20 راز خوشبختی معجزه آسا


چه چیزی منجر به خوشبختی می‌شود؟ گزارش شادی جهانی 2022، فنلاند را به عنوان شادترین کشور معرفی کرد. هر سال، فهرست‌هایی مانند WHR تلاش می‌کنند تا خوشبختی را اندازه‌گیری و تعیین کنند. ولی سوال اصلی اینجاست که چه چیزی باعث خوشحالی و خوشبختی مردم یک کشور می‌شود؟ آیا این احساس کلی رفاه آنهاست؟ یا تجربه روزانه آنها از احساسات مثبت مانند خنده یا لذت؟ تا پایان مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با راز خوشبختی آشنا کنیم. (منبع)

خوشبختی به چه معناست؟

دکتر آیریس ماوس، استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، می‌گوید: «وقتی از مردم می‌پرسیم شاد بودن به چه معناست، پاسخ‌های متنوعی دریافت می‌کنیم. “بسیاری از مردم می‌گویند شادی یا خوشبختی به معنای داشتن احساسات مثبت است، اما اگر از آنها بپرسیم به طور خاص چه احساساتی؟، برخی می‌گویند هیجان زده بودن است و برخی دیگر می‌گویند آرام بودن است.”»

او می‌گوید که برخی دیگر از افراد اصلاً در مورد احساسات صحبت نمی‌کنند. آنها می‌گویند خوشبختی این است که بدانند زندگی آنها اکنون، بهتر از گذشته است یا اینکه زندگی آنها معنا و هدف دارد. دکتر ماوس و همکارانش همچنین دریافته‌اند که افراد با فرهنگ‌های مختلف گاهی اوقات شادی را به شکل‌های کاملاً متفاوتی تعریف می‌کنند.

به عبارت دیگر، شادی و خوشبختی برای هر فرد دارای یک مفهوم متفاوت است که باید به آن دست پیدا کرد. اما در روش‌هایی که کارشناسان آن را تعریف و ارزیابی می‌کنند، تشابه‌هایی وجود دارد و کار آنها نشان داده است که خوشبختی بیشتر، هم قابل دستیابی است و هم با طیف وسیعی از مزایای سلامتی مرتبط است.

راز خوشبختی دائمی چیست؟

با توجه به اینکه معنای خوشبختی متفاوت است و برای هر فردی به صورت نسبی تعیین می‌شود، نمی‌توان حدی مشخص برای خوشبختی تعیین کرد… اما می‌توان احساس خوشبختی را افزایش داد، حال سوال کلیدی ما این است که چگونه خوشبختی بیشتری در زندگی خود پیدا کنیم؟ و جواب واضح است: مانند هر چیز دیگری، پرورش خوشبختی مداوم نیاز به تمرین دارد و یک شبه اتفاق نمی‌افتد، در این بخش از مقاله 20 کاری که می‌توانید هر روز انجام دهید تا رازهای زندگی شادتر را کشف کنید، آورده شده است، به خوبی از آنها استفاده کنید:

۱. بیشتر لبخند بزنید

چارلز داروین یکی از اولین کسانی بود که بیان کرد که احساسات را می‌توان با فعالیت ماهیچه‌های صورت تغییر داد، مفهومی که به عنوان فرضیه بازخورد صورت شناخته می‌شود. او در سال 1872 نوشت: «بیان آزادانه با نشانه‌های بیرونی یک احساس آن را تشدید می‌کند.» و تحقیقات اخیر فرضیه داروین را تایید می‌کند: دانشمندان دریافتند که صرفاً شکل دادن ماهیچه‌های صورت به حالت لبخند (حتی اگر احساس خاصی نداشته باشید)، می‌تواند احساسات مثبت را برانگیزد و خلق و خوی شما را بهببود دهد. (منبع)

طبق یک مطالعه در سال 2020. تحقیقات دیگر نیز از این حلقه بازخورد پشتیبانی می‌کند. محققان دانشگاه کاردیف در ولز در یک پیچ و تاب شگفت‌انگیز دریافتند که افرادی که تزریق بوتاکس زیبایی دریافت کرده‌اند و توانایی آنها در اخم کردن محدود است، به طور کلی نسبت به افرادی که می‌توانند بدون محدودیت اخم کنند، شادتر هستند.

2. پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید

زندگی پر از فراز و نشیب است، اما در این بین ما پیروزی‌های کوچک زیادی داریم که مورد توجه قرار نمی‌گیرند. لحظه‌ای برای جشن گرفتن این بردهای کوچک وقت بگذارید. به عنوان مثال، آیا تمام کارهایی را که در فهرست کارهای به تعویق افتاده قرار داشتند به اتمام رسانده‌اید؟ آیا در نهایت هزار ایمیلی که صندوق ورودی شما را پر کرده بودند را پاک کردید؟ از همین دستاوردهای کوچک لذت ببرید.

3. تعادل بین کار و زندگی خود را برقرار کنید

سرگرمی شما چیست؟ آیا با دوستان و عزیزان وقت می‌گذرانید؟ ورزش می‌کنید؟ معمولا کار زمان زیادی از روز ما را پر می‌کند، اما ما نباید اجازه دهیم که زمان تمام فعالیت‌های دیگر ما را نیز اشغال کند. باید در کنار کار کردن به تفریحات و دیگر علایق خود نیز بپردازیم و برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی خود تلاش کنیم. به یاد داشته باشید تعادل بین کار و زندگی استرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، به همین دلیل نباید از اهمیت این موضوع غافل شد.

اگر استرس زیادی را تجربه می‌کنید این مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد: راهکارهای علمی رفع استرس

4. ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی باعث جلب آگاهی و توجه به لحظه حال می‌شود. در حقیقت تمرین ذهن آگاهی به معنای حضور، آگاه بودن و کنجکاوی است. پذیرفتن چیزی که از آن رنج می‌بریم استرس را کاهش می‌دهد و به ما کمک می‌کند موقعیت‌ها را همان‌طور که هستند ببینیم. از طریق ذهن آگاهی، می‌توانیم آرامش را که با ارزش‌ترین راز خوشبختی است در خود پیدا کنیم.

اگر دوست دارید ذهن آگاهی را یاد بگیرید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند: ذهن آگاهی به زبان ساده

5. شکرگزاری را در خود پرورش دهید

شکرگزاری می‌تواند شیمی عصبی مغز شما را تغییر دهد و انتقال دهنده‌های عصبی تقویت کننده خلق و خوی، یعنی سروتونین و دوپامین را آزاد کند. بعلاوه، درگیر شدن منظم در یک تمرین سپاسگزاری، مانند نگه داشتن یک دفتر خاطرات، می‌تواند این مسیرهای عصبی را تقویت کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی مدیریت سلامت محل کار منتشر شده است، دانشمندانی که سلامت روانی را در میان پرستاران مطالعه می‌کنند، دریافتند که تمرین شکرگزاری به طور مداوم منجر به خستگی کمتر، روزهای بیماری کمتر و رضایت شغلی بیشتر می‌شود و  ممکن است به ما در غلبه بر تعصب منفی سخت‌گیرانه‌ یا تمایل به تمرکز بر رویدادهای منفی به جای رویدادهای مثبت کمک کند. (منبع)

6. خلاق باشید

ممکن است هنرمندان را افرادی بداخلاق و افسرده تصور کنید، اما مطالعات نشان می‌دهد که درگیر شدن در فعالیت‌های خلاقانه به طور منظم در واقع به پرورش ذهنیت احساس خوشبختی کمک می‌کند. کسانی که وقت خود را با استفاده از تخیل و خلاقیت می‌گذرانند، اشتیاق بیشتری دارند و احتمال بیشتری دارد که احساس خوشبختی و رفاه طولانی مدت داشته باشند. این فعالیت‌های خلاقانه‌ می‌تواند شامل نوشتن، نقاشی، طراحی و اجرای موسیقی باشد. (منبع)

7. کامل نبودن را بپذیرید

بسیاری از ما برای رسیدن به کمال تلاش می‌کنیم، می‌خواهیم خود را تحت فشار قرار دهیم تا بهترین باشیم. اما برای اینکه واقعاً یک فرد شاد باشید، باید نقصی را که بخشی از زندگی روزمره است در آغوش بگیرید. کمال غیرممکن است و سرگرم نگه داشتن خود و دیگران با این معیارها بیهوده است و باعث می‌شود همیشه احساس ناامیدی داشته باشیم. بپذیرید که زندگی ناقص است و بدانید که زیبایی‌ها در همین نقص وجود دارد.

8. به موسیقی گوش دهید و با آن درگیر شوید

گوش دادن به موسیقی روحیه ما را بالا می‌برد و باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشیم، علت آن نیز تا حدودی به این دلیل است که گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود مغز ما دوپامین را ترشح کند که یک ماده شیمیایی عصبی مرتبط با لذت و پاداش است. کسانی که از طریق مدیتیشن یا از طریق شرکت در کنسرت با موسیقی درگیر می‌شوند، سطح بالایی از شادی و احساس آرامش را گزارش می‌دهند.

اگر به دنبال آهنگ‌های مناسب مدیتیشن هستید این مقاله می‌تواند به شما کمک کند: 43 آهنگ مدیتیشن برتر

9. کاری را که دوست دارید انجام دهید

اگر از شغل خود متنفر باشید، احساس خوشبختی کردن بسیار سخت است. بهترین سال‌های زندگی خود را در یک شغل بدون داشتن علاقه هدر ندهید، حتی اگر کارتان را صرفا برای پرداخت صورت حساب‌ها ادامه می‌دهید. به چه چیزی علاقمند هستید؟ روی ایجاد شغل در زمینه‌ای تمرکز کنید که به شما انگیزه می‌دهد و سطح بالایی از رضایت را برای شما به ارمغان می‌آورد و ذهنیت شادی شما به طور تصاعدی بالا می‌برد.

10. عاقلانه خرج کنید

شاید تصور کنید هرچه پول بیشتری داشته باشید خوشبخت‌تر خواهید بود. اما واقعیت این است که این نحوه خرج کردن پول است که به شما کمک می‌کند احساس خوشبختی بیشتری داشته باشید. کلید ماجرا در این است که آن را عاقلانه انجام دهید. خرج کردن پول برای تجارت، مسافرت، غذا خوردن، کنسرت و… می‌تواند ما را خوشحال‌تر کند زیرا آن تجربیات را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم. به یاد داشته باشید خوشبختی مرتبط با دارایی‌های مادی پس از مدتی محو می‌شود، اما خاطراتی که از تجربه لحظات گوناگون در کنار عزیزانمان به دست می‌آوریم، خوشبختی واقعی ما را می‌سازد.

11. در لحظه زندگی کنید

افکار و احساسات ما اغلب حول محور گذشته یا آینده می‌چرخد. واقعیت همان چیزی است که شما در همین لحظه تجربه می‌کنید، آنچه در حال حاضر از آن عبور می‌کنید… گاهی اوقات می‌خواهیم از این واقعیت فرار کنیم. اما وقتی در زمان حال بمانیم، کاملاً درگیر زندگی خواهیم شد. برای زندگی کردن در لحظه تلاش کنید تا قدردانی عمیق‌تری از زندگی داشته باشید و احساس خوشبختی بیشتری کنید.

12. به دیگران کمک کنید

بدون شک کمک به دیگران بزرگترین راز خوشبختی است. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که شرکت‌کنندگانی که به‌ مدت یک هفته کارهای محبت آمیز روزانه انجام می‌دادند – مانند کمک به همسایه، پرداخت هزینه بلیت فیلم یا نوشتن یک کارت تشکر – با احساس شادی و خوشبختی مواجه شدند.

فراتر از آن، دانشمندان مشاهده کردند که هر چه یک فرد اعمال محبت آمیز بیشتری انجام دهد، احساس خوشحالی بیشتری می‌کند. مهربان بودن می‌تواند تاثیرات قابل اندازه‌گیری روی بدن نیز داشته باشد. علاوه بر تقویت انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز که به ما احساس خوبی می‌دهند، مانند سروتونین و دوپامین، اعمال محبت آمیز تصادفی می‌تواند سطح هورمون استرس کورتیزول را نیز کاهش دهد.

13. خودتان را غافلگیر کنید

بخشی از احساس خوشبختی، شامل احساس تحریک، علاقه و کمی شگفت زده شدن در زندگی است. پس با تعیین اهداف خارج از منطقه امن خود، خود را شگفت زده کنید. خود را در موقعیت‌های جدید یا غیرمنتظره قرار دهید. برای خود هدف‌هایی تعیین کنید و سپس برای رسیدن به آنها تلاش کنید و به یاد داشته باشید که از مسیر لذت ببرید.

14. به خودتان باور داشته باشید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای افزایش شادی و خوشبختی خود انجام دهید این است که فقط خودتان باشید. این بدان معناست که به تایید دیگران وابسته نباشید، بلکه خود را همانگونه که هستید بپذیرید. مدتی را صرف شناخت خود کنید. چه چیزی شما را تعریف می‌کند؟ به چه چیزی اعتقاد دارید؟ به دنبال راه‌هایی باشید که که خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

15. روابط معنادار ایجاد کنید

شادی، عشق، دوستی و اجتماع با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. ما به عنوان انسان نیاز اساسی به تعامل و ارتباط با دیگران داریم و به طور طبیعی به دنبال قبیله خود هستیم. ما به دنبال افرادی هستیم که از ما حمایت می‌کنند، ما را درک می‌کنند و در شرایط سخت زندگی در کنار ما خواهند بود. بدون روابط معنادار، ما تنها و منزوی هستیم. وقتی به دنبال خوشبختی با دیگران باشیم، شادتر خواهیم بود.

یک مجموعه تحقیقاتی اعلام کرده است که افرادی که ارتباطات نزدیک دارند عمر طولانی‌تری خواهند داشت، بهتر در برابر استرس و افسردگی محافظت می‌شوند و حتی کمتر در معرض التهاب و بیماری هستند. یک متاآنالیز در مورد حمایت اجتماعی و طول عمر، که در سال 2021 در Frontiers in Psychology منتشر شد، نشان داد که حمایت اجتماعی می‌تواند به مردم کمک کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند. این مزایا همه انواع روابط را شامل می‌شود، از دوستان و خانواده گرفته تا همکاران و شرکای عاشقانه.

16. مقایسه کردن را کنار بگذارید

از مقایسه خود با همه اطرافیان دست بردارید. مهمتر از همه، مقایسه کردن چیزهای خود با همه چیزهایی که دیگران دارند را متوقف کنید. رسانه‌های اجتماعی به ما این احساس را می‌دهند که دیگران از ما بهتر هستند. راستش را بگویید، آیا هر چند وقت یکبار گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی به شما احساسات منفی می‌دهد؟ به یاد داشته باشید که حسادت و کینه‌ورزی، شکرگزاری را در ما از بین می‌برد و آرامش را ما می‌گیرد.

17. دست از نگرانی بردارید

نگرانی مداوم در مورد همه چیز باعث ایجاد اضطراب سمی می‌شود، جایی که ذهن شما غرق در افکار منفی و مارپیچ است، نگرانی‌ها ذهن شما را آزار می‌دهند و باعث می‌شوند از چیزهایی که اغلب کنترلی روی آن‌ها ندارید، بترسید و دلهره داشته باشید. گاهی اوقات ما معتقدیم که اگر به اندازه کافی نگران باشیم، می‌توانیم از اتفاقات بد جلوگیری کنیم. اما حقیقت این است که وقتی نگرانی شما را فراگرفته است، نمی‌توانید شادی یا حتی رضایت را تجربه کنید.

18. با افراد شاد معاشرت کنید

تحقیقات مدرن نشان داده است که احساسات ما بر اطرافیانمان تاثیر می‌گذارد، از جمله شادی. طبق یک مطالعه که طی 20 سال با همکاری مطالعه قلب فرامینگهام انجام شد، دانشمندان دریافتند افرادی که با افراد شاد معاشرت می‌کنند، رفتار شادتری دارند و در نتیجه، احساس بهتری از رفاه کلی دارند. (منبع)

محققان همچنین دریافتند که تغییر در شادی فردی، می‌تواند تاثیری آبشاری داشته باشد، این بدان معناست که شادی یک فرد این پتانسیل را دارد که یک واکنش زنجیره‌ای را آغاز کند و نه تنها برای دوستان، بلکه دوستان دوستانش و دوستان دوستان دوستانش نیز سودمند باشد…

به طور خلاصه، همانطور که در سرود کریسمس چارلز دیکنز گفته شده است: “هیچ چیز در جهان به اندازه خنده و شوخ طبعی مسری نیست.”

19. زمانی را در طبیعت بگذرانید

برخی از محققان بر این باورند که نسل دیجیتالی امروزی در واقع از یک اختلال کمبود طبیعت رنج می‌برد. مطالعات نشان داده‌اند که هر چه زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانیم و با دنیای طبیعی اطرافمان ارتباط بیشتری داشته باشیم، احساس خوشبختی بیشتری در ما ایجاد خواهد شد. ارتباط ما با طبیعت نیز در حفظ احساسات مثبت و سلامت روان نقش دارد.

20. خاطرات خوش را مرور کنید

یادآوری خاطرات گذشته می‌تواند به ما کمک کند تا با احساس عشق، شگفتی و رضایت، دوباره ارتباط برقرار کنیم. گذشته، ما را شکل می‌دهد و هویت ما را مشخص می‌کند. وقتی لحظات خوب و خاطرات خوش را به یاد می‌آوریم، می‌توانیم اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم و آرامش بیشتری داشته باشیم.

کلام آخر

به پایان مقاله رسیدیم، ممنون که تا پایان ما را همراهی کردید، امیدوارم  راز خوشبختی خود را از لیست بالا پیدا کرده باشید. به نظرتان بزرگترین راز خوشبختی کدام مورد است؟

منابع:

entrepreneur

discovermagazine

everydayhealth