کار عاطفی چیست؟ انواع و پیامدهای کار عاطفی


کار عاطفی یا کار عاطفی، قدرت و انرژی مورد نیاز برای مدیریت و البته نمایش احساسات در زندگی حرفه ای و شخصی است. لبخند گرم یک نماینده خدمات مشتری یا همدردی یک پزشک ممکن است نوعی کار احساسی باشد. در زندگی امروزی، کار عاطفی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی همه ما تبدیل شده است و بر موقعیت های مختلف اجتماعی، کاری و روابط ما تأثیر می گذارد. در این مقاله کار عاطفی را بهتر درک می کنیم و ضمن آشنایی با انواع آن، در مورد اثرات مثبت و منفی کار هیجانی صحبت می کنیم.


کار عاطفی چیست؟

Arlie Hochschild، جامعه شناس معروف، اولین کسی بود که در سال 1983 واژه کار عاطفی را به کار برد، در آن زمان این عبارت محدود به محیط کار بود، اما امروزه معنای گسترده تری به خود گرفته است. کار عاطفی به کاری اطلاق می شود که بدون هیچ انتظار یا پاداشی برای رفع نیازها یا رفع نیازهای دیگران در محیط های کاری، اجتماعی و حتی شخصی انجام می شود. این تعریف بیشتر بیانگر مدیریت احساسات نسبت به دیگران است. کسی که درگیر کار عاطفی است، معمولاً احساسات واقعی خود را سرکوب می کند و به گونه ای رفتار می کند که باعث می شود دیگران احساس بهتری داشته باشند.

نمونه هایی از کار عاطفی

افراد می توانند در موقعیت های کاری مختلف احساس احساسات کنند. رایج ترین نمونه های کار عاطفی عبارتند از:

  • صنعت خدمات و مراقبت های اجتماعی: کار عاطفی در صنعت خدمات بخشی از الزامات شغلی است و کارکنان ملزم به داشتن رفتاری دوستانه و مثبت با مشتریان و مشتریان هستند. حتی اگر محیط کار خوشایند نباشد یا مشتریان رفتار مناسبی نداشته باشند، کارکنان باید از نیروی عاطفی برای جلب رضایت مشتریان استفاده کنند.
  • خدمات بهداشتی: از کارکنان مراقبت های بهداشتی انتظار می رود که با بیماران همدلی کرده و نیازهای آنها را برآورده کنند. در طول آموزش، دانشجویان پزشکی معمولاً یاد می گیرند که واکنش های عاطفی خود را نسبت به بیماران کنترل کنند و رفتار حرفه ای از خود نشان دهند.
  • مدیریت: کسانی که در نقش رهبر یا مدیر هستند می توانند از کار عاطفی برای تأثیرگذاری بر احساسات، انگیزه و عملکرد کارکنان یا پیروان خود استفاده کنند. به عنوان مثال، رهبران ممکن است نیاز داشته باشند حتی در یک موقعیت بحرانی خوش بین به نظر برسند تا کارمندان دچار وحشت نشوند.
  • زندگی شخصی: افراد معمولاً از کار عاطفی برای شادی و رضایت فرزندان یا شریک زندگی خود استفاده می کنند. مثلاً در یک خانواده ممکن است از مادر انتظار داشته باشد که به تنهایی به تربیت کودک رسیدگی کند، تمام نیازهای بچه ها را برآورده کند و همیشه مسئول بحث های عاطفی مهم باشد.
  • شبکه اجتماعی: کار عاطفی را می توان در گروه ها، نظرات یا حتی مکالمات خصوصی استفاده کرد. مثلاً وقتی در فضای مجازی به فردی نژادپرست می گویند، ممکن است از طرف مقابل بخواهد دلیل آن را بداند. این فرد پس از گوش دادن به توضیحات طرف مقابل به تلاش خود ادامه می دهد تا به او ثابت کند که قصد درستی داشته است.

انواع کار عاطفی

به گفته Hochschild، کارکنان از دو راه برای بیان احساسات خود استفاده می کنند: بیان سطحی و بیان عمیق. کارمند از این دو روش برای مدیریت احساسات خود برای برآوردن خواسته های شغلی خود استفاده می کند.

  • ظاهر سطح: کارمند احساساتی غیر از احساس درونی خود ابراز می کند. مثلاً ممکن است روحیه شادی نداشته باشد، اما برای جلب رضایت مشتری باید با لبخندی بر لب پاسخ دهد.
  • تظاهر عمیق: کارکنان سعی می کنند احساس واقعی خود را تغییر دهند و آنچه را که انتظار می رود به مشتری منتقل کنند جایگزین کنند.

کار عاطفی در زنان

زنان، به ویژه در خانواده، بیش از دیگران در معرض کار عاطفی هستند. در واقع از همسر یا مادر خانواده انتظار می رود که بار عاطفی مشکلات مختلف را به دوش بکشد و عواطف دیگر اعضای خانواده را مدیریت کند. با وجود اینکه جامعه روز به روز در حال تغییر است، اما بسیاری همچنان آگاهی از مناسبت ها، انجام کارهای خانه، تهیه هدایای مناسب برای دیگران از طرف همسر، آرام کردن کودک در مواقع مشغله کاری را وظیفه خانم خانه می دانند. یا به ملاقات پدرشوهرم بیمار بروم. همه این مشاغل نمونه هایی از کار عاطفی هستند زیرا باید از دیگران حمایت عاطفی و فیزیکی داشته باشند. اگرچه امروزه بسیاری از زنان شاغل هستند اما از بار عاطفی آنها کاسته نشده و همچنان پشتوانه عاطفی خانواده هستند.

از طرفی بیشتر مشاغلی که نیاز به کار عاطفی دارند به زنان سپرده می شود. درصد بیشتری از شاغلان در خدمات پزشکی، تامین اجتماعی، مراقبت از کودکان و خدمات خدمتکار را زنان تشکیل می دهند. باید توجه داشت که کار عاطفی به خودی خود کار بدی نیست و همه باید آن را انجام دهند. با این حال، بسیاری با این واقعیت موافق نیستند که بار عاطفی زایمان بیشتر بر دوش زنان است و سعی در تغییر این وضعیت دارند.

اثرات عاطفی کار

ساده ترین و رایج ترین اثر کار عاطفی بر افراد، کسالت و فرسودگی است. تلاش مداوم برای راضی کردن دیگران می تواند برای هر کسی خسته کننده باشد. علاوه بر این، کار عاطفی کارکنان که مجبور به ابراز احساسات مثبت در حالی که احساسات واقعی خود را نادیده می گیرند، می تواند در دراز مدت باعث مشکلات هویتی شود. مشکل دیگری که در این نوع کسب و کار وجود دارد این است که نیازهای کارمند نادیده گرفته می شود و توجه تنها به نیازهای مشتری تعادل را به هم می زند.

البته کار عاطفی نیز می تواند مزایایی داشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از ارائه خدمات به دیگران رضایت دارند. نکات منفی که مطرح شده است بیشتر در مورد تظاهر سطحی است که منجر به فرسودگی عاطفی می شود، اما با تظاهر عمیق می توانید به رضایت شغلی، رضایت مشتری و عملکرد بهتر شغلی دست یابید. به عبارت ساده، اگر احساساتی را که باید در محل کار ابراز کنید، احساس می کنید، نیازی به جعل کردن آن در مقابل مشتری نیست.

تو گفتی

درست است که کار عاطفی در دراز مدت باعث فرسودگی عاطفی می شود، اما راهی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال اگر در محیط کار خود به دلیل کار عاطفی فشار زیادی را تحمل می کنید، بهتر است با تمرین کافی تظاهر عمیق را انتخاب کنید. اگر احساس می کنید بار عاطفی همه اعضای خانواده در خانه بر دوش شماست، می توانید برای یافتن راه حل مناسب به مشاور مراجعه کنید.

تا چه حد درگیر کار عاطفی هستید؟ آیا این عدد به درد شما می خورد یا شما را خسته می کند؟


مدیر و همکارانتان چطور؟ تعامل موثر من دارم

چگونه به سرعت از نردبان سازمان خود بالا بروید.