آیا قرص هیدروکسی کات برای کاهش وزن مناسب است؟ از فواید و عوارض تا نحوه مصرف


محتوا (نمایش)

لاغری، چاقی و وزن ایده آل از بزرگترین دغدغه های افراد برای سلامتی و زیبایی است. کاهش وزن به یکی از آرزوهای مهم بسیاری از افراد تبدیل شده است. یکی از اولین راه هایی که در این زمینه به ذهن می رسد استفاده از مکمل هایی مانند هیدروکسی کات است.

همانطور که می دانید ورزش، رژیم غذایی و البته مکمل های دارویی اصلی ترین راه های کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل هستند.

امروز ورزش و تغذیه را رها کرده و به سراغ یکی از مکمل های غذایی مهم می رویم. قرص هیدروکسی کات این یکی از مکمل های غذایی رایج است که این روزها در بازار به وفور یافت می شود.

امروز در مجله اینترنتی مگ عالیه ما به Hydroxycut به عنوان یک مکمل غذایی نگاه می کنیم و در مورد اثرات آن بر کاهش وزن تحقیق می کنیم. اگر از آن دسته افرادی هستید که به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت زیادی می دهید، فراموش نکنید که تا پایان با ما همراه باشید.

هیدروکسی کات چیست؟

Hydroxycut که ما آن را با نام تجاری Hydroxycut می شناسیم، یک مکمل دارویی است که به عنوان مکمل کاهش وزن به بازار عرضه می شود. این قرص توسط MuscleTech ساخته شده است که تا سال 2004 به عنوان داروی کاهش وزن به بازار عرضه می شد.

قرص لاغری هیدروکسی کات ترکیبی از کلسیم، ویتامین C و یک سری ترکیبات ثانویه دیگر است. اما جالب است بدانید که این قرص اثر اصلی خود را از ترکیبات گیاهی زیر می گیرد:

  • کافئین
  • عصاره گیاه شیر
  • عصاره زیتون وحشی
  • عصاره زیره
  • عصاره نعناع وحشی

در زیر با جزئیات هر یک از اجزای هیدروکسی کات آشنا خواهیم شد.

ترکیبات قرص هیدروکسی کات چیست؟

قرص های هیدروکسی کات در انواع مختلفی تولید می شوند که می توان گفت همه انواع آن ها برای این منظور هستند لاغری و کاهش وزن استفاده شده. اما معروف ترین و رایج ترین نوع برش هیدروکسی همان است که در بالا ارائه و مورد بحث قرار گرفت.

مهمترین جزء هیدروکسی کات

کافئین مهمترین عنصر هیدروکسی کات است. این ترکیب متابولیسم بدن را بین 3 تا 11 درصد افزایش می دهد و حدود 10 تا 29 درصد بیشتر چربی می سوزاند.

اما مشکل اینجاست که اثر کافئین کوتاه مدت است و پس از مدتی بدن به آن عادت می کند. در نتیجه کافئین به مرور زمان اثر خود را از دست می دهد. حتی در تحقیقات، اثر طولانی مدت کافئین بر کاهش وزن در افراد مختلف وجود ندارد.

نقش زیره در افزایش اثر قرص هیدروکسی کات

با توجه به نتایج یک مطالعه برای بررسی تاثیر عصاره زیره بر کاهش وزن، به تعدادی از افراد کپسول زیره و به تعدادی دیگر کپسول هایی داده شد که از نظر ظاهری کاملاً شبیه به کپسول زیره سبز بودند. در حالی که کپسول ها خالی و بی اثر بودند.

نتایج نشان داد که کاهش وزن افرادی که کپسول زیره را مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه دیگر معنی دار بود. از اینجا مشخص می شود که این کاهش وزن مربوط به زیره است و تحت تأثیر عوامل روانی نیست. همین اثر در مورد سایر داروهای حاوی عصاره زیره نیز مشاهده می شود.

سایر مواد موثره هیدروکسی کات

تأثیر ترکیب گیاه شیر، زیتون وحشی و نعناع وحشی نیز بر کاهش وزن جوجه ها و موش ها آزمایش شد و منجر به کاهش وزن قابل توجه در هر دو گروه شد.

البته به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات نتایج یکسانی در انسان دیده نمی شود. در عین حال این آزمایش در دوزهای بسیار بالا انجام شد.

هیدروکسی کات چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

همانطور که گفته شد، هیدروکسی کات اساساً ترکیبی از چندین ماده مختلف است که در نهایت باید به کاهش وزن منجر شود. اما سوال اینجاست که چگونه این قرص می تواند وزن افراد را کاهش دهد؟

عملکرد اصلی هیدروکسی کات افزایش متابولیسم بدن است. این کار توسط کافئین موجود در این قرص انجام می شود و اثر آن کاملاً ثابت و واضح است.

البته قرار است سایر مواد موجود در قرص هیدروکسی کات نیز متابولیسم بدن را تسریع کند. تاثیر مثبت همه آنها بر مردم هنوز ثابت نشده است. با این حال، آزمایش‌ها روی موش‌ها و جوجه‌ها تأثیر ترکیبات هیدروکسی کات را بر افزایش متابولیسم نشان می‌دهد.

آزمایش جالبی برای اثبات تأثیر ترکیبات هیدروکسی کات (به غیر از کافئین که عملکرد آن قبلاً ثابت شده است) روی دو گروه از افراد دارای اضافه وزن انجام شد:

آزمایش به گونه ای بود که به گروه اول دارویی متشکل از اجزای هیدروکسی کات (زیره، زیتون وحشی، نعناع وحشی و غیره) داده شد. در حالی که گروه دوم فقط یک داروی آشکار و بی اثر (دارونما) دریافت کردند.

این دو گروه در طول آزمایش هیچ گونه تمرینی انجام ندادند و تنها 3 وعده در روز می خوردند. همچنین این افراد از خوردن تنقلات خودداری می کردند.

نتایج این تست را در جدول زیر مشاهده می کنید:

در پایان مشخص شد گروهی که از ترکیبات هیدروکسی کات استفاده کرده بودند 10 کیلوگرم وزن کم کردند. این در حالی بود که افرادی که از دارونما استفاده می کردند کمتر از 1 کیلوگرم وزن خود را از دست دادند.

بر اساس نتایج این آزمایش، سازندگان Hydroxycut ادعا می کنند که این مکمل دارویی می تواند به متابولیسم بدن و کاهش وزن در افراد مختلف کمک کند.

عوارض قرص هیدروکسی کات

بسیاری از عوارض فعلی قرص هیدروکسی کات به دلیل وجود کافئین است که منجر به بی خوابی، ضعف، استرس، حالت تهوع، اسهال و تعدادی از علائم دیگر می شود. به همین دلیل افرادی که به کافئین حساس هستند باید از نسخه بدون کافئین Hydroxycut استفاده کنند.

از سال 2009، عوارضی مانند نارسایی کبد در افرادی که هیدروکسی کات مصرف می کنند گزارش شده است. پزشکان این عوارض را با استفاده از این مکمل دارویی مرتبط می دانند. در زیر به مهم ترین عوارض هیدروکسی کات اشاره می کنیم:

کولیت ایسکمیک (کاهش جریان خون به اندام)

در سال 2011، گزارش هایی از کولیت ایسکمیک در تعدادی از کاربران Hydroxycut وجود داشت. این اختلال زمانی رخ می دهد که جریان خون به روده بزرگ به دلیل تنگ شدن رگ ها کاهش می یابد.

پزشکان حدس می زنند که کافئین یا یکی از ترکیبات هیدروکسی کات بر انسداد رگ های خونی تأثیر می گذارد و در نهایت جریان خون به روده بزرگ را کاهش می دهد.

مصرف بیش از حد کافئین

برخی از انواع هیدروکسی کات حاوی کافئین به اندازه 3 فنجان قهوه (400 میلی گرم) هستند. یعنی در حالی که بدن انسان نباید بیش از 300 میلی گرم از این ماده را در طول شبانه روز دریافت کند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین می تواند شامل تنگی نفس، عصبی بودن یا حتی ضربان قلب نامنظم باشد.

رابدومیولیز

پارگی عضلات اسکلتی که مایع را به داخل سیستم گردش خون آزاد می کند باعث رابدومیولیز می شود که می تواند منجر به مشکلات متابولیک، خون و کبد شود.

در سال 2011 مصرف هیدروکسی کات توسط 3 سرباز آمریکایی و افزایش طبیعی کافئین در بدن آنها باعث شد که آنها به این بیماری خطرناک مبتلا شوند.

سایر عوارض جانبی هیدروکسی کات

نتایج یک مطالعه معتبر در زمینه اختلالات روانی در استرالیا و نیوزلند نشان می دهد که استفاده از هیدروکسی کات می تواند منجر به اختلالات خودشیفتگی در افراد شود.

مسمومیت ناشی از قرص هیدروکسی کات

هیدروکسی کات حاوی افدرا بود. افدرا یک محرک بسیار قوی است و بعدها به دلیل عوارض خطرناک استفاده از آن ممنوع شد.

حدود 155 مورد مرگ ناشی از مصرف مکمل های حاوی افدرا (از جمله هیدروکسی کت) گزارش شده است. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و حتی پس از حذف مجدد افدرا چند سال بعد، به دلیل مسمومیت کلیه و تعدادی عوارض خطرناک دیگر، تولید این مکمل کاهش وزن ممنوع شد.

برند سازنده قرص های هیدروکسی کات دو سال بعد این مکمل را با فرمول جدیدی عرضه کرد. در نتیجه استفاده از این فرمول جدید، اکثر عوارض جانبی منفی هیدروکسی کات از بین رفت.

با این حال، هنوز ده ها عارضه جانبی دیگر برای این مکمل کاهش وزن وجود دارد و با توجه به سابقه ای که در مورد آن داده شده است، مصرف آن با احتیاط فراوان توصیه می شود.

نحوه مصرف هیدروکسی کات

توجه داشته باشید که هر چه دوز بالاتر باشد، احتمال عوارض جانبی بیشتر است. بهتر است با دوزهای کم شروع کنید و به تدریج افزایش دهید. به عنوان مثال، با یک قرص در روز شروع کنید و هر چهار روز یک قرص اضافه کنید تا به سه قرص در روز برسید.

همانطور که گفته شد، بدن برخی افراد می تواند در برابر کافئین موجود در هیدروکسی کات مقاوم شود. به همین دلیل استفاده دوره ای از آن توصیه می شود. مثلاً چهار هفته مصرف شود و چهار هفته بعد مصرف نشود و این چرخه به همین ترتیب ادامه دارد.

تجربه هیدروکسی کات

وقتی با افرادی که تجربه استفاده از هیدروکسی کات را داشته اند صحبت می کنید، متوجه می شوید که برخی از مصرف این مکمل کاهش وزن به نتیجه مطلوب رسیده اند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند که تاثیری در کاهش وزن ندارد.

همین امر در مورد سایر مکمل های کاهش وزن نیز صدق می کند، یعنی برای برخی افراد موثر است و برای برخی دیگر نه. در هر صورت اگر قصد دارید با هیدروکسی کات در مدت زمان کوتاهی به وزن دلخواه برسید باید در کنار مصرف قرص ورزش کنید و در عین حال رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

برای حفظ نتایج برای مدت طولانی، باید سبک زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید. در واقع، اگر بخواهیم کاهش وزن را با دو و میدانی مقایسه کنیم، باید مانند یک دونده ماراتن، آهسته و پیوسته بدوید.

آخرین کلمه

همه ما دوست داریم در کمترین زمان ممکن به وزن دلخواه برسیم و وزن کم کنیم. چاقی بر سلامت و تناسب اندام تأثیر می گذارد. با این حال، ما هرگز نباید خودسرانه و بدون کنترل از مکمل های دارویی استفاده کنیم. زیرا این امر می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

در این مقاله شما را به طور کامل با هیدروکسیت و عوارض احتمالی آن آشنا کرده ایم. اگر شما عزیزان تجربه استفاده از این مکمل دارویی را داشته اید لطفا در قسمت نظرات همین مقاله نحوه استفاده از هیدروکسی کات و نتایج به دست آمده را به ما و سایر کاربران ایده آل مگ بگویید.

سوالات متداول در مورد هیدروکسی کات

هیدروکسی کات چیست؟

هیدروکسی کات یک مکمل دارویی است که تاثیر آن در کاهش وزن در افراد مختلف به اثبات رسیده است. البته مصرف این دارو می تواند عوارض مهمی هم داشته باشد.

روش تشخیص هیدروکسی کات اصلی و تقلبی چیست؟

بهترین راه برای تشخیص هیدروکسی کات اصلی توجه به بسته بندی آن است. پکیج های جعلی هیدروکسی کات شعارهای اغراق آمیزی درباره کاهش وزن سریع و اثرات عجیب هیدروکسی کات دارند.

ماده اصلی هیدروکسی کات چیست؟

مهمترین ماده مورد استفاده در مکمل دارویی هیدروکسی کات کافئین است. این ماده می تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و منجر به کاهش وزن شود.

عوارض جانبی هیدروکسی کات چیست؟

مهم ترین عوارض داروی هیدروکسی کات مربوط به کافئین بالای آن است که در نهایت منجر به عوارضی مانند نامنظم شدن ضربان قلب و تنگی نفس می شود. مطمئناً مواردی مانند پارگی عضلات، کاهش جریان خون به روده بزرگ و غیره. همچنین از عوارض مصرف این قرص می باشد