7 راه برای مقابله با استرس مالی


استرس مالی یکی از رایج ترین و مداوم ترین انواع استرس در جهان است. مدیریت پول بخش بزرگی از بزرگسالی است و وقتی همه چیز از نظر مالی خوب پیش نمی رود، ممکن است به نظر برسد که همه چیز تمام شده است. اگر چنین حسی دارید تا انتها ما را همراهی کنید در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد مقابله با استرس مالی من صحبت می کنم

استرس مالی چیست؟

استرس مالی حالتی از نگرانی، اضطراب یا تنش عاطفی مرتبط با پول، بدهی و هزینه های آینده یا جاری است. متأسفانه پول یکی از جهانی ترین منابع استرس است. بر اساس گزارش سال 2015 انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، 72 درصد از آمریکایی ها حداقل در برخی مواقع در مورد پول استرس دارند. معمولاً درآمد با استرس مالی نسبت معکوس دارد. هرچه پول کمتری به دست آورید، استرس بیشتری دارید و منابع کمتری برای مدیریت و مقابله با استرس مالی دارید.

علائم استرس مالی چیست؟

علائم استرس مالی شبیه اضطراب و انواع دیگر استرس است، اما نحوه تفکر، احساس و رفتار ما را در مورد پول تغییر می دهد. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کنید، مشکلات مالی می تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد:

  • هنگامی که به پول فکر می کنید، علائم اضطراب مانند تنگی نفس و ضربان قلب را تجربه می کنید.
  • از تماس تلفنی، نامه و تماس با طلبکاران اجتناب می کنید.
  • شما برنامه های اجتماعی را لغو می کنید و از دوستان خود دوری می کنید.
  • شما احساس خجالت یا خجالت می کنید.
  • احساس می کنید کنترل امور مالی خود را از دست می دهید یا نمی توانید با آن کنار بیایید.
  • عصبانیت یا پرخاشگری نسبت به افرادی که در امور مالی شما دخیل هستند، مانند یکی از اعضای خانواده که صورت حساب ها را با او در میان می گذارید یا مدیری در محل کار که تعیین کننده ارتقای شماست.
  • آیا در مورد آینده نگران یا ناامید هستید؟

اثرات استرس مالی بر سلامت کلی شما

از آنجایی که استرس مالی معمولاً یک شکل مزمن استرس است، تأثیر آن بر سلامت و رفاه شما می تواند شدید باشد. افراد مبتلا به استرس مزمن معمولاً بیشتر احتمال دارد که این موارد را تجربه کنند:

مشکل خواب: ممکن است به دلیل نگرانی های مالی دچار بی خوابی شوید یا شب ها از خواب بیدار شوید. این یک حلقه بازخورد ایجاد می کند، زیرا خواب کمتر، مقابله با اثرات استرس را برای شما دشوارتر می کند.

عدم علاقه به خودمراقبتی: با نگرانی در مورد پول، ممکن است برخی از روال های خودمراقبتی خود را کاهش داده یا کاهش دهید تا در هزینه خود صرفه جویی کنید. اینها ممکن است شامل رفتن به باشگاه، کوتاه کردن مو، غذا خوردن با دوستان، مراجعه به پزشک یا دریافت مراقبت های جایگزین مانند طب سوزنی باشد.

کاهش یا افزایش وزن: استرس می تواند منجر به پرخوری و استفاده از غذا برای تسکین یا تسکین احساسات دشوار شود. با این حال، ممکن است متوجه شوید که استرس به طور کامل اشتهای شما را از بین می برد و باعث کاهش وزن می شود. مشکلات مالی همچنین می تواند باعث حذف یک یا دو وعده غذایی شود و عادات غذایی عادی شما را مختل کند.

دردهای غیر قابل توضیح و مشکلات جسمی: استرس می تواند به صورت علائم فیزیکی مانند سردرد، بیماری قلبی، فشار خون بالا و مشکلات معده ظاهر شود. استرس می تواند اولویت بندی عادات سالم مانند خواب کافی یا تغذیه سالم را دشوار کند.

تاثیر استرس مالی بر سلامت روان: استرس مزمن بر سلامت روان نیز تأثیر می گذارد. بنابراین وقتی صحبت از سلامت روان و پول می شود، ارتباطاتی وجود دارد. در واقع، علائم می تواند به اندازه کافی شدید باشد که باعث PTSD شود. زمانی که احساس می کنید هر چقدر هم که سخت کار کنید، نمی توانید از خرج کردن دست بردارید، این می تواند عزت نفس و احساس خودکارآمدی شما را از بین ببرد و شما را از دوستان و خانواده دور کند.

استرس مالی همچنین می تواند باعث شود که احساس کنید باید در خانه بمانید و از مهمانی ها و رویدادها دوری کنید. ممکن است تمام وقت خود (و انرژی احساسی) خود را صرف نگرانی در مورد قبوض و بدهی کنید، منتظر چک حقوق بعدی خود باشید، یا به این فکر کنید که آیا می توانید از پس یک موقعیت اضطراری برآیید.

4 نکته برای مقابله با استرس مالی

اگر از نظر مالی استرس دارید، اولین کاری که برای مقابله با استرس مالی باید انجام دهید این است که احساسات استرس زا خود را کنترل کنید. استرس تمایل دارد حس کنترل و توانایی ما برای یافتن راه حل را از بین ببرد. در اینجا چند راه برای مبارزه با استرس مالی وجود دارد:

1. آرام باشید

مطمئناً نمی توانید در یک یا دو دقیقه وضعیت مالی خود را تغییر دهید، اما مطمئناً می توانید دیدگاه و سطح استرس خود را تغییر دهید. با خوردن یک میان وعده کوچک، نوشیدن یک لیوان آب یا چند نفس عمیق استراحت کنید. اگر نیاز به آرامش دارید، نگرانی های مالی خود را با یک دوست قابل اعتماد در میان بگذارید.

این مقاله ممکن است به شما کمک کند: ۵ دقیقه استراحت کنید

2. برنامه ریزی کنید

استرس مالی اغلب باعث می شود که ما از امور مالی، حساب های بانکی و هر چیزی که به پول مربوط می شود دوری کنیم. با این حال، می توانید با برنامه ریزی پول خود، کنترل خود را به دست بگیرید. نگاهی بیندازید و ببینید که آیا دقیقاً می توانید دقیقاً چه چیزی شما را تحت فشار قرار می دهد یا خیر. با پرسیدن چند سوال ساده می توانید علت اصلی را کشف کنید و برای رفع آن برنامه ریزی کنید.

آیا استرس شما ناشی از برداشت اضافی از حساب شما است؟ یا در مورد بدهی کارت اعتباری خود استرس دارید؟ شاید می ترسید در آینده شغل خود را از دست بدهید یا قدرت خرید خود را کاهش دهید! چگونه می توانید استرس های خود را قابل کنترل تر کنید؟

3. درخواست حمایت کنید

دوستی دارید که در بودجه بندی عالی باشد؟ از آنها کمک بخواهید. وبلاگ ها و کتاب های مربوط به امور مالی شخصی و مدیریت پول را بخوانید تا اعتماد به نفس و کنترل بیشتری داشته باشید. ببینید آیا می توانید هزینه های خاصی را با یکی از اعضای خانواده تقسیم کنید یا از یک دوست خلاق بخواهید که به شما کمک کند تا راه هایی برای کسب درآمد بیشتر پیدا کنید.

4. ذهن آگاهی را تمرین کنید

مقابله با استرس مالی یک چالش مضاعف است. مقابله با پول و سپس مقابله با استرس مالی دست به دست هم می دهد. تمرینات ذهن آگاهی مانند تنفس عمیق، یوگا یا مدیتیشن راهی عالی برای کاهش استرس به صورت رایگان هستند و همچنین می توانند به شما کمک کنند تا مدیریت پریشانی عاطفی و ایجاد انعطاف پذیری شناختی را یاد بگیرید، که هر دوی اینها ممکن است. از غرق شدن خود در امور مالی در آینده جلوگیری کنید.

چگونه از استرس مالی جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفته شد، ذهن آگاهی، خودآگاهی و یک سیستم حمایتی می تواند به شما در مقابله با استرس مالی کمک کند، اما برنامه ریزی و پیشگیری می تواند در وهله اول به شما کمک کند تا از امور مالی خود مراقبت کنید. در اینجا چند راه برای کنترل امور مالی و جلوگیری از استرس مالی آورده شده است:

1- بودجه ایجاد کنید

این توصیه رایج است و به دلایل خوب، بودجه بندی ساده ترین راه برای دانستن اینکه پول شما کجا می رود است. می‌توانید هزینه‌های خود را در برنامه یادداشت‌های تلفنتان ردیابی کنید یا از یک دفترچه یادداشت برای یادداشت سریع آنچه در آن روز خرج یا کسب کرده‌اید استفاده کنید.

2- هزینه های سربار خود را کاهش دهید

هزینه های ماه گذشته خود را بررسی کنید. ببینید کدام هزینه ها غیرضروری هستند و تا زمانی که به ثبات مالی دست یابید قابل حذف هستند. برای مثال، می‌توانید پرداخت‌های مربوط به اشتراک سایت‌های فیلم یا سفرهای پرهزینه را از هزینه‌های ماهانه خود حذف کنید یا می‌توانید رفتن به کافه‌ها و تهیه غذاهای آماده را کاهش دهید. حتی می توانید به جای استفاده از اسنپ، تاپسی، آژانس و غیره از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

3- راه هایی برای کسب درآمد اضافی پیدا کنید

همانطور که می گویند، تنها دو راه برای کسب سود وجود دارد: کاهش هزینه ها یا افزایش درآمد. اگر قبلاً هزینه های غیرضروری خود را کاهش داده اید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پول بیشتری به دست آورید. ببینید آیا می‌توانید ساعات بیشتری را در محل کار، یک کنسرت پاره وقت، یا کار آزاد انجام دهید. در مورد زمان خود واقع بین باشید و فقط کارهای اضافی را انجام دهید که می دانید از عهده آن بر می آیید و در این بین زمانی برای استراحت و مراقبت از خود داشته باشید.

4- صندوق اضطراری ایجاد کنید

اگر برای روزهای اضطراری خود پس انداز نکنید، حتی کوچکترین شرایط اضطراری می تواند شما را به بدهی کشاند. یک حساب پس انداز باز کنید و آن را فقط برای هزینه های غیرمنتظره کنار بگذارید. اکثر کارشناسان توصیه می کنند اگر هدف مالی ندارید، بخشی از درآمد خود را برای سه تا شش ماه کنار بگذارید. به این ترتیب، عدم اطمینان از یک اورژانس یا از دست دادن شغل منبع ثابت استرس نخواهد بود.

5- برای مقابله با استرس مالی قدم های کوچک بردارید

سعی نکنید یکباره بودجه خود را تنظیم کنید. مانند هر چیز دیگری، مدیریت پول با پرورش عادات خوب ساخته می شود. ابتدا یک چیز را برای تغییر انتخاب کنید. به عنوان مثال، می توانید بودجه ای برای سرگرمی تعیین کنید، یک مشتری بیشتر در ماه دریافت کنید یا قبض غذای خود را 10٪ کاهش دهید. عادات جدیدی که ایجاد می کنید ممکن است در حال حاضر زیاد به نظر نرسند، اما در نهایت دائمی تر می شوند و به عادت های شما تبدیل می شوند.

6- دنبال آموزش باشید

مقابله با استرس مالی می تواند انگیزه دهنده باشد. به بسیاری از ما آموزش داده نشده است که چگونه امور مالی خود را مدیریت کنیم، و این می تواند منجر به احساس شرم، ناامنی و سوالاتی در مورد ارزش خود شود. کنجکاو و دلسوز باشید و سعی کنید مدیریت مالی را یاد بگیرید. سعی کنید از اشتباهات، هزینه های غیرمنتظره یا سایر مشکلات در زندگی دلسرد نشوید و سعی کنید مدیریت مالی خود را بهبود ببخشید.

7- برای مراقبت از خود وقت بگذارید

قبل از اینکه موجودی بانکی خود را هدف قرار دهید، ابتدا باید روی خود تمرکز کنید. وقتی در جای درستی نیستید، اصلاح امور مالی غیرممکن است. از آنجایی که به نظر می رسد مسائل مالی باعث ایجاد استرس در شما می شود، ممکن است در ابتدا این امر غیر منطقی به نظر برسد. با این حال، اگر بتوانید به تدریج خود را به حالت آرام تری برسانید، می توانید وضعیت خود را ارزیابی کنید، تصمیمات آگاهانه تری بگیرید و گام های بعدی خود را واضح تر ببینید.

در حالی که خودمراقبتی این یک کلمه خانگی شده است، افراد کمی از آن استفاده می کنند. برای آرامش خاطر موارد زیر را امتحان کنید:

  • سعی کنید به اندازه کافی بخوابید. به طور منظم بخوابید و مصرف شیرینی جات و کافئین را کاهش دهید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. بدن خود را با غذای مغذی تغذیه کنید و مطمئن باشید که ذهن شما بابت آن از شما تشکر خواهد کرد. ما همان چیزی هستیم که می خوریم، و اگر به رژیم غذایی مبتنی بر استرس متشکل از غذاهای آماده و غذاهای ناسالم متوسل شده باشید، مغز شما تنبل و مستعد اضطراب خواهد شد.
  • تحرک خود را افزایش دهید. فعالیت بدنی هم برای بدن و هم برای مغز شما معجزه می کند. ترشح اندورفین در حین و بعد از ورزش می تواند به شما کمک کند خلق و خوی شاداب و قوی تری داشته باشید. فعالیت منظم می تواند به طولانی تر شدن خلق و خوی شما کمک کند و پایه و اساس بهتری برای مقابله با استرس مالی به شما بدهد.

آخرین کلمه

حتی اگر وضعیت مالی شما در حال حاضر تیره و تار به نظر می رسد، ارزش شما با شماره حساب بانکی شما نشان داده نمی شود. چنین مشکلاتی حداقل یک بار در زندگی برای همه پیش می آید، پس امید خود را از دست ندهید و به دنبال راه حل باشید.

به پایان مقاله استرس مالی رسیدیم، امیدوارم از راهکارهای ذکر شده استفاده کنید. ما دوست داریم از شما در مورد تجربه شما در مورد مسائل مالی بشنویم، نظر خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

www.betterup.com

n26.com