طراحی وب سایت چیست؟

امروزه با توجه به رشد بیشتر فناوری و فناوری‌های وب گسترده، اکثر کسب‌وکارها سعی در حضور آنلاین برای گسترش پایگاه مشتریان خود و دسترسی بهتر برای مشتریان خود دارند.

یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به این هدف این است که وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که از نظر بصری خوشایند و جذاب باشد و در عین حال دقیقاً همان چیزی را که مخاطبان شما به دنبال آن هستند ارائه دهید.

اگر می خواهید بدانید طراحی وب چیست و در مورد مفهوم طراحی وب، هدف و مزایای آن بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.

دانش طراحی سایت

در پاسخ به این سوال که طراحی سایت چیست، می توان گفت که طراحی سایت فرآیند برنامه ریزی و تدوین نقشه راه و استراتژی برای نمایش صفحات مربوط به یک سایت در وب است.

وب سایت ها دارای مجموعه ای از عناصر هستند که با استفاده از زبان های برنامه نویسی و با استفاده از سیستم های مدیریت محتوای خاص به گونه ای پیاده سازی می شوند که کاملاً کاربردی باشند و تجربه کاربری خوبی را ارائه دهند. روش های مختلفی برای پیاده سازی طراحی سایت وجود دارد.

روش های طراحی وب سایت اساساً شامل کارهایی بر اساس ویژگی هایی است که افراد مختلف به نوعی با این وب سایت تعامل خواهند داشت و به گونه ای کاملاً ساده و مؤثر طراحی شده است.

جدا از دانستن اینکه طراحی سایت چیست، باید وظایف طراحان وب سایت را نیز بدانید. طراحان وب با تجربه و دانش فنی خود با در نظر گرفتن نیازهای مشتری طراحی و چیدمان وب سایت را ایجاد می کنند.

آنها درک عمیقی از UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) دارند و با مهارت و تجربه خود هویت برند را در عناصر طراحی وب سایت ثبت می کنند. بازدیدکنندگان تجربه خود را با یک وب سایت خاص بر اساس زیبایی شناسی و رتبه آن رتبه بندی می کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، طراحان وب از ابزارها و برنامه های مختلف طراحی برای ایجاد انیمیشن، گرافیک، آیکون، لوگو و سایر عناصر یک وب سایت استفاده می کنند تا آن را تا حد امکان تعاملی کنند.

طراحان وب همچنین بر جنبه خلاقانه و بصری وب سایت تمرکز می کنند و از شیوه های مختلف طراحی مانند تقارن، سیستم های رنگی، تناسبات و غیره برای جذب بازدیدکنندگان پیروی می کنند. علاوه بر این، طراحان وب از فونت‌های مختلف، قرار دادن تصویر و ویدیوها برای ایجاد طرح‌بندی‌های خاص استفاده می‌کنند.

یک طراحی سایت خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ویژگی های مهم طراحی سایت چیست؟ پاسخ به این سوال می تواند شما را به یک طراحی وب خوب و موفق نزدیک کند. طراحی وب خوب می تواند نحوه ارتباط برند شما با مخاطبان را تغییر دهد.

اکثر شرکت ها و سازمان ها بیش از هر زمان دیگری بر طراحی وب خود تمرکز کرده اند و به دنبال طراحان حرفه ای هستند تا بهترین ظاهر و عملکرد یک سایت را به مخاطبان خود ارائه دهند. برای این منظور طراحی سایت باید دارای ویژگی های خاصی باشد. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

تاثیرگذارترین در فضای وب

به نظر شما اولین برداشت از طراحی سایت چیست؟ چه چیزی ممکن است کاربر را هنگام ورود تحت تاثیر قرار دهد؟ با طراحی خوب وب سایت، ایجاد اولین تاثیر بر روی مشتریان آسان تر می شود.

برای برندها، همه چیز به این بستگی دارد که مشتریان واقعی یا بالقوه آنها چگونه به کسب و کار خود نگاه می کنند، و این تا حد زیادی تحت تأثیر نحوه مشاهده مشتریان از وب سایت شما است.

وب سایت شما نشان دهنده نام تجاری شما است و زمانی که بر طراحی وب سایت خود تمرکز می کنید، می تواند به شما کمک کند اولین تاثیر قانع کننده و قوی را در مشتریان خود ایجاد کنید.

رتبه خوب گوگل

طراحی سایت دارای عناصر مختلفی است که می تواند به وب سایت شما رتبه بهتری در گوگل بدهد. برخی از این عناصر عبارتند از خوانایی، سازگاری با موبایل، سرعت وب سایت، نقشه سایت، ساختار URL و غیره.

یک طراح وب خوب با گنجاندن این عناصر در وب سایت، دید بیشتری را برای مخاطبان و موتورهای جستجوی گوگل به شما می دهد.

دارای عناصر ثبات برند منحصر به فرد است

چندین ویژگی کلیدی وجود دارد که می تواند تضمین کند که مخاطبان شما به راحتی برند شما را به خاطر می آورند و آن را از هزاران برند دیگر متمایز می کنند.

ویژگی هایی مانند طراحی لوگو، طرح رنگ، فونت و غیره. یک طراح وب حرفه ای تمام جنبه های منحصر به فرد کسب و کار شما را در نظر می گیرد و آنها را در طراحی وب سایت شما اعمال می کند تا اعتبار و ثبات را به برند شما بیافزاید.

نرخ ترک تحصیل را به حداقل برسانید

وقتی طراحی وب سایت شما برای مخاطبان جذاب و خوشایند باشد، آنها را تشویق می کند تا عمیق تر در سایت شما کاوش کنند و بخش های مختلف وب سایت شما را کشف کنند.

برعکس، وب‌سایتی که به نظر پیچیده و پیمایش آن دشوار است، می‌تواند بازدیدکنندگان را در چند ثانیه دور کند. نرخ پرش نیز یکی از عواملی است که بر اعتبار و رتبه وب سایت شما تأثیر می گذارد و منفی است.

نحوه سایت، نیازهای کارفرما و … در تعیین هزینه طراحی سایت شما موثر هستند. بنابراین هزینه های طراحی وب سایت های مختلف به دلیل تفاوت کاربری و هدف خاصی که دنبال می کنند متفاوت است.

به عنوان مثال، استراتژی طراحی، نوع پلت فرم، زبان برنامه نویسی، مدت زمان و تخصص مورد استفاده در طراحی سایت فروشگاهی با طراحی سایت هایی مانند سایت های شرکتی، سازمانی یا آموزشی بسیار متفاوت است. علاوه بر این، انتظاراتی که هر کارفرما از طراحی سایت خود دارد و خدمات بعدی که از تیم طراحی یا پشتیبانی انتظار دارند، در تعیین هزینه طراحی سایت تأثیرگذار خواهد بود.

هزینه های طراحی سایت های تخصصی نیز به دلیل کدگذاری از پایه نسبت به سایت هایی که از قالب های از پیش طراحی شده استفاده می کنند بیشتر است و طبیعی است که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

انواع سایت ها بر اساس ساختار

ساختار اشیاء مختلف با توجه به نوع فعالیت و هدف آنها متفاوت است. به طور کلی سایت ها با توجه به ساختارشان به دو نوع تقسیم می شوند. سایت های استاتیک و پویا

سایت ایستا

استفاده از وب سایت استاتیک یکی از ساده ترین روش های طراحی وب سایت است. صفحات وب استاتیک به زبان HTML نوشته شده اند و محتوای ثابتی دارند.

بنابراین، آنها ابتدایی ترین انواع سایت ها محسوب می شوند. اگر به دنبال یک وب سایت کوچک برای هدف خود هستید، یک سایت ثابت انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

یکی از ویژگی های مثبت سایت ایستا سرعت بالای آن است و از آنجایی که درخواست ها پردازش نمی شود و پرس و جو از پایگاه داده وجود ندارد، پاسخ کاربر به سرعت در یکی از صفحات این سایت انجام می شود.

هزینه طراحی سایت های استاتیک بسیار کمتر از سایت های داینامیک است که حجم زیادی از اطلاعات را شامل می شود، زیرا تعداد صفحات این نوع سایت ها بسیار محدود است.

سایت پویا

سایت داینامیک سایتی است که کارفرما می تواند محتوای داخلی وب سایت خود را بسته به نیاز خود تغییر دهد. اکثر وب سایت های امروزی پویا هستند، سایت هایی مانند سایت های خبری، سایت های آموزشی، فروشگاه های اینترنتی و هر سایتی که دارای سیستم ثبت نام باشد سایت پویا محسوب می شود. وب سایت های پویا معمولاً برای ذخیره اطلاعات به یک پایگاه داده متصل می شوند.

یکی از مزیت های طراحی سایت داینامیک، قابلیت این نوع سایت در پیاده سازی هر قابلیتی برای کارفرما می باشد. در این صورت دست تیم طراحی برای هرگونه ویرایش در قسمت های مختلف سایت باز خواهد بود.

سایت‌های داینامیک معمولاً به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP و ASP نوشته می‌شوند و به دلیل امکانات بیشتری نسبت به سایت‌های استاتیک، زمان بیشتری برای طراحی آن‌ها صرف می‌شود. در نتیجه هزینه های بیشتری را متحمل می شوند. از طرفی هزینه به روز رسانی سایت های داینامیک بسیار کمتر از سایت های استاتیک است.

تفاوت بین سایت استاتیک و پویا چیست؟

اطلاعات در وب سایت های ثابت به ندرت به روز می شوند و در صورت نیاز به تغییر اطلاعات، دانش برنامه نویسی مورد نیاز است. این وب سایت ها سرعت بارگذاری بالا و هزینه کمتری نسبت به سایت های داینامیک دارند. همچنین این وب سایت ها به دلیل حجم کم کدها بیشتر برای موتورهای جستجو بهینه شده اند.

در سایت های داینامیک اطلاعات به صورت منظم و به راحتی به روز می شوند. تغییر اطلاعات در سایت های داینامیک نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی ندارد و هرکسی می تواند با استفاده از قابلیت های خود تغییراتی را ایجاد کند.

سرعت بارگذاری اطلاعات در این وب سایت ها کمتر از وب سایت های ایستا است و باید از تکنیک های سئو برای بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو استفاده کرد. همچنین هزینه طراحی این وب سایت ها بیشتر از سایت های استاتیک است.

انواع سایت ها بر اساس نحوه عملکرد آنها

سایت ها با توجه به فعالیت و هدفشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. انواع سایت هایی که هر فرد یا گروهی برای اهداف خود طراحی و راه اندازی می کند شامل موارد زیر است:

سایت های شرکتی

سایت های شخصی

سایت های فروشگاهی

سایت های خدماتی

سایت های خبری

سایت های آموزشی

مراحل طراحی وب سایت چیست؟

مراحل طراحی وب سایت های مختلف را می توان در هفت مرحله زیر خلاصه کرد:

تعیین اهداف و بودجه سایت: قبل از هر اقدامی در طراحی سایت باید ابتدا بودجه خود را در نظر بگیرید تا بتوانید با توجه به سرمایه خود برای این کار اهداف خود را مشخص کنید. برآورد هزینه های طراحی وب سایت به شما کمک می کند تا با دقت بیشتری در این مسیر قدم بردارید و در میانه راه پروژه طراحی وب سایت خود با مشکل مواجه نشوید.

انتخاب هاست و سرور: انتخاب هاست و سرور مناسب و همچنین دامنه برای سایت مرحله دوم است. یک هاست و سرور خوب و همچنین گواهی امنیتی کار با سایت شما را پس از راه اندازی سایت بسیار آسان می کند و هیچ مشکلی در رابطه با سرعت سایت نخواهید داشت.