بهترین تکنیک های طب سنتی برای درمان سردردهای شدید


یکی از بیماری هایی که در افراد مختلف دیده می شود سردرد است. سردرد مختص سن و مزاج خاصی نیست. و هر کسی با هر خلق و خوی و در هر سنی ممکن است دچار سردرد شود. در این مقاله می خواهیم درمان سردرد و انواع آن را از دیدگاه طب سنتی اسلامی توضیح دهیم.

در طب سنتی اسلامی سردردها را بر اساس غالب بودن هر یک از مزاج های چهارگانه به چهار دسته کلی تقسیم می کنند. یعنی سردرد به صفراوی، دمیک، بلغمی و قولنجی تقسیم می شود و روش درمان هر یک از این چهار نوع متفاوت است. البته ابتدا باید خلق و خوی خود را بشناسید. یا به عبارت دیگر مطالعه مزاج انجام دادن. و سپس درمان مناسب را بر اساس خلق و خوی خود انتخاب کنید.

سردرد صفرا

مزاج صفراوی یا گرم و خشک اگر در بدن غالب باشد. می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلف در قسمت های مختلف بدن شود. یکی از اعضای بدن که ممکن است در اثر صفرای اضافی بیمار شود سر است.

علائم سردرد صفراوی

در سردرد که به دلیل غلبه صفرا است، درد از پیشانی و جلوی سر ساطع می شود. این نوع سردرد با گرما و عطرهای داغ تشدید می شود. این سردرد تمام پیشانی و چشم ها را می پوشاند. و معمولا در مردان بیشتر دیده می شود.

درمان سردرد صفراوی

دو نوع درمان برای این سردرد جدید وجود دارد، یکی برای درمان اورژانسی و دیگری برای درمان اساسی و کامل:

درمان اورژانسی:

  • سرکه انگبین را با آب نعنا یا زرشک بنوشید.
  • غذای خیلی سرد بخور
  • سرکه طبیعی یا آب پرتقال یا آب لیمو طبیعی را بو کنید.

درمان کامل:

  • سرکه انبین باید چهل روز متوالی همراه با عصاره نعناع مصرف شود. و بعد از این مدت چهل روز باید در مجموع با ساکشن و ساکشن انجام شود.

سردردهای جمعیتی

سردرد دمو نوع دیگری از این بیماری است. یعنی سردردی که به دلیل غلبه مزاج گرم و مرطوب ایجاد می شود. غلبه این مزاج می تواند در نقاط مختلف بدن مشکل ساز باشد و بدن را بیمار کند و یکی از عوارض غلبه مزاج گرم و مرطوب سردرد است.

علائم دموگرافیک سردرد

از پیشانی شروع می شود و در مدت زمان کوتاهی کل سر را می پوشاند. این نوع سردرد با گرما، عصبانیت و عطرهای تند تشدید می شود و با بروز این نوع سردرد، نبض رگ های شقیقه را احساس می کنید. و این نوع سردرد نیز در مردان شایعتر است.

درمان سردرد دمودیک

برای درمان این نوع سردرد حجامت بهترین گزینه است. و کیفیت و زمان آن باید به شرح زیر باشد:

  • اگر سردرد شما خیلی بد نیست. در مجموع باید دو حجامت انجام دهید. اما ماهی یکبار البته اگر سردردتان خیلی بد است این حجامت را سه بار (یعنی سه ماه) انجام دهید. (بهترین زمان برای حجامت کل نیمه دوم ماه قمری است و بهترین روزهای نیمه دوم ماه قمری برای حجامت کل هفدهم، نوزدهم یا بیست و یکم است.)
  • بعد از اینکه مجموعاً این سه مرتبه را انجام دادید، پس از گذشت دو هفته از آخرین حجامت، یک بار حجامت را روی سر انجام دهید.

سردرد بلغمی

نوع سوم سردرد، سردرد بلغمی است. یا به عبارتی سردردی که ناشی از مزاج سرد و خیس است. غلبه این مزاج همچنین می تواند باعث ایجاد بیماری در قسمت های مختلف بدن شود. یکی از بیماری هایی که می تواند ایجاد کند سردرد است.

علائم سردرد همراه با خلط

با این نوع سردرد، درد معمولا از گردن و پشت سر شروع می شود. و از سرما و استرس بدتر می شود. و با بوهای گرم آرام می شود. گاهی اوقات با حالت تهوع همراه است. و معمولا در خانم ها بیشتر دیده می شود.

درمان سردرد با خلط

بسته به شدت سردرد بیمار، مدت درمان از چهل تا صد و بیست روز متغیر است. و پنج راه درمان برای این بیماری گفته می شود که بین زن و مرد مشترک است. اما برای زنان راه ششم نیز ذکر شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

  • پنج روز در هفته برای صبحانه جو را با آب انگور بخورید.
  • سر را با روغن کنجد ماساژ دهید.
  • شانه خود را طی ۲۱ مرحله بپیچید.
  • شب هنگام خواب عطر گرم را استشمام کنید.
  • سرماخوردگی را کاملاً رد کنید. یا حداقل سرماخوردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به خصوص در شب.
  • اما شفای ششم که مخصوص زنان است شبها جز در زمان عادت ماهانه یک لیوان آب رازیانه با عسل بنوشند.

سردردهای تیره

نوع چهارم سردرد، سردرد ساوادو یا در واقع سردردی است که به دلیل غلبه مزاج سرد و خشک به وجود می آید. غلبه این مزاج نیز می تواند باعث بروز مشکلات و بیماری های مختلفی در نقاط مختلف بدن شود. یکی از آنها سردرد است.

علائم سردرد تیره:

این نوع سردرد معمولاً کل سر را درگیر می کند و معمولاً به دلایلی رخ می دهد. یعنی سر و صدا، عصبانیت، ترافیک، استرس، هوای آلوده و غیره. می تواند علت این سردرد باشد. امروزه هم مردان و هم زنان از این نوع سردرد رنج می برند.

درمان سردرد تیره

برای درمان این نوع سردرد بسته به شدت سردرد، مدت درمان بین 4 تا 6 ماه خواهد بود. اما راه های درمان این نوع سردرد:

  • هر شب یک لیوان آب نعناع با سرکه انگبین بنوشید.
  • موهای خود را با شانه های درشت شانه کنید.
  • پاهای خود را به خصوص انگشتان پا ماساژ دهید.
  • 21 مرحله: شانه خود را با پنکه گرم کنید.
  • حجامت در ملاء عام هر ماه یکبار به مدت دو ماه متوالی.
  • بعد از حجامت عمومی در ماه سوم حجامت سر انجام دهید.
  • و بعد از اینکه در ماه چهارم حجامت کردید، پشت گوش را حجامت کنید.
  • فراموش نکنید که غذاهایی که نوشابه بدن را افزایش می دهند را ترک کنید. از جمله: «بادمجان، سوجوک، سوسیس، ادویه های تند، گوشت گاو و گوساله، چای سیاه و سبز، قهوه، نسکافه، سرخ کردنی ها، سیگار، قلیان و…»

درمان سردرد در آیات و روایات

حقیقت دنیا این است که خداوند متعال در برخی از مخلوقات خود خواصی قرار داده است تا انسان ها از آن بهره مند شوند. اما باید بدانیم که عامل اسباب فقط خداوند متعال است. و بدون تکیه بر آنها نمی توان از خلاقیت ها نهایت بهره را برد. در زیر به بیان آیات و روایاتی در این زمینه می پردازیم.

با قانسووا و درمان سردار آشنا شوید

می گویند روزی پادشاه حبشه یعنی نجاشی دچار سردرد شدید شد. و از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کمک خواست. حضرت برای او دعایی نوشت و فرمود که آن را در شب با کلاه قلانسوا (نوع کلاه رایج در آن زمان) بپوش. و این دعا چنین است: «بسم الله الرحمن الرحیم لا اله الا ملک الحق. شاهد آیه خدا و نور و حکمت و جلال و قدرت باش.» ای کسی که نمی خوابد، لا اله الا الله ابراهیم خلیل الله. معبودی جز خدا نیست، موسی کلام خداست. هیچ خدای دیگری جز خدا، عیسی، روح خدا وجود ندارد. و کلمه «لا اله الا الله» محمد رسول الله است. و پاکی و پاکی او. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است نزد کسی که برای او ساکن است، قرار ده. و آنچه در شب و روز است نزد اوست و او شنوا و داناست َّاٍ وَ غَّوَاصٍ علاء إلى اللَّه- تصيرُ الْامورُ». (مکارم الاخلاق ص 404).

چند روایت از امام باقر علیه السلام.

امام باقر علیه السلام فرمود: هرکس سردرد دشت، دشت و باجوید گفتند: پناه می برم به خدایی که آنچه را در خشکی و دریا و آسمان است برای او قرار داده است. زمین. و او شنوای داناست – هفت مرتبه چون درد را از او دور می کند. (وسائل الشیعه ج 2 ص 422 ).

امام باقر علیه السلام می فرماید: «به شیعیان ما بیاموزید که در هنگام سردرد بگویند: یا تهی، زر، تمنا یا تناب.» یقیناً این ها نام های بزرگی هستند که خداوند متعال برایشان جایگاهی داده است. و خداوند متعال به خاطر این نام ها سردرد را از شیعیان ما دور می کند. (بحارالأنوار (اول – بیروت)، ج 92، ص 54).

محمد بن ابراهیم گفت: روزی نزد امام باقر (علیه السلام) رفتم. و من از آنها شکایت کردم که شقیقه‌ام هفته‌ای یک یا دو بار درد می‌کند، بنابراین گفتند: «دستت را روی قسمتی که درد می‌کند بگذار و بگو: «روز تولدشان یا ظاهراً حضور دارند، یا در باطن غایب نیستند. و مهربان ترین. و این را یک بار تکرار کن انشاءالله شفا می یابی.» (طب ائمه علیهم السلام، ص: 20).

عمر بن حنظله می گوید: از سردردم نزد امام باقر (علیه السلام) شکایت کردم. پس فرمود: هرگاه سرت درد گرفت، دستت را جلوی سرت بگذار و این آیه را بخوان: «اگر خدایان با ما بودند، چنانکه می گویند، عرش سبیل را طلب می کردم». و اگر به آنها گفته شود: حق تعالی ما و رسول خدا را مبعوث کرده است، منافقان درباره شما ساکت خواهند شد. (مکارم الاخلاق ص: 373).

امام باقر رضی الله عنه می فرماید: این دعا کتیبه نیست. وَ لَا بِرَبٍّ یَبِیدُ ذِکْرُهُ. و چیزی را با آن مرتبط نکنید. و هیچ پذیرشی برای آنها وجود ندارد. و ما او را نمی جوییم و به سوی او روی نمی آوریم. و مخلوقات ما را جز یکی از شما نخوانید. معبودی جز تو نیست، شریکی نیست، شریکی برای کسی نیست. (نام بیمار را به جای اینکه چه کسی هستید بنویسید). و بر محمد و اهل بیتش دعا کن.

و به روایت دیگر گفت: به نام تو که تختت بر آب ایستاده، بر محمد و آل محمد صلوات بفرست و فلانی را شفا دهی. ” (در اینگا نیز نام که فلانی نوشتا شد). از سردرد و میگرن، تا چندین سال در غار به گوششان زدیم. و از تو به نامت می‌پرسم که آدم را با آن آفریدم و خلقتش را کامل کردم. بر محمّد و آل محمّد درود فرست و فلان فرزند فلان را شفا دهد. (و با هم به گفت و گو پرداختند و آن شخص به او نزدیک بود.) (مکارم الاخلاق، ص 404).

درمان سردرد در قرآن

امام حسن اصغری (علیه السلام) برای درمان سردرد می فرماید: کاسه ای آب در دست بگیرید و این آیه مبارکه را بر آن بخوانید: و ما هر چیزی را از آب زنده کردیم، پس ایمان نمی آورند. انشاءالله خوب می شوید (طب ائمه علیهم السلام ص 19).

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هرگاه یکی از شما دچار سردرد یا درد دیگری شد، هر دو دست خود را باز کند و به پروردگار خدا پناه برد. بهشت.» و سپس صورت خود را با دستان خود بمالید، خداوند آن را بهتر کند (مسند الرضا: 67).

امتیاز شما برای این پست