روانشناسی و رفتار بر اساس حالات چهره و بدن


محتوا (نمایش)

آیا می دانستید افرادی که شما را می بینند در 3 ثانیه اول قضاوت می کنند؟ این زمان بسیار کمتر از فرصتی است که شما برای صحبت کردن دارید. پس قطعا مبنای این قضاوت چیز دیگری خواهد بود.

واقعیت این است که کلمات تنها کسری از دنیای پیچیده ارتباطات را اشغال می کنند و سهم بسیار بیشتری از این فضا به زبان بدن شما مربوط می شود. تو با هر حرکت چشم و دست و پات با دنیا حرف میزنی بدون اینکه متوجه بشی!

در این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه ما روانشناسی حالات چهره و به ویژه زبان بدن را بررسی خواهیم کرد. اگر می خواهید بدنتان قبل از زبان شما را به خوبی معرفی کند، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

درک زبان بدن و حالات چهره

زبان بدن به سیگنال های غیرکلامی اشاره دارد که ما برای برقراری ارتباط از آن استفاده می کنیم. به گفته کارشناسان، این سیگنال های نامرتبط بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ما را تشکیل می دهند.

نکته: خطوط روی صورت ما، حرکات بدن و چیزهایی که نمی گوییم می توانند اطلاعات زیادی را منتقل کنند.

زبان بدن می تواند 50 تا 70 درصد از کل ارتباطات را تشکیل دهد، بنابراین درک این زبان غیرکلامی بسیار مهم است، اما باید به نشانه های دیگر مانند زمینه نیز توجه کنید. در بسیاری از موارد، شما باید سیگنال ها را به عنوان یک گروه در نظر بگیرید. روی یک عمل تمرکز نمی کند.

یک لحظه در نظر بگیرید که یک فرد چقدر می تواند با حالات چهره خود ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، لبخند معمولا می تواند نشان دهنده تایید یا خوشحالی باشد، اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از عدم تایید یا ناامیدی نیز باشد. در برخی موارد، چهره ما می تواند احساسات واقعی ما را در مورد یک موقعیت خاص آشکار کند.

چه احساساتی را می توان از طریق حالات چهره بیان کرد؟

یکی از رازهای زبان بدن، شناخت احساسات فرد از طریق حالت چهره است که ربطی به زبان گفتاری، ملیت و جنسیت ندارد. همه مردم از عبارات رایج برای بیان احساسات خود استفاده می کنند. با دانستن این احساسات کلی می توان احساسات هر فرد را درک کرد.

در اینجا فقط چند نمونه از احساساتی است که می توان از طریق حالات چهره بیان کرد:

  • عروسی
  • غمگینی
  • خشم
  • تعجب
  • نفرت
  • ترس
  • گیجی
  • یک هیجان
  • پست
  • حقارت

قضاوت چشم ها با زبان بدن

آیا می دانید چرا برای چشما از تعبیر «دریچه روح» استفاده می کنند؟ زیرا می توانند آنچه را که شخص احساس می کند یا فکر می کند نشان دهند. هنگام صحبت با کسی، توجه به حرکات چشم بخش مهمی از فرآیند ارتباط است.

در این میان، برخی نشانه ها واضح تر است. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که طرف مقابل مستقیماً با شما تماس چشمی برقرار می کند یا از شما دور می شود.

سیگنال هایی که از چشمان طرف مقابل دریافت می کنیم می تواند تاثیر زیادی در شناخت وضعیت روحی و عاطفی او داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید زبان بدن یک فرد را ارزیابی کنید، اول از همه مراقب چشمان او باشید.

چشم

وقتی در حال مکالمه هستید و طرف مقابل مستقیم در چشمان شما نگاه می کند، به این معنی است که او علاقه مند است با شما صحبت کند. اما همین تماس مستقیم چشمی اگر طولانی شود نشانه خوبی نیست و می تواند زنگ خطر و تهدیدی باشد.

علاوه بر این، چرخاندن چشم ها و خیره شدن مداوم می تواند به معنای آشفتگی و ناراحتی فرد باشد یا اینکه سعی دارد احساسات واقعی خود را پنهان کند!

پلک زدن

پلک زدن طبیعی است، اما باید توجه داشته باشید که فرد زیاد پلک می زند یا کم. بیشتر مردم وقتی ناراحت هستند سریعتر پلک می زنند. پلک زدن ممکن است نشان دهنده این باشد که یک فرد عمدا سعی در کنترل حرکات چشم خود دارد.

به عنوان مثال، یک بازیکن پوکر ممکن است مکرراً پلک بزند زیرا عمداً سعی می‌کند بی‌علاقه به نظر برسد.

اندازه مردمک چشم

اندازه مردمک می تواند یک سیگنال ارتباطی بسیار غیرعادی باشد. گاهی اوقات احساسات می توانند تغییرات کوچکی در اندازه مردمک ایجاد کنند. از چشم ها برای توصیف ظاهر فردی استفاده می شود.

ارزیابی دهان در زبان بدن

بیان و حرکات دهان نیز می تواند در خواندن زبان بدن ضروری باشد. به عنوان مثال، جویدن لب پایین ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد احساس اضطراب، ترس یا ناامیدی می کند.

خمیازه کشیدن یا سرفه ممکن است تلاشی برای پنهان کردن نشانه ای از عدم تایید باشد. لبخند شاید یکی از بزرگترین علائم زبان بدن باشد، اما همان لبخند را می توان به روش های مختلفی تفسیر کرد.

لبخند می تواند واقعی باشد یا بیانگر شادی ساختگی، کنایه یا حتی بدبینی باشد.

هنگام ارزیابی زبان بدن، به نشانه های دهان و لب توجه کنید

مانند چشم ها، لب ها و دهان نیز می توانند حالت های روحی و عاطفی فرد را نشان دهند:

  • لب های تنگ: فشار دادن لب ها می تواند نشان دهنده ناراحتی، عدم تایید یا بی اعتمادی باشد.
  • گاز گرفتن لب: گاهی اوقات افراد در مواقعی که نگران، مضطرب یا استرس هستند لب های خود را گاز می گیرند.
  • پوشش دهان: وقتی افراد می خواهند یک واکنش عاطفی را پنهان کنند، ممکن است دهان خود را بپوشانند تا از لبخند یا عصبانیت جلوگیری کنند.
  • به بالا یا پایین بروید: تغییرات جزئی در دهان نیز می تواند نشانه های ظریفی از احساسات فرد باشد. هنگامی که دهان کمی تغییر می کند، به این معنی است که فرد احساس خوشحالی یا خوش بینی می کند. همچنین، دهان به سمت پایین می تواند نشانه غم و اندوه و عدم تایید باشد.

ژست ها می توانند سیگنال های مستقیم و واضح زبان بدن باشند. تکان دادن، اشاره کردن و استفاده از انگشتان برای نشان دادن مقادیر عددی بسیار رایج است. با این حال، برخی از حرکات ممکن است فرهنگی باشد.

به عنوان مثال، در حالی که نشان دادن انگشت شست در یک کشور ممکن است به معنای صلح باشد، اما در برخی دیگر از کشورها همین حرکت ضد ارزش تلقی می شود.

ژست های رایج و معانی احتمالی آنها

برخی از حرکات معمولی را نباید فقط از زبان بدن حذف کرد! اگر چه بیشتر اوقات ما به حرکات بدن طرف مقابل توجه نمی کنیم، اما آنها می توانند معانی زیادی داشته باشند:

  1. اعتصاب کردن: می تواند در برخی موقعیت ها خشم و در برخی روابط نشان دهنده همبستگی باشد.
  2. شست بالا و پایین: اغلب به عنوان حرکات تایید و عدم تایید استفاده می شود.
  3. شکل گرد: ژست «خوب» که با لمس انگشت شست و سبابه به صورت دایره ای و تشکیل سه انگشت دیگر می تواند به معنای «خوب» یا «درست» باشد. در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، این نماد در واقع یک ژست عامیانه است.
  4. علامت V: علامت V در برخی کشورها به معنای صلح یا پیروزی است. البته در انگلستان و استرالیا نمادی توهین آمیز است.

دست ها و پاها نیز می توانند در انتقال اطلاعات غیرکلامی مفید باشند. هنگام ارزیابی زبان بدن، به دنبال برخی از نشانه های زیر باشید که ممکن است باعث تحریک دست و پا شود:

  • ایستادن با دست روی باسن می تواند نشانه ای از پرخاشگری فرد باشد.
  • کشیدن دست ها به پشت می تواند نشان دهنده این باشد که فرد احساس خستگی، مضطرب یا حتی عصبانیت می کند.
  • ضربه زدن سریع انگشت نشان می دهد که فرد بی حوصله، بی حوصله یا ناامید است.

به عنوان مثال، صاف نشستن می‌تواند نشان‌دهنده تمرکز و توجه فرد به اتفاقات باشد. علاوه بر این، جلو نشستن می تواند به معنای خستگی یا بی تفاوتی فرد باشد.

حرکات بدن و فاصله

جالب است بدانید حتی مسافتی که یک فرد برای ایستادن یا نشستن در مقابل شما طی می کند می تواند معانی مختلفی داشته باشد.

  • فاصله شخصی از 15 تا 45 سانتی متر: این سطح از فاصله فیزیکی اغلب نشان دهنده رابطه نزدیکتر یا راحتی بیشتر بین افراد است. این معمولاً در هنگام تماس صمیمی مانند در آغوش گرفتن اتفاق می افتد.
  • فاصله شخصی 0.5 تا 1.2 متر: فاصله فیزیکی در این سطح معمولا بین افرادی که اعضای نزدیک خانواده یا دوستان هستند اتفاق می افتد.
  • فاصله اجتماعی 1.2 تا 3.6 متر: این سطح فیزیکی دور برای اکثر افرادی که یکدیگر را می شناسند استفاده می شود. با کسی که به خوبی می شناسید؛ مثل یک همکار که هفته ای چند بار می بینید. ممکن است در فاصله نزدیکتر احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  • فاصله کل از 3.6 تا 7.6 متر: فاصله فیزیکی در این سطح اغلب در موقعیت های سخنرانی عمومی یافت می شود. به عنوان مثال، سخنرانی در مقابل یک کلاس پر از دانش آموز یا سخنرانی در محل کار نمونه خوبی از چنین موقعیت هایی است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که سطح فاصله شخصی که افراد باید با آن راحت باشند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.

یکی از نمونه های ذکر شده، تفاوت بین مردم از فرهنگ های آمریکای لاتین و مردم آمریکای شمالی است. مردم کشورهای آمریکای لاتین با یکدیگر احساس راحتی بیشتری می کنند، در حالی که مردم آمریکای شمالی برای احساس راحتی به فاصله بیشتری نیاز دارند.

آخرین کلمه

در این مقاله سعی کرده ایم نکات کاربردی و مهم در مورد زبان بدن را با شما خوانندگان عزیز در میان بگذاریم، اما داستان زبان بدن به همین جا ختم نمی شود و تکنیک های زیادی وجود دارد که می توانید برای تقویت زبان بدن خود از آنها استفاده کنید.

این کار تاثیر کلام شما را چند برابر می کند و روابط کاری و اجتماعی شما را بهبود می بخشد. اگر همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید فراموش نکنید که در قسمت نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول

زبان بدن افراد با عزت نفس بالا چگونه است؟

این افراد صاف می ایستند، با مهارت لبخند می زنند، حرکات دستشان هدفمند و سنجیده است، واضح و آهسته صحبت می کنند و صدای خود را بلند نمی کنند.

ارتباط چشمی فردی که دروغ می گوید چیست؟

با چنین فردی، تماس چشمی بسیار کم یا اصلاً وجود ندارد. مردمک ها ممکن است منقبض شده و حرکات چشم ممکن است سریع باشد.

اشتباهات در زبان بدن چه تاثیر بدی روی کلمات می گذارد؟

مردم معمولا آنچه را که می بینند بیشتر از آنچه می شنوند باور می کنند. بنابراین مجموعه ژست های بیرونی تاثیر بیشتری در ایجاد این اعتماد دارد و در صورت اشتباه بودن آثار منفی خواهد داشت.

حالت دفاعی یک فرد چگونه در زبان بدن خود را نشان می دهد؟

چنین فردی دست های خود را به بدن خود نزدیک می کند. او به تماشاگر نگاه نمی کند و به سمت دیگری می چرخد. دست ها جلوی قفسه سینه و به هم قفل شده اند و تماس چشمی بسیار کمی وجود دارد یا نگاه فرد به سمت پایین است.