تعریفی جامع از طراحی سایت

شناخت بهترین روش های طراحی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. وب سایت ها گروهی از صفحات به هم پیوسته هستند که شامل انواع متن، تصویر، صدا و غیره هستند.

هنگامی که می خواهید یک وب سایت طراحی کنید، باید دقیقا بدانید که از کدام زبان و تکنولوژی استفاده کنید. گزینه ای برای انجام طراحی به صورت دستی وجود دارد.

یا افراد و شرکت های طراحی از ابزار سایت ساز موجود در بازار استفاده می کنند. راه های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اگر هر یک از این روش ها و مزایا و معایب آن ها را می شناسید، می توانید بهترین و مناسب ترین روش را انتخاب کنید. برای آشنایی شما با بهترین و مرتبط ترین روش های طراحی سایت، مطالبی جامع و مفید ارائه می کنیم.

تعریف طراحی سایت

طراحی سایت به معنای مراحل طراحی و ساخت وب سایتی است که شرکت و محصولات یا خدمات آن را به نمایش می گذارد. به عبارت دیگر مهارت ساخت و اجرای صفحات وب را طراحی وب سایت می گویند.

تعریف طراحی وب سایت به زبان ساده تر، ساخت یک وب سایت یا بهینه سازی یک وب سایت قدیمی در فضای اینترنت است. طراحی سایت فرآیندی است که با لایه بندی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت قوانین سئو ایجاد می شود.

باید گفت برای طراحی و راه اندازی سایت باید یک سری مراحل طی شود. کسانی که در زمینه شرکت های طراحی و طراحی سایت فعالیت می کنند این مراحل را به صورت حرفه ای انجام می دهند. البته دو تیم یا دو نفر سایت را توسعه می دهند که هر کدام وظیفه خاصی دارند.

طراح سایت

طراح وب سایت شخصی است که یک وب سایت را با عناصر زیبایی شناختی و عکس های جذاب و چشمگیر تبلیغ می کند. در برخی موارد، طراح وب سایت سعی می کند با استفاده از ایده های جدید و به روز، جذابیت بصری وب سایت را با هدفی خاص افزایش دهد و نیازهای افراد را برطرف کند.

در حالی که طراح دیگر از کدنویسی استفاده می کند و گاهی اوقات نیازی به انجام این کار نیست. زیرا یکی از اهداف اصلی و مهم یک طراح وب، استفاده از ایده های نو و خلاقانه است.

این باعث افزایش ترافیک صفحه وب می شود. طراحان مبتدی که سایت را به صورت غیرحرفه ای طراحی می کنند فقط بر روی کدنویسی تمرکز می کنند.

اما باید بگوییم که موفق ترین طراح وب سایت کسی است که سعی می کند رضایت مدیر سایت یا کاربران را جلب کند. علاوه بر این، هم کدنویسی و هم زیبایی و قالب های جذاب وب سایت را در نظر می گیرد.

مسئولیت های طراح وب سایت

بسیاری از افراد علاقه زیادی به فناوری و فناوری اطلاعات دارند. در واقع، علاقه شدید به برنامه نویسی، طراحی و سیستم عامل های مختلف آنها را به سمت طراحی وب سایت سوق می دهد.

بسیار مهم است که یک طراح موفق و با تجربه باشید تا بتوانید مانند بسیاری از افراد حرفه ای طراحی سایت را انجام دهید. علاوه بر علاقه و استعداد، باید بهترین روش های طراحی سایت را بشناسید و سعی کنید تخصص و مهارت های لازم را کسب کنید.

هر یک از طراحان وظایف خاصی دارند و زیباسازی قسمت ها یا لایه های سایت از وظایف اصلی طراح سایت محسوب می شود. طراح ابتدا به شیئی که می خواهد طراحی کند فکر می کند.

در این قسمت به وظایف اصلی یک طراح سایت می پردازیم.

• یکی از مهمترین وظایف یک طراح وب، اولویت دادن به نظر مشتری و استفاده از ایده های آنهاست. همچنین تمامی انتظارات و نیازهای مشتریان در حوزه ظاهر سایت را به بهترین نحو برآورده می کند. طراح با توجه به نوع طرح، انتخاب افکت، رنگ و … برنامه ریزی دقیقی انجام می دهد.

• یکی دیگر از وظایف طراحان سایت این است که سایت را به موقع به کارفرما تحویل دهند و با تاخیر روی سرور بارگذاری نکنند. علاوه بر این، صفحات منظمی ایجاد می کند تا گیم پلی کاربر را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. کار طراحان وب سایت حرفه ای اضافه کردن ویدیو، فایل های صوتی و عکس با بالاترین کیفیت است. همچنین پس از طراحی سایت، آن را تست می کنند.

انواع طراحی سایت

با توجه به نوع کاربرد و نوع کدگذاری سایت ها به دو گروه تقسیم می شوند که شامل سایت های استاتیک و سایت های پویا می شود. در این قسمت به بررسی انواع طراحی سایت می پردازیم.

1. طراحی سایت استاتیک یا ثابت: طراحی این سایت ها به گونه ای انجام می شود که تمامی داده های لازم در آنها قرار می گیرد، آشنایی با کدنویسی سایت برای ایجاد تغییرات در سایت بسیار مهم است. به طور کلی، html برای طراحی تعدادی از این سایت ها استفاده می شود.

با توجه به اینکه این سایت کدنویسی کمی دارد، به همین دلیل سرعت بارگذاری آنها بسیار سریع است. حجم کم کد منجر به خوانایی بهتر سایت با کمک موتورهای جستجو می شود.

سایت استاتیک با قیمت مناسب تری نسبت به سایر سایت ها طراحی شده و از امنیت بالاتری برخوردار است. مدیران و صاحبان سایت نمی توانند آن را تغییر دهند

امکان افزودن ویژگی های مختلف مانند فرم ها و غیره وجود دارد. اگر این نوع سایت ها از کدهای پیچیده استفاده کنند، سرعت بارگذاری آنها کاهش می یابد.

مهمترین ابزار مورد نیاز برای طراحی سایت

یکی از سوالاتی که برای تعداد زیادی از علاقه مندان به طراحی سایت پیش می آید این است که مهمترین ابزار طراحی سایت چیست؟

داشتن یک کامپیوتر قدرتمند اولین ابزار برای طراحی وب سایت محسوب می شود. باید از کامپیوتری استفاده کنید که به راحتی بتواند برنامه های گرافیکی و کدنویسی را اجرا کند.

لازم به ذکر است که آویزان کردن کامپیوتر در حین کار باعث می شود طراح سایت روی کار اصلی تمرکز نکند. زبان های برنامه نویسی و فریمورک های مرتبط دیگر ابزاری هستند که هنگام طراحی وب سایت به آن نیاز خواهید داشت.

لازم به ذکر است که زبان برنامه نویسی و فریم ورک ها را می توانید با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید.

انواع روش های طراحی سایت

اکنون که می دانید طراحی سایت چیست و وظایف یک طراح وب سایت حرفه ای چیست، بهتر است با روش های مختلف طراحی سایت آشنا شوید. همانطور که گفته شد هر یک از روش های طراحی و ساخت وب سایت دارای مزایا و معایبی است. در این قسمت روش ها را به صورت جامع توضیح می دهیم.

1. طراحی سایت با کدنویسی مدیریت و سیستم گرافیکی مستقل انجام می شود: در این روش راه اندازی سایت، شرکت یا طراح از همان ابتدا به صورت دستی تمامی کدها و افزونه های لازم را می نویسد. سپس سایتی را ارائه می دهد که کاملاً منحصر به فرد نامزد است.

• مزایا: یکی از مهمترین مزیت های طراحی وب سایت به روش ذکر شده انحصاری بودن سایت است. بنابراین شما نمی توانید نمونه مشابهی را در اینترنت پیدا کنید.

سایت سنگین نیست و سرعت بارگذاری بسیار بالایی دارد. زیرا از کدهایی استفاده می شود که در توسعه سایت ضروری است. به این ترتیب شرکت و طراح سایت به راحتی می توانند ویرایش های لازم را انجام دهند و امکاناتی را به سایت اضافه کنند.

• معایب: یکی از معایب اصلی روش طراحی وب سایت خود مدیریتی و کدنویسی گرافیکی، زمان بر بودن آن است. زمانی که می خواهید سایت مورد نظر را با این روش طراحی کنید، باید زمان زیادی را صرف کنید. ضمن اینکه بدون داشتن تخصص و دانش بالا در زمینه طراحی سایت نمی توانید به نتیجه دلخواه برسید.

همچنین باید مهارت کافی برای ساخت و ایجاد ماژول ها و پلاگین های لازم را داشته باشید. باید بدانید که در مقایسه با بهترین روش های طراحی سایت، این روش مستلزم هزینه های بالایی برای طراحی سایت است.

سیستم مدیریت محتوا به این شکل آپدیت نمی شود و خود طراح باید نقش نگهداری سایت را ایفا کند. هزینه بالای نگهداری و ویرایش وب سایت یکی دیگر از معایب این روش است.

2. شرکت یا طراح سایت از سیستم های مدیریت محتوای آماده استفاده می کند: در این روش سایت با استفاده از سیستم هایی مانند وردپرس، جوملا و … که دارای محتوای آماده هستند طراحی می شود.

این روش در مقایسه با سایر روش های راه اندازی سایت به زمان و هزینه کمتری نیاز دارد. لازم به ذکر است که این روش به عنوان ارزان ترین روش طراحی سایت شناخته می شود. در زیر به مزایا و معایب آن می پردازیم.