تمرینات ذهنی جالب برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری


مغز پیچیده ترین عضو بدن است که وظیفه تنظیم عملکردهای مختلف بدن، تفسیر اطلاعات حسی دریافتی و پردازش احساسات ما را بر عهده دارد. همچنین جایگاه حافظه، هوش و خلاقیت است. به همین دلیل باید مانند سایر اعضای بدن از آن مراقبت کنید و با استفاده از تمرینات مغزی و افزایش حافظه عملکرد آن را بهبود بخشید.

استفاده از تمرینات مغز برای بهبود حافظه و تمرکز و همچنین محافظت از مغز در برابر مشکلات ناشی از افزایش سن بسیار مهم است.

هر کس در هر سنی می تواند از ترکیب برخی تمرینات ساده مغز برای تقویت حافظه خود بهره مند شود. برای آشنایی با بهترین انواع این تمرینات، این مقاله از مگ عالیه تا آخر بخوانید.

تحقیقات نشان می دهد که راه های زیادی وجود دارد که می توانید حافظه خود را بهبود بخشید و از سلامت مغز خود حمایت کنید.

مهم نیست چند سال دارید، انجام برخی تمرینات مغزی می تواند حافظه، تمرکز و دقت شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند کارهای روزمره را سریعتر انجام دهید.

1. مدیتیشن

مراقبه این یکی از بهترین تمرینات ذهنی برای تقویت حافظه است که علاوه بر مغز فواید بسیاری برای بدن نیز دارد. تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن باعث آرامش بدن و کنترل استرس و اضطراب می شود.

علاوه بر این، برای مغز مفید است، روند پیری مغز را کاهش می دهد و توانایی پردازش اطلاعات را افزایش می دهد. بنابراین یک مکان آرام پیدا کنید، چشمان خود را ببندید و هر روز پنج دقیقه مدیتیشن کنید.

2. تجسم بیشتر

تجسم شامل تشکیل یک تصویر ذهنی برای نمایش اطلاعات است. تصویر ذهنی می تواند به صورت تصاویر متحرک یا صحنه باشد. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که تجسم به افراد کمک می کند اطلاعات را سازماندهی کنند و تصمیمات خوبی بگیرند.

شما می توانید تجسم را در زندگی روزمره خود به روش های مختلف تمرین کنید. به عنوان مثال، قبل از اینکه به خرید بروید، سفر خود به فروشگاه مواد غذایی را تجسم کنید و تصور کنید وقتی به آنجا رسیدید چه خواهید خرید. نکته مهم این است که صحنه ها را واضح و تا حد امکان با جزئیات تصور کنید.

3. انجام بازی با کارت حافظه

بازی کارت حافظه نوعی تمرین ذهنی است که حافظه کوتاه مدت و توانایی فرد در به خاطر سپردن الگوها را آزمایش می کند. این بازی یک راه ساده و سرگرم کننده برای درگیر کردن مغز و فعال کردن مناطق مربوط به تشخیص و یادآوری تصویر است.

4. حل جدول کلمات متقاطع

یکی دیگر از تمرین های ذهنی جدول کلمات متقاطع است. جدول کلمات متقاطع یک فعالیت محبوب است که می تواند مغز را تحریک کند. یک مطالعه قدیمی نشان داد که حل یک صفحه گسترده شروع از دست دادن حافظه را در افراد مبتلا به زوال عقل پیش بالینی به تاخیر می اندازد.

5. پازل را کامل کنید

تکمیل و تکمیل پازل راه خوبی برای پرکردن اوقات فراغت است و یکی از بهترین تمرینات برای مغز و بهبود حافظه به شمار می رود.

طبق تحقیقات، پازل ها بسیاری از عملکردهای شناختی مانند ادراک، چرخش ذهنی، حافظه فعال و استدلال را فعال می کنند و از مغز در برابر اثرات پیری محافظت می کنند.

برای تکمیل یک پازل، شما باید به قطعات مختلف نگاه کنید و بفهمید که هر قطعه در کجای تصویر بزرگتر قرار می گیرد. مغز را به چالش می کشد و آن را تمرین می دهد.

6. بازی سودوکو

پازل های اعداد مانند سودوکو می توانند راهی سرگرم کننده برای ورزش و به چالش کشیدن ذهن شما باشند. این بازی ها توانایی های شناختی برخی افراد را بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی بزرگسالان 50 تا 93 ساله، کسانی که پازل های اعداد بیشتری انجام دادند، نتایج شناختی بهتری داشتند.

7. شطرنج

بررسی مطالعات مختلف نشان می‌دهد که شطرنج و سایر فعالیت‌های شناختی تمرین‌های ذهنی عالی هستند و منجر به بهبود در موارد زیر می‌شوند:

  • بهبود حافظه
  • عملکرد اجرایی توانایی نظارت و انطباق رفتار برای دستیابی به اهداف تعیین شده است
  • سرعت پردازش اطلاعات

8. بازی های ویدیویی

انواع خاصی از بازی های ویدئویی مانند بازی های اکشن، پازلی و استراتژیک باعث بهبود توجه، توانایی حل مسئله و انعطاف پذیری شناختی می شوند و در نتیجه تمرین های ذهنی برای تقویت حافظه محسوب می شوند.

9. برقراری ارتباط با دیگران

لذت بردن از بیرون رفتن با دوستان می تواند یک فعالیت ذهنی سرگرم کننده و جذاب باشد و به حفظ عملکرد شناختی کمک کند. به گفته محققان، افرادی که ارتباطات اجتماعی بیشتری دارند کمتر در معرض زوال شناختی و زوال عقل هستند.

برخی از فعالیت های اجتماعی که می توانند به تحریک مغز کمک کنند عبارتند از:

  • بحث
  • دارم بازی میکنم
  • شرکت در ورزش های گروهی

10. یادگیری مهارت های جدید

یادگیری مهارت های جدید مغز را به روش های مختلف درگیر می کند و به بهبود عملکرد آن کمک می کند. یک مطالعه بر روی افراد مسن نشان داد که یادگیری یک مهارت جدید مانند عکاسی می تواند حافظه را بهبود بخشد.

11. آموزش یک مهارت جدید به دیگران

یکی از بهترین راه ها برای بهبود عملکرد مغز، آموزش مهارت به دیگران است. هنگامی که یک مهارت جدید را یاد گرفتید، باید آن را تمرین کنید. آموزش این مهارت به دیگران مستلزم توضیح مفهوم و تصحیح اشتباهات است.

12. سرگرمی های جالب

انجام سرگرمی های جدید می تواند ذهن را تحریک کند و مغز را به روش های جدیدی آموزش دهد. سرگرمی هایی که نیاز به هماهنگی یا مهارت دارند به عنوان تمرینات مغز و تقویت کننده حافظه طبقه بندی می شوند و مهارت های حرکتی شما را فعال می کنند، از جمله:

  • بافندگی
  • گلدوزی
  • طرح
  • رنگ آمیزی
  • رقصیدن
  • یادگیری یک ساز موسیقی

13. گسترش دایره لغات

افزایش دایره لغات یک راه عالی برای گسترش دانش و راهی برای تقویت حافظه و تمرین ذهن و مغز شماست. خواندن کتاب، تماشای یک برنامه تلویزیونی یا نوشتن کلمات ناآشنا به افزایش دایره لغات شما کمک می کند.

هنگام مطالعه یک دفترچه همراه خود داشته باشید تا اگر با کلمه ای ناآشنا برخورد کردید، آن را یادداشت کنید و از فرهنگ لغت برای یافتن معنی آن استفاده کنید. سپس سعی کنید روز بعد پنج بار از آن کلمه در جملات مختلف استفاده کنید.

14. یادگیری یک زبان جدید

توانایی صحبت کردن به دو زبان باعث افزایش و تقویت ارتباط بین نواحی مختلف مغز می شود. به گفته محققان، این پدیده در به تاخیر انداختن شروع بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل نقش دارد.

خبر خوب این است که برای بهره مندی از مزایای یادگیری زبان های خارجی هرگز دیر نیست. شما می توانید حافظه و سایر عملکردهای ذهنی خود را با یادگیری یک زبان جدید در هر سنی بهبود بخشید.

15. گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی که دوست دارید بخش های مختلف مغز را درگیر و به هم متصل می کند. موسیقی به ایجاد راه حل های خلاقانه کمک می کند و قدرت مغز را افزایش می دهد و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.

16. یادگیری آلات موسیقی

تمرین ابزاری بخش هایی از مغز که مسئول هماهنگی هستند را تمرین می دهد. بر اساس یک مطالعه، نواختن ساز به رشد شناختی مغز جوان کمک می کند و در محافظت از مغز پیر در برابر اختلالات شناختی نقش دارد.

17. یک مسیر جدید انتخاب کنید

وقتی نوبت به کارهای روزمره می رسد، گرفتار این عادت نشوید. در عوض، راه های جدیدی را برای انجام همان کار امتحان کنید.

مسیر دیگری را برای کار انتخاب کنید یا هر هفته سفر خود را تغییر دهید. مثلاً به جای ماشین شخصی از دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

18. ورزش منظم

ورزش منظم هم برای مغز و هم برای بدن مفید است. محققان معتقدند ورزش برای تقویت حافظه مفید است و همچنین ممکن است شناخت و هماهنگی حرکتی را بهبود بخشد.

19. تای چی

تای چی نوعی تمرین بدنی است که شامل حرکات آرام بدن، تنفس موزون و مدیتیشن می شود. در یک مطالعه، عملکرد و ارتباطات بخش‌های مختلف مغز بین ورزشکاران تای چی و کسانی که این ورزش را انجام نمی‌دادند مقایسه شد.

نتایج نشان می دهد که تای چی ارتباط بین نواحی مختلف مغز را افزایش می دهد و می تواند به بهبود توانایی های شناختی و کاهش از دست دادن حافظه کمک کند.

آخرین کلمه

مهم نیست در چه سنی هستید، تمرکز بر سلامت مغز یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود تمرکز، حافظه و چابکی ذهنی خود انجام دهید.

تمرینات مغز و تقویت حافظه ذهن شما را به چالش می کشد، مهارت های شناختی شما را تقویت می کند و عملکرد مغز را بهبود می بخشد و ارتباط بین مناطق مختلف آن را تقویت می کند.

میزان لذت بردن از ورزش مغز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین، بهتر است فعالیت های مختلف تحریک کننده مغز را امتحان کنید تا مورد علاقه خود را پیدا کنید.

سوالات متداول

چرا ورزش مغز و بهبود حافظه مهم است؟

مغز ما در هر کاری که انجام می دهیم درگیر است و بسیاری از عملکردهای مهم بدن را کنترل می کند. برای مدیریت و حفظ اطلاعات به تمرکز و حافظه قوی نیاز داریم. به همین دلیل انجام تمرینات مغزی بسیار مهم است.

چه راهکارهایی به تقویت حافظه کمک می کند؟

ورزش منظم، تای چی، مدیتیشن، حل جدول کلمات متقاطع، تکمیل پازل، یادگیری زبان های خارجی، گوش دادن به موسیقی و یادگیری آلات موسیقی از جمله تمریناتی هستند که می توانند به بهبود حافظه کمک کنند.

نقش زندگی اجتماعی در تقویت حافظه چیست؟

هر بار که با افراد دیگر تعامل می کنید، خود را در معرض ایده ها و روش های جدید تفکر قرار می دهید. در نتیجه ذهن شما تحریک می شود و قدرت بینش و تفکر شما گسترش می یابد.

خواب چه تاثیری بر حافظه و عملکرد مغز دارد؟

اگرچه خواب یک ورزش فعال نیست، اما برای مغز و بدن بسیار مهم است. بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند. با این حال، بسیاری از افراد کمتر از مقدار توصیه شده می خوابند.
تحقیقات نشان می دهد که خواب حافظه را تقویت می کند، خستگی ذهنی را کاهش می دهد و متابولیسم را تنظیم می کند. به همین دلیل، خواب کافی گام مهمی در حفظ سلامت مغز است.

امتیاز شما برای این پست