9 راه طلایی برای رهایی از استرس ناشی از اخبار بد


اگر جز دسته افرادی هستید که تمام اخبار موجود در شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، روزنامه و… را دنبال می‌کنید، به احتمال زیاد در معرض استرس ناشی از اخبار بد قرار دارید. حتی ممکن است بدون آن که بدانید این استرس روی رفتار و زندگی روزمره شما تاثیرات منفی زیادی گذاشته باشد. در این مقاله راه حل‌هایی به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید استرس ناشی از اخبار بد را کاهش دهید و دوباره آرامش را به زندگیتان هدیه دهید.

تاثیر استرس ناشی از اخبار بد بر سلامتی

با توجه به ماهیت هیجان انگیز چرخه اخبار 24 ساعته، اکثر رسانه‌ها در نهایت به گزارش‌هایی درباره بحران‌ها، بلایا یا سایر داستان‌ها می‌پردازند که احتمالاً خوانندگان و بینندگان را شوکه کرده و جلب می‌کند. مغز ما به این اخبار استرس‌زا یا منفی به عنوان یک تهدید پاسخ می‌دهد و سیستم عصبی سمپاتیک ما به حالت جنگ یا گریز می‌افتد و هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین تولید می‌کند.

قرار گرفتن مکرر در معرض استرس ناشی از اخبار بد می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تاثیر بگذارد و علائمی مانند سردرد، خستگی، اضطراب، افسردگی و مشکلات خواب را ایجاد کند. یکی از ارائه دهندگان سلامت روان پزشکی، لورا کوزیج، LCPC، می‌گوید: «چند بار در روز، مراجعه به خودتان برای جلوگیری از اضطراب و مدیریت استرس، کلیدی است». از خود بپرسید که از نظر عاطفی چه احساسی دارید. بررسی کنید که آیا تنش در شانه‌ها یا قسمت دیگری از بدنتان وجود دارد یا خیر.

اگر متوجه شدید که احساس اضطراب یا استرس می‌کنید، از خود بپرسید که در لحظه به چه چیزی نیاز دارید و برنامه‌ای برای مراقبت از خود ایجاد کنید. اخبار منفی همچنین می‌تواند بر خلق و خوی تاثیر بگذارد و منجر به احساس ناامیدی، خشم و ترس شود. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد تنها پس از 14 دقیقه تماشای اخبار تلویزیون، دچار احساساتی مانند اضطراب و غم می‌شوند. اخبار منفی می‌توانند نگرانی‌ ما در مورد زندگی شخصی را تشدید کنند، حتی اگر محتوای خبر مستقیما با زندگی ما در ارتباط نباشد. (منبع)

می‌دانید استرس چه بلایی بر سر بدنتان می‌آورد؟! (این مقاله را بخوانید: تاثیر استرس بر بدن)

چگونه استرس ناشی از اخبار بد را کاهش دهیم؟

در حالی که مطلع ماندن از اخباری مانند دستورالعمل‌های بهداشت عمومی برای ایمنی شما بسیار مهم است، رعایت اعتدال در دنبال کردن اخبار، اصلی کلیدی و ضروری است. در این بخش نکاتی برای کاهش استرس ناشی از اخبار بد وجود دارد که به شما کمک زیادی خواهد کرد:

1. محدودیت‌های زمانی تعیین کنید

اگر احساس می‌کنید در رگبار مداوم تیترها غرق شده‌اید، سعی کنید صبح یا بعدازظهر وقت منظمی را برای بررسی یا خواندن اخبار خود اختصاص دهید و به خودتان محدودیت زمانی بدهید. کوزیج می‌گوید: «خیلی اوقات متوجه می‌شویم که بدون فکر در فیدهای خبری خود می‌چرخیم. این امر نه تنها ما را در معرض مقدار بیش از حد اطلاعات منفی قرار می‌دهد، بلکه مانع از حضور ما در «زندگی واقعی» می‌شود که ممکن است باعث شود لحظات مثبتی را از دست بدهیم یا حتی کارهای ساده روزانه را به دلیل غرق شدن در استرس ناشی از اخبار بد، انجام ندهیم.»

برنامه‌ای را ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد در مورد مهم‌ترین رویدادها به‌‌روز بمانید. حتی می‌توانید از یک تایمر برای تنظیم زمان خود استفاده کنید. بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز به شما امکان می‌دهند چنین پارامترهایی را با برنامه‌های خود تنظیم کنید. همچنین می‌توانید اعلان‌های خود را در برنامه‌های خبری تغییر دهید تا قرار گرفتن در معرض سرفصل‌های غیرضروری در طول روز را محدود کنید.

2. به چند منبع خبری بچسبید

با وجود این همه عدم اطمینان در مورد اخبار، در جهان در حال حاضر، مصرف هر چه بیشتر اطلاعات ممکن است وسوسه انگیز باشد. دکتر کریستین سلیو، مدیر بالینی ادغام سلامت روان One Medical، توصیه می‌کند مصرف اخبار را فقط به چند سایت معتبر محدود کنید.

سلیو می‌گوید: «دنبال کردن رسانه‌های اجتماعی ناامیدی بیشتری ایجاد می‌کند، زیرا به ناچار نظرات را می‌خوانید. روزنامه‌های سنتی دارای یک کد اخلاقی و مسئولیت قانونی برای گفتن حقیقت هستند پس شاید بهتر باشد از اینجا شروع کنید». به عنوان مثال می‌توانید اطلاعاتی را که برای آماده سازی و ایمن نگه داشتن خود و خانواده‌تان در بحث سلامت نیاز دارید از منابع قابل اعتمادی مانند سازمان بهداشت جهانی یا CDC دریافت کنید.

پیشنهاد می‌کنم این مقاله را نیز بخوانید: راهکارهای علمی رفع استرس

3. اشتراک خبرنامه‌ها را تهیه کنید

به جای دنبال کردن مداوم سرفصل‌ها یا پیمایش در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید در یک خبرنامه یا پادکست روزانه ثبت‌نام کنید. این گزینه‌ها مهم‌ترین رویدادهای روز را در یک مکان خلاصه می‌کنند و در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کنند و در عین حال دریافت اخبار بد را محدود می‌کنند.

4. اطلاعات اضطراب آور را از فید خبری خود حذف کنید

در حالی که فید رسانه‌های اجتماعی شما می‌تواند گاهی اوقات منبع خوبی از اطلاعات باشد، در عین حال می‌تواند باعث استرس ناشی از اخبار بد بیشتری نیز شود. اگر افرادی را که دنبال می‌کنید، فید شما را از اخبار استرس آور بمباران می‌کنند، اطلاعات ناراحت‌کننده پست می‌کنند یا لینک‌های مشکوک را به اشتراک می‌گذارند، پست‌های آنها را نادیده بگیرید یا پنهان کنید یا اگر امکان دارد آنها را موقتا دنبال نکنید.

همچنین می‌توانید تنظیمات خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های مدیریت اخبار تنظیم کنید تا کلمات یا عبارات خاصی را بی‌صدا کنید.

5. از خواندن اخبار پیش از خواب اجتناب کنید

خواندن اخبار درست قبل از خواب احتمالاً باعث ایجاد اضطراب می‌شود و ذهن شما را در تنش نگه می‌دارد. علاوه بر این، نور آبی ساطع شده از دستگاه‌های الکترونیکی شما نیز ممکن است در چرخه طبیعی خواب بدن شما اختلال ایجاد کند. با اجتناب از دنبال کردن اخبار حداقل یک ساعت قبل از خواب، از خواب خود محافظت کنید.

سلیو می‌گوید: «ما می‌دانیم که استرس مداوم مشکلاتی را در به خواب رفتن و ماندن در خواب عمیق ایجاد می‌کند. می‌توانید اخبار را بعداً و در طول روز مطالعه کنید، حتی می‌توانید آنها را بعد از شام بخوانید، اما آن را به اندازه‌ای با خواب فاصله دهید که خواب شما را مختل نکند.» همچنین می‌توانید هنگام خواب، اعلان‌ها را خاموش کنید یا گوشی خود را روی «مزاحم نشوید» قرار دهید.

6. به دنبال اخبار خوب باشید

اگرچه این روزها ممکن است به نظر برسد که کل اخبار جدید منفی است، اما رسانه‌هایی وجود دارند که داستان‌های مثبت و نشاط‌آور را نیز به اشتراک می‌گذارند. همچنین می‌توانید یک زنجیره متنی را با دوستان و خانواده شروع کنید که به طور خاص به اشتراک‌گذاری اخبار مثبت اختصاص دارد. این کار می‌تواند به جبران برخی از اخبار نگران‌کننده‌ای که ممکن است بر سایت‌های خبری معمولی شما تسلط داشته باشد کمک کند.

خبر خوب همیشه وجود دارد، حتی اگر در زیر گزارش‌های بی شماری از خشونت، نفرت، و طمع مدفون شود. یافتن داستان‌های شاد و نشاط‌آور را به عنوان یادآوری این که هنوز خوبی وجود دارد، حتما دنبال کنید.

7. کار خوبی برای خود انجام دهید

پس از خواندن یک مقاله خبری، ممکن است در مورد آینده خود نگران یا نا مطمئن شوید. از وسواس فکری بر روی این افکار یا ناامید شدن خود جلوگیری کنید و بلافاصله پس از آن، خود را وارد یک فعالیت نشاط‌بخش کنید. به پیاده روی بروید، با یک دوست تماس بگیرید، مدیتیشن کنید یا یک برنامه تلویزیونی سرگرم کننده تماشا کنید. کاری انجام دهید که ذهن شما را از رویدادهای جاری دور کند. اینها همه حواس‌پرتی‌های سالم هستند که شما را در لحظه حال نگه می‌دارند.

برای انجام مدیتیشن می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید: آموزش مدیتیشن قبل از خواب

8. وقت خود را صرف کارهای داوطلبانه کنید

بسیاری از استرس‌های مرتبط با اخبار باعث می‌شود افراد احساس ناتوانی در وضعیت را داشته باشند، اما وقتی فردی تصمیم می‌گیرد انرژی خود را در کارهای داوطلبانه به کار گیرد، تغییر مثبتی در جهان ایجاد می‌کند. نه تنها کار داوطلبانه باعث ایجاد احساسات خوب می‌شود، بلکه فرصتی را برای یافتن دوستان جدیدی فراهم می‌کند که می‌توانند منبع حمایت عاطفی باشند.

9. ارتباطات معنی‌دار را حفظ و ایجاد کنید

دوستان و خانواده معمولا در مواقعی که احساس ناراحتی یا اضطراب می‌کنید، حمایت مورد نیاز را ارائه می‌دهند. به جای تکیه بر ارتباط از طریق رسانه‌های اجتماعی، سعی کنید شخصاً با هم ارتباط برقرار کنید. ارتباط به صورت آنلاین، تاثیرگذاری کمتری دارد و همچنان ما را در معرض اخبار بیشتر و نظرات جنجالی قرار می‌دهد. حتی ممکن است وسوسه شوید که درگیر مشاجرات شوید، که می‌تواند باعث ایجاد احساسات بد بیشتری شود.

کلام آخر

به پایان مقاله رسیدیم، امیدواریم به کمک راه‌حل‌های گفته شده بتوانید استرس ناشی از اخبار بد را کاهش دهید. ممنون که تا پایان ما را همراهی کردید.

شما معمولا اخبار را از چه منبعی دنبال می‌کنید؟

منابع:

onemedical.com

lagunatreatment.com