18 راه برای خلاص شدن از شر فکر کردن


بیش از حد فکر کردن این چیزی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما اگر می‌دانید چگونه افکار مضطرب را مدیریت کنید و با آنها مقابله کنید، حداقل می‌توانید از شر برخی از افکار منفی و استرس‌زا خلاص شوید و آن‌ها را به چیزی مفید، سازنده و مؤثر تبدیل کنید. در این مقاله راه حل های مختلفی برای رهایی از فکر زیاد به شما پیشنهاد می کنیم.

مقابله با بیش از حد فکر کردن

مانند همه عادات، تغییر الگوهای فکری مخرب می تواند چالش برانگیز باشد. اما با تمرین مداوم، می توانید مغز خود را طوری آموزش دهید که متفاوت فکر کند. در اینجا 18 راه برای جلوگیری از فکر کردن بیش از حد وجود دارد:

1. آگاهی آغاز تغییر است

قبل از اینکه بتوانید عادت بیش از حد فکر کردن را کنار بگذارید، باید یاد بگیرید که در صورت وقوع آن را تشخیص دهید. هر وقت متوجه شدید که دچار شک، استرس یا نگرانی شدید، عقب نشینی کنید و به موقعیت و نحوه واکنش خود نگاه کنید. در واقع سعی کنید از دور به خودتان نگاه کنید. آن لحظه آگاهی، بذر تغییری است که شما کاشته اید.

2. افکار منفی را متوقف کنید

در بسیاری از موارد، تفکر بیش از حد ناشی از یک احساس واحد مانند ترس است. وقتی فقط روی همه چیزهای منفی که ممکن است اتفاق بیفتد تمرکز می کنید، به راحتی غرق می شوید. بنابراین دفعه بعد که احساس کردید در افکار منفی غرق شده اید، سعی کنید افکارتان را متوقف کنید. به جای اینکه به چیزهای منفی فکر کنید، به جنبه مثبت چیزها فکر کنید و افکار خود را روی جنبه مثبت داستان متمرکز کنید.

3. حواس خود را پرت کنید

اگر ذهن انسان مشغول فعالیت خاصی باشد، افکار بیهوده کمتری خواهد داشت. فعالیت هایی مانند ورزش، یادگیری یک ساز، بافندگی، طراحی و نقاشی می تواند به اندازه کافی حواس پرتی را از تفکر بیش از حد منحرف کند.

4. دیدگاه گسترده تری داشته باشید

معمولاً بزرگ کردن رویدادهای منفی آسان است. دفعه بعد که متوجه شدید که کوهی از کاه درست می‌کنید، از خود بپرسید تا کی برایتان مهم است. یک هفته؟ یک ماه؟ یا پنج سال دیگر آن را فراموش خواهید کرد؟ فقط همین سوال ساده و تغییر چارچوب زمانی می تواند به حذف بیش از حد فکر کردن کمک کند.

5. از کمال گرا بودن دست بردارید

تلاش برای کمال عالی است. اما تلاش برای کمال غیرواقعی یا کمال گرایی غیرعملی و ناتوان کننده است. لحظه ای که شروع به فکر کردن می کنید و با خود می گویید: “من باید کامل باشم، باید کارم را عالی و بی عیب و نقص انجام دهم.” باید به خود بیایید و بگویید کمال گرایی هیچ کس را موفق نمی کند و هیچ انسانی کامل نیست.

6. دیدگاه خود را نسبت به ترس تغییر دهید

اگر به دلیل شکست هایی که در گذشته داشته اید از شکست می ترسید و مدام افکار مضطرب دارید. به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که قبلاً شکست خورده اید به این معنی نیست که باید هر بار همان نتیجه را تجربه کنید. به یاد داشته باشید که هر فرصتی شروعی جدید است و شکست بخشی از مسیر موفقیت است.

7. تایمر را راه اندازی کنید

حد و مرزها را تعیین کنید و یک تایمر برای پنج دقیقه تنظیم کنید، به خودتان فرصت فکر کردن، نگرانی و تجزیه و تحلیل بدهید. وقتی تایمر خاموش شد، 10 دقیقه را با یک خودکار و کاغذ بگذرانید و هر چیزی که شما را نگران می کند، باعث استرس یا اضطراب شما می شود، یادداشت کنید. وقتی 10 دقیقه تمام شد، کاغذ را پاره کنید و دور بیندازید، ترجیحاً به فعالیت های سرگرم کننده بروید.

8. بپذیرید که نمی توانید آینده را پیش بینی کنید

هیچکس نمیتواند آینده را پیش بینی کند؛ تنها چیزی که داریم لحظه حال است. اگر لحظه حال را صرف نگرانی در مورد آینده کنید، زمان را تلف خواهید کرد. زمانی را که صرف فکر کردن به آینده می کنید، صرف تلاش برای زندگی در لحظه و ساختن آینده کنید. مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا مغز خود را دوباره آموزش دهید تا در لحظه زندگی کنید و پس از مدتی زندگی در لحظه را آسان تر خواهید یافت.

می توانید با کمک این مقاله مدیتیشن کنید: 8 روش ساده برای مدیتیشن برای مبتدیان، اما موثر!

9. بهترین خود را در آغوش بگیرید

معمولاً فکری که باعث ترس و تفکر بیش از حد می شود، اغلب به این دلیل است که شما به اندازه کافی خوب، به اندازه کافی باهوش، به اندازه کافی سخت کوش یا به اندازه کافی فداکار نیستید. وقتی بهترین قدم خود را روی چیزی می گذارید، آن را می پذیرید و متوجه می شوید که موفقیت ممکن است تا حدی به چیزهایی خارج از کنترل شما بستگی داشته باشد، تمام تلاش خود را به کار گرفته اید و جایی برای پشیمانی وجود ندارد.

10. سپاسگزار باشید

هیچ کس نمی تواند در عین حال متاسف و سپاسگزار باشد، پس چرا وقت خود را مثبت سپری نکنید؟ هر صبح و هر شب فهرستی از چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید تهیه کنید. می توانید با دوست خود هماهنگ کنید و لیست های سپاسگزاری خود را با هم به اشتراک بگذارید.

11. الگوهای فکری مخرب خود را شناسایی کنید

الگوهای فکری منفی و مخرب به اشکال مختلف ظاهر می شوند و برخی بدتر از دیگران هستند. این الگوهای فکری در زمان استرس و درگیری ظاهر می شوند و به اثرات منفی بیش از حد فکر کردن کمک می کنند. دو مورد از رایج ترین این الگوها تجربه و نگرانی مداوم است.

نشخوار فکری به این معنی است که یک فکر یا چندین فکر مرتبط غم انگیز یا تاریک وجود دارد که بارها و بارها در ذهن شما می چرخد. این الگو در بین کمال گرایان رایج است و می تواند منجر به افسردگی و انزوا شود. با اضطراب مداوم، مدام انتظار دارید که تقریباً همه چیز در زندگی شما اشتباه پیش برود و استرس دارید. نگرانی مداوم به نظر نمی رسد به رویداد خاصی در زندگی شما مربوط باشد، بلکه عمیقاً ریشه در محدود کردن باورها و افکار در ذهن شما دارد.

پیشنهاد می کنم این مقاله را نیز بخوانید: تسکین فوری استرس

12. افکار خود را مدیریت کنید

همه ما برای هم داستان تعریف می کنیم. سوال این است که آیا داستان شما به شما قدرت می دهد یا شما را عقب نگه می دارد؟ داستان هایی که به خودمان می گوییم در مورد اینکه چه کسی هستیم بر همه جنبه های زندگی ما تأثیر می گذارد. اگر بیش از حد به آن فکر کنید و با خود بگویید: “من همیشه مضطرب تر بوده ام” یا “من به طور طبیعی بیش از دیگران مضطرب هستم.” اینها افکاری هستند که شما را عقب نگه می دارند.

برای غلبه بر باورهای محدود کننده خود، ابتدا باید آنها را شناسایی کنید. سپس، وقتی شروع به گفتن آن داستان های منفی برای خود کردید، می توانید آن ها را با موارد مثبت جایگزین کنید. وقتی بتوانید افکار خود را تغییر دهید، زندگی شما نیز تغییر خواهد کرد.

13. گذشته را رها کنید

افراط‌اندیشان اغلب بر گذشته تمرکز می‌کنند و انرژی خود را صرف داشتن‌ها و اگرها می‌کنند. شما باید باور داشته باشید که گذشته همان چیزی است که هست و نمی توان آن را تغییر داد، تنها چیزی که می توانید تغییر دهید معنایی است که به آن نسبت می دهید.

رها کردن گذشته به این معنی است که اجازه نمی دهید اشتباهات گذشته تصمیمات آینده شما را کنترل کنند و به اشتباهات گذشته اجازه نمی دهید احساسات شما را کنترل کنند. دیگران را می بخشید و خشم خود را رها می کنید. این یکی از مهم ترین راه هایی است که می توانید برای کاهش افکار مزاحم استفاده کنید.

14. کنترل احساسات خود را در دست بگیرید

زندگی در لحظه به معنای دفن احساسات منفی نیست. برای تسلط بر احساسات خود، باید آنها را بشناسید و علل اصلی آنها را شناسایی کنید. وقتی احساس اضطراب می کنید، عمیق تر حفاری کنید. شما باید بتوانید با بزرگترین ترس های خود روبرو شوید.

15. روی راه حل ها تمرکز کنید

مشکلات خود را شناسایی کنید، اما انرژی خود را روی راه حل ها متمرکز کنید. شما دلایل واقعی استرس و اضطراب خود را شناسایی کرده اید، اما کار اصلی شما انجام نشده است. تنها راه برای یادگیری اینکه چگونه برای همیشه از فکر کردن زیاد دست بردارید این است که کنترل زندگی خود را در دست بگیرید.

اگر فکر بیش از حد شما ناشی از استرس در محل کار است، در حرفه خود تجدید نظر کنید. اگر در زندگی به جایی که می خواهید نرسیده اید، اهدافی را تعیین کنید تا بتوانید به آنجا برسید. اگر احساس می کنید زندگی از کنترل شما خارج است، همین امروز تصمیم بگیرید که پشت فرمان زندگی خود قرار بگیرید. اینها حرکت های بزرگی است. به یاد داشته باشید که هیچ کس زندگی شما را کنترل نمی کند، مگر شما نمی خواهید زندگی فوق العاده ای داشته باشید.

همچنین ممکن است این مقاله برای شما مفید باشد: راه حل های علمی برای کاهش استرس

16. تفاوت بین ترس و شهود را بدانید

افراط‌اندیشان اغلب در تشخیص ترس از اشتباه کردن که منجر به تفکر بیش از حد تا نقطه‌ی بلاتکلیفی می‌شود و این احساس عمیق که چیزی اشتباه است، مشکل دارند. دانستن اینکه ترس یا شهود رفتار شما را هدایت می کند، به شما کمک می کند از ذهن خود خارج شوید و گام های بعدی لازم را بردارید. با برقراری ارتباط با بدن خود و کشیدن چند نفس عمیق، می توانید کشف کنید که آیا ترس وجود دارد یا شهود و چگونه می توانید به جلو حرکت کنید.

17. سوالات درست را از خود بپرسید

اگر مدام از خود سؤالات اشتباهی می پرسید، مثلاً چرا من به همه چیز بیش از حد فکر می کنم؟ این به شما کمک نمی کند بفهمید واقعاً در افکار یا زندگی شما چه می گذرد. آنها فقط تفکر بیش از حد را افزایش می دهند. به جای سؤالات تفکر برانگیز، روی سؤالات راه حل محور که فعال هستند تمرکز کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بپرسید: “چرا همه روابط من بد می شود؟” بپرسید، «چه رفتارهایی دارم که شرکای منفی را جذب می‌کند؟» وقتی سؤالاتی می‌پرسید که به شما اجازه می‌دهد در رفتار خود تغییراتی ایجاد کنید و به روشی سالم‌تر به جلو حرکت کنید، می‌توانید تفکر بیش از حد را کاهش دهید و زندگی خود را بهبود بخشید.

18. مهارت های ذهن آگاهی را بیاموزید

ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا از اینجا و اکنون بیشتر آگاه شوید. درست مانند هر مهارت دیگری، تمرکز حواس به تمرین نیاز دارد، اما به مرور زمان می تواند تفکر بیش از حد را کاهش دهد. کلاس‌ها، کتاب‌ها، برنامه‌ها، دوره‌ها و فیلم‌هایی برای کمک به شما در یادگیری مهارت‌های تمرکز حواس وجود دارد.

آخرین کلمه

به پایان مقاله رسیدیم، امیدوارم نکات ذکر شده در مقاله برای شما مفید بوده باشد و با کمک آن ها بتوانید از فکر بیش از حد خود خلاص شوید. دوست دارم تجربیات و نظرات شما را بخوانم، می توانید از طریق بخش نظرات با ما تماس بگیرید.

منابع:

www.inc.com

www.tonyrobbins.com

www.themuse.com