9. تاثیر استرس بر مو آیا استرس باعث ریزش مو می شود؟


همه ما می دانیم که استرس برای افراد مضر است. اما چیزی که ممکن است ندانید استرس است مو و پوست سر شما نیز تاثیر منفی دارد. اگر موهایتان شروع به ریزش کرد یا پوست سرتان چرب شد، استرس ممکن است مقصر اصلی باشد. آیا می دانید وقتی سطح استرس شما بالا می رود دقیقاً چه اتفاقی برای موها و پوست سر شما می افتد؟ ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید تاثیر استرس بر مو شناختن

اضطراب چیست؟

هر کسی به نوعی با استرس مواجه است. برخی افراد روزانه با استرس دست و پنجه نرم می کنند. میزان و شدت استرس می تواند به سرعت از روز به روز تغییر کند. وقتی استرس به شما فشار می آورد، آخرین چیزی که ممکن است به آن فکر کنید ظاهر و موهایتان است. با این حال، استرس برای بدن شما خوب نیست و می تواند موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

استرس یکی از مشکلات رایج زنان و مردان است. وقتی رخ می دهد، باعث تغییراتی در هورمون ها در بدن می شود. هورمون هایی که عملکرد هر اندام و سلول بدن شما را کنترل می کنند، دستخوش تغییراتی می شوند. بدن به جای تمرکز روی کارهای ساده ای که باید انجام دهد، بر رویارویی با تهدیدی تمرکز می کند که به نظر می رسد وجود دارد و این باعث تغییراتی در هورمون ها می شود. این بدان معنی است که هورمون های بدن که برای عملکردهای اساسی ضروری هستند، در دسترس نیستند.

تاثیر استرس بر روی مو چیست؟

استرس به طرق مختلف بر بدن شما به خصوص پوست و مو تاثیر می گذارد و مشکلاتی را ایجاد می کند. در ادامه مطلب تاثیر استرس بر مو ما به طور کامل برای شما توضیح داده ایم:

1- پوست سر چرب

افزایش استرس می تواند باعث شود پوست سر شما چربی بیشتری تولید کند. این می تواند تعادل میکرو فلور را در پوست سر شما مختل کند، که اغلب باعث خارش می شود، که همان پاسخ فیزیولوژیکی است که می تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست در اثر استرس شود.

2- ریزش مو در اثر سوء تغذیه ناشی از استرس

استرس می تواند توانایی بدن شما برای هضم غذایی که می خورید و جذب مواد مغذی را کاهش دهد. همچنین، زمانی که استرس دارید، ممکن است خوب غذا نخورید. به عنوان مثال، می‌توانید وعده‌های غذایی را حذف کنید یا غذاهایی با ارزش غذایی پایین‌تر انتخاب کنید و متأسفانه، کمبودهای تغذیه‌ای اغلب ابتدا به شکل ریزش مو ظاهر می‌شوند. بنابراین، ریزش مو بخشی از فرآیند استرس بر روی مو است.

3- آسیب پوست سر

پوست شما یک جزء کلیدی برای سلامت موهای شما است. پوست سر شما به اندازه هر قسمت دیگری از بدن شما آسیب پذیر است. هنگام مواجهه با سطوح ثابت استرس، ممکن است فولیکول های مو آسیب ببینند و این آسیب زمانی رخ می دهد که آکنه یا التهاب در سطح پوست به دلیل سطوح بالای استرس ظاهر شود. اگر استرس زیادی دارید، ممکن است دچار بثورات، کهیر یا نواحی ملتهب شوید. اگر این اتفاق افتاد، در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر می خواهید تاثیر استرس بر پوست را بدانید، این مقاله را بخوانید: “تاثیر استرس بر پوست”

4- سفید شدن زودرس موها

سفیدی زودرس مو می تواند ارثی باشد. با این حال، استرس نیز نقش زیادی در تغییر رنگ مو دارد. موهای سفید می تواند در اثر استرس بر روی مو ایجاد شود. اگر مستعد سفیدی مو هستید، استرس محرکی در بدن شما ایجاد می کند که تولید را متوقف می کند ملانین خواهد شد در نتیجه موهای شما دیگر رنگ نمی شود. اگرچه همانطور که گفتیم سفیدی مو تنها به دلیل استرس نیست، بلکه در نتیجه استرس زیاد به طور منظم نیز اتفاق می افتد.

5- نازک شدن موها

استرس می تواند بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد. وقتی استرس داریم، غدد آدرنال ما کورتیزول (معروف به هورمون استرس) و آدرنالین ترشح می کنند که به نوبه خود می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد. اگر از نظر ژنتیکی مستعد فولیکول های حساس هستید، استرس در نهایت می تواند باعث نازک شدن موهای شما شود.

6- کم پشت شدن مو

بسیاری از افراد زمانی که تحت استرس هستند، نازک شدن موها را تجربه می کنند. نوع و مقدار هورمون هایی که در زمان استرس در بدن شما وجود دارد باعث تغییر در بافت موهای شما می شود. استرس می تواند باعث شود فردی که به طور معمول موهای بسیار پرپشتی دارد نازک شدن قابل توجهی را تجربه کند. این مشکل به این دلیل رخ می دهد که مو برای مدت طولانی تری وارد دوره استراحت در چرخه رشد مو می شود.

این وضعیت یکی از علل شایع نازک شدن موقت مو است تلوژن افلوویوم میگویند. استرس می‌تواند باعث شود که فولیکول‌های مو وارد فاز خفته شوند، بنابراین تارهای جدیدی از مو تولید نکنند و به مرور زمان، موها راحت‌تر می‌ریزند، حتی اگر فقط آن را بشویید، شانه کنید یا لمس کنید. تلوژن افلوویوم می تواند ناشی از تغذیه نامناسب و تغییرات در سطح هورمون باشد. اما خبر خوب این است که اگر بتوانید سطح استرس خود را کاهش دهید، رشد موهای شما می تواند به حالت عادی بازگردد.

7- ضعیف شدن مو

همانطور که گفته شد، وقتی استرس دارید، هورمون ها کار خود را انجام نمی دهند. یکی از پیامدهای اصلی این اختلال این است که موهای شما ضعیف می شود و علت این مشکل ممکن است به دلیل نداشتن الگوی خواب طبیعی باشد. همچنین می تواند به این معنی باشد که سیستم ایمنی آنطور که باید کار نمی کند. از آنجایی که استرس مستقیماً بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد، دفاع طبیعی بدن شما را کاهش می دهد و شما را مستعد خستگی و بیماری می کند.

زمانی که بدن تحت این فشار قرار می گیرد، انرژی و مواد مغذی اضافی را به اندام های حیاتی شما هدایت می کند و موها در اولویت آخر هستند. همه اینها موهای شما را ضعیف می کند و آن را در برابر سموم آسیب پذیرتر می کند. این آسیب پذیری می تواند شامل ریزش مو یا از دست دادن درخشندگی باشد. اما خبر خوب این است که تنش زدایی و کاهش استرس اغلب می تواند مشکل را حل کند. یافتن راه هایی برای یافتن آرامش ارزشش را دارد. این مقاله می تواند به شما کمک کند: 12 تکنیک آرامش بخش برای موقعیت های واقعا دشوار

8- تریکوتیلومانیا

اگر تا به حال متوجه شده اید که به معنای واقعی کلمه بیشتر موهای خود را در مواقع استرس یا تنش کنده اید، ممکن است به تریکوتیلومانیا مبتلا شده باشید. در این شرایط روانی، افراد با کشیدن مو از پوست سر، صورت و سایر قسمت های بدن با احساسات منفی مانند استرس و اضطراب کنار می آیند. این رفتار در دختران نوجوان بیشتر دیده می شود. برای ترک این عادت حتما به روانشناس مراجعه کنید.

9- آلوپسی آره آتا

در آلوپسی آره آتا، سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش مو می شود. در برخی موارد، آلوپسی آره آتا تنها ممکن است باعث نازک شدن موها شود، در حالی که در موارد دیگر، افراد ممکن است دچار لکه های طاس شوند. موها ممکن است با گذشت زمان دوباره رشد کنند، سپس دوباره بریزند. دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث آلوپسی آره آتا می شود.

اگرچه ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد، و اگرچه این بیماری کاملاً ناشی از استرس نیست، آلوپسی آره آتا می تواند برای هر کسی که با آن سروکار دارد بسیار استرس زا باشد. بنابراین در کنار درمان این بیماری باید استرس را نیز کنترل کرد.

راه های مقابله با اثرات استرس بر مو

موقعیت های استرس زا می توانند باعث ریزش مو شوند، از جمله بارداری، بیماری مزمن، آسیب، مشکلات روابط، نگرانی های مالی، رژیم غذایی نامناسب، جراحی، داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و حتی جت لگ. برای مبارزه با استرس و محافظت از موهای خود، این نکات را امتحان کنید:

  • تکنیک های آرام سازی منظم مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا را بیاموزید و تمرین کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید، که به مدیریت استرس و اثرات آن کمک می کند. این مقاله را بخوانید: یوگا برای کاهش استرس
  • زمانی را با افراد مثبت سپری کنید، انزوا می تواند استرس را بدتر کند.
  • از یک درمانگر حرفه ای کمک بگیرید.
  • سالم غذا بخورید و در صورت توصیه پزشک مولتی ویتامین مصرف کنید.
  • هنگام شستن، خشک کردن و حالت دادن به موها مراقب باشید.
  • ریزش مو به دلیل استرس لازم نیست دائمی باشد. اگر ادامه داشت، با پزشک خود در مورد یک داروی تجویزی یا بدون نسخه برای تحریک رشد مجدد مو صحبت کنید.

آخرین کلمه

به انتهای مقاله تاثیر استرس بر روی مو رسیدیم. امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله ارائه کرده ایم، انگیزه ای باشد تا هر چه زودتر برای کاهش استرس اقدام کنیم. اگر سوال یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.

منابع:

www.uniquehairconcepts.com

share.upmc.com

www.philipkingsley.co.uk