مهم ترین و خطرناک ترین علائم حمله قلبی را بشناسید


آترواسکلروز یکی از شایع ترین بیماری های قلبی در جهان است که افراد زیادی از آن رنج می برند. پس از ظهور علائم انسداد عروق کرونر و با پیشرفت بیماری، عروق اصلی بدن و قلب به دلیل رسوبات چربی مسدود می شوند.

با گرفتگی رگ ها، خون رسانی و تامین اکسیژن و غذا با مشکل مواجه می شود و احتمال سکته قلبی و سایر بیماری های خطرناک به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

با جدی گرفتن علائم اصلی این بیماری و درمان به موقع آن می توان از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کرد. در این مقاله توسط مگ عالیه ما در مورد علائم اصلی، علل و روش های درمان با شما صحبت خواهیم کرد.

انسداد عروق کرونر چیست؟

همانطور که اشاره شد، انسداد عروق قلب این زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی اصلی به دلیل رسوب مواد حاوی کلسترول به نام پلاک مسدود می شوند.

با گذشت زمان، رگ‌های خونی باریک‌تر و سفت‌تر می‌شوند و در نتیجه جریان خون به قلب کاهش می‌یابد، این امر باعث ایجاد مشکلاتی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس و سایر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. در شرایط حادتر و انسداد کامل، بیمار دچار حمله قلبی می شود.

یکی از ویژگی های این بیماری این است که می تواند سال ها بدون علامت باقی بماند و پیشرفت کند تا در نهایت پلاک ایجاد شده در اثر انسداد کامل شریان زمینه را برای حمله قلبی فراهم کند.

این حمله در صورت عدم درمان و بدون مداخله پزشکی می تواند منجر به مرگ شود. بنابراین با دانستن پاسخ سوال “علائم انسداد شریان قلب چیست؟” این اهمیت دوچندان دارد.

یکی دیگر از اثرات مضر تشکیل پلاک، آسیب به ماهیچه های قلب به دلیل کاهش جریان خون است که شانس کمی برای درمان دارد. همچنین انسداد رگ ها باعث می شود قسمت هایی از قلب از اکسیژن و مواد مغذی لازم محروم شود، قلب بسیار ضعیف شده و دیگر قادر به پمپاژ خون کافی برای رفع نیازهای بدن نیست.

انسداد شریان ناشی از نادیده گرفتن علائم انسداد عروق قلب می تواند با آسیب رساندن به بافت قلب باعث اختلال در تکانه های الکتریکی شود. این اختلال باعث می شود ریتم قلب غیر طبیعی شود. بیماری به نام آریتمی.

مهمترین علائم انسداد عروق کرونر

پس از آشنایی با انسداد رگ ها و عروق قلب و مشکلات ناشی از آن، نوبت به آشنایی با مهم ترین نشانه های انسداد رگ قلب می رسد و به زبان ساده چگونه بفهمیم رگ قلبمان در کجا مسدود شده است؟

درد قفسه سینه (آنژین صدری)

احساس درد قفسه سینه آنژین صدری که به آن آنژین صدری نیز می گویند، یکی از مهم ترین علائم بیماری قلبی است. هنگامی که یکی از رگ های منتهی به قلب توسط پلاک باریک یا مسدود می شود، قلب از اکسیژن و خون کافی محروم می شود و این باعث احساس فشار و درد در قفسه سینه می شود.

علاوه بر قفسه سینه، شانه ها، بازوها، گردن و فک نیز می توانند تحت تاثیر درد قرار گیرند. بنابراین، درد قفسه سینه باید بسیار جدی گرفته شود.

اگر چه خطرناک است، اما احساس این دردها به معنای منقبض شدن رگ ها نیست. بلکه عواملی مانند مشکلات گوارشی می تواند علت این دردها باشد.

پس وقتی احساس درد می کنید نگران نباشید. مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات تخصصی علت درد را مشخص می کند.

تپش قلب

علائم انسداد عروق کرونر چیست؟ پاسخ دیگر به این سوال، ضربان قلب نامنظم است. بیماری معروف به آترواسکلروز با تپش قلب آزاردهنده همراه است. این تکانه ها نه تنها در هنگام فعالیت بدنی، بلکه در هنگام استراحت نیز احساس می شوند.

کمبود هوا

کمبود هوا به دلایل مختلف اتفاق می افتد. اگر سیستم تنفسی کاملا سالم باشد و فرد دچار بیماری ریوی نباشد، تنگی نفس را می توان یکی از علائم انسداد عروق کرونر دانست.

بنابراین، اگر بدون انجام فعالیت های سنگین دچار تنگی نفس یا تپش قلب شدید، توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

تعرق مفرط

اگر به این سوال ادامه دهیم از کجا بفهمیم رگ قلب ما گرفته شده است؟ برای شما مهم است، با ما بمانید.

علامت بعدی که ممکن است نشانه انسداد عروق کرونر باشد تعریق زیاد است. اگر از تعریق زیاد و سایر علائم شکایت دارید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

احساس ضعف و خستگی

هیچکس از شما انتظار خستگی ناپذیری ندارد. اما احساس ضعف، خستگی و بی حالی در تمام روز و شب طبیعی نیست. در برخی موارد، خستگی مداوم می تواند نشانه ای از بیماری قلبی باشد. این علامت را جدی بگیرید و به دنبال علت و درمان آن باشید.

سرفه

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما سرفه به عنوان یک فرآیند غیرارادی می تواند در نتیجه نارسایی قلبی و انسداد عروق قلب رخ دهد.

افراد مبتلا به بیماری قلبی ممکن است از سرفه مزمن، خشک و آزاردهنده در شب رنج ببرند. در شرایط حاد، سرفه کف آلود و همراه با ترشح خلط خونی است.

علائم دیگر

علاوه بر علائم فوق، بیماران مبتلا به انسداد عروق کرونر ممکن است از مشکلات دیگری نیز رنج ببرند. سوء هاضمه، دردهای ناگهانی در نقاط مختلف بدن، سرگیجه و لکنت از شایع ترین مشکلاتی است که بیماران از آن شکایت دارند.

مهمترین عوامل انسداد عروق کرونر

اکنون که با علائم انسداد عروق کرونر آشنا شدیم، وقت آن است که با مهم ترین علل انسداد عروق کرونر آشنا شویم. موارد زیر شایع ترین علل بیماری عروق کرونر هستند:

موارد دیگر ممکن است به عنوان عوامل خطر برای انسداد شریانی نشان داده شوند. این عوامل شامل سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، اضافه وزن یا چاقی، استرس، رژیم غذایی، آپنه خواب، پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا، تری گلیسیرید بالا، هموسیستئین، پره اکلامپسی، سوء مصرف الکل و بیماری خودایمنی است.

آیا انسداد عروق کرونر خطرناک است؟

پاسخ به این سوال در یک کلمه، یک بله قاطع است. گرفتگی عروق قلب بسیار خطرناک است و در صورت عفونت می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد که مهمترین آنها سکته مغزی و سایر نارسایی های قلبی است.

برای رفع گرفتگی قلب چه کنیم؟

پس از تشخیص بیماری عروق کرونر، بیماران گزینه های مختلفی دارند. پزشک متخصص بسته به شدت لخته شدن خون و وضعیت عمومی بیمار، ممکن است گزینه‌های مختلفی، از تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی گرفته تا داروهای تجویزی و در موارد شدید، جراحی قلب باز ارائه دهد.

در اینجا برخی از روش های درمانی به اختصار توضیح داده شده است:

درمان و کنترل گرفتگی عروق کرونر با دارو

اگر تغییرات سبک زندگی کافی نباشد یا برای نتایج بهتر باشد، پزشک داروهایی را برای کمک به سلامت قلب تجویز خواهد کرد.

از جمله روش های اصلی درمان دارویی در صورت بروز علائم اضافه بار عروق قلب است.

جراحی قلب

در موارد شدید، روش‌های تهاجمی‌تری برای بازیابی و بهبود جریان خون مورد نیاز است، از جمله مواردی مانند آنژیوپلاستی و استنت گذاری (بازسازی عروق کرونر زیر پوست) و پیوند عروق کرونر.

آخرین کلمه

اگرچه بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورها است، اما بسیاری از مردم تا زمانی که دچار حمله قلبی نشده باشند از بیماری خود بی اطلاع هستند.

بهترین راه برای پیشگیری از سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی این است که در صورت داشتن علائم حمله قلبی به پزشک مراجعه کنید تا بتواند سلامت قلب شما را بررسی کند تا از حوادث غیرقابل برگشت در آینده جلوگیری کند.

سوالات متداول

برای چه علائم و نشانه هایی باید با اورژانس تماس گرفت؟

درد قفسه سینه – ناراحتی در هر قسمت از بدن – تنگی نفس – تهوع یا استفراغ همراه با سرگیجه، سبکی سر یا عرق سرد.

آیا سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد؟

بله مطالعات نشان می دهد که افراد سیگاری دو تا چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

آیا بیماری عروق کرونر ارثی است؟

بله از آنجایی که ویژگی های مختلف سیستم قلبی عروقی توسط ژن ها کنترل می شود، می توانند ارثی باشند.