آزمایش خون ANA چیست؟ تفسیر آزمون


محتوا (نمایش)

ANA یکی از علائمی است که در برگه آزمایش خون مشاهده خواهید کرد. شاید اغراق نکنیم اگر بگوییم هر فردی حداقل یک بار در زندگی خود آزمایش خون داده و سعی در تفسیر نتایج داشته است. اما خواندن نتایج این آزمایش خون چندان ساده نیست! زیرا با نشانه هایی مواجه خواهید شد که تفسیر آنها نیازمند دانش و آشنایی تخصصی است.

آزمایش خون رایج ترین نوع آزمایش پزشکی است که می تواند به پزشک شما یک نمای کلی از سلامت شما بدهد. این آزمایش شامل انواع مختلفی است که یکی از آنها ANA است که به تشخیص و تشخیص بیماری های خودایمنی در فرد کمک می کند.

امروز در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم تا شما را با فاکتور ANA در آزمایش خون و تفسیر نتایج آن به طور کامل آشنا کنیم. لطفا تا آخر با ما باشید

ANA در آزمایش خون

آزمایش ANA آنتی بادی های ضد سرطان را در خون شما جستجو می کند. اگر آزمایش آنتی بادی های ضد بلوکر را در خون تشخیص دهد، ممکن است به این معنی باشد که فرد یک بیماری خود ایمنی دارد.

یک اختلال خود ایمنی باعث می شود که سیستم ایمنی شما به اشتباه به سلول ها، بافت ها یا اندام های سالم حمله کند. این اختلالات می تواند مشکلات جدی برای سلامتی فرد ایجاد کند.

بر اساس آنچه در وب سایت medlineplus در مورد ANA ما می خوانیم:

آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با مواد خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها می سازد. اما یک آنتی بادی ضد سرطان که دارای بیماری خودایمنی است به سلول های سالم بدن حمله می کند.

آزمایش ANA چه بیماری هایی را تشخیص می دهد؟

هر یک از فاکتورهای آزمایش خون برای تشخیص بیماری یا اختلال خاصی استفاده می شود. ANA از این قاعده مستثنی نیست و برای شناسایی برخی تخلفات انجام می شود.

در زیر به مهم‌ترین بیماری‌هایی که توسط فاکتور ANA در آزمایش خون قابل تشخیص و شناسایی هستند، خواهیم پرداخت:

لوپوس سیستمیک لووتیروکسین (SLE)

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خود حمله می کند. این بیماری انواع مختلفی دارد و مهم ترین علامت آن التهاب است.

لوپوس سیستمیک لووتیروکسین یا به اختصار SLE شایع ترین نوع لوپوس است و یک بیماری مزمن است که قسمت های مختلف بدن را درگیر می کند. از جمله مناطقی که می تواند به این بیماری مبتلا شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مفاصل
  • رگ های خونی
  • کلیه ها
  • مغز

با کمک آزمایش ANA، پزشکان می توانند متوجه شوند که آیا فرد به این بیماری مزمن و خطرناک مبتلا است یا خیر.

همچنین بخوانید: پایه در آزمایش خون

روماتیسم مفصلی

این بیماری که به روماتیسم نیز معروف است، شایع ترین بیماری مفصلی محسوب می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است. از مهمترین علائم این بیماری خطرناک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس گرما و تورم در مفاصل
  • خشک شدن بیش از حد مفاصل
  • از دست دادن اشتها
  • سپس
  • خستگی

این بیماری از مفاصل کوچک بدن شروع می شود و به تدریج مفاصل بزرگتری مانند مچ دست، زانو، مچ پا و باسن را درگیر می کند. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت پوشاننده مفاصل حمله می کند.

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی در لغت به معنای پوست سفت شده است و بیماری است که باعث ضخیم شدن پوست در نواحی مختلف می شود. این بیماری می تواند باعث ایجاد زخم های دردناک و شدید در قسمت هایی مانند دست و پا، صورت، مفاصل، مری، ریه و غیره شود.

از عوارض خطرناک اسکلرودرمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطع انگشتان دست و پا در صورت زخم های شدید
  • افزایش خونریزی
  • اختلال در ریتم قلب
  • نارسایی کلیه
  • اختلال بلع
  • فشار خون بالا

متاسفانه نه علت نهایی بیماری یک فرد و نه راه های درمان آن هنوز به طور کامل کشف نشده است. با این حال، آزمایش ANA می تواند افرادی را که از بیماری خطرناک اسکلرودرمی رنج می برند نشان دهد.

سندرم شوگرن

این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های خودایمنی است. در سندرم شوگرن، غدد مرطوب کننده چشم، بینی و دهان مورد حمله گلبول های سفید قرار گرفته و از بین می روند. به همین دلیل خشکی نواحی ذکر شده (به ویژه خشکی چشم) یکی از علائم مهم ابتلای فرد به سندرم خطرناک شوگرن است.

از علائم فرد مبتلا به سندرم شوگرن می توان به احساس جسم خارجی در چشم، خشکی دهان همراه با زخم های دردناک، پوسیدگی و … اشاره کرد.

فاکتور ANA در آزمایش خون به خوبی می تواند درگیری بیمار مبتلا به سندرم شوگرن را مشخص کند.

پلی میوزیت

نوعی التهاب بافت همبند که با تغییرات مخرب در عضلات همراه است. این تغییرات باعث ضعف و آتروفی عضلانی می شود. در نتیجه این بیماری که یک اختلال خود ایمنی است، ماهیچه ها به طور مزمن ملتهب شده و در نتیجه تجزیه می شوند.

درماتومیوزیت

این بیماری یکی از بیماری های خودایمنی نادر است که بیشتر در مردان بین 40 تا 60 سال رخ می دهد. درماتومیوزیت معمولاً به صورت ضایعات پوستی ظاهر می شود و متاسفانه درمان خاصی برای آن پیدا نشده است.

علت درماتومیوزیت هنوز برای پزشکان ناشناخته است و تنها تصوری که از این بیماری دارند شباهت زیادی به بیماری های خودایمنی است.

با این بیماری اغلب ضایعات قرمز و گاهی ارغوانی روی پوست افراد ظاهر می شود که البته گاهی بهبود می یابند و پس از مدتی دوباره ظاهر می شوند.

هپاتیت مزمن

هپاتیت یک بیماری عفونی ویروسی است و هپاتیت B شکل مزمن و خطرناک این بیماری است. هپاتیت B بیشترین آسیب را به کبد بیمار وارد می کند. ویروس عامل این بیماری HBV نام دارد و از دسته ویروس های DNA است.

مهمترین علائم هپاتیت مزمن به شرح زیر است:

  • ادرار تیره
  • تب
  • درد مفاصل و عضلات
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم

این بیماری از طریق آمیزش جنسی، سوزن مشترک، شیر مادر و انتقال خون آلوده به افراد دیگر منتقل می شود.

سرطان خون

لوسمی سرطان مغز، استخوان ها و غدد لنفاوی است و معمولاً از گلبول های سفید شروع می شود. همانطور که می دانید گلبول های سفید در مغز استخوان تولید می شوند. در سرطان خون، تعداد زیادی از این سلول های خونی تولید می شوند و نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند.

از مهمترین علائم سرطان خون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب و لرز شدید
  • عفونت های مداوم و مکرر
  • بزرگ شدن کبد و طحال
  • از نفس افتاده

متاسفانه علت ابتلای افراد به بیماری خطرناک و مزمن لوسمی هنوز ناشناخته است. با این حال، پزشکان می توانند با تفسیر فاکتور ANA در آزمایش خون متوجه شوند که آیا افراد به این بیماری مبتلا هستند یا خیر.

چه زمانی افراد باید آزمایش ANA را انجام دهند؟

اگر علائم لوپوس یا سایر بیماری های خود ایمنی را دارید، پزشک ممکن است آزمایش ANA را تجویز کند. این علائم عبارتند از:

  • سپس
  • بثورات قرمز و پروانه مانند (این ضایعات پوستی فقط در لوپوس دیده می شود)
  • خستگی
  • درد و تورم مفاصل
  • درد عضلانی

تفسیر نتایج آزمایش ANA

به طور کلی، اگر مقدار ANA در آزمایش خون بالاتر از 1 باشد، آزمایش شما مثبت است. نتیجه آزمایش ANA مثبت به این معنی است که آنتی بادی های ضد هسته ای در خون شما شناسایی شده است. نتیجه این آزمایش در شرایط زیر مثبت خواهد بود:

  • شما مبتلا به SLE (لوپوس) هستید.
  • شما نوع دیگری از بیماری خودایمنی دارید.
  • عفونت ویروسی دارید

نتیجه مثبت لزوماً به معنای بیماری نیست. برخی از افراد سالم دارای آنتی بادی های ضد هسته ای در خون خود هستند. علاوه بر این، برخی از داروها نیز می توانند بر نتایج آزمایش ANA تأثیر بگذارند. از جمله این داروها می توان به انواع قرص های ضد بارداری مانند یاسمین و یاز اشاره کرد.

اگر مقدار ANA در آزمایش خون کمتر از 1 باشد به این معنی است که آزمایش منفی است و فرد از نظر بیماری های خودایمنی سالم است.

آزمایش ANA چگونه انجام می شود؟

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک سوزن کوچک را وارد رگ می کند و مقدار کمی خون می گیرد. این ممکن است با یک احساس سوزش خفیف همراه باشد و نباید بیش از 5 دقیقه طول بکشد.

ممکن است مقداری کبودی یا تورم در محل سوزن داشته باشید که معمولاً بی ضرر است و پس از مدت کوتاهی برطرف می شود. آزمایش ANA به هیچ پیش نیازی (از جمله روزه) نیاز ندارد و می توانید آن را در هر زمانی از شبانه روز انجام دهید.

آخرین کلمه

توجه داشته باشید که سطح آنتی بادی ضد بلوکر با افزایش سن افزایش می یابد. به همین دلیل، یک سوم بزرگسالان بالای 65 سال ممکن است نتیجه ANA مثبت داشته باشند.

شما می توانید تمام سوالات خود را در مورد فاکتور ANA در آزمایش خون در قسمت نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول در مورد آزمون ANA

ANA در آزمایش خون به چه معناست؟

ANA مخفف آنتی بادی ضد هسته ای و مخفف آنتی بادی هسته ای است. این آزمایش برای تعیین اینکه آیا فرد مبتلا به بیماری های خود ایمنی است یا خیر انجام می شود.

آزمایش ANA برای چیست؟

این آزمایش برای تشخیص بیماری های خودایمنی مانند لوپوس، لوسمی، هپاتیت مزمن و … انجام می شود. در این بیماری ها، سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خود حمله می کند.

محدوده نرمال تست ANA چقدر است؟

اگر مقدار این فاکتور در آزمایش خون کمتر از 1 باشد، نتیجه آزمایش منفی بوده و فرد سالم است.

نام دیگر آزمایش ANA چیست؟

این آزمایش به عنوان آزمایش آنتی بادی هسته ای نیز شناخته می شود.