بررسی وضعیت بیت کوین، آلت کوین های مهم و بازار سهام؛ ۲۱ آذر ۱۴۰۲


اصلاح شارپ بیت کوین سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرده، اما آیا این ریزش قیمت‌ها نشانه‌ای برای در پیش بودن یک روند نزولی گسترده‌تر در نظر گرفته می‌شود؟

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، کندل هفته گذشته بیت کوین با رشد ۹/۵۵ درصدی قیمت آن بسته شد، اما هفته جدید را با عملکرد ضعیفی آغاز کرد و شاهد سقوط این ارز دیجیتال تا نزدیکی ۴۰،۵۰۰ دلار بودیم. اصلاح شدید بیت کوین همچنین باعث لیکوئید شدن پوزیشن‌های تعدادی از آلت کوین‌ها نیز شده است. طبق داده‌های منبع اطلاعاتی CoinGlass، حجم لیکوئید شدن پوزیشن‌های لانگ در سرتاسر بازار کریپتو برای تاریخ ۱۱ دسامبر (دوشنبه ۲۰ آذر) بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

این سقوط شارپ و ناگهانی اما روند بیت کوین و آلت کوین‌ها را دستخوش تغییر نمی‌کند، زیرا اصلاحات جزئی بخشی از هر روند صعودی محسوب می‌شوند. به طور کلی، رالی‌های به شدت عمودی با پولبک‌های شدید قیمت دنبال می‌شوند. در این شرایط بازیکنان ضعیف‌تر نمی‌توانند خود را در بازار حفظ کنند و به سرمایه‌گذاران بلندمدت اجازه داده می‌شود تا در سطوح پایین‌تر خریدهای بیشتری داشته باشند.

عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال

به دلیل محرک‌های صعودی که در سال ۲۰۲۴ انتظارشان را می‌کشیم، بعید به نظر می‌رسد که اصلاحات، طولانی‌تر از این شوند. تحلیلگران انتظار دارند که یک یا چند صندوق قابل معامله در بورس (صندوق ETF) اسپات بیت کوین در ماه ژانویه سال آینده (دی ماه ۱۴۰۲) تأییدیه نظارتی دریافت کنند. چنین چیزی می‌تواند یک تغییر سرنوشت‌ساز در بازار کریپتو باشد.

به دنبال این امر هاوینگ (Halving) بیت کوین را در ماه آوریل (فروردین سال آینده) در پیش داریم و در نهایت به انتظارات مردم و کارشناسان برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده می‌رسیم، چیزی که می‌تواند شرایط را برای دارایی‌های پرخطر بهبود بخشد. گلدمن ساکس (Goldman Sachs) پیش‌بینی می‌کند که فدرال رزرو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ (تیر تا شهریور سال آینده) کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

سطوح مهمی که می‌توانند جلوی سقوط بیشتر قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها را بگیرند کدام‌اند؟ در این مطلب نمودار بیت کوین، دو شاخص مهم بازار سهام و تعدادی از آلت کوین‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم.

تحلیل شاخص S&P 500

گاوها طی چند روز گذشته با موفقیت شاخص S&P 500 (SPX) را در بالاتر از سطح بریک اوت ۴۵۴۱ نگه داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که خریداران سعی دارند این سطح را به یک حمایت تبدیل کنند.

نمودار روزانه شاخص S&P 500

میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۴۵۳۱ و شاخص قدرت نسبی (RSI) در نزدیکی منطقه اشباع خرید نشان می‌دهد که بی‌دردسرترین مسیر برای حرکت به سمت بالای نمودار است. اگر خریداران مقاومت سربار سطح ۴۶۵۰ را از پیش‌رو بردارند، این شاخص می‌تواند شتاب بگیرد و به سطح ۴۸۰۰ برسد.

اگر ارزش S&P 500 کاهش یابد و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه سقوط کند، این دیدگاه صعودی در کوتاه‌مدت باطل خواهد شد. این امر نشان‌دهنده فروش سنگین معامله‌گران در سطوح بالاتر است. این شاخص سپس ممکن است به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خود به نرخ ۴۳۹۳ ریزش داشته باشد.

تحلیل شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا (DXY) در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ آذر) از سطح ۶۱/۸ درصدی اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی خود به نرخ ۱۰۲/۵۵ به سمت بالا بازگشت که نشان‌دهنده خرید معامله‌گران در سطوح پایین‌تر است.

نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۱۰۴ رسیده و شاهد بازگشت بوده؛ جایی که خرس‌ها به سختی از این وضعیت دفاع می‌کنند. یک نکته مثبت جزئی که گاوها از آن بهره‌مند شده‌اند این است که آنها اجازه نداده‌اند قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود برسد.

یک مقاومت جزئی هم در سطح ۱۰۴/۵۰ وجود دارد، اما اگر گاوها از این سطح عبور کنند، شاخص دلار می‌تواند تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خود به نرخ ۱۰۵ رشد کند. میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه مسطح شده و اندیکاتور RSI در نزدیکی ناحیه میانی خود قرار دارد. این امر نشان‌دهنده تشکیل یک رنج قیمتی در کوتاه‌مدت است. حمایت قدرتمندی که در مسیر نزولی با آن مواجه خواهیم شد در سطح ۱۰۲/۴۶ قرار گرفته است.

تحلیل قیمت بیت کوین

تثبیت قیمت بیت کوین در نزدیکی ۴۴،۷۰۰ دلار، آن هم در یک ناحیه باریک، در تاریخ ۱۱ دسامبر با حرکت BTC به سمت پایین نمودار پایان یافت. شکست گاوها در از سرگیری روند صعودی ممکن است باعث افزایش فشار فروش از سوی معامله‌گران شده باشد.

نمودار قیمت روزانه بیت کوین

یکی از برتری‌هایی که گاوها در این بین از آن برخوردارند این است که قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود به نرخ ۴۰،۷۰۸ دلار به سمت بالا بازگشته است. این بازگشت قیمت در دم بلند کندل روز گذشته نیز دیده می‌شود. خریداران بار دیگر تلاش می‌کنند که جفت ارز BTC/USDT را به بالای سطح ۴۴،۷۰۰ دلار برسانند، اما ممکن است خرس‌ها به راحتی تسلیم نشوند. واگرایی منفی مشاهده شده در RSI به معامله‌گران هشدار می‌دهد که مومنتوم این حرکت صعودی در حال کاهش است.

اگر قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، اصلاح قیمت می‌تواند تا سطح بریک اوت ۳۷،۹۸۰ دلار هم ادامه داشته باشد. این سطح احتمالاً باعث جذب خرید زیادی از سوی گاوها می‌شود. از طرف دیگر، شکست رو به بالای سطح ۴۴،۷۰۰ دلار و کلوز قیمت در آن نواحی بیانگر آن است که گاوها دوباره به سکان هدایت بازار بازگشته‌اند.

تحلیل قیمت اتریوم

قیمت اتریوم در تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) از ۲۴۰۳ دلار کاهش یافت و به زیر سطح بریک اوت ۲۲۰۰ دلاری خود در روز گذشته سقوط کرد. این امر نشان می‌دهد که گاوها به سمت خروج از بازار هجوم آورده‌اند.

نمودار قیمت روزانه اتریوم

پرایس اکشن اتریوم طی چند روز گذشته یک واگرایی منفی در RSI ایجاد کرده که نشان‌دهنده تضعیف شتاب حرکت صعودی این آلت کوین است. با این حال، گاوها در تلاش هستند تا به شدت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود به نرخ ۲۱۸۶ دلار دفاع کنند.

اگر قیمت از سطح فعلی به سمت بالا جهش داشته باشد، گاوها دوباره تلاش خواهند کرد که با هدایت جفت ارز ETH/USDT به بالای ۲۴۰۳ دلار، روند صعودی اخیر خود را از سر بگیرند. اگر آنها این کار را با موفقیت انجام دهند، ارزش این جفت ارز می‌تواند تا ۲۵۰۰ دلار و در ادامه ۳ هزار دلار افزایش یابد.

اگر قیمت در زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بسته شود، این دیدگاه خوش‌بینانه اعتبار خود را از دست خواهد داد. این امر ممکن است اصلاح قیمت به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به نرخ ۲۰۱۲ دلار را عمیق‌تر کند.

تحلیل قیمت بایننس کوین

قیمت بایننس کوین در روز گذشته یک الگوی کندلی تشکیل داد که نشان‌دهنده نبرد پرتنشی بین گاوها و خرس‌ها بود.

نمودار قیمت روزانه بایننس کوین

دم بلند کندل روز دوشنبه، خرید سنگین معامله‌گران در سطوح پایین‌تر را نشان می‌دهد. اگر قیمت در بالای سطح ۲۳۹/۲ دلار باقی بماند، جفت ارز BNB/USDT احتمالاً شتاب بیشتری خواهد گرفت و تا ۲۶۵ دلار افزایش قیمت خواهد داشت. عبور از این سطح ممکن است به یک مانع دشوار تبدیل شود، اما اگر خریداران موفق به انجام این مهم شوند، بایننس کوین در نمودار روزانه الگوی سر و شانه معکوس خود را که یک آرایش صعودی محسوب می‌شود تکمیل خواهد کرد.

اگر خرس‌ها قیمت را کاهش دهند و آن را در زیر سطح ۲۲۳ دلار حفظ کنند، روند حرکت بایننس کوین به نفع خرس‌ها خواهد بود. این جفت ارز ممکن است در ادامه به حمایت محوری خود در سطح ۲۰۳ دلار سقوط کند.

تحلیل قیمت ریپل

قیمت ریپل در تاریخ ۸ دسامبر (۱۷ آذر) از مقاومت ۰/۶۷ دلاری خود بالاتر رفت، اما گاوها نتوانستند بر اساس این بریک اوت حرکت مثبتی را در تاریخ ۹ دسامبر شروع کنند. این امر نشان‌دهنده فروش در سطوح بالاتر است.

نمودار قیمت روزانه ریپل

گاوها دوباره در تاریخ ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) تلاش کردند که قیمت را به بالای سطح ۰/۶۷ دلار برسانند، اما خرس‌ها موضع خود را حفظ کردند. این مقاومت آنها یک پولبک شارپ را در قیمت ترتیب داد و ریپل در روز گذشته به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خود به نرخ ۰/۶۲ دلار سقوط کرد. اگر قیمت در زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بسته شود، جفت ارز XRP/USDT می‌تواند تا حمایت کلیدی ۰/۵۶ دلاری خود ریزش داشته باشد.

اگر قیمت از سطح فعلی افزایش یابد، به معنای خرید معامله‌گران در کف خواهد بود. گاوها در ادامه دوباره سعی خواهند کرد که بر مانع ایجاد شده در سطح ۰/۶۷ دلار غلبه کنند. اگر آنها این کار را با موفقیت انجام دهند، ریپل ممکن است به سطح ۰/۷۴ دلار برسد، جایی که انتظار می‌رود خرس‌ها به مقاومت در برابر گاوها بپردازند.

تحلیل قیمت سولانا

سولانا در مانع سربار ۷۸ دلاری خود با فشار فروش مواجه است. شکست خریداران در عبور از این سطح ممکن است منجر به آغاز پولبک قیمت در روز گذشته شده باشد.

نمودار قیمت روزانه سولانا

جفت ارز SOL/USDT در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود به نرخ ۶۳ دلار حمایت شده که نشان می‌دهد سطوح پایین‌تر همچنان خریداران را به خود جذب می‌کنند. اگر گاوها در حفظ این بازگشت موفق ظاهر شوند، سولانا می‌تواند سقف قیمت خود در ۷۸ دلار را دوباره تست کند. شکستن رو به بالای این سطح و کلوز قیمت سولانا در آن نواحی می‌تواند درها را برای صعود بالقوه رقیب اتریوم به سطح روانی ۱۰۰ دلار باز کند.

اگر خرس‌ها می‌خواهند که از رالی احتمالی سولانا جلوگیری کنند، باید قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش دهند. این امر ممکن است اصلاح عمیق‌تری را به سمت حمایت کلیدی ۵۱ دلار آغاز کند.

تحلیل قیمت کاردانو

خریداران قیمت کاردانو را در روزهای ۹ و ۱۰ دسامبر به بالای مقاومت سربار ۰/۶۰ دلار رساندند، اما نتوانستند سطوح بالاتر را برای خود حفظ کنند.

نمودار قیمت روزانه کاردانو

حرکت صعودی چند روز گذشته کاردانو RSI را به سطوح منطقه اشباع خرید سوق داده بود، که نشان می‌دهد این رالی در کوتاه‌مدت بیش از اندازه طولانی شده است. چنین چیزی ممکن است گاوهای کوتاه‌مدت و نوسان‌گیر بازار را وسوسه کرده باشد که سود پوزیشن‌های خود را برداشت کنند، چیزی که به پولبک تاریخ ۱۱ دسامبر این آلت کوین انجامید.

جفت ارز ADA/USDT در تلاش برای یافتن یک حمایت در سطح ۵۰ درصدی فیبوناچی اصلاحی به نرخ ۰/۵۱ دلار است. اگر این سطح حفظ شود، خریداران دوباره تلاش خواهند کرد تا قیمت را به بالاترین سطح این روزهای خود یعنی ۰/۶۵ دلار برسانند. از سوی دیگر، شکست رو به پایین سطح ۰/۵۱ دلار می‌تواند این جفت ارز را به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۰/۴۵ دلار برساند.

تحلیل قیمت دوج کوین

همانطور که از فتیله بلند کندل روز گذشته قیمت دوج کوین دیده می‌شود، خرس‌ها رالی این میم کوین را در سطح ۰/۱۱ دلار با یک چالش مهم روبرو کرده‌اند.

نمودار قیمت روزانه دوج کوین

قیمت می‌تواند تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود به نرخ ۰/۰۹ دلار کاهش یابد. این میانگین متحرک سطح مهمی محسوب می‌شود که باید آن را زیر نظر داشته باشیم. یک حرکت رو به بالای قدرتمند از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نشان می‌دهد که احساسات معامله‌گران مثبت باقی مانده و آنها در حال خرید با رسیدن قیمت به کف‌های جدید هستند. این امر احتمال شکست رو به بالای سطح ۰/۱۱ دلار را افزایش می‌دهد. اگر این اتفاق رخ دهد، جفت ارز DOGE/USDT ممکن است به سطح ۰/۱۵ دلار صعود داشته باشد.

در مقابل، ریزش دوج کوین به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نشان می‌دهد که معامله‌گران به شدت در حال برداشت سود خود از بازار هستند. در این حالت، این جفت ارز ممکن است در ادامه ریزش خود را به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به نرخ ۰/۰۸ دلار گسترش دهد.

تحلیل قیمت اوالانچ

اوالانچ طی چند روز گذشته در یک روند صعودی قدرتمند قرار داشته است. خریداران به راحتی در تاریخ ۹ دسامبر مانع ۳۱ دلار را از پیش‌رو برداشتند و قیمت در ۱۰ دسامبر به ۳۸ دلار رسید.

نمودار قیمت روزانه اوالانچ

رالی شارپ اوالانچ، RSI را به اعماق قلمرو اشباع خرید هدایت کرده که نشان می‌دهد امکان اصلاح یا تثبیت قیمت در کوتاه‌مدت وجود دارد. قیمت اوالانچ در روز گذشته پولبک زد و اینطور که به نظر می‌رسد، معامله‌گران کوتاه‌مدت ممکن است در حال برداشت سود خود از بازار باشند.

اگر خریداران اجازه ندهند که قیمت به زیر سطح ۳۱ دلار سقوط کند، احتمال رشد اوالانچ به بالای سطح ۳۸ دلار افزایش پیدا می‌کند. جفت ارز AVAX/USDT در این صورت می‌تواند تا ۴۶ دلار و پس از آن ۵۰ دلار رشد داشته باشد. از سوی دیگر، اگر قیمت کاهش یابد و به زیر سطح ۳۱ دلار سقوط کند، شروع یک اصلاح عمیق‌تر به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۲۵/۸۵ دلار را نشان می‌دهد.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

cointelegraph.com