نکاتی که هنگام خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی باید بدانید


مواد شیمیایی آزمایشگاهی یکی از مهم ترین و ضروری ترین مواد مصرفی در محیط های آزمایشگاهی، پروژه های تحقیقاتی و صنایع مختلف می باشد. این مواد نقش مهمی در تسهیل فرآیند آزمایشات بیولوژیکی و شیمیایی و تولید محصولات در سایر صنایع دارند.

موضوعی که در این مقاله تصمیم گرفتیم به آن بپردازیم و شاید برای شما هم جالب باشد، نکاتی است که در خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی باید به آن توجه کنیم. با توجه به اینکه تشخیص اصل یا تقلبی و کیفیت این مواد نقش مهمی در نتایج فعالیت های تحقیقاتی ما خواهد داشت، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی چیست؟

مواد شیمیایی آزمایشگاهی موادی هستند که برای انجام تحقیقات علمی در آزمایشگاه های شیمی و آسیب شناسی و سرعت بخشیدن به فرآیند تولید محصولات استفاده می شوند. این مواد با درجات مختلف خلوص، وزن و حجم اندازه گیری شده با توجه به کاربرد مورد نظرشان تولید و به بازار عرضه می شوند.

این مواد روش نگهداری خاصی دارند و استفاده از آنها مستلزم رعایت نکات احتیاطی و آگاهی از خواص هر ماده شیمیایی آزمایشگاهی است. همچنین از مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایعی مانند داروسازی، تولید مواد شوینده، رنگ‌سازی، چسب‌سازی، صنایع گاز و نفت و غیره استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع مواد شیمیایی رایج آزمایشگاهی

هر یک از مواد شیمیایی آزمایشگاهی برای اهداف خاصی استفاده می شود. از اسید سولفوریک و فنل فتالئین گرفته تا تترازول، هر کدام در صنایع مختلف استفاده می شوند. یکی از پرمصرف ترین انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، اسید سولفوریک است. پالایشگاه های نفت و تولید محصولات پتروشیمی اولین و بزرگترین خریداران این ماده هستند. سایر مواد شیمیایی رایج عبارتند از:

تیترازول

تیترازول با درصدها و غلظت های مختلف خلوص، در انواع تترازول پتاسیم، تترازول اگزالیک اسید، تترازول سدیم، تترازول سولفوریک اسید و … در صنایع آزمایشگاهی استفاده می شود.

اسید نیتریک

ماده بعدی که بیشترین استفاده را دارد اسید نیتریک است. این ماده توانایی حل کردن تمام فلزات به جز طلا را دارد و برای بازیافت ضایعات فلزی و قطعات فلزی ضایعات استفاده می شود.

پراکسید

پراکسید هیدروژن یا پراکسید هیدروژن یکی از پرمصرف ترین مواد شیمیایی است. از آب اکسیژنه در آزمایشگاه های شیمیایی، شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، صنایع کاغذسازی و … استفاده می شود.

6 نکته مهم هنگام خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی امری بسیار تخصصی است که نیاز به شناخت کامل از بازار مواد شیمیایی آزمایشگاهی، برندها و مواد شیمیایی آزمایشگاهی دارد. اما برای خرید مطمئن، چند نکته مهم را با هم مرور کنید:

1. تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی با مواد شیمیایی صنعتی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی و شیمیایی صنعتی از نظر درصد ترکیبات، درصد خلوص و تنوع محصولات جانبی متفاوت هستند. به عنوان مثال، اسید نیتریک مورد استفاده در آزمایشگاه شیمیایی با اسید نیتریک مورد استفاده در صنعت تولید مواد شوینده متفاوت است. ما باید به این موضوع توجه کنیم.

2. نام تجاری سازنده مواد شیمیایی

اعتبار برند سازنده مواد شیمیایی از چند جهت مهم است. کیفیت محصول، غلظت و بسته بندی ایمن. زیرا برندهای معتبر به هیچ وجه از کیفیت، خلوص و بسته بندی محصولات خود کوتاه نمی آیند و احتمال اشتباه کمتری دارند.

3. غلظت یا درصد خلوص مواد

هنگام خرید لوازم آزمایشگاهی حتما به مراکزی مراجعه کنید که محصول مورد نیاز شما را در غلظت ها و درصد خلوص مختلف تامین می کنند. درصد خلوص یا غلظت یک ماده نقش مهمی در نتیجه آزمایش و فرآیند آن دارد.

4. کلاس محصول

مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل در گریدهای مختلف ساخته و به فروش می رسند. عیار محصول بر درجه خلوص، مقدار و نوع ناخالصی ها تأثیر می گذارد. اگر مواد شیمیایی را برای مصارف خاص و حساس تهیه می کنید، حتما کلاس آن را در نظر بگیرید.

5. بسته بندی محصول

نوع بسته بندی ماده شیمیایی نشان دهنده کیفیت شرکت تولید کننده، خواص ماده شیمیایی و شرایط نگهداری است. به طور کلی بسته بندی یک ماده شیمیایی بر اساس ویژگی هایی مانند واکنش با هوا، جذب رطوبت، سمیت، خورندگی و … انتخاب می شود و باید ایمن باشد.

6. شرایط نگهداری

شرایط نگهداری شیمیایی به حساسیت مانند نور، گرما، رطوبت و نزدیکی به مواد شیمیایی حساس یا اکسید کننده گفته می شود و در نگهداری و حمل و نقل آنها اهمیت فوق العاده ای دارد. مایعات و مواد قابل اشتعال، اسیدهای معدنی، کاستیک ها (بازها)، اکسید کننده ها، اسید پرکلریک و گازهای فشرده از جمله مواد شیمیایی حساس هستند.

کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع مختلف

اما اجازه دهید استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی مختلف در صنایع مختلف را معرفی کنیم!

· صنایع غذایی

از اسیدهای غذایی یا اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک برای تنظیم PH و طعم غذاها، از نیترات ها، رنگ های غذایی و نمک ها برای افزایش ماندگاری غذاها، از نمک های معدنی، ویتامین ها، چربی ها و اسیدهای آمینه ضروری موجود در مواد غذایی و به صورت خوراکی استفاده می شود.

صنایع تولید مواد شوینده

در ترکیب اکثر شوینده ها از موادی مانند اسیدهای چرب، نمک سدیم و گلیسیرین استفاده می شود. دی سدیم سولفوسوکسینات، اصلاح کننده های سطح، آب و مواد افزودنی برای از بین بردن کثیفی و چربی و ساخت شامپوهای سر و بدن استفاده می شود. اسید سیتریک، پلی اتیلن گلیکول، اسید چرب دی اتانول آمین نارگیل و پلی سوربات دیگر موادی هستند که برای ساخت مواد شوینده استفاده می شوند.

داروسازی و صنعت داروسازی

پرمصرف ترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی مورد استفاده در صنایع داروسازی و داروسازی عبارتند از اسیدها، بازها، آلکان ها، هالیدها، حلال های آلی، نمک های معدنی، کتون ها، ابرها و اسیدهای آمینه که در بخش های مختلف صنعت داروسازی کاربرد فراوانی دارند.

چاپ افست و دیجیتال

زائرین، تولوئن و زایلن در جوهرهای چاپ، گوگرد روی برای ساخت رنگ های مورد استفاده در چاپ افست و دیجیتال و اتانول، پروپانول معمولی، متیل سیکل و هگزانول، هگزیلن گلیکول و دی پروپیلن گلیکول نیز در سایر بخش های چاپ استفاده می شود. . صنعت.

بهترین فروشگاه اینترنتی برای خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مهم نیست در چه صنعتی از مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده می کنید، مهم کیفیت بالا و درصد خلوص قابل قبول این مواد است. اگر از محصولات تقلبی یا نامرغوب استفاده کنید که کیفیت مناسبی ندارند یا درصد خلوص واقعی آنها با درصد خلوص درج شده بر روی بسته بندی مواد متفاوت باشد، یا نتایج آزمایشگاه ها مشکل ساز خواهد شد و یا باعث خسارت جانی و مالی می شود. .

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای تهیه انواع لوازم اصلی و باکیفیت آزمایشگاهی شیمی از فروشگاه های معتبری مانند شیمی بیو دیدن کنید. در چیمبیو محصولات برندهای مطرح جهان از جمله سیگما آلدریچ از آمریکا، مرک از آلمان، SPL از کره جنوبی، ایبرسکو از ایران، شیماز از ایران و SIMAX از جمهوری چک در اختیار محققان، شرکت ها و سطوح عالی قرار دارد. آزمایشگاه های کشور با کیفیت و بهترین قیمت. فقط به shimibio.com بروید.

امتیاز شما برای این پست