی مانند بی قراری یا ناراحتی جسمی وقت بگذارید و به خود یادآوری کنید که اینها واکنش‌های طبیعی به استرس هستند.

2- مدیریت استرس را تمرین کنید

برای کاهش استرس می‌توانید از تکنیک‌های مدیریت استرس استفاده کنید. فعالیت‌های ساده مانند تمرین‌های تنفسی، مدیتیشن و تکنیک‌های تمرکز حواس می‌تواند به شما کمک کند متمرکز و آرام بمانید. علاوه بر این، استراحت‌های کوتاه در طول روز برای کشش عضلات بدن، راه رفتن یا انجام یک فعالیت آرام بخش می‌تواند بسیار مفید باشد.

اگر دوست دارید با مدیتیشن آشنا شوید می‌توانید این مقاله را بخوانید: مدیتیشن چیست؟

3- مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

مهم است که برای حمایت از رفاه کلی خود مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. حفظ یک سبک زندگی سالم با ورزش منظم، خوردن وعده‌های غذایی مغذی و خواب کافی کلیدی است. ایجاد تعادل بین کار و زندگی بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که زمانی را برای سرگرمی‌ها، آرامش و گذراندن وقت با عزیزان خود اختصاص دهید.

4- اهداف واقع بینانه تعیین کنید و حجم کاری را مدیریت کنید

توصیه می‌کنیم وظایف پیچیده را به اهداف کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید. حجم کاری خود را اولویت‌بندی کنید و ضرب‌الاجل‌های واقعی را برای خود تعیین کنید. اگر احساس خستگی می‌کنید، از برقراری ارتباط با مدیر و همکاران خود و بررسی گزینه‌های واگذاری یا توزیع مجدد وظایف دریغ نکنید. مدیریت زمان و سازماندهی موثر می‌تواند سطح اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

5- به دنبال پشتیبانی باشید و ارتباط باز را تقویت کنید

به یاد داشته باشید که مشکلی نیست که برای کمک با کسی تماس بگیرید. در مورد نگرانی‌های خود با همکاران، مربیان یا مدیر خود صحبت کنید. آنها ممکن است توصیه‌های ارزشمندی ارائه دهند یا حتی تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. ایجاد یک شبکه پشتیبانی در محل کار می‌تواند محیطی فراگیرتر و همدلانه ایجاد کند.

6- راهبردهای مقابله‌ای را پیدا کنید

راهبردهای مقابله‌ای را که برای شما بهتر کار می‌کنند، شناسایی کنید. این راهبردها می‌تواند شامل یادداشت روزانه، درگیر شدن در سرگرمی‌ها، گوش دادن به موسیقی یا تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن باشد. با روش‌های مختلف آزمایش کنید تا زمانی که آنچه را که به شما در مدیریت موثر استرس و اضطراب کمک می‌کند، بیابید.

این مقاله نیز می‌تواند به شما کمک کند: مدیریت استرس

7- مدام در حال یادگیری و توسعه حرفه‌ای خود باشید

سرمایه گذاری در یادگیری مستمر و فرصت‌های توسعه حرفه‌ای می‌تواند مهارت‌های شما را افزایش دهد و اعتماد به نفس شما را بالا ببرد. گسترش دانش و به روز ماندن با روندهای صنعت می‌تواند شایستگی شما را افزایش دهد و اضطراب حسابداری ناشی از احساس ناکافی یا بی اطلاعی را کاهش دهد.

8- در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

اگر اضطراب ادامه دارد یا به طور قابل توجهی بر سلامتی شما تاثیر می‌گذارد، به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. با یک متخصص سلامت روان که در مدیریت اضطراب تخصص دارد، مشورت کنید. آنها می‌توانند استراتژی‌های شخصی و پشتیبانی متناسب با نیازهای شما را ارائه دهند.

9- در برنامه‌ریزی ظرفیت شرکت کنید

فرآیندی به نام “برنامه ریزی ظرفیت” برای پیش بینی و مقایسه زمان تعهد شده به مشتریان در برابر ظرفیت موجود آنها استفاده می‌شود تا بتوانید نیازهای در حال تغییر و افزایش مشتری خود را برآورده کنید. با پیش بینی ظرفیت، می‌توانید از مشکل اضافه کاری در این حرفه جلوگیری کنید.

10- از سیستم مدیریت وظایف استفاده کنید

تهیه فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید (یعنی وظایف شما) و ردیابی آن لیست یکی از ساده ترین راه‌ها برای جلوگیری از استرس مزمن است. این به شما کمک می‌کند از قبل برنامه‌ریزی کنید و از از دست دادن ضرب‌الاجل‌ها، کار بیش از حد، دیر رسیدن به جلسات و فراموش کردن کارهای مهم جلوگیری کنید.

11- یاد بگیرید چگونه “نه” بگویید

بسیاری از حسابداران تحت فشار قرار می‌گیرند، زیرا آنها برای “نه” گفتن به هر چیزی مشکل دارند: پذیرش مشتریان غیر ایده آل، رسیدگی به درخواست‌های مشتری که خارج از محدوده هستند، پذیرفتن جلسات برای فعالیت‌های مهم غیر ماموریتی و…

12- از ابزارهای مناسب غافل نشوید

من گاهی اوقات حسابدارانی را می‌بینم که سعی می‌کنند چند دلار در ابزارهای مناسب صرفه جویی کنند و در عوض به صورت دستی کار خود را در صفحات گسترده یا اسناد Word مدیریت کنند. مطمئناً ممکن است مقداری پول پس انداز کنید، اما هزینه پس انداز آن پول بسیار بالاتر است. اگر برنامه‌ای را شناسایی کرده‌اید که هر ماه حتی یک یا دو ساعت در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند، احتمالاً ارزشش را دارد.

13- به طور منظم ورزش کنید

بله، همه ما سرمان شلوغ است. اما تنها چیزی که نیاز دارید 30 دقیقه  ورزش چند بار در هفته است تا به شما کمک کند که به طور جدی استرس را کاهش دهید.

14- یوگا را در نظر بگیرید

تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند به تمرکز و افزایش بهره وری کمک کند. یوگا به بدن شما استراحت می‌دهد بدون اینکه وقت زیادی از روزتان را بگیرد و سطح استرس شما را کاهش می‌دهد.

برای شروع می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید: چگونه یوگا را شروع کنیم؟

15- به اندازه کافی بخوابید

ممکن است واضح به نظر برسد، اما خواب کافی یکی از کلیدهای اصلی کاهش سطح استرس است.

16- وظایفی را که دوست ندارید محول کنید

استرس زیاد ناشی از مشغله زیاد است. با واگذاری وظایف و آزاد کردن زمان برای خود، می‌توانید روی اهداف، فرآیندهای شرکت و جهت‌گیری کسب‌وکار تمرکز کنید.

17- تعادل کار و زندگی را برقرار کنید

استرس مزمن نتیجه عوامل استرس زای طولانی مدت از تعهدات شما در شرکت، خانواده یا دوستانتان و سایر سناریوهای آسیب زا است که می‌تواند منجر به علائمی مانند خستگی و کمبود خواب شود و باعث احساس فرسودگی و اضطراب حتی در بین جوانان گردد. اهمیت تعادل بین کار و زندگی را به خود یادآوری کنید. برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف در هر شغلی می‌تواند طاقت فرسا باشد و در نتیجه باعث استرس شود.

به طور منظم استراحت کنید و فعالیتی را پیدا کنید که از انجام آن در خارج از محل کار لذت می‌برید. همانطور که قبلا ذکر شد، مدیتیشن می‌تواند راهی عالی برای کاهش استرس و تمرین ذهن آگاهی باشد.

کلام آخر

به پایان مقاله رسیدیم، امیدواریم با تکنیک‌هایی که به شما معرفی کردیم بتوانید اضطراب حسابداری خود را کاهش دهید. برایمان بنویسید چه چیزی بیش از همه باعث اضطراب شما می‌شود؟ برای کاهش اضطرابتان چه راه‌هایی را امتحان کرده‌اید؟

منابع: